Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anoniem

Anoniem

01-09-2013 om 10:07

Losse foto's langer goed dan fotoboek?

Vraag: blijven 'losse foto's' langer goed dan foto's in fotoboeken (digitale, die je eerst zelf op de computer componeert en dan laat maken)? Of ligt dat aan het papier van de fotoboeken?
Ik zit er nl aan te denken toch maar eens een fotoboek te maken, maar ik wil wel dat die generaties meegaan, zoals ik nu nog foto's kan kijken van foto albums van mijn oma.

hortensia

hortensia

01-09-2013 om 12:05

Fotoboeken

Ik kocht in 2003 mijn eerste digicameraatje en liet mijn beste foto's in een boekje drukken. Dat doe ik nog steeds, bij wisselende aanbieders.
Ik zie alleen maar voordelen. Ingeplakte foto's zorgen voor dikke boeken die weer ruimte innemen, bijvoorbeeld. In een boek kan je het formaat aanpassen (bijvoorbeeld één of twee grote foto's op een pagina versus een overzichtscollage van pakweg 10 kleine fotootjes) of je kan delen van de foto eruit halen en vergroten, met losse foto's zit je star vast aan het afgedrukte formaat.

Rafelkap

Rafelkap

01-09-2013 om 12:19

Hortensia

Het lijkt mij ook handiger. Ik wil dan wel losbladig omdat ik ook wel eens foto's krijg van familie of vriendjes die ik erbij wil doen.
Maar gaat zo'n fotoboek ook net zo lang mee als afgedrukte foto in een album?

tonny

tonny

01-09-2013 om 19:19

Kwaliteit

Als ik oude albums bekijk (en dan heb ik het over 50 jaar en ouder) dan is de ene foto beter bewaard gebleven dan de andere. Ook toen was er verschil in kwaliteit.
Kleurenfoto's uit de jaren 60 zijn veelal niet meer om aan te zien zo vervaagd. Maar er zijn ook sepia-kleurige uit het eind van de negentiende eeuw waarop je nog goed kunt zien wie erop staat (nou ja, als het erbij geschreven staat dan he, want die mensen hebben we nooit gekend).

Hoe het met de digitale fotoboeken zal gaan, tja, wie zal het zeggen. Ook hierin zal er kwaliteitsverschil blijken te zijn. Misschien wat foto's laten afdrukken, die je echt heel speciaal vindt, en daarnaast digitale boeken maken. Ik vind de mogelijkheden daarmee echt veel, veel leuker dan het traditionele foto's plakken, én de albums nemen minder ruimte in beslag.

Merel

Merel

01-09-2013 om 21:11

Op echt fotopapier

Je kan tegenwoordig steeds meer albums laten afdrukken op echt fotopapier. Ziet er heel mooi uit en de prijs valt ook wel mee (zal in de toekomst ook vermoedelijk nog wel goedkoper worden)
Het valt mij op dat vooral mijn jaren 70 foto's uit mijn fotoalbums erg slecht zijn geworden (heel oranje) de foto's van net daarvoor niet (kennen jullie die foto's nog met een grote linkerfoto en 2 kleintjes ernaast?) Die mijn ouders dan als totaal inplakten (wat neem ik aan niet de bedoeling was) Die zijn wel mooi, maar de foto's van daarna zijn allemaal heel oranje.

hortensia

hortensia

01-09-2013 om 23:19

Ziet er nog netjes uit, en over vroeger

De eerste foto's hadden wel eens problemen met magentatinten, wat vooral bij bloemen wel eens lastig was. Ik heb geen dure afdrukkers (ze moeten er wel zijn volgens mij), maar ik merk echt dat de kwaliteit steeds beter is geworden en door de jaren heen ziet alles er nog net zo uit als vroeger.
Ook losse bladen zijn mogelijk, maar die gebruik ik zelf niet.

Ik fotografeer al sinds 1975, dankzij een vader die ook graag fotografeerde en van wie ik een afdankertje kreeg. Bijna al mijn foto's heb ik nog. Eerst zwartwit, na een paar jaar ook kleur. Gelukkig zien ze er over het algemeen nog heel redelijk uit allemaal.
Een kleurzweem hadden ze wel, dat was in die tijd ook al zo, maar omdat de kwaliteit van digitaal tegenwoordig zoveel beter is valt het nu extra op. Ik weet dat ik me daar vroeger al aan ergerde en vaak teleur gesteld was als ik weer een zweem over de foto's had, maar ik was dan ook een echte pietlut. Ik weet niet of het aan de afdrukker lag, want al mijn Agfa Rapidfoto's hebben een lilazweem, en toen ik later kleinbeeld (zo heette dat toch?) ging gebruiken, had ik mijn favoriete merken.

En lijm kon heel lelijke dingen met foto's doen, heb ik ervaren

nolly

nolly

02-09-2013 om 12:46

Waar

Bij welke winkels/sites maken jullie die fotoboeken?
Zit er nog veel verschil tussen? Dat de ene meer mogelijkheden heeft dan een ander?
Heb er (nog) geen ervaring mee, maar zit er wel eens aan te denken om te gaan doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.