Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Stunnie Bun

Stunnie Bun

15-08-2015 om 09:49

loodgietersvraag

Vannacht toen het zo vreselijk hard regende hoorde ik een raar geluid in huis. Ons doucheputje stond te dansen en er bleek enorme wind uit onze doucheafvoer te komen!Zo bizar. Een walgelijke stanklucht trouwens ook.
Nu is al wel een langer probleem dat, vooral als het erg geregend heeft, er een stank hangt in onze badkamer en de wc beneden.
Heel graag zou ik willen weten hoe dit kan???

Beluchting en regenafvoer

Je douche heeft waarschijnlijk wel gewoon een stankslot. Anders zou het altijd stinken.

Dat stankslot kan op twee manieren leeg raken. Het kan uitdrogen (te weinig gebruikt), maar het kan ook leeg gezogen worden door waterafvoer elders in het afvoersysteem.

Als er veel water ineens door dat systeem gaat dan ontstaat er onderdruk en ontstaat er zuigkracht. Dat is geen enkel probleem als er voldoende beluchtingspunten zijn. De standpijp zelf hoort op het hoogste punt, dus boven alle aansluitingen, een beluchtingspunt te hebben.
Wastafels hebben een eigen beluchtingspunt (het overloopje). Baden ook. Maar de douche niet. Dat kan een probleem zijn als de aftakking te ver weg is van de standpijp en/of er tussen de douche en de standpijp een grote watersporter zit. Een wc bijvoorbeeld (veel water ineens).

Nu komt het zorgelijke. Je zegt dat dit zich voordoet als het regent. Dat doet vermoeden dat de regenafvoer er wat mee te maken heeft. Of de regenafvoer zit op je standleiding. Dat mag helemaal niet. Veel regenwater ineens kan enorme overstroming in huis veroorzaken (het komt in je wc omhoog). Maar wat ook kan is dat de douche op de regenwaterafvoer is beland. Dat mag natuurlijk ook niet.

Kortom: bel een loodgieter (of een handige oom, maar niet die die de douche heeft aangelegd )

Toevoeging

"een stank hangt in onze badkamer en de wc beneden"

De wc beneden had ik gemist.
Dan denk ik dat er een beluchter op de standleiding ontbreekt (of verstopt zit? Is het dak onlangs vernieuwd oid?) en dat de regen afvoer op de standleiding zit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.