Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Logica haar in een staart minder kans op luizen

er zijn weer luizen in de klas, mijn dochter heeft ze niet, ook geen neten. Nu heeft ze al een paar keer te horen gekregen in haar schoollooptijd van inmiddels 5 jaar dat ze haar haar in een staart moet doen (wat ze niet wil) omdat dan de kans op luizen en een luizenplaag kleiner wordt.

wat is nou eigenlijk de logica daar achter. Ik bedoel, als je kort haar hebt dan heb je minder kans op luizen, als je lang haar in een staart doet heb je dat blijkbaar ook.

maar waarom ?

Kijk ik ben nogal principieel in mijn stelling dat NL een vrij land is en dat iedereen zelf mag weten hoe hij of zij zijn haar doet, echt dat vind ik erg belangrijk en zo leg ik dat dus telkens aan dochter uit. "jij hebt meer kans op luizen omdat je je haar los draagt maar dat is je eigen verantwoordelijkheid".

Ben ik asociaal, is het werkelijk zo dat als je een kind hebt wat het haar los draagt een groter risico vormt de klas/andere kinderen.

Ze heeft ze niet !


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Toke

Toke

11-01-2012 om 22:27

Lange haren

als je dochter haar haren los heeft, kan ze makkelijker luizen oppakken bij andere kinderen en dus ook makkelijker overbrengen. Dat ze ze nu niet heeft, wil niet zeggen dat ze ze morgenochtend ook niet heeft. Ik snap het wel als een juf probeert de verspreiding te beperken, bijvoorbeeld door lang haar bij voorkeur in een staart te laten dragen.

Ely

Ely

11-01-2012 om 22:27

Geen idee maar

Ik zou er ook vreselijk rebels van worden!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Nou

Dan wappert er minder haar in het rond en kunnen luizen van anderen minder snel overlopen naar je dochters haar!
Ik zou dat dus wel doen, staart maken.

Hier is zoon zelfs gemillimeterd en hup, weg luizen al ligt het bij een jongetje natuurlijk anders.

app-sent

Wat heet moeten...

Je wenst tenslotte niemand luizen toe. Maar het klopt, luizen kruipen in haar. Lang haar sliert sneller langs iemand anders' haar en luizen zijn overlopers. Je hebt dus inderdaad een grotere kans op luizenbesmetting als je je lange haar los hebt. Mijn dochter heeft ook prachtig lang haar en dat het liefst los, maar ze snapt ook waarom vlecht of staart soms te prefereren is.
Dat de luizenmoeder cq juf soms wat aandringt, snap ik ook. Als jouw dochter met haar lange haren eenmaal luizen heeft, is zij immers ook weer een besmettingsbron voor anderen. Je doet er als luizenteam nu eenmaal van alles aan om die beesten zoveel mogelijk uit je school te houden.

Aanvulling

Je kunt het wel brengen naar je dochter als "eigen verantwoordelijkheid", maar realiseer je je dat jij degene bent die met de ellende van het kammen en bijkomende ellende zit? En dat is nog een bijkomend puntje: áls ze inderdaad luizen oploopt, duurt het bij kinderen met lang haar in het algemeen langer voor ze weer volledig luisvrij zijn. Ik praat nu over gemiddelden, natuurlijk, maar het is gewoon veel meer werk per dag om lang haar helemaal op de goede manier door te kammen dan om kort haar goed luisvrij te maken. En de kans dát er nog wat achterblijft, is groter (luizen vluchten in lang, dik haar makkelijker naar het deel dat jij net grondig gekamd had en dus "veilig" acht). De kans dat je dus langer dan die minimale twee weken aan dagelijks dat vervelende langdurige kammen vastzit, is dus ook groter en jouw dochter is, áls ze besmet is, dus ook langer een besmettingsbron voor haar klasgenootjes. Vandaar de herhaalde verzoeken om een staart, denk ik.

Janna3

Janna3

12-01-2012 om 11:00

Oh ja

Wanneer er vroeger in de klas luizen werden geconstateerd maakte mijn moeder een paar weken lang een strakke hoge staart. Die staart vlocht ze ook nog zodat er geen haren meer loshingen. Andere meisjes in onze klas hadden dat ook. Gelukkig heb ik nooit luizen gehad, lijkt me een crime met lang haar...

guera

guera

12-01-2012 om 12:23

Lekker warm

Luizen houden van warm plekjes tussen de haren achter de oren. Als je haar in een staart zit is dat minder verborgen en warm voor de luizen. En bovenstaande eerdergenoemde redenen.
Tja als je zelf zin hebt om te kammen.....lekker los laten dan.

Vic

Vic

12-01-2012 om 18:11

Nou

Ik vind het dan wel wat ver gaan om iemand die zijn kind met losse haren laat lopen als asociaal te bestempelen. Mijn kinderen hebben nagenoeg altijd hun haar los, en in 12 jaar heb ik 2 keer een kind met luizen gehad. Dat vind ik toch heel erg meevallen. We hebben hier op school (en de bso) trouwens wel luizenzakken, die ook mee moeten naar de gymles.

Margriet*

Margriet*

12-01-2012 om 23:12

En je komt er echt moeilijk af!

Een vriendinnetje van mijn dochter is elke keer de pineut (heeft lang haar) en nu adviseer ik mijn dochter (lang/dik haar) toch ook echt een staart. Mijn dochter is 9 en snapt dat (na zelf een paar keer luizen te hebben gehad). Dat gaat niet over verantwoordelijkheid maar over het irritante kammen voor moeder en de jeuk en het lange zitten voor dochter.

Domme vraag....

(als het over meisjes gaat)

Is een staart heel erg of zo? Qua kapsel? Of gaat het om het feit dat kapsel-keus een privezaak is waar school zich niet mee mag bemoeien of zo?

Persoonlijk lijkt me 'haar in een staart voor een weekje of zo' als er luizen heersen op school een advies dat zelfs als het maar twijfelachtig effect heeft zo weinig moeite kost dat ik niet inzie waarom je dat niet zou doen.

Ingrid

Ingrid

Fiorucci

Fiorucci

13-01-2012 om 11:50

Ingrid

Dat ben ik met je eens. Mijn dochter draagt haar haren liefst los, maar als er een luizenplaag is draait ze al uit zichzelf een staart in haar haren. Zij heeft een enorme bos haar die je in drie lagen moet uitkammen... ik moet er niet aan denken dat ze luizen krijgt. En als ik dan op school help, gaat mijn haar in een knot. Je weet maar nooit....

amk

amk

13-01-2012 om 12:03

Haar in staart

hier altijd haar in staart. Zeker bij jongere kinderen is dat handiger, anders kan ik steeds de verf eruit zien te wassen. En ik vind het ook veiliger dan die rond vliegende slierten langs je hoofd.
Hier op school vragen ze ook of kinderen (ook de jongens) met lang haar dit op school in een staart of op een andere manier "vast" willen dragen.

luisje

luisje

13-01-2012 om 15:01

Staart

Lang haar in een staart legt inderdaad de oren vrij, maar dan kruipen ze lekker op de plek waar de staart zit. (handig voor ons als luizenouders, die plekken controleren we ook altijd extra).
Dit draadje lezend, bedenk ik me ineens dat op de school waar ik controleer opvallend vaak luis voorkomt in de groepen ( 7-8) waar een staart niet meer "hip" is. De meisjes worden kleine dametjes en dragen geen staart meer . Als er luis binnen een groep is, geven we de ouders vaak wel de tip om de haren in een staart, knot, vlecht o.i.d te dragen, het is ook in je eigen belang !. Verder binden controleouders met lange haren de boel ook even samen bij een controle ( en ik stroop ook mijn mouwen op).
luisje

Vic

Die luizenzakken hebben overigens niet heel veel nut. Na wetenschappelijk onderzoek en goed kijken na andere landen heeft het RIVM immers eindelijk die richtlijnen aangepast. Al dat gestofzuig enz hoeft niet meer, ze lopen over. Dus bij luizensignalering op school gaat zowel mijn als dochters lange haar tijdelijk in een staart/vlecht/knot. Ik heb geen zin in dat gekam.
Overigens vind ik het ook te ver gaan om het "asociaal" te noemen als je het niet wilt. Maar meer op z'n IngridT, waarom niet, als je de kans verkleint.

Geen vrije keuze

Dochterlief heeft hier ook liever het haar los. Op school in Indonesie is het gewoon een regel: haar kort of in een staart. Geen discussie. Schoolregel. Wel zo makkelijk.

luisje

luisje

14-01-2012 om 00:45

Genista

Volgende tekst komt van het RIVM.
"De hoofdluis wordt hoofdzakelijk overgebracht door direct haar-haarcontact. De rol van overdracht via kammen, mutsen, jassen, petten, sjaals, koptelefoons, knuffels en beddengoed is nooit wetenschappelijk aangetoond."

Het wordt dus hoofdzakelijk overgebracht...op welke eventuele andere manier wordt niet genoemd, maar je mag wel rustig elkaars kammen en mutsen gebruiken, want het is niet wetenschappelijk aangetoond dat verspreiding hierdoor mogelijk is.

Soms heb je genoeg aan gewoon boerenverstand
Op de school waar ik controleouder ben wijken we alleen betreffende de luizencape af van de rivm richtlijnen. Gemerkt is, dat het aantal gevallen van luis aanmerkelijk minder werd na invoering van de cape.

Ik ben overigens al behoorlijk wat luizen tegen gekomen die zich niet houden aan de "regels" van de RIVM. Leggen alle neten verder van de hoofdhuid dan toegestaan, leven langer dan 2 dagen en bevinden zich zeer energiek ook op andere plekken ( lees kleding rug en schouders) dan alleen hoofdhuid en wenkbrauwen, laat 1 !!! neet achter op een hoofd en vertrekt weer.
luisje

Jade

Jade

14-01-2012 om 11:43

Mijn eerste...

...gedachte is ook als die van Vertigo (en van meer): lang los haar wappert meer en daardoor meer kans op luizen "vangen"?

Zo'n brief van school, ik zou eerst flink "zuchten" en het dan maar voor lief nemen. Mijn dochter had heur haar merendeels toch al in een staart.......al kun je ze niet dwingen hun haar in een staart te doen als ze het écht niet willen lijkt mij.

Hier nooit geen luizen gehad (afkloppen!), maar ik ken de horrorverhalen van een paar moeders, dus ik snap school ook wel. Maar hoe zit het dan met jongens, die lang haar hebben? Staart of tondeuse er overheen?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-01-2012 om 19:22

Ook hier

komen de luizen het meeste voor in groep 7 en 8. En dan gaat het dus om een plaag momenteel. Ze werken ook niet mee, die beginnende pubers. Bij controle probeert er altijd wel eentje onderuit te komen door naar de wc te gaan. En de meiden willen hun haar niet meer in een staart en hangen de hele tijd om elkaars nek.
Wij zeggen ook altijd: haren in een staart en de jongens veel gel in het haar. Of het werkt is niet wetenschappelijk bewezen, maar het wordt er niet erger van. Dus waarom zou je er moeilijk over doen. Ik vind het eerlijk gezegt een beetje gezeur.
Met gym moeten alle langharigen trouwens aan de staart, ook de jongens. En degene die dat niet wil of het is vergeten krijgt van de leerkracht een elastiek.

Dendy

Dendy

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-01-2012 om 19:26

En manda

Als het haar van jouw dochter jouw aziatische structuur heeft, is de kans dat ze luizen krijgt ook klein. Wij hebben van de ggd tijdens een cursus begrepen dat aziaten en noord-afrikanen vrijwel nooit luis hebben. Er wil er wel eens eentje terecht komen, maar die lopen vrijwel altijd door. En dan is het wel zo sociaal om te proberen dat overlopen te beperken.

Dendy

Kaaskopje

Kaaskopje

14-01-2012 om 23:57

Dendy

Ik zou daar maar niet teveel op rekenen. Ook Aziatisch haar loopt kans op luizen. Ik weet dat uit ervaring. Ik heb ze er zelf uitgekamd. En niet 1 keer, maar vaker.

Mirage

Mirage

15-01-2012 om 09:29

Aanvullende vraag

En wat ik me al een week afvraag, waarom verdrinken ze niet tijdens het zwemmen of douchen? Er is een middel op de markt waardoor ze geen lucht meer krijgen en dood gaan, dus blijkbaar hebben ze wel lucht nodig.
Hoe doet zo'n luisje het dan onder water? Hij houdt, al vastklampend aan het haar, zijn adem in?

Mirage

Mirage

15-01-2012 om 11:34

P, wegzwemmen?

Dus als een kind met hoofdluis lang genoeg onder water blijft blijft in het zwembad, dan zwemmen de hoofdluizen al adem happend naar de oppervlakte? En hoelang kunnen de luisjes dan de adem inhouden? Moet er een snorkel set aangeschaft worden voor het kind?

Kobalt

Kobalt

15-01-2012 om 11:48

Luchtbelletje

Ik heb altijd begrepen dat luizen onder water blijven leven, omdat ze net als zoveel insecten een belletje lucht om zich heen kunnen maken, waarin ze vrolijk doorademen. Ik denk dat het nog tegen valt, hoelang dat belletje voldoende is. Luizen zijn heel klein, dus hebben ze weinig zuurstof nodig.
Ik ben het niet met mensen eens die lang haar in een luizenplaag niet sociaal vinden. Dan zou je elkaar aanraken en 'om de nek hangen', tijdens een luizenperiode ook niet sociaal moeten noemen.
Als een kind zelf geen luizen heeft, is de kans dat het luizen aan een ander doorgeeft volgens mij te verwaarlozen. Als het kind zelf luizen heeft, zie je dat omdat je ze natuurlijk elke dag controleert op neten.
De kinderen die luizen verspreiden in een klas, zijn de kinderen met een hoofd vol.

Helaas

Zat aziatische en (noord)afrikaanse hoofden voorbij zien komen met visite.

Manda Rijn

Manda Rijn

15-01-2012 om 20:39 Topicstarter

Nou

zolang er luizen en neten in de klas zijn moet ze haar haar in een staartje, zodra het weer voorbij is zie ik echt geen reden tot bemoeienis met andermans haar.

ik vind het gezeur, mijn dochter heeft 1 keer luizen gehad en toen was het vakantie, dus zat ze niet eens op school.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-01-2012 om 22:47

Wolventrucje

Ik heb wel eens gehoord dat wolven, indien mogelijk, zich van vlooien ontdoen door een stok in de bek te nemen en dan koppie onder te gaan in water. De vlooien verzamelen zich op de stok, de wolf laat los en de vlooien drijven vervolgens af.

luisje

luisje

16-01-2012 om 09:00

Dendy

Ik herken de ontduikende kinderen. We hebben dat opgelost door eenvoudige aftekenlijsten te gebruiken. Het heeft voor ons een aantal voordelen. Kinderen weten dat er voor elk kind een kruisje op een papier gezet wordt, het valt niet op als we er zelf nog een puntje bij zetten als geval voor de nabespreking. ( als je wat vindt moet je het anders direct noteren en dat valt ook op). Zieken ed. vallen ook direct op. Kleuters zijn soms lastig te vangen en zo zie je direct als je er 1 gemist hebt en zo leren we ook nog eens de namen van de kinderen jonger dan je eigen.
En ook ik ben het in aziatisch haar tegengekomen. Bij de ggd voorlichting ook het verhaal over het niet voorkomen in kroeshaar.
Ik werd op school door een allochtone moeder vierkant uitgelachen ! Het schijnt wel zo te zijn dat luizen die in dit haar voorkomen, zich aangepast hebben en een andere structuur van de poten hebben om zich goed te kunnen verplaatsen. Persoonlijk vind ik het ook heel moeilijk om goed te zoeken in kroeshaar, helemaal als het mooi ingevlochten is...dus als iemand daar nog tips heeft.
luisje

Manda Rijn

Manda Rijn

16-01-2012 om 09:35 Topicstarter

Haha kaaskopje

dat ga ik voorstellen bij de luizenouders, alle kinderen met een stok in de mond naar het zwembad en dan alle stokken los laten (die wil ik dan wel verzamelen) en hup in een dicht geknoopte vuilniszak, klaar.

en hier heeft dochter idd glad haar, overigens heb ik als kind ook wel eens luizen gehad dus volgens mij hebben luizen geen enkele moeite met aziatisch haar, mijn xyz met kroeshaar heeft ook regelmatig luizen gehad als kind, fabeltje dus.

Dendy

Wat grappig, die ontduikende kinderen. Die zie ik bij ons eigenlijk alleen in de kleuterklassen. Maar in de hogere klassen proberen sommigen het zelfs zo te plooien dat ze twee of zelfs drie keer gecontroleerd worden, zó lekker vinden ze dat

Tirza G.

Tirza G.

19-01-2012 om 17:24

Geen onzin manda

Alhoewel ik niet weet of het ook opgaat voor Aziatisch haar, maar luizen die in kroeshaar zitten hebben íets andere pootjes (en dus vasthoud-methode). Zit je als enigste kroeshaar-kind tussen een groep niet-kroeshaar-kinderen met luizen, dan krijg je ze niet - en andersom. Voor Aziatisch haar geldt dat volgens mij niet.

Tirza (met luizendiploma)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.