Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Abel

Abel

26-12-2010 om 21:35

Linkshandig breien?

Een vraagje aan de linkshandigen onder jullie: hoe breien jullie? Ik probeer mijn linkshandige dochter te helpen met een breiwerkje, maar het is nog geen succes. Ik vraag me nu af of dat gewoon de nieuwigheid en onhandigheid is (ze is 9), of dat haar linkshandigheid ook nog in de weg zit. Het veters leren strikken heb ik destijds overgelaten aan mijn linkshandige man, maar met breien gaat dat toch niet gebeuren ben ik bang
Ik ben benieuwd hoe anderen dat doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Moeder

Mijn moeder is linkshandig en heeft mij (ik ben rechtshandig) linkshandig breien geleerd. De handwerkjuf was er helemaal niet blij mee maar ik heb het nooit meer anders gedaan

Lionne

Wat ik doe

Ik help op onze school in de klas met handwerken en breien doen de kinderen allemaal gewoon rechtshandig. Je steekt gewoon met de rechternaald in de linkersteek haalt hem door en laat hem afglijden.
Met haken, dat deden twee kinderen wel linkshandig, en dan ging ik recht voor ze zitten, dan deed ik het voor mijzelf een beetje aangepast en lukte het heel goed. Dan zit je als het ware in spe=iegelbeeld. Mmmm lastiger uit te leggen dan te doen.
Je kunt ook achter haar gaan staan en haar dan meehelpen. Ik zou haast zeggen kom eens langs
Muizemeis

Lynna

Lynna

27-12-2010 om 06:35

Rechts geleerd

Ik ben linkshandig maar zoals zoveel dingen heb ik breien toch rechts aangeleerd gekregen. Ik heb het nooit echt goed geleerd daardoor

Succes! Ik hoop dat je betere tips krijgt

Mijn zus...

is ook linkshandig, maar heeft breien rechts geleerd.
Wat je kunt doen om een linkshandige iets aan te leren is tegenover elkaar gaan zitten, en haar dan voordoen hoe het moet. Wat jij dan met rechts doet doet zij met links.

Abel

Abel

27-12-2010 om 11:43

Dankjewel

voor jullie reacties. Ik lees eruit dat het misschien toch goed is om te investeren in linkshandig breien. Wat een goede tip om tegenover haar te gaan zitten! Omdat mijn man dus ook linkshandig is, heb ik me nog nooit zo met de praktijk daarvan bemoeid; het is altijd zo logisch dat hij even iets voordoet. En bij andere dingen draait ze zelf altijd wel even om wat ik haar verkeerd aangeef; groenten snijden, lucifers aansteken enz.

2 linkse breisters

Mijn 2 linkhandige dochters zijn nu enthousiaste breisters. Ik ben rechtshandig en nam ze inderdaad ook op schoot. En dan in standje slow-motion: i.n.s.t.e.k.e.n, o.m.s.l.a.a.n ...
Tip: leer meteen aan om na elke naald de steken te tellen. Voor je het weet zijn het er opeens aanzienlijk meer dan waar je mee begon.
Groet, Onyx

Cobi

ik krijg bij alles wat ik aanklik: service unavailable?
Ik heb ook een linkshandige dochter, en probeer haar haken uit te leggen.

Continantal

breien oftewel duits breien is voor kinderen erg lastig heb ik gemerk, gewoon naalden onder je arm gaat fijner.

Karin, als je tegenover haar gaat zitten moet het wel lukken.
Muizemeis

Henriette123

Henriette123

27-12-2010 om 19:29

Rechts leren breien.

Ik ben links en heb rechtshandig leren breien.
Ik denk dat dat handiger is, want als je dochter later nieuwe steken leert komt ze anders vast elke keer in de problemen.Ook is het lezen van breipatronen dan lastiger denk ik.Volgens mij is voor elke 9 jarige breien leren een kwestie van oefenen en nog eens oefenen, of je nu rechts of linkshadig bent.

Links en rechts

Ik ben rechtshandig maar ik brei al jaren links- en rechtshandig, op de 'continental' manier. Heen en weer dus, zonder het werk te keren, gaat tig keer sneller.

Ben dit nu ook de kinderen aan het uitleggen, maar die hebben geen van beiden echt belangstelling vrees ik.

Abel

Abel

27-12-2010 om 22:48

Wat een mogelijkheden

Cobi, dankjewel voor de nuttige link. Ik probeer wijs te worden uit de continental manier, maar dat wil nog niet helemaal lukken. De laatste reactie over het langetermijnperspectief is ook goed; zover had ik nog helemaal niet doorgedacht. (over patronen lezen en nieuwe steken leren) Ik leef nog helemaal in het hier en nuIk zal me er eens op beraden. En misschien stuur ik haar nog wel op brei-vakantie naar een oma; ze heeft er 2 die het allebei goed kunnen en die gezegend zijn met wat meer geduld.

Continental

Hier is nog een link: http://www.nafra.be/wl/breitips/010.htm
Deze is met foto's mischien wat makkelijker dan met een filmpje.
Muizemeis

Cobi, lukt nu wel

Gisteren kreeg ik nog allerlei rare (zweedse?) meldingen, vandaag laat mijn computer het welzien. Wat een handige filmpjes!Geweldig! Vooral het continentaal breien ziet er veel makkelijker uit dan gewoon breien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.