Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lidmaatschap bibliotheek duur.

Ik zag dat het nieuwe bibliotheektarief voor het komende jaar 44 euro gaat worden. Dit is voor het goedkoopste abo, andere zijn nog duurder. Okee ik mag er 125 boeken voor lenen(haal ik niet hoor), en ik weet het boeken kopen is duurder, maar ik vind het best een smak geld.
Muizemeis

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Met dank aan....

dit kabinet. Met name de PVV.
Boeken lezen is een linkse hobby, zo meent men.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie

Chippie

22-12-2010 om 13:46

Ik vind de bibliotheek voor mezelf sowieso duur...

Ik lees nog geen 10 boeken per jaar. Een beetje boek krijg ik niet uit in 3 weken. Met dit weer is de bibliotheek alleen met auto te bereiken. Ben vaak te laat met inleveren en de herinneringskaartjes/mailtjes zijn afgeschaft. Populaire boeken moet je reserveren, waar ik dan geen bal zin in heb. En eigenlijk heb ik een hekel aan boeken die door tientallen handen zijn gegaan en in tientallen huishoudens zijn gelezen. Heb vorige week - schaam schaam - 33 euro boete moeten afreken (ik was ruim twee weken ziek en daarna 2 van de 3 kinderen en heb niet meer aan de boeken gedacht). Eigen schuld, dikke bult. Heb per direct mijn abonnement opgezegd, ik kan beter een paar boeken per jaar kopen.
Maar eigenlijk is 4,40 per maand voor een hobby waar veel mensen uren per week mee bezig natuurlijk 'geen geld'. Kinderabonnementen zijn hier nog steeds gratis.

Pfff

Wat dacht je van schouwburg,bios en musea en concerten?
Dat word zo het nieuwe domein van de ´relatief rijken´.
Ik haal mijn boeken bij de kringloop en daarna laat ik ze de kinderen verkopen op de kinder vrijmarkt. Stukken goedkoper en heel vaak verdienen we er zelfs aan!! ( b.v. thriller kost bij kringloop 2,50 en verkoopt dochter voor 5 euro!) Kringloop heeft hier een gigantische voorraad boeken. Wel voornamelijk pockets, maar dat maakt me niet uit, het gaat mij om de inhoud, niet om hoe ie eruit ziet.
groeten albana

Astrid

Astrid

22-12-2010 om 15:29

Ik doe het anders

Ik haal mijn volwassen boeken gewoon met de biebkaart van zoon van 12. Kan gewoon met zijn kaart, die van dochters van 10 en 7 niet.

neteret mut

neteret mut

22-12-2010 om 15:35

Belgie

waar ik woon kost het lidmaatschap 4 euro per jaar voor volwassenen, voor ons in de praktijk maar 2 euro omdat we in aanmerking komen voor korting ivm laag inkomen. Boetes ivm te laat inleveren zijn niet laag, dus opletten.

bibi63

bibi63

22-12-2010 om 17:03

He dat is een slimme astrid

Onze dochter is inmiddels ook 12, dus ik ga lekker op haar kaart lenen!
Thx en Groetjes,
Bibi

Tijgeroog

Tijgeroog

22-12-2010 om 17:49

Boetes voorkomen

Iemand gaf hier de laatste de tip van boekenliefde.nl
als je je daar registreert kun je een herinnering laten mailen tegen de tijd dat je je boeken moet verlengen. Ik was daar altijd te laat mee, nu niet meer.
Hier wordt m'n abonnement al jaren steeds duurder. Ze veranderen steeds van abonnement-structuur en het soort abonnement dat ik heb (voor heel veel boeken) wordt daarbij elke keer weer een paar euro duurder. Ik geloof dat ik in 8 jaar tijd van 20 euro naar 45 euro per jaar ben gegaan.
Daarvoor kan ik een onbeperkt aantal boeken lezen. Inmiddels kan ik daarmee ook een 2e pas krijgen, 6 weken lenen ipv 3 weken en gratis reserveren. Op zich geen dingen die waar ik extra voor wil betalen, maar als ik er voor betaal maak ik er toch maar gebruik van. Dus als ik nu het draadje van Massi in OT lees reserveer ik in een ander tabblad meteen welke boeken ik ook wel wil lezen.
Gezien de hoeveelheid boeken die ik lees haal ik het er wel uit, meestal gaan er meerdere boeken per week doorheen.

Lynna

Lynna

22-12-2010 om 18:21

Als je 3 boeken per jaar koopt.....

....ben je al net zo duur uit als een bibliotheekabonnement. En ik lees er wel 3 per week Ik heb een groot abonnement, 55 euro, kan boeken 6 weken lenen, sprinters (de allerallernieuwste boeken) 2 weken, leen regelmatig de nieuwste dvd's, leen er tijdschriften en dat allemaal voor die ongeveer 2 euro per week. Geen geld.

En steeds lenen op naam van je kind? Als veel mensen dat gaan doen, wordt het abonnement voor de mensen die dat niet doen nog duurder.

21 euro, maar..

je betaalt per boek ook nog 20 cent. Het is dus wel goedkoper dan bij jullie, als je maximaal 1-2 boeken per week leest.
Dvd's zijn 2-3 euro, en spelletjes 1 euro
Lenen op de kaart van je kind heeft hier (gelukkig) geen zin, voor volwassenboeken moet nl altijd betaald worden, voor jeugdboeken niet. Je mag officieel niet eens op iemand anders kaart lenen, die zijn persoonsgebonden.
Boetes zijn 10 cent per dag... dat loopt dus wel eens op hier...

rozenstruikje

rozenstruikje

22-12-2010 om 20:37

Hier

Ik heb nog niets gehoord over een prijsverhoging en op de site staat het ook niet. Hier dus 25 euro per jaar voor een volwassene. Ik vind het helemaal niet duur als je kijkt wat je er voor krijgt. Ik leen zelf niet zo veel maar kom er wel heel vaak om tijdschriften en kranten te lezen, die mag je niet lenen. Mijn kinderen hebben altijd de max mee naar huis (10).
En ik zou graag een wat uitgebreider abonnement hebben zoals Pelle. Ik zal er eens specifiek naar vragen in de bieb.

Rozenstruikje

Massi Nissa

Massi Nissa

22-12-2010 om 21:23

Hier ook uitgebreid

Ik heb zo ongeveer dezelfde deal als Pelle, ik meen voor 57 euro. Wat er nog bijkomt en superhandig is: ik kan alle boeken en films bij elke bibliotheek in de regio Eemland halen en weer inleveren. Wat ik dus regelmatig doe is een grote stapel boeken en films halen bij de grote stadsbieb in het centrum en dan alles wat weer uit is of terug moet afgeven bij het lokale biebje naast het buurtcentrum (waar ze niet eens Engelstalige boeken hebben, armoe troef).
Ik zou niet zonder de bieb kunnen, ik lees teveel en kinderboeken zijn ook hartstikke duur, die koop ik maar mondjesmaat of tweedehands als ik er tegenaan loop. En die gratis films en dvd boxen vind ik geweldig, er zit relatief veel filmhuismateriaal bij.
Alles kan hier ook digitaal: reserveren, verlengen. Heerlijk. En om het te laat komen tegen te gaan zet ik nu bij thuiskomst uit de bieb op de weekkalender wanneer de boeken terug moeten zijn (bij die uiterste datum, dus). Dat werkt.
Ja, het is best duur, zo'n abonnement, tot je je realiseert wat je ervoor terugkrijgt.
Groetjes
Massi

Vic

Vic

22-12-2010 om 22:45

Goh

Ik heb ook even op de website van onze bieb gekregen. Volgens mij ben ik volgend jaar goedkoper uit met een 'budgetabonnement'. Dan mag je 4 boeken per keer, maximaal 3 weken lenen. Is voor mij ruim voldoende. Scheelt maar liefst 6 euro per jaar

reina

reina

23-12-2010 om 08:49

Niet zonder

Ik heb eens gekeken hoe duur het hier is, van de site :"Voor een kind onder de dertien jaar en voor scholieren kost het lidmaatschap niets. Voor volwassenen kost het lidmaatschap € 37,50.
Hoeveel kost het lenen van een DVD of CD?
Zonder uitbreiding op uw abonnement kost het lenen van CD’s, CD-roms en luisterboeken € 1,75 (drie strippen) en het lenen van games en DVD’s € 3,50 (vijf strippen). Als u uw lidmaatschap met € 10,- laat uitbreiden, kunt u CD's en DVD's lenen zonder extra kosten."
Je mag 10 boeken lenen. Wat ik heel handig vind is dat je een mailtje krijgt tegen de tijd dat je de boeken moet inleveren en dat je digitaal kunt verlengen. Als ik alle boeken die ik jaarlijks lees zou moeten kopen zou ik echt veel duurder uit zijn, alleen op vakanties gaan er in totaal zeker zo'n 30 boeken mee.

Hier

net als Massi regio Eemland. Je kunt met een "groot" abbonement gratis boeken/CD/DVD reserveren en ophalen bij de plaatselijke bieb. Reserveren en verlengen kan online. De kinderen halen 5 tot 10 boeken per keer. Elke zaterdagochtend voorlezen en geregeld knutselen of andere activiteiten, erg leuk. Door mijn eigen abbonement te betalen hou ik dit ook in stand. Ik zou er echt niet over denken om al mijn boeken op de pas van de kinderen te lenen. Misschien als ik er maar 1 of 2 per jaar wil, of als ik mijn eigen pas vergeten ben.

muizemeis

muizemeis

23-12-2010 om 12:50 Topicstarter

Grote verschillen

Ik vind dat er best grote verschillen zijn wat iedereen betaald. Voor 44 euro mag ik boeken maar drie weken houden en alles buiten de gewone boeken kost extra geld en mag maar een week geleend worden. Ik kan alleen jeugdboeken via de pas van de kinderen lenen. Cd's zijn zelfs 4.50 vind ik best veel geld. Boeten van 10 cent tot 25 ct per dag, en verlengen kan online, dat is wel weer makkelijk.
Muizemeis

bibi63

bibi63

23-12-2010 om 14:18

Muizemeis: alleen jeugdboeken via pas kids

Dan is die pas zeker tot 12 jaar? Bij ons is een jeugdpas tot 18 jaar gratis en ik mag aannemen dat middelbare scholieren toch echt wel volwassen boeken moeten kunnen lenen (literatuur lijst).
Gr. Bibi

muizemeis

muizemeis

23-12-2010 om 15:04 Topicstarter

Bibi

Ja dat klopt, moet ik nog drie jaar wachten
Muizemeis

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.