Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

13-11-2011 om 19:34

Lichtschakelaar stuk

De lichtschakelaar in de kamer van mijn dochter is stuk. Het is zo'n ouderwetse schakelaar met een 'knopje' dat je heen en weer beweegt (dus niet zo'n modern klikklakknopje). Ik vermoed dat het knopje helemaal los is van het binnenwerk, want het beweegt zonder weerstand heen en weer. Er zit in de kamer ook nog een lichtschakelaar met een touwtje, maar dat doet het nu ook niet meer. Heel vreemd, en irritant ;-( Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan repareren? Kun je gewoon iedere schakelaar in dat gat monteren? Mits ik de oude schakelaar eruit krijg natuurlijk. Moet ik dan de groep uit doen, of kan het weinig kwaad?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Gijsbertha

Gijsbertha

13-11-2011 om 20:14

Even aan man gevraagd

idd ALTIJD stroom eraf halen, evt oude schakelaar meenemen als je nieuwe gaat halen.

Vic

Vic

13-11-2011 om 20:29

Frontje eraf geschroefd

Ik had wel al het voorkantje eraf geschroefd, en daar achter zit dan het binnenwerk. Kan ik dat gewoon uit de muur trekken? Hopelijk trek ik dan niet de 60 jaar oude electriciteitsdraad aan gort, anders slaat die groep er natuurlijk permanent uit ;-(

Anonix

Anonix

13-11-2011 om 21:03

Vervangen

Als je inderdaad echte oude bedrading hebt zitten, met zo'n stoffen buitenkantje, dan zou ik die vervangen. Het trekken van nieuwe draden is wel even een klusje.

En ja, zodra je de schakelaar open maakt moet je minimaal de groep uitzetten (en zeker weten dat je de juiste hebt!). De (hele) schakelaar zelf kan je vervangen door een modern exemplaar.

Vic

Vic

13-11-2011 om 21:09

Nou

Dat gaat hem niet worden, vrees ik ;-( Nieuwe draden trekken ga ik echt niet proberen. De schakelaar wil ik wel proberen, en als het dan mis gaat, roep ik er wel een elektricien bij.
Stel dat de draad breekt, is dan gelijk de hele groep onbruikbaar?

Nee

alleen dat ene lichtpunt.

Tenzij

de draad kortsluiting maakt, dan ligt je hele groep eruit.Niet lostrekken dus.

Vic

Vic

21-11-2011 om 12:56

Suffe vraag

Nou, ik heb de schakelaar eruit gehaald (of eigenlijk laten doen Nu heb ik een nieuwe gekocht en wil hem erin zetten. Maar hoe klem je dan de draadjes vast in die gaatjes? Er zit geen schroefje om aan te draaien.
In de schakelaar zit een 'rood' gat. Is dat bestemd voor het draadje dat niet nodig is om de cirkel rond te maken met de andere schakelaar in de kamer (blauw)?

Vic

Vic

21-11-2011 om 15:33

Niemand?

Ik heb het klusje maar naar morgen doorgeschoven. Zo gaat het nou altijd hier

Valkyre

Valkyre

21-11-2011 om 19:07

Sorry vic

Ik zou het ook niet weten, maar ik google in dat soort gevallen even een doe-het-zelf instructie bij elkaar. De meeste bouwmarkten hebben wel PDFjes met dit soort klusjes erin, dacht ik.

Succes ermee...

groet, Valkyre

Vic

Vic

21-11-2011 om 21:42

Getsiedekkie

Ik kan ook geen duidelijk foldertje vinden. De meeste mensen hebben natuurlijk al lang eens een schakelaar geplaatst, of hebben een man, dus die hebben helemaal geen uitleg nodig over de gaatjes. Op het doosje van de schakelaar staan ook alleen maar (onduidelijke) lijntjes met blauw, bruin, zwart ernaast ;-(

Rosase

Rosase

21-11-2011 om 22:49

Kun je nog een weekje wachten?

Dan vraag ik het mijn man. Die weet het antwoord op je vraag vast wel, is alleen niet echt in de buurt voorlopig...

amk

amk

21-11-2011 om 23:22

Snelkoppeling

je hebt er waarschijnlijk 1 met een nieuwerwetse snelkoppeling te pakken.
Er zitten aan de boven en onderkant 2(totaal 4) gaatjes. En aan de zijkant een soort knopje/palletje.

Je moet je draden dus aan weerszijden (aan dezelfde kant, dus boven of onder) in zo'n gaatje steken terwijl je het knopje indrukt, op het moment dat je dat weer los laat zit de draad vast.

Vic

Vic

22-11-2011 om 14:15

Hmmm nee

Het is een Berker schakelaar. Het suffe is dat ik inmiddels van alles weet over die schema's, maar dat in álle beschrijvingen staat 'klem de draad vast'. En dat is dus het enige wat niet lukt. Ik heb inmiddels met mijn dochter zitten frutsen en van alles geprobeerd. Ik kan ook wel weer naar de bouwmarkt lopen (is om de hoek), maar ik heb daar al zoveel suffe vragen gesteld

Cheshire

Cheshire

25-11-2011 om 10:26

Is het al gelukt?

Anders kan ik je misschien eea uitleggen...

Vic

Vic

25-11-2011 om 15:23

Cheshire

Nee, helaas ;-( Ik heb er ook weinig tijd voor gehad. Weet jij een oplossing?

Vic

Vic

26-11-2011 om 17:48

Die stappen heb ik gevolgd. Ik heb nu een nieuwe schakelaar in huis, maar kom er niet achter hoe ik de draadjes in dat apparaatje moet klikken.

Vic

Vic

04-12-2011 om 12:26

Hij zit

Toch jammer dat ik daarvoor dan weer een man om hulp moet vragen Het bleek dat de draadjes niet aan de achterkant erin moesten, maar aan de zijkanten. En dan was het een kwestie van gewoon erin duwen. Dat vind ik toch eigenlijk best onlogisch. Helaas moet ik nu wel nog op zoek naar héél kleine boutjes om de schroefjes van de schakelaar zelf vast te maken. De oorspronkelijke schroefjes zaten met een soort rubberen bandje vast, maar dat was na 60 jaar natuurlijk helemaal vergaan ;-(

Vic

Vic

04-12-2011 om 12:27

Jeetje

Mijn oorspronkelijke bericht was van 13 november. Ben ik nou de enige die dat soort (best belangrijke) klusjes gewoon een maand voor zich uitschuift?

sinas

sinas

04-12-2011 om 14:49

Welnee

zo moeten wij al 10 jaar lang nog plinten leggen in de woonkamer. Ook de deur moest nog geschilderd, maar die hebben we dit jaar vervangen. Oh, maar hij moet ook nog wel geschilderd worden hahahaha

oregano

oregano

04-12-2011 om 22:01

Hier netzo

Ik heb pas na 4 jaar de deuren afgelakt, stonden al 4 jaar in de grondverf...En de roest op de radiatoren na 7 jaar pas geverfd.
Maar nu moet het omdat het huis te koop komt, anders zou het allemaal nog niet zijn gedaan...
Zo hebben wij een lichtknopje in de badkamer wat wat vreemd zit, maar daar heb ik nooit iets aan gedaan.
Dus herkenbaar,
Groet oregano

Ogen openen

Het gaat volgens mij zo. Je hebt een klus voor ogen. Die doe je niet. Want je (nou ja, ik dus) hebt 100 andere dingen te doen. Dan doe ik de klus wel... en plop! 10 minuten later nestelt zich de volgende klus weer in mijn hoofd.

Het is dus heel normaal dat je altijd een klus hebt die je niet doet. Bijvoorbeeld wij wilden wat dingen in de keuken veranderen, radiator verwijderd in 2009, wordt mijn moeder ziek. Nu is die klus afgemaakt in 2011 en van de week zeg ik tegen Beukman "dat tafeltje waar de computer op staat, dat kan toch eigenlijk niet meer?"...

En als mijn theorie klopt heeft Joyeux, met haar tempo, nu al een klus voor 2015 in haar hoofd...

klopt dat?

Vic

Vic

05-12-2011 om 09:31

Het kan ook anders

Mijn buurman heeft er een jaar over gedaan om zijn huis te verbouwen. Toen het eenmaal bewoonbaar en toonbaar was, is hij gewoon doorgegaan. Hij heeft nu dus overal lampen, planten, lichtknopjes, kussentjes op de bank, zonneschermen etc. etc.
Ik heb nu na bijna 2 jaar eindelijk overal gordijnen, maar pas een week geleden bedacht wat voor lamp ik boven de eettafel wil (hangt nu een peertje). In het zitgedeelte staat een lampje van 10 euro van IKEA, maar daar moet dus nog een vloerlamp. Geen idee wat ik dan leuk vind. Verder moet er nog heel veel houtwerk wit geschilderd worden. Voor zover ik het nu inschat wordt dat een klus voor de kerstvakantie, maar ik doe daar geen beloftes over Oh, een mooie eettafel moet ik ook nog maar dat is meer een budgettaire kwestie. Plus dat ik geen idee heb wat ik daar dan weer moet neerzetten.

Goed zeg vic!

Ach wat maakt het uit, in het begin doe je het meeste en de rest moet maar op de momenten dat je tijd en zin hebt.

na bijna 4 jaar in dit huis (de tijd vliegt) is dan op een paar keer lakken na (haha) de trap af.

WANT as maandag komt het lopermannetje er DE sisal loper op leggen waar ik al een aantal jaren kwijlend naar uit kijk.

Planning: vanavond, leuning nog een keer kwasten
morgen: treden linkerkant, 1 keer rollen (klaar).
overmorgen: treden rechterkant met de hand fijn schuren (kattenpootjes weer weghalen, en bedankt poezebeest..) en 1 keer rollen (klaar).

hoera !

En dan voordat het kerst is de plinten in de gang en de architraven rond de meterkast, wc architraven. Maar dat is veel minder werk want daarvoor hoef ik niet lagen en lagen lijm, troep, resten af te schuren en te plamuren en te schuren en te plamuren en te gronden en te lakken, schuren, lakken, schuren, lakken.

moet zeggen dat ik trots op mezelf ben !!!!

En dan volgend jaar als we er dus 4 tot 5 jaar wonen boven het houtwerk lakken.

En dan het jaar daarop als we er 5 tot 6 jaar wonen de zolder lakken en verbouwen.

ach ja, en tegen de tijd dat we klaar zijn dan wil ik vast weer verhuizen want zonder klus en schilderwerk is er geen holletje aan.

Valkyre

Valkyre

05-12-2011 om 20:34

Och wat herkenbaar

Wij zijn 2 1/2 jaar geleden in een relatief nieuw huis komen wonen (10 jaar oud toen), en er is nog zoveeeel niet af. De plinten op de bovenverdieping liggen nog los. Er zit een los afdekplaatje om de dimmer in de slaapkamer. Er zit een verkleurde plek (vocht? maar wel droog) bij het raam van een slaapkamer. Op zolder (werkkamer man) hebben we nog niks gedaan; daar zit nog bouwbehang op de muren.

De badkamer moet nog (wegens crisis uitgesteld), daar willen we een andere wasbak (zo'n rechthoekige met bergruimte eronder), planchet weg, grotere spiegel, betere verlichting. En het liefst ook een douchedeur ipv dat vreselijke douchegordijn. (Of liever nog een inloopdouche, maar dat is meteen wel een echte verbouwing, dan zou ik alles willen laten vernieuwen). Oh, en de kit moet vervangen worden - klusje van niks, toch?

Op zolder willen we ook nog een flink Veluxraam laten plaatsen. Maar daar moeten we dan eerst een vergunning voor aanvragen, en de constructie is niet makkelijk, want lastig dakmateriaal.

En als ik echt geld had, zou ik een aanbouw willen met daarin een splinternieuwe keuken, zucht zwijmel.

Ach ja, zo blijft er wat te dromen over he. Eerst maar eens die plinten vastmaken.

groet, Valkyre

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.