Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ali

Ali

15-12-2014 om 07:56

Lichtjes kerstboom aanlaten?

Laten jullie 's nachts de lichtjes in de kerstboom aan?

Ik wel! Zo gezellig als ik 's morgens in de kamer kom, en het is nog donker overal en alleen de lichtjes branden. Vond ik als kind ook al zo magisch.

nee

Dat vind ik energieverspilling. En dat dan alleen voor die ene seconde dat je 's ochtends beneden komt? Zet er dan een tijdschakelaar op.

Half a twin

Half a twin

15-12-2014 om 08:02

nee

s Nachts gaat alle uit. En in de ochtend gaat de boom aan op een tijdschakelaar, ongeveer op de tijd dat wij beneden komen. Ingegeven door angst voor brand, elektra in de buurt van water is toch tricky, en zuinigheid als ik er niet ben hoeft er geen licht aan te zijn .

tonny

tonny

15-12-2014 om 08:05

uit

Doe er een tijdschakelaar aan voor je magische momentje Een hele nacht lampjes aan waar niemand naar kijkt vind ik energieverspilling.
Gevaarlijk, hm dat niet meteen, kortsluiting kan ook op een andere plaats toeslaan, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Lucerna

Lucerna

15-12-2014 om 08:35

Nee

Zodra er niemand in de huiskamer is ('s nachts, als we even weg zijn, als ik overdag boven ben) gaat de stekker eruit. Het is nog een overblijfsel van de tijd dat er vrij veel tamelijk onveilige kerstverlichting in de handel was. Toen had je nogal eens kortstluiting in de verlichting die al een aantal jaren oud was. Dat wil ik niet meemaken als ik er niet ben. Tegenwoordig is die verlichting misschien wel beter, maar het blijft toch van mindere kwaliteit dan gewone verlichting. Dus uit. Hoe weinig energie het ook kost en dus bespaart, de stekker gaat eruit.

Nastia

Nastia

15-12-2014 om 08:46

Nee

Zou niet in me opkomen. ik vind het echt complete onzin om een compleet verlichte boom aan te laten terwijl niemand ervan profiteert, alleen maar omdat het zo leuk beneden komen is :S

Ali

Ali

15-12-2014 om 09:00 Topicstarter

Kosten

De kosten om de kerstlampjes aan te laten zijn volgens Nuon: 100 ledlampjes (heb ik), 10 uur laten branden gedurende drie weken is totaal E 0,33. Ik betaal dan ongeveer één euro aan stroom.

Kerstverlichting is tegenwoordig meestal led, en wordt niet warm, itt de vroegere gloeilampjes. Brand ontstaat meestal door te warme verlichting die tegen brandbaar materiaal aankomt, bv droge takken, gordijnen ed. Kortsluiting ontstaat meestal door verkeerd aangesloten snoeren en niet uitgerolde haspels. Maar waar: uit is veiliger.

blanc

blanc

15-12-2014 om 09:09

inbrekersgemak

Ik vind het ook heel gezellig maar die ene seconde niet aan als ik beneden kom zal dat niet veranderen.
Maar wat doen jullie als je weggaat, naar de winkel ofzo. Of werken? Ik denk als ik de boomlichtjes steeds uitdoe, het wel heel gemakkelijk wordt voor inbrekers. Ze zijn thuis, ze zijn niet thuis.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-12-2014 om 09:46

Nee

Nee, gaat hier uit.
Ben eigenlijk verbaasd dat een brandweervrouw ze wel aan laat. Ik dacht altijd dat het een brandweer-advies was om lampjes uit te doen als je zelf niet in de buurt bent (vanwege gevaar op kortsluiting).

amk

amk

15-12-2014 om 09:46

uit

ze staan uit. En zo overdag is het toch al vrij donker in huis, dus is het voor inbrekers ook zonder kerstboom al wel duidelijk of wij er zijn of niet.

Ik vind ook bij lage energieverbruiken het nog steeds zonde om ze aan te laten staan. Al die kleine beetjes maken wel weer heel veel energie dat extra verbruikt wordt. Een oceaan zit ook vol met druppels tenslotte.

Half a twin

Half a twin

15-12-2014 om 09:49

blanc

Ligt er aan hoe lang ik weg ben. Net even zoon naar school gefietst (hij moest veel spullen meenemen) dan blijft de boom aan. Voor die 10 minuten doe ik hem niet uit. Als het licht is gaat de boom sowieso uit, pas als we vanmiddag met de kinderen aan de thee gaan rond 15.30 gaat hij weer aan.
Er draait hier in huis een proefopstelling met de verlichting, aan bij zoveel lux, uit bij zoveel lux. Een schemerschakelaar met extra functionaliteiten, heeft man ontworpen voor een klus op zijn werk. Ik heb hier nu de controlerende functie of het ding doet wat het moet doen. Aan bij weinig licht uit bij veel licht. Als het met een bui heel donker wordt midden op de middag gaat het licht ook aan. Ik hoef er niet voor thuis te blijven, maar als ik er ben moet ik in de gaten houden of het nodig was.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-12-2014 om 08:47

Nee

De lichtjes in onze boom zijn alleen 's avonds aan. Wij hebben een lichte woonkamer, overdag de lampjes aandoen is een beetje onzinnig.

carootje

carootje

16-12-2014 om 08:56

ook tijdschakelaar

Bij de hema kost zo'n ding maar 4 euro geloof ik, heel simpel in te stellen.
Hier staat de boom van 6.30 tot 9.30 en van 15.30 tot 22.30 aan. Werkt perfect. Hele nacht boom aanlaten gaat wel erg tegen mijn gevoel in!

mama2

mama2

16-12-2014 om 09:42

uit

We slapen....en hebben er dus geen profijt van. Overdag werken we dus de boom gaat hier aan als ik thuis kom om 15.00. Ga ik de jongste halen dan blijft de boom aan, maar als ik langer weg ben doe ik hem echt uit. Hoe weinig ook, ik vind het verspilling. En met weinig bedoel ik geld en boom, want heb een miniboom staan gezien wij 2 dottige kittens hebben

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.