Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tigress

Tigress

18-12-2013 om 10:36

Lichtjes in de boom, tips?

Ik ga de boom optuigen. De lampjes vind ik altijd weer een tijdrovende klus. Ik ben zo mutsig daarin, ze MOETEN mooi verdeeld zijn. Elke keer achteruit lopen en door samengeknepen oogjes turen.
Ik begon altijd bovenin, maar misschien is het beter om onderin te beginnen? Ik heb zo'n snoer van 200 lampjes dat in een cirkel loopt.
Hoe hebben jullie het gedaan en zijn jullie net zo mutsig?

Fijne feestdagen!


Annet

Annet

18-12-2013 om 10:52

Hier geen lampjes meer

Wij zijn overgestapt op lichtgevende kralensnoeren en nog iets slang-achtigs met heel zacht warm licht.
Ideaal qua tijd en het ziet er mooi uit.

Vera*

Vera*

18-12-2013 om 11:41

Mijn man

Mijn man houdt zich bezig met de kerstversieringen en dus ook de boom.
De lampjes worden 'gewoon' een beetje tussen de takken gedrapeerd en die blijven los op de takken liggen. Hij heeft de lampjes ook aan als hij ze in de boom drapeert, dan zie je al direct als ze heel fout hangen.

tonny

tonny

18-12-2013 om 11:42

nee hoor

hier geen mutsigheid
Heb wel een dochter die kritisch meldt als het beter kan, maar zelf ben ik qua kerstboom redelijk gauw tevreden.

Hoewel - dit jaar had ik 'm heel naturel versierd, en mijn man (die zich eigenlijk nooit met enige vorm van home decoration bemoeit) merkte op: 'zijn er geen rode ballen? Ik vind het wel erg witjes zo.'
Dus nu zitten er wat rode strikjes in.

Succes met je boom, en lekker doorwerken tot je tevreden bent, trek je niets van ons aan

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

18-12-2013 om 11:45

en hier

is mijn zoon de muts. Ik ben wat noncha omgegaan met de lichtjes verdeling en ja hoor:'Maham.... aan de ene kant van de boom zitten veul meer lichies....'
Oh ja? Nou, moet jij het volgend jaar maar doen, he schat?

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

18-12-2013 om 11:46

en tigress....

als dit je grootste probleem is: gefeliciteerd!☺

Tigress

Tigress

18-12-2013 om 11:56

Polletje

Jammer van je laatste reactie. Ik heb zat problemen (echte grote) hoor, die zet ik niet bij huis, tuin en keuken. Maar deze is tenminste wél simpel en snel voorbij. Dus je felicitatie kan achterwege blijven.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

18-12-2013 om 11:58

oke Tigress

dan neem ik bij deze mijn felicitatie terug en wens je sterkte met alles, oke?

gedoe

Oh herkenbaar, ik vind het ook altijd zo'n gedoe. Ik begin altijd bovenin en verdeel dan eerst het hele snoer losjes in cirkels rondom tot beneden aan toe. En daarna ga ik de afzonderlijke lampjes verplaatsen (sommige zet ik vast aan takken, andere bungelen er wat tussen) tot het er een beetje fatsoenlijk uit ziet. De enige tip die ik heb is: neem er de tijd voor en doe het bij voorkeur niet als de kinderen al om je heen staan te springen om de rest van de boom te gaan versieren

ps. Ik wist niet dat je op dit forum hooguit één en dan ook nog uitsluitend je grootste probleem mocht neerzetten? Beetje rare (en nare) reactie Polletje.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

18-12-2013 om 12:07

jeetje

wat kan een mens spijt hebben van een reactie waar van alles achter gezocht wordt. Het was echt helemaal niet naar en rot bedoeld of zo; het was meer ter relativering bedoeld en grappig bedoeld als -maak je niet druk over lichtjes- dus sorry als ik daar Tigress of wie ook mee kwets. En ik weet dat dit forum er is voor alle kleine en grote problemen! Gelukkig.

ik had m zoals bedoeld gelezen hoor polletje

en moest dr effe om grinneken.

Tigress

Tigress

18-12-2013 om 12:41

Oké Polletje

Excuses zijn geaccepteerd. Ik begreep heus dat het relativerend bedoeld is. Ik heb je smiley wel gezien. Het deed me ondanks dat toch een beetje pijn. Maar zand erover!

Dropje

Dropje

18-12-2013 om 13:01

anders

Ik begin altijd onderaan. En ik ga niet helemaal de boom rond. Ik maak een soort van zigzaggende beweging met die lampjes. dat is veel handiger want dan hoef je niet over de top van de boom heen.

Ik leg de lampjes er eerst op, Een beetje diep in de takken, zodat je de snoeren niet te veel ziet. Dan kijk ik tussen mijn wimpers of het een beetje mooi verdeeld is. En doe er dan een paar vast.

En dan alles camoufleren met heel veel ballen, knutsels, strikjes, etc. zodat die lampjes helemaal niet meer opvallen.

wizzer

wizzer

18-12-2013 om 13:06

en het snoer dubbel

Ik doe het ook ongeveer zo als Dropje, en ik gebruik het snoer altijd dubbel, begin gewoon bij de stekker, en kijk wel waar ik uitkom.

(en heb ook niet een super lang snoer, dat maakt het ook gemakkelijker, afhankelijk van de grote van de boom gaat er gewoon nog een tweede snoer in ).

Dalarna

Dalarna

18-12-2013 om 13:18

Hier

Oja, zo was ik vroeger ook maar ik heb het toen de kinderen wat groter werden losgelaten.

Ten eerste heb ik al heel lang twee snoeren. De ene had vroeger de lampjes iets verder uit elkaar en die deed ik onderin op de onderste twee takken (kunstboom). De rest hing ik daarboven en ik zorgde er vooral voor dat dat niet te horizontaal loopt, dan valt het veel sneller op dat er iets niet goed zit.

Nu heb ik twee snoeren waar de lampjes evenver uit elkaar zitten maar ik maak me er niet meer zo druk om. Gewoon optuigen en als je er later echt mee zit verplaats je wat, juist door er andere versieringen in te hangen valt het minder op wat je juist daarvoor wel ziet dus dan blijf je inderdaad bezig. Als je meer lampjes hebt valt het overigens ook minder snel op dat het niet goed zit dus ik zou er een snoer bij kopen

Tango

Tango

18-12-2013 om 14:39

Af en toe een nieuw snoer kopen

Wij hadden een heel oud snoer waar diverse lampjes van kapot waren. Dit jaar dus een nieuwe gekocht en we zijn nog nooit zo snel klaar geweest. Het ding zat niet in de knoop (meestal dus wel) en de lampjes dichter bij elkaar zodat het al heel gauw goed zat.
Ik heb me al voorgenomen sneller een nieuw snoer te kopen de volgende keer, zo duur zijn die dingen ook niet meer.

Brianna F

Brianna F

18-12-2013 om 17:07

bovenaan

Ik begin ook boven aan, maar het blijft elk jaar een heel gedoe. Mijn vriendin heeft nu een snoer met 1 uiteinde, dus je hoeft niet bang te zijn dat je verkeerd uitkomt. met mijn snoer moet ik altijd weer bij de stekker terecht komen. Ik denk dat ik zo'n snoer ga aanschaffen als de helft van de lampjes kapot is (ik ben hard op weg)

kunstboom

Hier een kunstboom. Indertijd hebben we er 2 snoeren met lichtjes in verwerkt waarvan de stekkers beneden uitkomen. Bij het opbergen laten we de lichtjes er in zitten. Gewoon de takken naar de stam buigen en weer in de doos. Het is ieder jaar even de boom uitvouwen en de stekkers in het stopcontact.

amk

amk

18-12-2013 om 18:06

als ze maar branden

geen lang snoer en ook nooit in de knoop want ik berg 'm al sinds mijn studententijd op in de originele verpakking. ik leg het midden van het snoer boven in de boom en ga dan in zigzag bewegingen naar beneden. Dan kijk ik of ze een beetje leuk verdeeld hangen en verde is de boom aan dochter. Al jaren met rode ballen, want van plastic, als ze geen ballen meer laat vallen komen de witte en blauwe uit mijn studententijd weer in de boom.

Mussie

Mussie

18-12-2013 om 18:10

Alle ballen op ooghoogte

Ja ik snap je wel alleen maakt het bij mijn boom niet meer zoveel uit want die is toch al wat uit balans aangezien zoon alle ballen op ooghoogte heeft opgehangen. Er loopt nu een soort ring van ballen om de boom heen. Ik moet er erg om lachen.
Maar ik heb dus ook 2 snoeren, dat maakt het verdelen al iets makkelijker.

ik heb 2 snoeren er gewoon ingemikt

nadat t eerste snoer t deed....tot ie in de boom ging heb ik gewoon 2 snoeren wat rond de boom gedraaid en ik vond t wel prima..pfff..niet mijn ding hoor. Flink wat ballen dr voor en prima. Het is dit jaar toch geen echt mooie boom op zich. Mijn grote mooie staat dit jaar even op het werk en deze die ik van zolder haalde denkt ECHT dat ie een echte is. Hij laat al zn naalden vallen ( vriendje van zoon dacht dat t een echte was hahaha.)

dubbelvouwen en bovenaan beginnen

Ik zoek het midden van het snoer op, maak dat bovenin de boom vast, en drapeer dan eerst de ene helft zigzaggend langs de ´voorkant´ van de boom en daarna de andere helft zigzaggend langs de achterkant, en dan zijn de lampjes redelijk verdeeld.

Het grote probleem bleek hier het ontwarren ...

Groeten,

Temet

ja hoe kan dat

Je rolt het snoer netjes op, stopt het in een doos en zet de doos op een plek waar je verder nooit komt. Een jaar later zoek je de doos op, maakt hem open en... zit het snoer volledig in de knoop.
rara
Lilian: wat leuk zo'n kunstboom die echt uitvalt Of was het een bouwpakket?

kerstboom

kerstboom

19-12-2013 om 11:03

verticaal

lekker makkelijk. Ik maak niks vast maar drapeer 2 snoeren verticaal op en neer over de lengtehelft van de boom.
Maar eerst wil ik de ballen erin. Te vaak gebeurd dat een snoer er mee ophoudt en dan heb ik geen zin om de hele boom weer af te tuigen.

Dalarna

Dalarna

19-12-2013 om 11:46

snoeren na een jaar

Het probleem ligt volgens mij gewoon in het ontwerp: een lange draad met uitsteeksels. Die uitsteeksels piepen overal tussen dus het is gewoon amper mogelijk om het snoer zo in een doos te stoppen dat je het er een jaar later zonder gedoe uit kan halen. Het lukt nog het beste met een grote doos waar je het plat onderin legt in grote cirkels. Hoe dichter het bij elkaar komt hoe sneller het mis gaat en door de grote cirkels raakt het snoer alleen het stukje eronder en niet ertegenover en ernaast Ik bewaar het dus tussen kranten onderin een grote bananendoos of bovenin en daaronder kerstversiering ofzo.

amk

amk

19-12-2013 om 22:23

originele verpakking

die van mij heeft zo'n plastichouder waar je elk lampje afzonderlijk in vast klikt en dan rol je de rest van het snoer er omheen. Weet je ook gelijk waar het midden zit (hoewel ik daar wel een plakbanje heb geplakt, dat ruimt makkelijker op)

Etaleurstip

Toen ik nog etaleur was hingen wij de lampjes in de boom op de manier zoals Temet beschreef, twee snoeren gebruiken, van bovenaf naar beneden zigzaggen, eentje links, eentje rechts. Zo heb je ze er niet alleen het snelste in, maar ook weer uit. Natuurlijk altijd de stekker er in voordat je begint, je wil er niet pas achterkomen dat het snoer stuk is als je klaar bent en je ziet beter of de lampjes goed verdeeld zijn. We wikkelden ze om een stuk karton, zo blijven ze uit de knoop, het volgende jaar kan je ze er zo weer van afwikkelen.

skik (kan geen kerstboom meer zien)

Tonny

Tonny

20-12-2013 om 08:52

Skik o.t.

Hee Skik, dat had ik nou best willen zijn, etaleur. Maar dat was vroeger, begrijp ik.

Jippox

Hij is al bejaard deze boom dus ik denk dat t daar aan ligt. Tot nu toe gedraagt ie zich weer

Katniss

Katniss

20-12-2013 om 22:17

En probeer maar eens lichtjes te vinden, vier dagen voor Kerst

Ik heb vandaag stad en land afgelopen voor de kerstboomlichtjes. We hadden er wel wat in huis maar die hangen in de kamer van oudste of zijn stuk. Uiteindelijk heb ik gelukkig nog een doosje lichtjes op de kop kunnen tikken. Ik ben een kwartier bezig geweest om het snoer te ontwarren (ze zitten gewoon in een doosje opgerold, niet meer op zo'n rekje), en heb ze vervolgens in 5 minuten in de boom geplant. Vervolgens kwam ik erachter dat alle kerstboomballenhaakjes op mysterieuze wijze verdwenen waren. Morgen kan ik dus nog op pad voor haakjes. Of ik bind er een lintje door (grapte al tegen mijn jongste, om alle ballen aan een lint te rijgen en dan hóp in de boom). Er zitten nu dus alleen een gouden en zilveren slinger in, twee blauwe vogeltjes, twee pluche beertjes en drie ballen (met haakjes die nog onderin de doos lagen).
Ik vind het toch altijd zo'n gedoe, en dan moet het straks op 1 januari weer allemaal opgeruimd worden. Mijn zusje heeft zo'n esthetisch verantwoorde boom met strikjes en kaarslampjes. Daar heeft ze een keer een hele dag werk in gestoken en nu gaat hij ieder jaar kant en klaar naar zolder.

Tonny

Tonny

20-12-2013 om 23:00

Kerstballenhaakjes?

Die gebruik ik nooit. Toen ik ballen onzichtbaar wilde ophangen nam ik zwart garen, en nu al jaren lintjes. Soms wit, soms rood, soms zilver.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.