Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

stoffig

stoffig

28-06-2016 om 15:49

licht huishoudelijk werk - waar ligt de grens?

Ha, wat vinden jullie vallen onder ' licht huishoudelijk werk' wat je als oppas zou kunnen doen, als er tijd over is? En wat bepaald niet?

angel3

angel3

28-06-2016 om 16:10

Even denken

Licht vind ik vaatwasser in en uitruimen. Koken voorbereiden. Misschien een keer de stofzuiger pakken maar niet voor het hele huis. Klein beetje opruimen. Zeg maar de dagelijkse ditjes en datjes tussen de bedrijven door.
Wc en badkamer vind ik al teveel echt schoonmaken.
Hooguit een klein strijkklusje kan ook nog wel.

Juno

Juno

28-06-2016 om 16:11

Hmm

Stoffen, zuigen, doekje over aanrecht, strijken,mafwassen/vaatwasser in- of uitruimen wel. Dweilen, sanitair, voegen uitbikken, tuin onderhoud niet. Maar dat is mijn gevoel erbij.

Specht

Specht

28-06-2016 om 16:12

Overleggen

Wel planten water geven, tafel ed afruimen, boel bijhouden, stofzuigen, opruimen, boodschapje doen
Niet badkamer soppen, WC schoonmaken, ramen lappen, keuken schoonmaken, wassen, strijken, de weekboodschappen, was opruimen.
Na overleg maaltijd voorbereiden
Eigenlijk denk ik dat je min of meer alles kunt afspreken behalve echt grootte klussen zolang het maar in overleg gaat.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-06-2016 om 16:15

dat bepalen jullie samen

Het doet er niet zo toe wat 'we' licht of zwaar huishoudelijk werk vinden. Het gaat erom dat je in goed overleg afspreekt wat wel of niet door de oppas gedaan wordt. Als je beiden een goed gevoel bij de afspraak hebt (inclusief de bijbehorende vergoeding), is het goed.

Ben jij de oppas of ben jij degene die de oppas gaat inhuren?

Half a twin

Half a twin

28-06-2016 om 16:17

Stofzuigen is bij mij al de grens

Eten voorbereiden, afwasje doen of vaatwasser in en uitruimen, klein strijkklusje. Als je een rondje wandelt met het oppaskind een (vergeten) boodschap halen. Een knoop aan een overhemd naaien.
En natuurlijk opruimen wat tijdens jouw aanwezigheid nodig is. Het kind kan zijn bordje brood van de kinderstoel zwiepen en dan ruim je dat op met alles wat daarvoor nodig is.

even dollen: dan hoop ik niet dat je op mijn buurkinderen komt passen. Daar gaat iedere dag minstens 1 beker drinken om met alle rommel die daarbij hoort. Gelukkig nu ook regelmatig buiten, emmer water erover en klaar.

Lente

Lente

28-06-2016 om 16:40

Eens met de voorgangers

Was vouwen vind ik wel kunnen. Dat kan prima terwijl je op een kind let of met een kind praat.
Mijn oppas deed altijd graag iets in de tuin, beetje onkruid trekken, dode bloemetjes weghalen, bloemen plukken en in een vaasje zetten.
Stofzuigen alleen als het om rommel van die dag gaat, bijvoorbeeld een omgevallen suikerpot.

Ik heb ook een tijd gehad dat de oppas ook de schoonmaakster was. Toen betaalde ik twee verschillende tarieven.

Aanhangend werk

Je kunt eigenlijk alleen vragen wat samenhangt met het oppassen. Weer opruimen als er gespeeld is, de theeboel afwassen, de tafel afnemen, even vegen waar er gekrummeld is.
En daar ook niet te moeilijk over doen. Soms ben je zo bezig met de kinderen dat de afwas blijft staan, dat kan de oppas ook overkomen.
Je kunt ook teveel wensen.

Liz

Liz

28-06-2016 om 16:56

AnneJ

"Je kunt eigenlijk alleen vragen wat samenhangt met het oppassen."
Nee, hoor Anne.

Wij hadden zo'n oppas.

Naast het drankje/fruitje voor de kinderen, ruimde zij de tafel op, dekte die, kookte, vouwde de was op en streek. En hing ook regelmatig een wasje op. Heerlijk.

Ik zou zelf niet snel vragen te stofzuigen (tenzij dat in de speelstrijd is gebeurd en je het anders zelf ook zou doen, dan hoort het bij het oppassen op kinderen).

Als je een oppas zoekt: geef het meteen aan dat je dat wil. En bedenk van tevoren wat voor soort dingen je sowieso wilt laten doen en welke evt. Dan kan je daar expliciet over praten en doe je goed aan verwachtingenmanagement.

Als de kinderen klein zijn is het moeilijker om zo'n oppas veel te laten doen denk ik. Maar als ze groter zijn is het heerlijk.

Die van mij vond dat licht huishoudelijk werk denk ik leuker/bevredigender dan het oppassen op de al grote kinderen die helemaal geen zin hadden met haar fruit te eten en een praatje te maken (met niemand niet hoor, lag niet aan de oppas).

Split

Split

28-06-2016 om 17:06

precies wat je vastlegt

Ruim je eigen rommel op vind ik normaal (daaronder valt dan ook speelgoed van de kinderen dat je samen opruimt, een afwasje evt.).

De rest zou ik graag zwart op wit hebben en naar betaald krijgen, want: voor niks gaat de zon op.
Een boodschapje dat je meeneemt tijdens een wandelingetje zou ik dan niet meetellen als het kleine kinderen zijn.

In een ver verleden heb ik opgepast als onderdeel van een baan. Hier werd afgesproken dat ik beneden zou stofzuigen, als er een strijk was zou strijken, een vergeten boodschap zou halen en de vaatwasser uit zou ruimen. Dit was ruim in mijn oppasgeld meegenomen.

Inaya

Inaya

28-06-2016 om 18:14

mafwassen, Juno?

'Stoffen, zuigen, doekje over aanrecht, strijken,mafwassen/vaatwasser in- of uitruimen wel'

Mafwassen lijkt me nou weer meer iets voor een clown dan voor een oppas

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-06-2016 om 18:56

AnneJ

"Je kunt eigenlijk alleen vragen wat samenhangt met het oppassen."

Natuurlijk niet. Je kunt alles vragen wat je wilt. Maar alles heeft z'n prijs, voor niets gaat de zon op. Als je onderling een goede afspraak kunt maken, is het prima. Je zegt toch ook niet 'je kunt een oppas niet vragen om op 3 kinderen te passen'? Natuurlijk kun je dat wel. Iedereen snapt dat je de oppas dan meer betaalt dan voor 1 kind. En iedereen snapt dat er een verschil zit tussen overdag oppassen of 's avonds als de kinderen liggen te slapen. En zo is het dus ook met extra werk. Hoe meer werk je wil laten doen, hoe meer je zal moeten betalen.

O zeker

Meer werken is meer betalen. Maar noem het dan geen 'licht' huishoudelijk werk. Poetsen met kleine kinderen is niet handig, inderdaad met grotere zou het kunnen, maar waarom heb je dan geen werkster? Zoveel oppas hebben die niet meer nodig.

Combinatie AnneJ

Ik vind een combinatie helemaal niet gek, gebeurt veel. Prettig toch, heb je maar één persoon over de vloer. En kleine kinderen doen misschien een middagdutje, ik zou liever wat doen intussen dan op de bank hangen.

Licht huishoudelijk.

Wasje draaien en even ophangen, wat strijken. Opruimen, stoffen en stofzuiger door de woonkamer. Toiletpot doekje erover, plantjes water geven. Wat je zelf doet als je visite verwacht

Zwaar werk is badkamer schrobben, bedden verschonen, ramen lappen, dweilen en met zware spullen sjouwen. Dus de garage opruimen hoort er niet bij.

Inaya

Inaya

28-06-2016 om 20:42

nou

'En kleine kinderen doen misschien een middagdutje, ik zou liever wat doen intussen dan op de bank hangen.'

Oppassen op kleine kinderen is best vermoeiend. Moeders gaan tijdens het middagdutje vaak even uitrusten (boekje lezen, kopje thee erbij). Dan vind ik het raar om van de oppas te verwachten dat ze huishoudelijke klusjes gaat doen. Die mag toch ook even pauzeren? Hooguit wat speelgoed opruimen dat is blijven liggen.

Inaya

Dat ligt er aan of de buurvrouw komt oppassen voor een kleine bijdrage of een professionele oppas die extra betaald wordt voor licht huishoudelijk werk.
Natuurlijk heeft die ook gewoon pauze overigens, net zoals ik op mijn werk.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

29-06-2016 om 08:29

Niet

Van professionele opvang zou je ook niet willen dat ze het kdv gaan poetsen als je kind er is, waarom wil je dat thuis dan wel. Ik zie het als noodzakelijk kwaad dat je zelf als ouder moet schoonmaken waar de kinderen bij zijn, want praktisch is natuurlijk anders.

'Als er tijd over is".

Ik zal het wel verkeerd lezen maar ik kreeg van stoffig het idee dat er geen stuk of 6 kleine handenbindertjes rondlopen. Als er tijd over is, dat geeft ze zelf al aan.
Misschien 2 schoolgaande kinderen die je als oppas opvangt en wegbrengt? Of een baby die de halve dag slaapt? Misschien is het licht huishoudelijk werk juist fijn voor de oppas voor meer inkomsten?
Geen idee, maar er is tijd over blijkbaar.
En ook op het kd zullen de luiers in de kliko moeten en de plastic borden in een sopje en ik neem aan dat het toilet wat bijgehouden wordt? Is daar een toiletdame voor overdag? En wie verschoont het kleuterledikant na een ongelukje?

Stoffig zal nog wel reageren, dan hebben we duidelijkheid over wat de bedoeling precies is.

Fransien

Fransien

29-06-2016 om 09:12

Hangt er vanaf

Wij hebben 4 schoolgaande kinderen en een oppas aan huis. Onze kinderen spelen vaak en nemen ook vaak kinderen mee. Haar is weinig te dol en ze gaat ook graag op de vrije woensdagmiddag met de kinderen op stap.
Zo nu en dan heeft ze een makkelijke middag, na het voorzien van drinken en een koekje zit iedereen heerlijk met z'n eigen vriendje/vriendinnetje te spelen en dan doet zij wel eens een afwasje ofzo, ze heeft ook geen zin om de hele tijd op haar telefoon te zitten.

Bij oudere kinderen zou ik stellen dat je als ze lief aan het spelen zijn een doekje over de tafel haalt, beetje opruimt, de afwas doet, was vouwt en dat soort licht huishoudelijk werk.
Bij jonge kinderen waarbij je zelf blij bent dat ze een middagdutje doen zou ik de oppas ook die rust van het middagdutje gunnen.

Stoffig

Stoffig

29-06-2016 om 20:35

was even offline

ik ben oppas en ik vind het prettig om naast het oppassen wat te doen. Het moet niet te gek worden natuurlijk, gewoon zo dat het prettig thuiskomen is voor de ouders.
Vond ik vroeger ook erg fijn bij mijn oppas.

Vinden jullie een verse maaltijd gereedzetten en/of koken ook passen bij 'licht huishoudelijk'? Want koken vind ik eigenlijk best gedoe (ik ben niet zo'n kook-ster), al merk ik dat de vader (die als eerste thuis komt) het erg kan waarderen.

Half a twin

Half a twin

29-06-2016 om 21:25

koken is licht huishoudelijk

Al staan de aardappelen alleen maar geschild en de boontjes afgehaald, scheelt toch als je thuis komt. Staat de maaltijd snel op tafel. Echt koken hoef je dan niet.

Ja maar ja maar.

Nu willen we ook wel weten of je ook wat stoft en zuigt en een doekje over de tafel haalt terwijl er 6 koters aan je rokken hangen?

Jeetje, 22 postings verder, hevige discussies over jou arbeidsomstandigheden en nu gaat het alleen om de piepers.....

Koken is licht huishoudelijk, maar alleen het eten voorbereiden is beter als je geen keukenprinses bent.

stoffig

stoffig

30-06-2016 om 08:49

haha mijn arbeidsomstandigheden

geen paniek dames.

Ik stofzuig de woonkamer als ik vind dat dat wijs is met een ukkie over de vloer - gladde vloeren zijn hygiënisch, alleen al doordat je alles ziet liggen wat er ligt (op hun tint vloer tenminste).

Afstoffen doe ik niet. Wel vouw ik de was en hang ik een nieuwe op als de machine piept dat-ie klaar is.
Eventueel zet ik eten panklaar gereed, dus aardappels schillen, groente wassen/snijden, soms vlees bakken (ja het zijn avg mensen).

Een middagdutje doe ik niet, want dan slaap ik vast net wat langer dan ukkie.

Appeltaart

Appeltaart

30-06-2016 om 18:46

echt koken

Half a twin zegt: "koken is licht huishoudelijk: Al staan de aardappelen alleen maar geschild en de boontjes afgehaald, scheelt toch als je thuis komt. Staat de maaltijd snel op tafel. Echt koken hoef je dan niet." Wat is dan wel echt koken ? Volgens mij is het aardappels schillen en boontjes afhalen het meeste werk van de AGV-maaltijd . Die gaspit onder de pannen aandoen, dat vind ik nou echt geen werk. En een tartaartje in de pan gooien.

Maar als de huishoudelijke hulp 12.5 euro kost en oppassen 6 euro zou ik me als oppas toch wel een beetje gepiepeld voelen als ik allerhande huishoudelijke klusjes moest doen. Betaal dan gewoon 12.5 euro zou ik zeggen.

Half a twin

Half a twin

30-06-2016 om 19:38

schillen kan iedereen

Maar de maaltijd smakelijk bereiden vraagt wel wat meer. Mijn bejaarde buurvrouw kookt andijvie, schudt er wat nootmuskaat door en wat zout gekookte pieper erbij en een beschuitstuiter en ze heeft gegeten. Ik vind dat niet heel smakelijk. Ik geef wat meer sjeu aan de maaltijd. Maar als een ander mij wat werk ( snijden en wassen van de andijvie) uit handen neemt is dat moi meegenomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.