Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rafelkap

Rafelkap

04-06-2012 om 09:37

Levende muizenval?

Het is weer zover, we hebben weer muizen. Nu eten die van ons geen gif en trappen ook niet in een val (met pindakaas of chocopasta).. Ik heb dus nu maar een levende muizenval besteld, maar wat als ze daar inlopen? Hoe ver moet ik ze van huis brengen en weer vrij laten? (Hu!)
Wie heeft er ervaring met een levende muizenval?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Grinnik

Ik kreeg ook al meteen Tom & Jerry-associaties.

Je moet ze denk ik wel even een eindje wegbrengen. Op de fiets wellicht?

Mijn ouders wonen aan de rand van een duingebied en hebben wel eens veldmuizen in huis. Mijn moeder heeft ooit zo'n beestje gevangen en aan de overkant van de straat in het duin losgelaten, en dat beest was eerder terug in huis dan zijzelf. Zo moet het dus niet

Groeten,

Temet

Marie

Marie

04-06-2012 om 10:19

Rookworst

Hoi
Volgens mijn man moet je een stukje rookworst in de muizenval doen - werkt altijd. Probeer dat eens zou ik zeggen.
succes

Veldmuizen

Veldmuizen eten slakjes, wormen en insecten. Een lokmiddel is bijvoorbeeld mosselen. Werkt uitstekend. Maar levende muizen in het veld loslaten is een onzinnig soort van rondpompen.
Ik denk dat je meer hebt aan een kat.
Groet,
Miriam Lavell

Hier trapten de muizen er niet in

Ik heb trouwens gehoord dat je handschoenen aan moet trekken bij het klaarmaken van de val: anders ruiken ze dat er een mens in het spel is. Maar bij ons trippelden de muizen vrolijk langs de val. Uiteindelijk heb ik toch gif gestrooid.

Tja

Als je echt van je muizen af wilt dan ben ik bang dat je toch korrels moet strooien. Mijn ervaring is dat de tegenwoordige muizen erg brutaal zijn hahahaha en dat ze zich niet snel meer laten pakken.

De regel is voor elke muis die je ziet zitten er 7 onder de grond

Rafelkap

Rafelkap

04-06-2012 om 11:31

En en

Ik zal m'n man vragen of hij de val mee wil nemen naar z'n werk en daar loslaten, want volgens de buurvrouw vinden ze al gauw de weg terug naar huis..
De val is er nog niet (je vangt ze dus levend) dus ik weet nog niet hoe die bevalt. Maar gif strooien werkte hier helaas niet, een val ook niet. Ik ben wel voor alles uit de kast halen, dus EN rookworst EN ander nieuw gif kopen EN straks die 'levende val' (ja een poes zou nog beter zijn).
Zucht.

Desinfecteer ik de vloer wel goed met gewoon Driehoek vloeibare zeep dweilen? Ik word hier namelijk zo vies van!

mix

mix

04-06-2012 om 12:17

lease een kat

neem een logeerkat. Hier ook muizen, vanaf de dag dat de katten er waren geen muis meer gezien of gehoord.
gif hielp niet, alle soorten vallen hielpen niet, wat voor lokvoer ik er ook instopte. Ze liepen gewoon langs de hond onder de deur door naar de gang.
Heb nu 6 jaar katten en er nooit meer last van gehad

Ja, een kat

Een leasekat werkt inderdaad ook. Jaaaren geleden had een vriendin van mij, die in een vreselijk vies studentenhuis woonde, op die manier een kat geleased. Het beest heette vanwege zijn vlekken Koeiepoes en deed zijn werk uitstekend: alle muizen zochten een ander onderkomen.
Jammer dat de kakkerlakken niet onder de indruk waren van een kat, maar dat is een ander verhaal

Mijn persoonlijke overtuiging is ook dat er niets zo effectief is tegen muizen als een kat - volgens mij houdt de geur van zo'n beest de meeste muizen al weg. Maar ja, niet iedereen zit op een kat te wachten ...

Groeten,

Temet

Hier laatst ook muizen

onze bejaarde poes heeft er toen nog 1 gevangen. Maar de muizen zijn vanzelf weg gegaan daarna (poes helaas in laten slapen onlangs) toen we de zolder helemaal schoon hebben gemaakt en dus alle restjes caviavoer boven hebben opgezogen.

De poezen van mijn zus vangen ook grote konijnen, heel erg hoe dan zo'n beestje door een kattenluikje getrokken wordt, je bent direct s'ochtends vroeg wakker als je het ziet..... Muizen heeft ze inderdaad niet die worden in 1 hap (als een haring) naar binnen gewerkt.

Tango

Tango

04-06-2012 om 14:16

Kat

Lijkt me ook het beste. Geen idee overigens wat een 'levende muizenval' is hoor, had geen zin om te googlen. Maar ook bij katten moet je maar afwachten of ze een muis vangen. Voorheen woonden we in een huis waar we op een gegeven moment ook muizen hadden. Buurman had duiven dus dan kan je dat verwachten natuurlijk. Op een avond kwam onze ene kat wel 5 keer met een muis thuis, andere, wat luier exemplaar voor de vorm 1 keer. Daarna nog 1 dode muis gevonden boven, maar verder geen last meer gehad. Ja, af en toe wat getrippel op verlaagd plafond maar daar kon zelfs de kat niet bij. Een muis in huis zagen we overigens zelden of nooit, hooguit in de tuin. Dus katten zijn zeker een goed middel. Maar natuurlijk geen oplossing als je geen kat wil. Bij een levende muizenval zou ik de muis inderdaad flink ver weg zetten, in een naburig bos o.i.d.
Overigens was ik gisteren in het plaatselijke theater en zagen de kinderen (ikzelf niet) daar een muis rennen. Tijd voor een theaterkat dus.

mix

mix

04-06-2012 om 15:04

Tango

mijn katten hebben nog nooit (binnenkatten)op een muis gejaagd,nooit eentje gevangen; de muizen kwamen gewoon niet meer opdagen

een levende muizenval: een hokje waar je lokvoer in legt dat dichtslaat als de muis binnen is. Als je de man van de verdelging van de gemeente mag geloven 1 van de meer dieronvriendelijke methodes ivm de stress voor de muis als die er lang inzit.
Geen idee hoe aangenaam een gifdood of dood door de kat dan wel is trouwens

Fiorucci

Fiorucci

04-06-2012 om 16:51

Nou,die kat...

Dat is de vraag hoor, of een kat afdoende is....in mijn huis over het algemeen wel, maar mijn moeder heeft twee katten, en desondanks vond ik muizenkeutels in haar woonkamer.

Cato

Cato

04-06-2012 om 17:05

Tips voor gif

je hebt het gif nodig dat de gemeente ook gebruiktL difenacum 0,05. Dat vermeng je met poedersuiker (niet te veel) en dat zet je in elke ruimte waar ze komen. verder AL het eten zo opbergen dat ze er niet bij/aan kunnen komen (ze moeten nl veel gif eten). Heeft bij mij geholpen. En ik had er veel en nu al drie jaar geen meer.

personeelslid

personeelslid

04-06-2012 om 22:10

Kat tegen muizen?

Haha, wij hadden nooit muizen in huis, tot we een kat hadden. Die komt ze namelijk heel trots door het kattenluik naar binnen brengen en zet ze dan op grond in de kamer. Levend en wel.

Rafelkap

Rafelkap

05-06-2012 om 09:15

Gif

We kopen toch maar geen 'levende muizenval', we zien het toch niet zo zitten. Mijn man denkt dat het niet bevorderlijk is ivm de crisis als zijn baas zou zien dat hij muizen vrij laat op het parkeerterrein daar

Waar kan je dat gif kopen dat de gemeente gebruikt?

Rafelkap

Ik zou de gemeentelijke ongediertebestrijding gewoon even bellen en vragen of ze dat spul verkopen, en zo nee, wat of er dan in zit. Dierenwinkels verkopen dat werk vziw.

Zelf ben ik overigens tegen gif. Ten eerste omdat niet alle lijken reukloos opdrogen, en zoals ik altijd roep: éen dode muis waar je niet bij kan geeft meer overlast dan tien levende muizen. Ten tweede omdat ik ooit in een oud pand werkte waar muizen zaten, daar werd gif gebruikt, en ik heb een keer zo'n beestje door de gang zien strompelen, al zwalkend, bezig om langzaam dood te gaan.
Uit dan kantoorgebouw weet ik trouwens ook hoe erg een dode muis kan stinken, want daar lag er dus een keer 1 in een kabelgoot te rotten. Maar het duurde even voor de oorzaak van de stank was achterhaald...

Maar goed, er zijn mensen die goede ervaringen hebben met gif. Zelf heb ik het in mijn studententijd gebruikt maar toen de familie Muis in een week tijd gezellig een bus van 7 gulden had opgeknabbeld en nog geen aanstalten maakte om dood te gaan ben ik om budgettaire redenen overgestapt op vallen. Van die ouderwetse dingen met een beugel die terugklapt. Die kosten praktisch niks (toen ik iets rijker werd gooide ik ze weg met muis en al)

Groeten,

Temet

Rafelkap

Rafelkap

05-06-2012 om 13:04

Allemaal erg

Het is allemaal erg: gif, een gewone muizenval (als ze niet in een klap dood zijn) en iemand schreef dat 'een levende muizenval' weer erg veel stress geeft, ja ook bij ons, dus we doen het maar anders
Ik kijk eerst maar eens of ze dit gif eten en ook maar eens rookworst of haute cuisine in de muizenval. We moeten wat!

Kim Groothof

Kim Groothof

05-06-2012 om 15:07

Frap muizenkorrels

Rafelkap, wij hebben een boerderij en gebruiken Frap muizenkorrels. Die bevallen ons prima, het zijn graankorrels die in een badje muizengif zijn gedoopt. Frap mag ook in huis gebruikt worden en vind je o.a. bij winkels als Welkoop en Boerenbond. Maar je kunt het ook op internet bestellen, hier bijvoorbeeld: http://tinyurl.com/czcuqok

Fiorucci

Fiorucci

05-06-2012 om 16:23

Temet

Vallen zijn ook niet zaligmakend, ik heb best vaak muizen gezin in die val die niet blij in een klap aan hun eindje kwamen....

Sawo

Sawo

06-06-2012 om 12:25

Goede ervaring

Hoi

Wij hebben wel goede ervaring met levende muizenval. Ik vond het wel enigzins eng om 's moregsn te kijken en de beestjes weer los te laten maar het was ook wel spannend. Wij vingen ze gewoon met brood en pindakaas. Ze waren altijd levend en we zetten ze gewoon 30 meter verderop in het gras. Ze zijn niet teruggekomen.
groetjes Saar

cato

cato

06-06-2012 om 15:39

De dierenwinkel

Temet zei het al: in de dierenwinkel. Je moet wel expliciet naar difenacum vragen. in Amsterdam kun je het ook bij de GGD kopen.

Jolijt

Jolijt

08-06-2012 om 13:37

Flat

Mijn oom had een diervriendelijk muizenval in zijn flat gezet, 3 hoog.
De muis begreep dit echter niet en kwam toch met de staart lelijk tussen de klem. Niemand wist echt raad en je gaat toch niet met een gevangen muis naar de dierenarts om hem daarna te vergiftigen, dus de val ging in een doek, val open, oom met doek en muis erin naar beneden naar het veld aan de overkant van de straat, muis los en.... binnen een uur zagen we 'm weer binnen lopen, geknakte staart en al

Ver ver ver weg dus!!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.