Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2011 om 00:13

Leuk! (kookboek)

Om het draadje hierboven alleen voor recepten te houden laat ik even apart weten dat ik het een leuk idee vind. Volgens mij moet er een heel dik boek uitrollen met alle recepten die hier al voorbij gekomen zijn

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

13-09-2011 om 08:19

Veel

Ik heb al heel veel printje van OO met recepten hier liggen. Vaak staat er dan nog zo'n laatste zin onder van "groot succes hier altijd' of "man en kinderen eten dat vaak als ik niet thuis ben" of "lekkerrr" Haha, ik heb al vaak vriendinnen die dan komen vragen waar ik die recepten toch vandaan heb, omdat ze er niet 'standaard' uitzien natuurlijk. Ik vind dat soort recepten met wat extra tips en voetnoten juist erg leuk om te gebruiken

Ayanna

Ayanna

13-09-2011 om 11:14

Heel leuk

Ik vind het echt een heel leuk idee! Ook ik heb een mapje op mijn computer genaamd 'recepten OOL'. Zou het leuk vinden om een echt OOL-kookboek te hebben.
Enne...worden de feuilletons ook nog een keer gebundeld??

Nipta-nitwit

Heel leuk! Ik ben alleen zo'n rommelkok. Beetje van dit, snufje van dat, handje zus, flinke scheut zo. Ik krijg een beetje de zenuwen van de nipta-aanpak. Wel noodzakelijk, dat begrijp ik ook wel, maar toch. Wat een leuke job trouwens, alle recepten uitproberen. Maken jullie ook foto's, redactie???
Misschien kan ik mezelf streng toespreken, en een gedoseerd een georganiseerd recept toevoegen

Ik denk

dat je niet een letterlijk recept van Jamie of Nigella moet neerpennen. Maar een eigen variant op iets bestaands. En ja misschien ook dat recept wat oma 60 jaar geleden uit een Margriet heeft geknipt. Als het maar niet rechtstreeks te herleiden is naar een bestaand copyright recept. Daar krijgt de redactie problemen mee. En het is ook veel leuker om het verhaal erom heen te horen, dan een letterlijk overgetypt recept te plaatsen.

margje van dijk

margje van dijk

13-09-2011 om 15:57

Ik weet niet

Ik sta hier voor sommigen bekend als de rode-kool-Margje, maar die is gewoon van Nigella. En ja, ik heb er wel iets aan veranderd, ik laat wat weg en ik heb een variant op een ingredient. Maar is dat genoeg? Ik zou hem niet durven indienen.

Hetzelfde geldt voor mijn favorietste stoofvleesrecept (smaakt ook goed bij die rode kool). Die komt van Sylvia Witteman, uit de krant destijds (en inmiddels ook wel in een van haar boeken). Daarvoor geldt hetzelfde, ik volg niet strikt de letter. Toch heb ik het echt daar vandaan.

Maar aan de andere kant, als ik dat Sylvia-recept nou neem en ik sla er wat andere kookboeken op na: er zijn er zo veel die ontzettend op elkaar lijken. Ik ben al veel kleine variaties op een bekend recept tegengekomen, in verschillende boeken. Blijkbaar is een kleine wijziging al genoeg om geen gedonder te krijgen.

Zou je zoiets kunnen indienen als "geinspireerd op ..." en dan Sylvia/Nigella/Jamie/etc eraan toevoegen? Dan krijgen ze geen geld maar wel credits. Of krijg je dan alsnog gedonder?

Margje

Ahhh

ik ben nu al heel benieuwd naar het recept voor kip(kerrie)ragout. klinkt heerlijk! en wat er echt in moet, uit het archief, de kip-knoflook schotel. Zo lekker!

Oooo

sorry..dom dom dom, het staat in het draadje hier boven al

Weinig respons

En ik zou zo graag de oldtimefavorites in het boek zien. Cobikekse, reinasoep, ingridt's koude komkommersoep en haar marsreeptoetje. Massi schrijft ook altijd van die lekkere stooftahinerecepten. Enz. enz. Kom op dames! Graaf in je geheugen of ool-archief en laten we er een mooi boek van maken!!

Désirée

Désirée

16-09-2011 om 10:41

de stimpestamp van kaaskopje

was errug lekker! Die mag van mij in het boek Van de week gemaakt en de kids vonden hem lekkerder dan mn normale andijviestamppot!!
Dank hiervoor!!
Kom maar op met die recepten!!!

Komt goed silone....

ik zal de komkommersoep & het ijs met marssaus neerzetten voor de deadline. De kk soep is trouwens WARM hoor! Zal ik er ook nog iets met cassave bijdoen!?! Hahaha!

Maar ik lees hierboven allerlei onrust over dat er een aparte rubriek moet komen, en in categorieen, ik wacht nog even af...

Ingrid

Cassave

O ja graag! Knip en plak de andere cassavesuggesties er dan ook gelijk bij

Tijgeroog

Tijgeroog

16-09-2011 om 18:58

Lastig

Ik heb sinds een tijdje een langzaam groeiend bestandje met OO-recepten waar ik regelmatig uit kook en bak. Maar hoeveelheden staan er niet altijd bij, kooktijd al helemaal niet, anecdotes meestal ook niet.
En het zijn niet mijn recepten, ik heb ze alleen maar van hier gekopieerd.

Biene M.

Biene M.

16-09-2011 om 22:03

Ik hoop

dat Mayte* haar hacheerecept hier komt plaatsen, want dat is erg geliefd bij ons in huis en ik heb er een bijzondere herinnering aan. En ik twijfel of ik de pompoencurry erbij kan zetten die ik van ah.nl heb, maar waarin ik de tuinbonen heb vervangen door linzen. O, en als ik nog even door mijn bestandsmapje met recepten kijk, vraag ik me af of deze recepten al dan niet uit kookboeken komen: de perentaart met honing en de New York cheesecake van Jujube.

Saucijzenbroodjes

De saucijzenbroodjes van, eeeehhh, Madelief? Madlief? Madlief2?? ik weet 't niet meer, die zijn superlekker.
Biene, jouw pompoencurry moet je gewoon posten hoor, je hebt er toch zelf een draai aan gegeven? Voor mij is het Bienes pompoencurry, niet die van de Appie
Oja, en FannyX (zo uit mijn hoofd weet niet zeker of de naam klopt) had ooit een heerlijk recept voor tuinbonen: tuinbonen, spekjes, crème fraîche en wat bieslook geloof ik.
En had Ingridt niet een geweldig gemakzuchtig maar heerlijk toetje met gesmolten marsrepen?

Rieke

Rieke

17-09-2011 om 18:43

Heb de soep van ingrid al gemaakt

nouja zeg, zojuist tussen het voeren van de kinderen en de buurtkinderen, patat uiteraard, heb ik de komkommersoep gemaakt voor man en mijzelf. Zo snel en lekker joh! Had alle gerechten in huis behalve de dille, heb er gewoon provencaalse kruiden in gemikt om met Ingrid te spreken.

Forumbeheerder Ouders Online

Forumbeheerder Ouders Online

18-09-2011 om 01:07

Toelichting op "origineel recept"

Even een toelichting op de term "origineel recept"
Je kunt niet een recept rechtstreeks overschrijven en dan voor een ander kookboek gebruiken, logisch. Als je een recept indient dan moet het niet rechtstreeks te herleiden zijn naar een bestaand kookboek/internetsite.
Zoals hierboven al opgemerkt werd, is het wiel op veel verschillende plaatsen en tijden uitgevonden. Elk recept is al tig keren door iemand bedacht en aangepast dus dat is niet het probleem.
Zeker als een recept aangepast is en naar iemands eigen hand is gezet, kan het gebruikt worden.
Dus zoek allemaal jullie recepten op en help mee om samen een fantastisch kookboek te maken!

Index/register

Alsjeblieft het register NIET indelen in voorgerechten, nagerechten enz. Vooral bij de gerechten die ik anders gebruik dan het gemiddelde kookboek doet, zoek ik me dan volslagen suf. Ik herinner me een wanhopige zoektocht naar iets dat ik als toetje wilde maken, maar waarvan de kookboekschrijvers meenden dat het allesbehalve een toetje was. Gewoon alles alfabetisch, dan vínd je het tenminste.

Bakpapier

onderop de bodem doet wonderen. Succes, en smullen maar.

Leuk!

Maareh, is dit een subtiele aanwijzing dat je het zelf niet lekker vond?
Invriezen tot oppaskindje er weer is?
Ik weet het niet, hier haalt het de diepvries niet. Het lijkt mij dat het bij het ontdooien klef gaat worden.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

30-09-2011 om 18:52

Kerstkoekjes van rodebeuk en sinterklaastoetje

Die mogen niet ontbreken! Wie de bedenker is van het sinttoetje is weet ik niet, maar als de maker zich niet meldt heb ik het recept nog wel.

Rosa

Margriet*

Margriet*

30-09-2011 om 21:20

Tomatensoep (van mijn moeder)

Getrokken bouillon van een schenkel (schenkel in de pan, koud water, peperkorrels, laurier, flink wat selderij). 4 uur laten trekken op zacht vuur. De hele mik er met een schuimspaan uit halen (je kunt het vlees van de schenkel gebruiken maar ik vind het niet zo lekker).
Dan verse tomaten (lekkere dus pomodori) er in mikken (in stukjes) en meekoken tot ze zacht zijn.
Dan de roerzeef pakken en de tomaten erdoor doen (velletjes en pitjes blijven grotendeels achter).
Op smaak brengen met bouillontabletten en wat ik ook wel doe is een blikje (groot) tomatenpuree, wordt de soep mooi rood. Dan soepballetjes (niet uit blik jakkie bah...) maar vers gedraaid of eventueel kant en klaar van de Appie erbij. Ik doe altijd een zakje verse soepgroenten erdoor. Eventueel vermicceli erdoor.
Deze soep is zoet/zuur van smaak door de verse tomaten.

Kosten: uhhmm misschien 12 euro zoiets (voor een pan vol!!)
Verder weet ik niet wat ik nog moest schrijven.
Duur van het bereiden, 3/4 uur, vier uur wachttijd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.