Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mijntje

Mijntje

06-01-2015 om 11:02

leren snellezen (voor volwassenen)

Leren snellezen (voor volwassenen) heeft iemand dat hier gedaan en is dat gelukt?
Ik ben daar wel nieuwsgierig naar.

echtgenoot

...jaren geleden, omdat hij nogal eens omslachtige stukken moest lezen van vele pagina's.
Hij is behoorlijk studie-achtig en wilskrachtig. Hij vond 't leuk en heeft er veel plezier van gehad!

bieb63

bieb63

06-01-2015 om 14:08

leren?

Is daar een cursus voor? Ik zelf heb de ervaring dat als je veel leest, je vanzelf gaat 'snellezen' dus zinnen scannen i.p.v. woord voor woord lezen.

Mijntje

Mijntje

06-01-2015 om 14:10

er zijn boeken over met oefeningen.
Ik heb nog een hele stapel te lezen en ik vroeg me af of het niet zinvoller is eerst een boek over snellezen te lezen. En daarna de rest.
Het houdt natuurlijk wel even op, zo'n zelfhulpboek

Juriste

Juriste

06-01-2015 om 19:50

Gedaan - geen profijt van gehad

Ik ben juriste en heb voor ik aan mijn eerste baan (als advocaat) begon zo'n cursus gedaan. Ik vond dat ik (te) langzaam las en dacht: dit is vast heel handig. Het is inderdaad een trucje wat je kan leren. Dus in principe inderdaad handig als je veel moet/wilt lezen.

Ik deed het hartstikke goed op de cursus!

Maar ja, dan moet je verder blijven oefenen. En wat bleek: ik kon het toch niet met de juridische stukken die ik moest lezen. Ik moest daar toch vaak te goed lezen, te goed over nadenken. Dat kon ik niet op dat snelle tempo dat ik geleerd had. En ik had er geen tijd voor /geen zin in, om het oefenen met snellezen (na de cursus) naast mijn werk (veeleisende baan) op een andere manier te doen.

Dus ik ben de vaardigheid (al snel) helemaal kwijtgeraakt.

Misschien past het ook niet goed bij mij, wil dingen te goed lezen. Dat gaat niet met snellezen.

Als je romans en dergelijke sneller wilt kunnen lezen, is het ook de vraag of je dat snellezend wilt doen. Vaak wil je dan ook gewoon genieten van de manier waarop het boek geschreven is en ook dat lukt dus niet (goed) (denk ik, misschien dat iemand anders daar andere ideeën over heeft) als je het snellezend doet. Ik weet nog dat de cursusleider dat zelf zei dat snellezen daar minder geschikt voor was!

Het leent zich denk ik m.n. voor veel tekst die je niet heel grondig hoeft te lezen en niet (tijdens het lezen) veel over hoeft na te denken. En dus niet boeken waar het je om de stijl van schrijven gaat (waarvan je wilt genieten).

Was best een dure cursus, dus bedenk goed waar je het voor doet, of het materiaal dat je wilt lezen snellezend gelezen kan worde en of je denkt dat je de wilskracht en tijd hebt om het te blijven oefenen na de cursus.

Nut van snellezen

Volgens mij heeft dat alleen zin op dit forum en de krant, dan ben je minder tijd ermee kwijt, voor de rest moet ik mezelf altijd afremmen zodat ik beter onthoud en begrijp wat ik lees. Geconcentreerd lezen, zodat je het maar 1x hoeft te lezen om te onthouden, dat lijkt me wel wat.

Mijntje

Mijntje

23-01-2015 om 18:03

illusie armer, dan begin ik er maar niet aan. Bedankt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.