Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

10-10-2011 om 09:55

Leren koken

Wij zijn er naar toe aan het werken dat mijn oudste dochter een keer per week kookt voor het gezin. Inmiddels zitten er twee gerechten in haar repertoire, pastasalade en pannenkoeken. Het is natuurlijk heel logisch, maar valt me desondanks wat tegen, dat ze over weinig basale vaardigheden beschikt. Ik heb haar moeten uitleggen hoe je pasta kookt, hoe je een tomaat en een paprika snijdt, etc.
Zelf heb ik pas leren koken toen ik het huis uit ging, en in eerste instantie gewoon van de gebruiksaanwijzing van de pakjes.
Wat is de beste aanpak om te leren koken? Lessen basisvaardigheden inlassen, of per gerecht uitleggen en dan steeds iets nieuws proberen? Hoe hebben jullie het geleerd? En je kinderen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

10-10-2011 om 10:10

Hoe oud?

Hoe oud is je dochter?
Zelf heb ik leren koken door in het begin alleen het vuur onder klaarstaande pannen voedsel aan te zetten, als mijn moeder nog aan het werk was. Dat vond ik niet lang leuk, dus daarna kreeg ik simpele recepten aangereikt. Ook dat inspireerde niet lang dus toen dook ik spontaan de kookboeken in.
De kinderen hier leren koken door te helpen in de keuken, ze roeren en snijden en gooien de ingrediënten in de pan. Incidenteel kiest oudste (9) zelf een gerecht uit. Meestal maakt hij dan pizza. Eén keer zou hij "chinees" maken samen met zijn vriendin, maar verder dan het rijgen van de saté zijn ze niet gekomen...

Vic

Vic

10-10-2011 om 10:31

Ben ik er dan al te laat mee? Ze heeft nooit veel interesse getoond in helpen, maar vindt het wel leuk om echt te koken.

Hibiscus

Hibiscus

10-10-2011 om 10:42

Hier

Dochter (7) helpt mij heel graag bij het koken en dat doet ze vaak. Zo leert ze al best wat dingen. Ik laat haar de aardappels schillen en in de pan doen. Ook andere groente maakt ze schoon. Paneren van schnitzels doet ze ook. Omeletjes maken of roerei, dat soort werk. Simpel, maar wel een begin. Ik denk dat dat wel de truc is, haar bij het dagelijkse koken betrekken, wat overigens ook meestal heel gezellige momenten zijn in de keuken. Behalve die keer dat ze in haar hand sneed en we naar het ziekenhuis moesten...

In de vakanties zijn de kinderen altijd 1 dag verantwoordelijk voor de avondmaaltijd. We gaan samen naar de supermarkt maar zij moet samen bedenken wat we die avond eten, hoeveel ze daarvoor nodig hebben, het in de supermarkt zoeken en afrekenen. En dan natuurlijk 's avonds klaarmaken. Dat levert soms heel interessante combinaties op (wraps met pasta en kip en mais) maar komt vaak neer op vissticks, rijst en doperwten en sla oid...

Mijn tip is dus je dochter zoveel mogelijk betrekken bij het koken zodat ze steeds meer leert.

Ik vind het bakken van taarten en koekjes trouwens een geweldige manier om gewichten en maten aan te leren. Ik zet het recept neer en dochter moet alles afwegen, meten etc. Zo leert ze ook een recept te lezen wat heel goed is voor haar begrijpend lezen.

leuk idee, om je dochter 1 avond per week voor de maaltijd verantwoordelijk te maken.

Hibiscus

Guinevere

Guinevere

10-10-2011 om 10:47

Nooit te oud

Je kunt nooit te oud zijn om te leren koken, maar het is wel goed om te weten waar we leeftijdstechnisch aan toe zijn. Toen ik 12 was zette ik al zelfstandig maaltijden op tafel, want oud genoeg om verantwoord een pan af te gieten en vlees te bakken/braden etc.
Wat niet zo moeilijk is om mee te beginnen: diverse "klassieke" macaronimaaltijden. Er zijn ook eenvoudige kookboekjes met de italiaanse klassieken. Of wraps idd, nasi... Van kinderkookboeken ben ik zelf niet zo gecharmeerd, liever een "echt" kookboek.

Vic

Vic

10-10-2011 om 11:48

Tja

Maar ook dat soort dingen, pannen afgieten en vlees bakken, moet je leren. Dochter heeft geen aanleg van nature, en het ziet er allemaal redelijk spannend uit als ze kookt. Daarbij kan ze een enorm drama maken als er eens een spettertje op haar hand komt. Of ze laat een volle pan pasta in de gootsteen d*nderen, terwijl ik al gezegd had dat er hete stoom uit zou komen.

Chippie

Chippie

10-10-2011 om 12:11

Hier...

Hier kookt zoon (net 9) ook graag. Nog niet dat hij helemaal verantwoordelijk voor is. Ik houd wel graag een oogje in het zeil, tis natuurlijk ook niet altijd ongevaarlijk. Vlees bakken vind ik bv gevaarlijk met opspattend vet.

Hier is het begonnen met meehelpen. Hij kan redelijk zelfstandig pasta maken, zelfgemaakte pizza en stamppot met rookworst. Ach, daar kom je je studentperiode redelijk mee door toch?

Guinevere

Guinevere

10-10-2011 om 13:04

Hulpmiddelen

Dat van die pasta in de gootsteen is eenvoudig te voorkomen, door de pasta in een vergiet te laten gooien en het de eerste keren onder begeleiding te doen. Of eerst oefenen met het afgieten van een klein pannetje doperwtjes.
Verder spettert vet niet zo tegen je hand als je een braadpan gebruikt ipv een koekepan. Een ovenwant(je) over de hand kan ook helpen tegen spetters, stoom tegen je hand etc. Of gooi het te bakken product alvast in de pan voordat het vet megaheet is, dat gaat heus goed en het spettert minder.

Irma2

Irma2

10-10-2011 om 14:46

Vic

Geen aanleg van nature??? hoe kan dat nou. Iedereen leert het toch door instructies, koken.
Een volle pan pasta met afgieten in de gootsteen laat vallen, lekker gevaarlijk ben je bezig zeg. Kind is pas 12! laat haar het dan voorzichtig in een vergiet doen en blijf er bij!

Vic

Vic

10-10-2011 om 14:54

Irma

Jaja, zo kan ie wel weer. For the record, die pasta lag al in mijn (niet zo heel stevige) zeefje. Dan moet je het een beetje heen en weer schudden en dat kan een beetje heet zijn, maar niet zo heet dat je je enorm verbrandt. Als je het zeefje dan optilt en schrikt van de hitte, ligt alle pasta in de gootsteen.
En dat iedereen door instructies leert is ook niet waar. Zoals gezegd heb ik leren koken door te doen. Van mijn moeder mocht ik nl niet aan het fornuis komen, want dat was te gevaarlijk (ook toen ik 18 was).

Samen koken en basiskookboek

Ik heb mijn kinderen nooit leren koken, maar sinds een paar jaar gaan ze met scouting 2 weken op kamp en daar moeten ze zelf eten koken. Ik plukte daar gisteren de vruchten van want we wilden/moesten nog even naar Ikea en toen zei de oudste van 14 spontaan: dan kook ik! Kijk het wordt geen AGV, maar zijn lievelingseten: macaroni met ham/kaas en ketchup. Ik vond het zo leuk dat hij dat helemaal uit zichzelf aanbood.

Ik zou vooralsnog samen gaan koken en dan vooral uit zo'n echt basiskookboek van Margriet of zo (bestaan die eigenlijk nog). Laat het haar doen en blijf er bij. Ik zou het ook houden bij simpele dingen: pasta, rijst, risotto en zo.

Irma2

Irma2

10-10-2011 om 15:07

Maar

Maar die zogenaamde "aanleg" kun je niet al hebben op je 12e

Mover

Mover

10-10-2011 om 16:12

Aanpak

>>>Wat is de beste aanpak om te leren koken? Lessen basisvaardigheden inlassen, of per gerecht uitleggen en dan steeds iets nieuws proberen? Hoe hebben jullie het geleerd? En je kinderen? < <<

Hier hebben we oudste begeleid door een keer of 2 - 3 hetzelfde recept door oudste zelf te laten klaarmaken, onder toezicht. Dus met onze aanwijzigingen, en steeds minder aanwijzingen bij de 3e keer. Waarom hetzelfde recept meerdere keren? Dan zit het er goed in, wordt het makkelijker want herkent oudste volgorde/inhoud etc.
Vervolgens hebben we repertoire uitgebreid, maar elke keer wel hetzelfde recept enkele keren.
Jongste zijn we iets eerder mee begonnen, maar zal op hetzelfde principe geschoold worden.
Samen basisdingen doen, even helpen - ook al is het geen maaltijd, juist die momenten pikken ze makkelijk zaken op. Ik vind 12 een mooie leeftijd hoor!
Zelf heb ik alleen AVG leren koken. Pasta/rijst en andere "exotische" gerechten heb ik mezelf aangeleerd toen ik uit huis ging.

Hier

wij zijn hier een paar weken geleden begonnen met oudste te laten koken. Ze is 9,5 jaar oud en had er interesse in, daarnaast vind ik het ook een basis-vaardigheid. Maar het moet wel leuk blijven.

Ik heb mijn kookboeken naast de kinderboeken gezet. daarnaast nog een erg leuk kookboek er bij gekocht (wat te koken en hoe 't te maken) waarin met plaatjes wordt uitgelegd hoe je het moet doen. geen kinderkookboek want daar staan bij de meeste kookboeken voornamelijk koek, taart, pizza, uitsmijter etc in en ik wil graag dat ze leert om echte gerechten te maken. Met verse kruiden enzo. Daarnaast kookboekjes van de Blue Band, zijn ook ideaal: niet te moeilijk en wat plaatjes er bij.

De planning is dat ze 1 keer in de twee weken op zaterdag kookt. Op de donderdag er voor moet ze een boodschappenlijstje inleveren en dus een gerecht gekozen hebben dat aan de voorwaarde voldoet dat het een hoofdgerecht is met groente er in.

Ik ben er op zaterdag wel bij in de keuken want er is veel om te leren. Niet alleen hoe je moet bakken/braden maar ook hoe je moet plannen, wat je moet voorbereiden, handige technieken enzovoort. het idee is dat ze dat langzamerhand telkens meer zelf doet.

we hebben al heerlijke dingen gegeten. Kip gevuld met roomkaas en rozemarijn, in een ovenschotel met tomaten en knoflook...om je vingers bij op te eten!

Annet

Annet

10-10-2011 om 17:23

Ervaring hier

Oudste van bijna 14 kan eenvoudige gerechten klaarmaken. Dat zijn gerechten die wij zelf ook vaak eten. Die heb ik voor haar uitgeschreven op haar niveau.
Jongste van 9 helpt wel eens mee bij het koken.

Wat veel leuker is, is kookles geven. Dat doe ik geregeld op zondagmorgen. Eén van de kinderen (of allebei) hebben dan een gerechtje uitgekozen. Dit hoeft geen hele maaltijd te zijn. Het gaat vooral om te leren proeven, bereidingswijzen herkennen, allerlei weetjes rondom koken.
Afgelopen weekend hebben we hazelnotenchocoladepasta gemaakt. Vorig weekend groene pesto (heel leerzaam wat het effect is van elk ingrediënt dat toegevoegd wordt, veel proeven dus. Het weekend daarvoor een garnalenterrine (heel leerzaam, die gelatine).

oregano

oregano

10-10-2011 om 20:18

Ha, pesto weer

Hoe hebben jullie het gemaakt?
Verder ga ik denk ik ook mijn dochter kooklessen geven, leuk idee!Ze kookt nu af en toe haar gerecht, pasta met rode suas, heerlijk.
Groet, oregano

Valkyre

Valkyre

11-10-2011 om 09:15

Basiskookboek

Zelf heb ik op de middelbare school een paar kookcursussen gedaan bij wat toen nog de Zuivelkeuken heette. Daar heb ik geleerd een recept goed te lezen, alles klaar te zetten voor het fornuis aanzet, enz. Mijn moeder is niet zo'n keukenprinses, en had ook niet genoeg geduld om het mij te leren.

Verder had mijn moeder nog een basiskookboek dat zij meekreeg toen ze zich verloofde. Enorm ouderwets natuurlijk (de goede huisvrouw biedt haar gasten voor het diner een aperitief aan, dat werk) maar alle basisvaardigheden staan erin (hoe kook ik een aardappel). Ik kijk er nog steeds weleens in (verse rode kool, hoe lang moet dat ongeveer koken?) Het heette indertijd het Elsevier's Pocketkookboek, maar ik weet dat de latere drukken zijn gepubliceerd door een andere uitgever (Prisma?) Misschien dat je 'm wel vindt op bol als je pocketkookboek intikt?

Verder kun je online bij appierecepten zoeken op moeilijkheidsgraad, dacht ik.

groet, Valkyre

Valkyre

Valkyre

11-10-2011 om 09:17

Even gegoogled

De uitgever is Tirion. Tirions Nieuwe Pocketkookboek heet het.

groet, Valkyre

Opzetten en blue-band kookboek

Hier moeten ze al vanaf een jaartje of 10/11/12 aardappels schillen/pannen aanzetten enz.
Maar die zet ik allemaal klaar of ik zet de aardappels inclusief schillenbak klaar.
Wat ik ze ook al snel leer is eenvoudig vlees aanbraden (saucijzen b.v.) en daarna laten pruttelen. Kunnen ze ondertussen de aardappels schillen tot ik/man thuis komt.
Als ze dat eenmaal kunnen en ook begrijpen dat iets dat kookt weer zachter gezet kan worden zodat het gaar kan worden zijn ze al een heel eind.
Het verschil tussen pasta koken en aardappels/groente koken of stampot in 1 pan is maar minimaal.
Wat ik ze ook al erg jong leer is sla maken in allerlei varianten.(Maar ja, wij eten graag sla, liefst elke dag, soms erbij).
Oudste (17) kan bijna alles wel om normaal te koken. Van pasta's t/m sauzen erbij en aardappels/groenten vlees en ook dingen als soep en wraps of taco's en lasagne.
Jongste (13) kan aardappels schillen en pasta koken en verder alles opzetten en sla maken en een ei koken of bakken. Die is nu in de fase....vlees aanbraden. Ik heb haar laatst gehakt rul laten bakken.
Maar ik merk dat het met jongste lastiger gaat dan met oudste. Oudste deed het gemakkelijker. Ook omdat het logisch leek, wij waren er niet en logistiek was het handiger als zij alvast begon. Maar voor jongste ontbreekt die logica omdat dan bijna altijd wel óf oudste of 1 van ons er is. Oudste kon toen ze net zo oud was als jongste dus al wel meer. Maar afijn, met wat gedoe krijg ik jongste ook wel zover.
Als je de basis maar kent kom je een heel eind.
Ik merk wel,als ik ze de vrije keus laat, hebben ze maar weinig fantasie. Dan maakt oudste bijna altijd ongeveer dezelfde gerechten. Die wat ze zelf lekker vind
Dat is stampot en wraps of taco's of lasagne.
Zelf heb ik ook ongeveer zo leren koken. De basis kende ik zoals mijn kinderen nu leren of geleerd hebben.
Toen ik op kamers ging bleef ik ook altijd hangen in dezelfde zeer bekende goedgaande gerechten. En verder bakte ik vooral veel kliekjes op die ik van huis mee kreeg en ik haalde nog een keertje patat ofzo.
Pas écht goed leren koken heb ik via het blue-band kookboek. Dat is een erg fijn boekje, waar elk recept uitgebreid wordt uigelegd, stap voor stap aan de hand van foto's én uitleg. Vooral die foto's doen 't 'm.
Die kreeg ik van mijn moeder. Toen mijn broer het huis uit ging belde hij mij voor elk (kook)wissewasje op. Moet je knoflook schillen of alleen het velletje eraf? Dat soort dingen. Toen heb ik 'm mijn blue-band-kookboekje geschonken. Daarna waren zijn vragen nog maar minimaal. Want daarin zie je een foto van die knoflook en hoe je die 'behandeld' en alles. Dus als je twijfelt werp je daar een blik in en zie je hoe het moet.
Ook als je in andere recepten een onderdeel niet snapt kan het boekje uitkomst bieden. Heb je b.v. een recept met boontjes....tja en hoe maak je die boontjes ook al weer schoon? Dat staat in het blue-band boekje en niet in zo'n recept.
Voor de kinderen heb ik ooit al wel 15 jaar geleden ook 2 van die boekjes gekocht. Die liggen in plastic in de kast en tegen de tijd dat ze op kamers gaan, geef ik ze kado.
groeten albana

En nog steeds te koop zie ik

Nou zo'n succes was het blijkbaar het boekje is nog steeds te koop voor maar 4,99.
Zie http://www.blueband.nl/Home/Shopping/tabid/372/Default.aspx
Als je googelt op het boekje kom je het ook tegen als aanrader op studentenforums, hahaha.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

11-10-2011 om 09:37

En blueband

Die boekjes staan ook voor weinig op marktplaats, soms hele series.

Amen

Ik zing maar even mee in het koor: die BB kookboekjes zijn geweldig. Je moet er alleen even aan denken dat je in de meeste (zo niet alle) recepten BB moet vervangen door roomboter (ik bedoel maar: boterkoek maken met Blue Band tart natuurlijk elke beschrijving), maar verder niets dan lof. Eén recept per pagina, wat erg handig is, en een ringbandje, zodat het boekje mooi open blijft liggen.

Ik kreeg het basisboekje ook toen ik het huis uit ging,nadien heb ik er nog een aantal bij gekregen. Maar vooral die eerste gebruik ik nog regelmatig.

Groeten,

Temet

krin

krin

11-10-2011 om 10:06

Basiskookboek

Ook een heel goede en informatieve is Kook Ook: http://www.kookboek.nl/kook-ook.html
Daar staat echt alles in, van ingrediënten (prachtige foto's met alle mogelijke vissen, bijvoorbeeld) tot keukengerei en basistechnieken. En gewoon heel veel recepten, van basaal (hoe maak ik gebakken aardappelen) tot gevorderd. Alle gerechten ook, van voorgerecht tot lunchhapjes tot taarten tot stoofvlees... Nou ja, alles dus.
Er zijn ook afzonderlijke deeltjes over aparte (landen)keukens, die zijn ook goed.

liora

liora

11-10-2011 om 16:35

Vic

Hoi Vic,

Ik heb stapsgewijs leren koken. Begon met koekjes bakken, cake, soesjes. Toen ei koken, ei bakken, gehakt aanmaken, balletjes draaien.
Later, rond mijn 13e denk ik: kip uit de oven, aardappels koken en bakken, weer later pasta.
Voor je dochter is het misschien het leukste als ze dingen leert maken die ze zelf het lekkerst vindt.
En niet iedereen heeft aanleg om te koken.

Je kunt ook overwegen om die ene avond komkommersla met brood en omelet te eten, of spinazie uit de diepvries, en dat ze dat maakt?

Liora

Leony

Leony

11-10-2011 om 18:25

@gruffalo

Die recepten "Kip gevuld met roomkaas en rozemarijn, in een ovenschotel met tomaten en knoflook" lijken me heerlijk. Kun je die hier posten of is dat te veel werk?
Groet, Leony

Leony

komt ie

gevulde kip met tomaten
verwarm de oven voor op 200graden. snijd de naaldjes van 2 takjes rozemarijn fijn. leg 4 middelgrote kipfilets zonder vel, op een snijplank. maak een inkeping in het dikste gedeelte van iedere kipfilet en maak de holte met je vingers groter. Vul iedere holte met in totaal 100 gr zachte geitenkaas of een andere volvette zachte kaas (in ons geval: roomkaas). druk de holte zo goed mogelijk weer dicht.

Kruid de kip met zout en peper en bestrooi met de helft van de rozemarijn. Wikkel 2 plakjes spek strak om ieder stuk kip en stop de losse uiteindes in.

ze een ondiepe vuurvaste ovenschaal op hoog vuur en doe 1 eetlepel olie er in. bak de kip 2 minuten aan iederen kant totdat de bacon goudbruin wordt (mbv keukentang).

snijd ondertussen de tomaten in dikke plakken (4 grote, of 6 kleine rijpe tomaten). snijd 1 teen knoflook (2 mag ook als je dat lekker vindt) in dunne plakjes. verdeel de tomaat over de ovenschaal en bestrooi met de rest van de rozemarijn en de knoflook. breng op smaak met zout en peper en sprenkel er ongeveer 1/2 eetlepel extra vierge olijfolie over. zet 25 minuten in de oven.

haal de schaal uit de oven en laat een paar minuten staan om te rusten. de kip zal omgeven zijn door een heerlijke tomatenjus.

daarbij knoflookbrood.
Verwarm d eoven op 200 graden. pers 2 tenen knoflook uit en hak 1 klein bosje basilicum en 1 klein bosje peterselie fijn. Doe 80g ongezouten boter in een schaaltje en roer de knoflook, peterselie, en basilicum er door heen. breng op smaak met zout en peper en meng goed.

snijd een groot stokbrood doormidden zodat hij in de oven past. maak met een kartelmes diepe inkepingen in het brood, ongeveer 2,5 cm afstand van elkaar. zorg dat je niet helemaal door het brood heen snijdt.

smeer een royale hoeveelheid knoflookboter in iedere inkeping. heb je nog wat over, smeer het dan over de bovenkant van het brood.

Leg de broden op een groot stuk aluminiumfolie. vouw de folie om de broden zodat ze volledig ingepakt zijn.

leg het brood op de bakplaat en bak 15 minuten. open ieder pakje een klein stukje om de bovenkant van het brood vrij te maken en zet het nog 5 minuten in de oven. De bovenste korst zal nu knapperig en goudbruin zijn, en de boter gesmolten.

als je deze twee gerechten gelijk maakt, kunnen brood en kip-tomaten gelijk in de oven, en tegelijk klaar zijn. Heerlijk om met het kruidenstokbrood, te dippen in de kip-tomatenjus

groetjes
gruffalo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.