Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lynn

Lynn

13-12-2015 om 20:03

Lekker/leuk voorgerecht voor kerst (met pubers)?

Wie weet een leuk uitziend en lekker voorgerecht voor met kerst dat ook geschikt is voor met pubers? We zijn met iets van 10 man incl. pubers.

Ik zoek iets zonder vis.
En makkelijk klaar te maken voor iemand die geen superkeukenprinses is en weinig voorbereidingstijd heeft.
Het is geen probleem als ik het vlak voor het eten moet klaarmaken.
Er komt nog een soepje na (en de rest van het kerstdiner), dus geen soep.

Pirata

Pirata

13-12-2015 om 20:10

de pubers

Is het een idee om de pubers het voorgerecht te laten bedenken/bereiden? Evt. onder begeleiding afhankelijk van de kookervaring?

Moni

Moni

13-12-2015 om 20:28

Mijn puber roept:

Meloen met parmaham.

Carpaccio

Carpaccio is een algemeen populair gerecht, de runder versie. Serveer het met mandjes stokbrood, kruidenboter, aioli en andere smeersels dan komt het zeker goed

Had een iets anders versie van meloen met ham en carpaccio:

Meloen als soep met krokante ham en carpaccio op een vork als 1 hapje. Zag er leuk uit!

Plankje antipasta

Nauwelijks voorbereiding en iedereen vindt wel iets lekkers. Wat parmaham, grove salami, verschillende olijven, italiaanse kaas, bruchetta, garnalen gebakken in knoflook, brood met goeie olijfolie, gegrilde groente met een paar drupjes balsamico, of als je echt indruk wil maken artisjokken met dressing om in te dippen.

Kleine moeite, groots resultaat

Lynn

Lynn

19-12-2015 om 09:15

Dank

Dank voor de suggesties zover.

Carpaccio zou een goede zijn. Ik zag het alleen bij AH liggen voor EUR 3,49 p.p. en dat wordt me voor zoveel mensen toch iets te gortig.

Weet iemand waar je goedkope carpaccio kan krijgen?

En als mensen nog andere suggesties hebben dan hoor ik die heel graag.

Mijn puber.

Roept:"mini ragoûtbakje en dan wat opkalefateren". Bakje in stervorm, vindt hij wel genoeg opsmuk.

Moni

Moni

19-12-2015 om 10:35

alternatieven

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R775786/slablaadjes-met-gebakken-biefstuk

http://www.smulweb.nl/recepten/1426323/Hapje-van-rauwe-ham-roomkaas-rucola-en-pijnboompitten.

Je zou ook die slablaadjes kunnen nemen van de eerste link en een paar verschillende vullingen maken. Dan passen zalm of garnalen er ook goed bij. Kan iedereen zelf kiezen.

van die mini amusebakjes

van deeg en daar dan een plakje rauwe ham in met een rucolablaadje, plakje carpaccio( zo heb je niet zo veel nodig?) pate of garnaaltje( of versta je dat onder vis? )
Of een quiche?
bruscetta
Puberzoon zou hier graag van die kant en klare kipspiesjes hebben.

Nog meer pubervoer.

Kipspiesje lekker! En kleine balletjes gehakt, gevuld eitje, kleine taco met gehakt, mini pizza, flensjes?

Larissa

Larissa

19-12-2015 om 16:20

frittata?

Ik heb voor de kerstborrel van 't werk zalmfrittata gemaakt. Echt doodsimpel, zowel warm als lauw als koud te eten. Ik heb het op kamertempratuur geserveerd op een bedje van rucola met lekkere dressing. Ruitjes gesneden frittata erop en kerstomaatje ertussen. Je kunt er ook éénpersoonsbordjes van maken natuurlijk.

Wat ik niet zo goed snap is je vraag naar recepten voor pubers? Eten die niet gewoon hetzelfde als ieder ander? Iets speciaals voor peuters snap ik nog wel, maar dat bedoel je niet blijkbaar.

sushi

komkommer, zalm, tonijn!

verkeerd gelezen, sorry

Sushi zonder vis dus, dat kan heel goed. (Ben zelf heel dol op vis, vandaar).
Heel makkelijk om te maken, kan een uur of 2 vantevoren wel. Wel op tijd uit de ijskast halen.

Mussie

Mussie

20-12-2015 om 13:28

Pubers

Ik zit met hetzelfde. Natuurlijk horen pubers hetzelfde te eten als iedereen maar ze vinden lang niet alles lekker. En dan eten ze het wel, zo ver zijn we gelukkig inmiddels wel, maar met lange tanden. Eerste Kerstdag eten we ergens anders en dan moeten ze gewoon alles eten met blije gezichten en zonder lange tanden. Maar tweede Kerstdag zijn we thuis en dan wil ik een gezellig etentje, waarbij iedereen het eten lekker vindt. Ik ga als voorgerecht tomaat, mozzarella en basilicum doen. Ik vind het zelf niet zo spannend, maar het ziet er wel leuk rood/groen/wit uit en ze lusten het graag.

Katniss

Katniss

20-12-2015 om 15:39

Kleinere portie

Je kunt de carpaccio per persoon goedkoper maken door een kleinere portie te serveren. Die pakjes zijn zgn voor twee personen maar dan heb je echt wel veel. Ik maakte meestal geroosterde sneetjes stokbrood. Voorgebakken stokbrood in schuine plakken. Deze dopen (beide kanten) in olijfolie waarin je plakjes knoflook hebt gebakken. Dan afbakken in de oven en als ze afgekoeld zijn beleggen met de carpaccio, kaas, pijnboompitten en dressing. Dit aten zelfs de lastige eters.

Lynn

Lynn

20-12-2015 om 18:25

Anti pasti

Hoewel de tip van Katniss om kleinere porties carpaccio te maken een goede is, vind ik de anti pasti van Swaen ook een leuk idee.

Dan kan ik er voor de volwassenen ook zalm of garnaaltjes bij doen en misschien die rolletjes (hapje van rauwe ham met roomkaas en rucola) van Moni ook bij doen.

Bedankt voor de tips!

Wat is dan leuk en lekker?
- stokbrood met kruidenboter
- zalm (niet voor de kinderen) of bakje garnaaltjes met saus
- ham met roomkaas
- gegrilde aubergine
- olijfjes
- gehaktballetje
- kipspiesje
- stukjes harde worst
- stukjes kaas

Is wel genoeg toch? Of nog stukje quiche erbij?

Wat voor kaas?

Voor de kinderen iets meer van wat ze lekker vinden (die aubergine zal minder goed vallen)

Niet superchique, maar wel lekker en gezellig lijkt me.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.