Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lekkere voedzame happen voor uitgehongerde pubers


Anneque

Anneque

10-09-2016 om 10:38 Topicstarter

Oja

Met een flinke hand ongezouten pinda's of noten erdoor zijn die homemade muesligevallen best energierijk en vullend.

lennest

lennest

10-09-2016 om 15:45

rijstepap

Als er iets vult, is het wel rijstepap. Paprijst is nog steeds te koop, pan melk opzetten, als die kookt, paprijst erin, eventueel vanillesuiker, vuur laag en zachtjes doorkoken, duurt wel een uur tot anderhalf uur. Sommige rijstsoorten zijn voorbewerkt en dan duurt het 20-30 minuten. Warm of koud, beetje bruine suiker erover of met fruit of net wat je lekker vind, heerlijk en het vult ook goed. Je bepaalt zelf hoe dik het wordt, met weinig melk is het rijstebrij.

Li

Li

10-09-2016 om 15:51

hier ook

witte bonen in tomatensaus in kleine potjes, die kan onze jongste puber al zelf opwarmen. Een andere heeft liever bruine bonen.

Noten zijn ook populair.

Als ze de kans kregen zouden ze ook het liefst constant die instant noodles eten, maar ik heb het verboden. Inderdaad is het alleen deeg met een flinke schep zout. Ik maak 's avonds wel eens noodles voor ze en dat vinden ze heerlijk, maar dan met verse ingrediënten. En (low-salt) sojasaus, dat wel.

De nieuwste rage hier: stokbrood met zelfgmaakte kruidenboter (koflookpoeder, verse bieslook en peterselie).

wisselend

zoon eet een stapel brood of worstenbroodjes en dochter maakt van alles: noodles,tosti,ei,brood,eiermie met wat groenten

Maiskolf

Wat hier in grote hoeveelheden verslonden wordt: maïskolven. Suikermais. Even koken in water en klaar. Nu volop verkrijgbaar.

zebra

zebra

11-09-2016 om 09:32

volkoren pannekoeken

die gaan er goed in, pita broodjes (gevuld met wat er in huis is), broodje knakworst, noodles. Wat hier ook gegeten wordt is erwtensoep (zo'n zak, liefst biologisch).

bertje1

bertje1

11-09-2016 om 17:14

volle yoghurt met muesli/cruesli

brinta
havermout
notenrepen (wat duur..) hand noten
roggebrood, stuk kaas (vult)
banaan, fruit, volle yoghurt met volkoren beschuit
kwark

Appeltaart

Appeltaart

11-09-2016 om 19:45

koolhydraten

tosti's (volkorenbrood), rijstwafels met smeerkaas, volkoren soepstengels, eierkoeken (geen fan van i.v.m. de suikers). Ik probeer hem een beetje van de stroopwafels en pure chocola af te krijgen. Maar ja, kaas en smeerkaas is ook hartstikke zout. Helaas is hij meestal eerder thuis dan ik. Noten gaan er niet in, yoghurt met muesli ook niet.
Hij ontbijt met twee boterhammen en beker melk, neemt 8 boterhammen en een appel mee en een bidon water. Op school haalt hij wel eens en pak roze koeken (....): ik probeer hem te overtuigen meer vet en eiwit te eten dan suikers, maar het gaat er niet echt in.
Dochterlief is ontvankelijker voor goed voer, zij eet regelmatig noten en fruit.

Lente

Lente

11-09-2016 om 19:48

Appeltaart, koop chocola met 75% cacao

Daar zit veel minder suiker in. En je hebt er eerder genoeg van.
Koop ook pure chocoladepasta en extra pure hagelslag. Dan went hij aan de smaak.

zebra

zebra

12-09-2016 om 20:52

lees nog even mee

want ik kan nog wel wat ideeën gebruiken voor onze zoon. Die kwam vandaag met grote trek thuis van school. Gelukkig kon hij nu gelijk aanschuiven bij het avondeten maar dat zal vast niet elke dag zo gaan.

Pirata

Pirata

12-09-2016 om 21:32

te vroeg geroepen

Hier nog geen Grote honger zei ik eerder deze week....
Op dit moment staat mijn 14-jarige de resten van mijn pizza (homemade) op te eten, die ik voor mijn lunch morgen had bedacht. Zelfs met gehate champignons erop was ie gaarne bereid het voor me op te eten. Zou hij dan toch gaan groeien?

Pirata

Je hebt in ieder geval hier dan al ideeën genoeg haha.

Fransien

Fransien

12-09-2016 om 22:03

Hier vanmiddag ook een uitgehongerde puberella

Ik heb haar maar voorzien van een kom gazpacho (zelfgemaakt, dus puur groente) en wat brood met kaas.
Andere dingen die er bij haar altijd in gaan: kom soep (of twee), bapao, brood met ei (en liefst spek), tosti of hartige taart. Van dat laatste en van de soep moet ik altijd strikte instructies achterlaten wat er over moet blijven.

Fransien

Fransien

12-09-2016 om 22:20

Hartige taart

Van hartige taart maak ik altijd extra veel, een grote voor de avondmaaltijd en in het bakblik van de muffins een stel kleine die ik dan invries. En dan nog moet bewaken om te voorkomen dat ze alle twaalf binnen een dag verdwijnen.
Onze kinderen zitten vrij dicht op elkaar, als de oudste drie allemaal tegelijk veelvraten worden kan ik wel inpakken, daar valt amper tegenaan te koken.

Sprinkhaan

Sprinkhaan

13-09-2016 om 11:16

Ook zo'n hongerige sprinkhaan hier

Zoon (14) eet als hij uit school komt een paar boterhammen of een tosti, of wat yoghurt met fruit. Maar als hij blijft schransen zeg ik op een gegeven moment dat hij moet wachten tot het avondeten.
@Juno: mag jouw dochter van jou onbeperkt dooreten? De hoeveelheden die je beschreef zijn wel heel groot...
@Anneque: dat klinkt als een lekker recept voor mueslirepen, bedoel je met dat spul uit die Canadese bomen maple syrup?

Taruh

Taruh

13-09-2016 om 11:23

hoe zet je een draadje ook al weer in je bibliotheek?
Mijn bijna elfje neemt inmiddels een aanloop naar de eetbuien na school.

Anneque

Anneque

13-09-2016 om 12:53 Topicstarter

Sprinkhaan en Taruh

Ja, die bedoelde ik, en ik kwam ook wel op de Engelse naam, maar niet op de Nederlandse. Maar nu valt hij me zo weer in: ahornsiroop
Die "repen" (ik krijg ze nooit mooi in vorm hoor) zijn een doorslaand succes hier.

Waar is idd de +bibliotheek-knop gebleven??

Bibliotheekknop

Als je op de 1e pagina staat ga je naar de kolom naast de berichten. Bijna bovenaan zie je bibliotheekbalk. In het verlengde van de icoontjes voor Twitter, Facebook, printen en emailen.

Juno

Juno

13-09-2016 om 13:34

Sprinkhaan

Ja hoor. Ze heeft niet dagelijks een hongeraanval, sport zo'n zes uur in de week buiten school en is enorm secuur in wat ze eet. Zij is het type dat 's avonds geen waterijsje neemt omdat ze 's middags al eentje opheeft. Als ze zich te buiten zou gaan aan witbrood met nutella of dergelijk eten zou ik er wat van zeggen. Nu eet ze veel maar wel hoofdzakelijk gezond. Ze zit op het randje van gezond gewicht, nog een kilo eraf en het is ondergewicht.

Anneque

Anneque

21-09-2016 om 14:53 Topicstarter

Nieuwe hap gevonden

Oh, nu heb i9k iets gemaakt wat hij echt verrukkelijk vindt (niet dat hij het zo beschaafd uitdrukt hoor, was dat maar zo). Het is een fucking lekker uientaartje . Ik heb wat een vega variant gemaakt op de pissaladière uit de Volkskrant van afgelopen zaterdag.

Bak flink wat uienringen op zacht vuur tot ze zacht, maar niet bruin zijn. Doe er wat tijm, peper en zout over. Goed omscheppen. Maak intussen deeg: verhit 50 gram boter in 175 gram water tot de boter gesmolten is. Voeg dan in één keer 225 bloem toe. Roer tot het een bal is en kneed even goed door. Bekleed een lage taartvorm (of maak kleine rondjes zonder vorm er omheen, gaat best). Prik de bodem even in en bak die tien minuutjes blind op 180ºC. Doe dan de uien erop, wat (vega) geraspte kaas en een paar gehalveerde olijven. Weer even in d eoven tot alles gaar is. Doorslaand succes, maar je moet wel ff tijd hebben...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.