Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lekkere salades voor bij de bbq...

Iemand nog toprecepten te delen? Dit weekend een man of 20 over de vloer. Ik heb wel een paar persoonlijke favorieten, maar ben even toe aan wat frisse inspiratie....

In t kader van voor wat hoort wat.....

https://drive.google.com/open?id=0BxN7JUiZe4jVMk93TVlmZGxscEk

Dit is mijn topper. Rijstsalade met artisjok, ansjovis, groene kruiden en olijven. Echt verrukkelijk. Maar ik maak hem echt ALTIJD.....

Ingrid

jutter

jutter

18-08-2016 om 13:48

kip rijst salade

Bijgaand mijn topper. Overigens het heet wel salade maar meer kruiden dan groente maar dat mag de pret niet drukken, want de salade is heerlijk. Ook uitstekend als restverwerking.

groet, Jutter

ps. jouw document is niet te lezen...is beveiligd.

Kip-rijst salade (basisrecept uit Ottolenghi-Het kookboek)

Voor 8 personen:
1 kip van 1,5 kg
Olijfolie
275/300 gr meergranen rijst
6 bosuien
4 chilipepers in snippers of 1/2 thl pul biber/gedroogde chilivlokken
50 gr koriander, fijngesneden
20 gr munt, fijngesneden
8 gedroogde abrikozen (in kleine stukjes)
1 a 2 gegrilde paprika's (in kleine stukjes)

Dressing:
65 ml citroensap
30 ml sesamolie
30 ml thaise vissaus
35 ml olijfolie

Verhit oven op 200 ° C. Smeer kip in met olijfolie, peper, zout en Provencaalse kruiden en besprenkel met citroensap. Doe voor extra smaak een uitje, knoflook en halve citroen in de buikholte van de kip. Leg kip met borst naar beneden in braadslee en zet in het midden vd oven. Braad de kip 55 min en draai de kip dan om in de braadslee zodat de borst boven ligt, besprenkel weer met wat citroensap en braad dit nogmaals 40/45 min. tot de kip gaar is.

* Je kunt de kip nu eten met bv 2 of 3 personen en met het restant van het kippenvlees en braadvet de salade met de helft of 1/3 van de ingredienten maken.

Voor de volledige salade, laat de kip tot lauw afkoelen en bewaar het braadvet.

Kook intussen de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking. Laat afkoelen.
Maak de dressing in een kom die groot genoeg is voor alle ingredienten, doe hier ook het lauwe braadvet bij vd kip.
Haal vlees van de kip en snij in kleine stukjes. Doe dit bij de dressing in de kom. Meng vervolgens de rijst, bosuien, chili, abrikozen en paprika's en kruiden erdoor. Meng alles goed door en proef of er nog zout en peper of citroensap bij moet.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

18-08-2016 om 14:12

Caprese

Supersimpel, maar je barbecue is niet compleet zonder een salade Caprese.

bieb63

bieb63

18-08-2016 om 14:31

ook simpel, maar heel lekker

In een schaal: gekookte bietjes in plakjes of stukje, rauwe lofstronkjes in stukje, appeltje(s) in stukjes. En dan een simpele dressing (meer is niet nodig) van yogonaise, light kookroom, beetje kerrie, peper, zout.

IngridT

IngridT

18-08-2016 om 14:41 Topicstarter

Recept...

Oeps...beveiligde link?

Dan maar even knip plakjes de column in de NRC.....

'Die rijstsalade die we maakten voor dat feest was trouwens erg goed gelukt. Een ideaal gerecht op warme dagen, de wat zurige salade smaakt erg goed bij een visje, of bij iets van de barbecue. Kook of stoom de rijst en laat ’m wat afkoelen. Doe in een schaal een eetlepel goeie mayonaise, een halve eetlepel mosterd, zout en flink peper en het sap van een halve citroen. Spoel de kappertjes af, laat ze uitlekken en doe ze er ook bij. Snij de olijven en de lente-uitjes in flinterdunne schijfjes, hak de ansjovisjes fijn en roer alles erdoor. Laat de artisjokken uitlekken, snij ze in kleine stukjes en dank God op uw blote knieën voor uw scherpe mesje. Schep de rijst erdoor en een flinke hand fijngeknipte kruiden; basilicum of peterselie, of een combinatie van de twee. Roer er eventueel nog wat olijfolie door, als de salade niet smeuïg genoeg is.

Laat de smaken een uurtje goed intrekken en schep alles voor het serveren nog even om. Eet de rijstsalade op kamertemperatuur of – op heel warme zomerdagen – licht gekoeld.'

En de ingrediënten....

Rijstsalade

Voor vijf personen:

250 g basmatirijst

mosterd

mayonaise

1 citroen

5 ansjovisjes

2 el kappertjes

handje olijven

5 bosuitjes

5 artisjokharten op olie

verse peterselie en/of basilicum

IngridT

IngridT

18-08-2016 om 14:43 Topicstarter

En dank voor de recepten .....

Caprese is idd een goed idee. Die beetje klinken leuk...en fleurig....roze salade.....

Die kipsalade klinkt ook lekker...maar bij bbq eet je altijd al zoveel vlees...ik heb dan altijd een sterke voorkeur voor salades die vleesloos zijn...dus die ga ik een andere keer uitproberen...

Meer tips welkom!

Ingrid

Jasmijn

Jasmijn

18-08-2016 om 15:13

aardappel tonijnsalade

Aardappel tonijnsalade:

Aardappels (kruimig) voor 4 personen (1,5 kilo) ongeveer, kan iets meer zijn, koken met zout en laten afkoelen.
6 middelgrote augurken zoetzuur tot kleine stukjes snijden
1 appel (zoetzure appel bijvoorbeeld elstar)
1 ui
1 blik tonijn op water
zaanse mayonaise naar je eigen smaak toevoegen (5 eetlepels ongeveer), ipv zaanse mayonaise kan je ook zaanse fritessaus kopen (pot met oranje deksel) deze is namelijk de helft minder vet en is net zo lekker
scheutje ketchup en currysaus
daarna leuk opmaken in een schaal met daarop een eitje, tomaatje etc.

Dit is echt een superlekkere salade. Ik moet me vaak beheersen niet alleen dát te eten en de rest van de bbq links te laten liggen

Juline

Juline

18-08-2016 om 15:18

Mangosalade

Mango, rode ui, koriander, rode peper, citroenrasp en citroensap.
Hoeveelheden naar smaak door elkaar husselen, met citroensap, zout en peper op smaak brengen.

Theeleut

Theeleut

18-08-2016 om 16:16

een hele simpele

maar dan moet je wel houden van de combi zoet en hartig. Rucola of veldsla, feta, ananas en pijnboompitten (of evt. andere zaden). Je zou er ook nog tomaa en kommommer door heen kunnen doen. Ik heb als dressing vaak een beetje hüttenkäse of ik besprenkel het met wat citroensap. Voor bij een BBQ vind ik hem heerlijk!

Theeleut

Theeleut

18-08-2016 om 16:18

Oja

Een salade met meloen was vorig jaar een succes bij onze BBQ. Ik kreeg er zelfs nog complimenten over van een heuse kok Was verder ook heel simpel. Net als die hier boven en dan met meloen en parmaham volgens mij.

Theeleut

Theeleut

18-08-2016 om 16:21

Oeps

Tomaat en Komkommer bedoel ik

Elke

Elke

18-08-2016 om 16:49

Hier

Groot succesnummer (en supermakkelijk om te maken) is deze. Gewoon van Appie: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R558496/watermeloensalade-met-munt

Ik ga hem zelf ook weer maken komende zondag.

IngridT

IngridT

18-08-2016 om 17:01 Topicstarter

Haha elke.

Net de watermeloen gehaald....

Deze heb ik vorig jaar voor t eerst gemaakt en is idd heerlijk!

Ik denk dat het wel goed komt met deze tips. Ik denk dat ik ook aardappelsalade ga maken trouwens. Heb ik lang niet gedaan, maar vind ik ook altijd wel erg lekker....

Ingrid

40er

40er

18-08-2016 om 18:27

Elke

De watermeloen is hier ook favoriet! Vanavond nog gehad bij de gebakken krieltjes!

Rode bieten maak ik ook graag. Blokjes rode biet (uit zo'n vacuüm verpakking) blokjes appel, zilveruitjes, slasaus en wat peper en zout.

tabbouleh

Zelf nooit gemaakt, moet ik bekennen, maar het is erg lekker en vziw niet moeilijk. En het vult ook, door de bulgur, ook nooit weg bij een bbq.

Groeten,

Temet

Marjoleine64

Marjoleine64

19-08-2016 om 11:52

Tabouleh!

Net als Temet, ik maak vaak een schaal tabouleh. Voor thuis als maaltijdsalade, of als bijgerecht bij de BBQ voor een grote groep.

Mijn recept:
200 g couscous, en naar smaak een flinke hoeveelheid in blokjes gesneden (rode/punt)paprika, komkommer, tomaat, bosuitjes, augurkjes, olijven, zongedroogde tomaat. Uiteraard verse tuinkruiden, bij mij mag (verse) munt hierbij niet ontbreken. Een flinke scheut goede olijfolie erdoor als dressing, meer is niet nodig.

En als maaltijdsalade: een blikje ansjovis en een blik tonijn of sardientjes erdoor, of een gerookte makreel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.