Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lekker vegetarisch gerecht

Voor een buffet bij een familiemeeting zoek ik een lekker vegetarisch gerecht. Thuis maken, meenemen naar de plek waar wij verzamelen. Wie heeft er een lumineuze tip?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-11-2016 om 23:11

Deze

Dit is mijn favoriete vegetarische gerecht. Moet wel in de oven, kan dat?
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R733218/melanzane-alla-parmigiana

Pompoenrisotto

Gisteren heb ik pompoenrisotto met feta gemaakt, was heerlijk. Uitje fruiten, de risotto bakken/koken met bouillon (zoals op de verpakking staat). Ondertussen plakken pompoen met wat zout, peper en olie grillen in de oven. Als het klaar is in stukjes snijden en door de risotto doen. Rauwe lente-ui in dunne ringetjes snijden en eroverheen sprinkelen en fete er overheen verkruimelen. Lekker herfstig!

skik

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-11-2016 om 23:22

Skik

Toevallig, ik had gisteren ook risotto met geroosterde pompoen en champignons. Wij zijn wel carnivoren dus ik had er sticky chicken bij gemaakt, maar alleen met pompoen en paddenstoelen kan natuurlijk prima. Er zit ook al parmezaan door.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2016 om 00:10

Kan het opgewarmd worden?

Als er tijd en gelegenheid is om eten op te warmen kun je soep maken. Denk aan Indiase bonensoep (google daar maar eens op, uit de Allerhande komt het), of pompoensoep. Quiche is ook heerlijk. Als je het nog een kwartier in de oven kunt zetten is misschien wel prettig, maar het kan ook koud. Stokbrood met hoemoes of boter erbij.

Paddington

Paddington

28-11-2016 om 08:00

Marokaans stoofpotje

Kun je thuis maken en kan heel goed worden opgewarmd. Wat brood erbij (Naan, Turks brood, ofzo) erg lekker. Ik heb hem hier vandaan:
http://allrecipes.nl/recept/8361/vegetarisch-marokkaans-stoofpotje.aspx

Het is een van de favoriete van onze vegetarische uitwisseling student.

Dorien

Dorien

28-11-2016 om 09:48

Moussaka

Deze moussaka is heel lekker (van AH allerhande) en ik doe dan altijd vega gehakt (ook van AH) ipv echt gehakt (en amandelmelk ipv echte melk omdat we veganistisch eten) .....super lekker!!!

Ingredienten:
75 g boter
50 g bloem
500 ml amandel melk
2 laurierblaadjes
2 tl zout
1 ui
2 tenen knoflook
1 pakje Tivall gehakt
2 tl gemalen nootmuskaat
2 tl kaneel
720 ml passata di pomodoro 
3 grote kruimige aardappelen
2 aubergines

4 el olijfolie

Bechamelsaus:
Smelt 50 g boter in een steelpan. Voeg 50 g bloem toe. Laat al roerend op laag vuur gaar worden tot de bloem licht begint te kleuren (roux), dit duurt 5 min. Verwarm de melk in een steelpan. Voeg de melk al roerend toe aan de saus en breng aan de kook. Voeg 1 tl zout en het laurierblaadje toe en laat 5 min. op laag vuur koken. Neem de bechamelsaus van het vuur, verwijder het laurierblaadje.

Moussaka: Verwarm de oven voor op 180 °C. Vet de ovenschaal in met wat olie of boter. Schil de aardappelen snij ze in blokjes en kook ze ongeveer 10 minuten.

Snijd de knoflook fijn en snipper de ui. Smelt de rest van de boter en fruit de knoflook en ui 1 min. Voeg het gehakt, het laurierblaadje, de kaneel en nootmuskaat toe. Bak in 8 min. bruin. Voeg de tomatensaus en het zout toe en breng aan de kook. Laat op laag vuur 20 min. koken zonder deksel op de pan. Roer regelmatig.

Verwijder ondertussen de kroontjes van de aubergines. Snijd ze in stukjes en bak de aubergine. Verdeel de aubergine over de ovenschaal. Leg hierop de aardappel, gehaktsaus en bechamelsaus. Bak in ca. 50 min. in de oven goudbruin.

Hier de link naar allerhande: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R999936/moussaka

geen risotto

Ik zou geen risotto maken, ik weet niet beter of dat gerecht verdraagt het niet om lang te staan of om te worden opgewarmd. Het wordt een soort stijve brei, uiteindelijk, en een stuk minder lekker.

Dat gerecht van Vesper is geweldig, maar moet inderdaad ter plekke in de oven.

Een hartige taart kan natuurlijk ook, zelf maak ik m binnenkort ook weer voor een feestje-met-hapjes; met spinazie, geitenkaas en ofwel pijnboompitten, ofwel walnoten, daar moet ik nog even over nadenken. Maar er zijn volgens mij massa's recepten voor vegetarische hartige taarten te verzinnen. Kan je thuis bakken, en nog warm meenemen, dan is-ie lauw bij het opdienen, en dat kan prima.

Groeten,

Temet

oeps

Het wordt brij, geen brei. Maar goed, hoe dan ook, risotto knapt niet op van lang staan

Dan heb ik zeker wat verkeerd gedaan Temet, want mijn van eergisteren overgebleven en naar kantoor meegenomen risotto is geen kleverig papje, het zijn plakkerige korrels. Daarom vond ik mijn risotto ook lekkerder dan die ik tot nu toe had gegeten, die waren me te papperig. Iets minder bouillon gebruiken is denk ik het devies?

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.