Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lekker toetje

Ik heb aangeboden om bij een etentje het toetje te verzorgen maar ben een beetje inspiratieloos. Wellicht hebben jullie goede ideeën?

Het is een etentje met 10 volwassenen, bij iemand anders thuis. Ik moet het toetje op de fiets meenemen. Ijs of iets warms is dan niet handig denk ik.

Wie weet iets dat compact mee te nemen is op de fiets, niet bevroren of verwarmd hoeft te worden en toch heel spectaculair en bijzonder is??

Graag jullie tips!!

Marie

Marie

14-01-2016 om 15:01

Eton Mess

Niet heeel spectaculair, maar toch wel spectaculairder dan een pak hopjesvla: Eton mess. Bestaande uit stijfgeklopte (gezoete) slagroom met daardoorheen verbrokkelde schuimpjes (meringue) en fruit. Ik geloof dat het eigenlijk met aardbeien moet, maar afgelopen kerst deed ik het met frambozen. Diepvriesframbozen, om precies te zijn. Ik had die laten ontdooien, ongeveer de helft apart gehouden (de mooie), en de rest met de staafmixer en een flinke schep poedersuiker tot een sausje gedraaid. Daar gingen de hele frambozen door en dat geheel werd door het slagroom/schuimpjesmengsel geschept, een beetje voorzichtig zodat je een leuk marmereffect kreeg.

Lekker, niet heel zwaar, erg simpel, en het ziet er leuk uit in glazen coupes.

Het klaargemaakte toetje meenemen kan, maar is misschien niet zo handig, ik zou de ingrediënten los meenemen, het is zo gepiept.

Wil je echt een toetje kant en klaar meenemen dan zou ik een taartje maken, bijvoorbeeld zo'n Franse open citroentaart, een recept vind je hier: http://www.24kitchen.nl/recepten/tarte-au-citron (maar google even, er zijn er vele).

Omdat deze taart compact is en er geen versiering op zit, leent-ie zich goed voor transport. Misschien niet heel spectaculair en bijzonder, maar feestelijk genoeg, denk ik.

Wat zich trouwens ook goed leent voor transport op de fiets (ik spreek uit ervaring) is cheesecake, want ook die is compact, maar zo'n taart is erg machtig en meestal zit bij groepsetentjes iedereen redelijk vol na het hoofdgerecht.

Wat ook bijzonder is (in de zin van origineel) en enorm makkelijk meeneemt is een zak (of 2) cantuccini en een fles vinsanto om die koekjes in te dopen. Zeer authentiek Italiaans, vziw. Voor de vinsanto wel even naar de slijter.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

14-01-2016 om 15:02

Hmm...

Ik zou een rugzak meenemen, dan kun je vanalles meenemen. Een grand dessert, is dat een optie? Niet perse compact. Met wat dingen als mousse, koekjes, fruit enzo. Ijs kan best mee op de fiets (in een handdoek wikkelen), je zal daar toch wel wat in de vriezer kunnen stoppen?
Extra spectaculair kun je het maken door mihoen te poffen in hete olie. Kun je prima van te voren doen en in een trommel bewaren. Smaakt nergens naar (poedersuiker erover helpt wel), maar ziet er toch spectaculair uit.

rutiel

rutiel

15-01-2016 om 11:23 Topicstarter

Bedankt!!

Ik ga denk ik voor de eton mess (alleen die naam al!!) of de citroentaart.
Tijgeroog, ik heb genoeg bagageruimte op de fiets hoor (twee grote fietstassen), het ging mij meer om dat heel mooi opgemaakte toetjes er wel eens anders uitzien na een fietstocht over hobbelige wegen...

Nogmaals dank voor jullie input!

Fruit met butterscotch saus

http://www.nigella.com/recipes/view/butterscotch-fruit-fondue-42

Zie link hierboven. Heeeeeeerlijk. De saus is een makkie om te maken, en serveer je lauw, dus die kun je prima in een Tupperware bak meenemen en ter plekke in de magnetron een tikkie opwarmen. Fruit ter plekke snijden....heel lekker zijn banaan, peer, mango en ananas. Aardbeien ook maar niet helemaal het seizoen. Die golden syrup staat bij een grote supermarkt gewoon in de schappen. Merk is lyles.

toch nog even over die Eton Mess

Ik schreef "het klaargemaakte toetje meenemen kan", maar dat kan natuurlijk helemaal niet, want dan worden de schuimpjes hoogstwaarschijnlijk slap in de slagroom en dan is de lol er wel voor een deel af.

Alleen het fruit voorbereiden kan natuurlijk wel, maar slagroom kloppen en het geheel mengen zou ik ter plekke doen.

Groeten,

Temet

Fransien

Fransien

15-01-2016 om 12:50

grand dessert

Ik zou voor een grand dessert gaan. Wat van die harde Italiaanse koekjes (met zo'n zoete desserwijn inderdaad), kleine blokjes brownie of cheesecake, kleine blokjes bavarois, sorbetijs kun je bevroren meenemen, dat is na een fietstocht perfect op temperatuur. Eventueel wat fruit erbij, is altijd lekker.

De borden klaarmaken zul je toch ter plekke moeten doen, maar dat moet voor het voorgerecht en het hoofdgerecht ook.

Larissa

Larissa

15-01-2016 om 18:54

IngridT

Gut, ik dacht dat je met je ijs met marssaus aan zou komen zetten, maar die butterscotch van Nigella is idd foolproof en lekkerrrr. Wmb veel lekkerder dan fruit met chocoladefontein.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.