Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vera*

Vera*

05-02-2012 om 20:08

Lekker recept voor bruine bonensoep gezocht

In een draadje hierboven schreef ik al dat de bruine bonensoep die ik gemaakt had niet te eten was. Nu zoek ik hét recept voor een lekker bruine bonensoep.
Kom maar op met jullie recepten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

05-02-2012 om 20:59

Komt'ie

Ik maak de soep altijd van een pot bruine bonen, dus wil je bonen weken, dan weet ik niet hoe...
Maar goed, wij vinden hem errug lekker (4 pers):
Flinke ui fruiten in de soep pan in een klein beetje olie. Liter water erbij en 2 runderbouillonblokjes. Aan de kook brengen. Pot bruine bonen uit laten lekken (niet het nat gebruiken voor de soep) en bij de soep doen. Ik stamp de bonen dat een beetje fijn met een stampotstamper. Scheutje azijn toevoegen. Een zak (fijn of grof naar keuze) soepgroente erbij doen en minimaal 20 minuutjes zachtjes laten koken. Kruiden met peper, zout, paprikapoeder, laurierblaadje/poeder. Als laatste een flinke hand gesneden bladselderij, een flinke hand grof gehakte peterselie en een in plakjes gesneden rookworst toevoegen. Even laten meewarmen.
Eet smakelijk.
Gr. Bibi

En het mijne

Bonen nacht laten weken. 's Middags opzetten met flinke varkensknie of -poot (hamschijf oid), of wat dan ook met bot, water, laurier, kruidnagels in ui geprikt, schepje zout en gemalen peper. Zachtjes laten koken tot bonen gaar zijn. Ongerechtigheden eruit vissen, vlees van het bot plukken en terug in de soep doen. Gedeelte van de bonen pureren met staafmixer, goed door de soep roeren. Knolselderij, wortel, prei in stukjes even mee laten koken. Rookworst erin verwarmen en in plakjes erdoor. Dat is hem geloof ik.
Las van de week een tip van Silone om er op het laatst droge worst in te doen, lijkt me heerlijk en ga ik volgende keer (weet je wat? morgen!) proberen. Ga gelijk de bonen opzetten. Eerst schaatsen, daarna bonensoep

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.