Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lekker oliebollen

Mmm, aangezien mijn stiefpapa dit jaar op vakantie is, zit ik met een oliebollenprobleem?
(Hij bakt anders voor ons...ook appelflappen)
Moet zo boodschappen doen en ik twijfel.
Zal ik zelf bakken? (niet bepaald mijn hobby, maar in ieder geval lekker).
Of kopen?
En als we ze kopen, waar?? Zijn er supermarkten die lekkere oliebollen hebben? En géén krentebollen..want daar houden wij niet van en ze horen niet bij oud en nieuw. De oliebollen die ik wel eens proef bij anderen van supermarkten vind ik namelijk niet te eten.
En appelflappem? Ik zie namelijk ook alleen van die bladerdeegachtige appelflappen en dat zijn ook geen écht toch?
Of kopen bij oliebollenkraam of bakker? In ieder geval wel lekker...maar die rijén die er altijd staan!! Ook om bestellingen op te halen.....een 40 minuten in de rij is doodgewoon. Ik prees me altijd zo gelukkig dat ik dat niet hoefde.
Nou ja eigenlijk probeer ik onder het zelf bakken uit te komen...iemand een idee, waar je lekkere oliebollen (zonder krenten) kan krijgen waarvoor je niet uren in de rij hoeft?
Misschien krijg ik oudste (18) zo gek om ze te bakken?
Ook nog een idee...ga het zo meteen eens proberen...
Sta open voor suggesties.
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

28-12-2011 om 10:26

Kraam

Ik haal oliebollen bij de kraam, de onze heeft ook de echte appelflappen die jij bedoeld. Al heb ik de mazzel dat mijn zus die bakt..)

Margriet*

Margriet*

28-12-2011 om 17:20

Nouh

Ik heb vaker halfgare oliebollen gegeten van mensen die ze zelf hadden gebakken. Wij hebben hier twee kramen in de buurt die goede oliebollen hebben. Zijn wel duur! Vorig jaar zelf een grote hoeveelheid gebakken, erg makkelijk. En die waren heel erg lekker!

Margriet*

Margriet*

28-12-2011 om 23:27

Ja het wisselt

erg.

albana

albana

29-12-2011 om 08:55 Topicstarter

Nou ja.............

Voor half garen ben ik niet bang...Ik bak elk jaar op mijn werk (dat moet morgenmiddag) mét onze kok buiten oliebollen.Niet voor de bollen, maar voor de sfeer....
Qua bakken ben ik wel geroutineerd dus.
En die zijn altijd lekker en gaar.
Maar dat ik het leuk vind...nou nee...maar ja 't is mijn wérk hé? Dus vandaar dat stiefpapa al sinds járen voor mij bakt...dan heb ik er thuis gewoon geen zin meer in.
Maar ja, stiefpapa is op vakantie in een warm land, dus ik moet wat anders verzinnen.
Nou ja, dan maar aan de bak dan. Ik heb alles al in huis gehaald. Alleen die flappen hou maakte je dat beslag ook al weer? Want die heb ik al jaren niet meer gemaakt.
Stiefpapa maakt het wat dunner dan die van de oliebollen? Heb ik dat goed? dan appel erdoor en bakken?
Heb wel 18 jarige overgehaald ondanks haar drukkke programma om me te helpen, wie weet wil ze dan volgend jaar bakken....Of stiefpapa helpen...hebben we in ieder geval een reservebakker in de familie.
Overigens is ook broer gedupeerd. T ís een schande hebben we stiefpapa al gezegd
groeten albana

Op je werk

Albana, kan je op je werk niet even doorbakken voor thuis als je toch bezig bent?

skik

albana

albana

30-12-2011 om 10:48 Topicstarter

Ja maar ik heb andere

(vergelijkbare, maar goedkoper,eigen merk) en die heb ik al gekocht voordat ik me dus realiseerde dat ik die appelplappen-receptuur helemaal niet weet.
Kan stiefpapa bellen, maar dat wordt vannacht want die is aan de andere kant van de wereld...
En nee op het werk doorbakken zit er niet in. Kok maakt beslag in zijn grootste pan (en geloof me die is gigantisch) en kok bakt de dag ervoor nog zo'n pan en doet ze in zakjes van 5. Nou en dan bakken we en mag iedereen dus á lá minuut aan onze 'kraam' eten. En wat er verder over blijft daarmee worden de zakjes met 5 aangevuld en áls er dan nog over blijft gaat het naar het personeel dat de oudejaarsnacht werkt. Voor die laatste groep blijft er de ene keer 5 stuks over en de andere keer 20. Dus niet écht een spectaculair aantal waarmee je nog meer kan delen....of er zelf wat meenemen.
groeten albana
(p.s. zal vandaag even spieken in de AH waar ik toch nog even langs moet op het koopmansbeslagpak).
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

30-12-2011 om 11:24

Albana

Ik denk dat er ook recepten staan op de site van Koopmans.

albana

albana

31-12-2011 om 11:08 Topicstarter

Ondertussen

Nou op de site van koopmans heb ik even geneusd maar niks geen recept gevonden (ja van bollen, niet van flappen). Dus omdat ik toch naar de AH moest dus daar maar even gespiekt op een pak. 100 gram oliebollenmix+150 cl melk. Even over nagedacht en toen het flappenidee maar laten varen. Dan maar alleen oliebollen, wat een gedoe, moet ik nóg een keer beslag maken....Gewoon géén zin in.
Ondertussen nog namopperend op stiefpapa die toch zijn verplichtingen enigzins verzaakt....mopper de mopper.
Kom ik thuis (met boodschappen) en zegt man dat stiefpapa gebeld heeft. (dat moment was daar laat in de avond, hier in de ochtend). Hoo wacht 's even, dan kan ik ook terugbellen en advies vragen. Jaha, daarom had ie gebeld (de schat) hij dacht al dat wij enigzins hem 'mistten' in verband met zijn oliebollenritueel...
Dus gebeld en gelachen, ach toch lief he, zo'n stiefpapa niet dan? En nadat alle wetenswaardigheden aangaande het weer en de temperaturen en culturele praatjes af waren, meteen zijn appelflappenrecept 'm ontgroggeld. Nou gewoon wat water bij het gerezen oliebollenbeslag erbij en dat even goed doorkloppen met de hand.
Appelstukjes goed droog deppen en erdoor halen en eruit halen, evt. met 2 lepels beetje in vorm maken. Gewoon beetje gokken, dat het net nog dik genoeg is om te plakken en dun genoeg om geen oliebol meer te zijn.
Had ik het dus tóch goed.....want ergens ver weg in mijn hoofd herinner ik me ook uit onze jeugdjaren dat die appelflappen aan het 'eind' pas gebakken werden als de oliebollen 'klaar' waren van het laatste beslag dat over was.
Zo gezegd zo gedaan.
Heb 4 pakken oliebollenmix in een 10 literpan klaargemaakt (was net groot genoeg nadat het gerezen was), volgens de verpakking haal je 25 bollen uit 1 pak, ong. 65 bollen gebakken en nog 's zo'n 30 flappen.
Gisteren dus. Met jongste trouwens want oudste's schema sloot toch uiteindelijk niet aan op het mijne.
Allemaal gaar (voor zover wij weten en geproefd hebben).
Maar helaas pindakaas zijn er nog maar zo'n 10 flappen en een stuk of 15 bollen over.
Opeens moest iedereen langs komen en op bezoek en weet ik wat. Goede vriend van man kwam langs...en die brengt héél vaak wat van de kookkunsten van zijn vrouw mee, dus die er 10 meegegeven (maar ja toen had ik nog vollop) en toen kwam oudste en die bracht vriendje mee, en jongste wilde ook wel en buurmeisje en man.....
En toen kwam na het eten de hele vriendinnenbubs van jongste inclusief ouders, die natuurlijk allemaal even bleven kletsen en tatata, o,lekker heb je al oliebollen?
En toen de hele vriendinnebubs van oudste en die gingen op visite bij een klasgenootje die met een gecompliceerde beenbreuk al 2 weken in het ziekenhuis ligt, dus ook voor die moesten bollen mee en natuurlijk inclusief de vriendinnebubs....
En toen ze 's avonds allebeide weer huiswaarts keerden hebben ze w.s. er ook nog wat gegeten (inclusief logeetjes).
Nou ja en nu heb ik net geteld...dus en is 3 kwart al op!
Tjeeminee en ik wilde er nog wel wat meenemen op visite vanavond! Nou dat kan ik dan wel vergeten.
Heb de overgebleven bollen en flappen nu maar ver weg gezet tot vanavond....anders moet ik alsnog gaan halen!
Of de postbode moet nog komen..daar heb ik er nog wel 1 voor over
groeten albana

Mover

Mover

31-12-2011 om 16:55

Appelflappen recept (sorry beetje laat)

ben net klaar met bakken
Hier doen we 250gr zelfrijzend bakmeel met 250cc melk tot een beslag kloppen (beetje zout erbij).
Dan mengsel suiker/kaneel maken. Daarin leg je de geschilde appelschijven. Die laat je intrekken (kwartiertje). Gesuikerde schijven door het beslag halen, en bakken maar.
Jammie, sorry waarschijnlijk is dit te laat, maar misschien voor een volgende keer.
Veel plezier vanavond.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.