Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Carolien

Carolien

27-06-2013 om 11:42

Lego organiseren

Onze jongste is vorige week 5 geworden, en zijn voorraad lego is behoorlijk aangevuld!

En nu zijn wij op zoek naar een goede manier om dit een beetje georganiseerd te bewaren. We hebben 1 doos met gewoon wat standaard blokjes, maar verder zijn het allemaal doosjes met een of twee voertuigen met boekje erbij. Alles in 1 doos is niet meer handig, als je dan eens iets uit een boekje wil maken zoek je je een ongeluk!

Dus mijn vraag: hoe doen jullie dat? Op zoek naar de gouden tip!

Carolien

Puck

Puck

27-06-2013 om 12:02

Eh...

Toch 1 doos, dan maar een ongeluk zoeken.... Iets organiseren is 1 ding, maar georganiseerd houden werkt hier in ieder geval voor geen meter.

Jessica O

Jessica O

27-06-2013 om 12:29

Hier

Boekjes in een map met insteek hoezen, lego allemaal in een kist. Kist is id loop vd jaren wel groter geworden .
Boekjes bewaren, kunnen ze altijd weer iets opnieuw bouwen.

Ayanna

Ayanna

27-06-2013 om 12:47

Lego-fan

Hier een megagrote lego-fan van bijna 7 jaar en ik heb inmiddels geleerd dat lego niet te organiseren is. Bij ons zitten de boekjes allemaal in een doos, gebouwde constructies in een stellingkast. Klinkt overzichtelijk, echter.....we hebben inmiddels een lego-kast en een lego-kist voor alle losse blokjes. Oh wee als ik een keer een blokje opruim wat niet in de lego-kast, maar in de lego-kist thuis hoort. En de logica over welk blokje waar hoort,is niet aan mama's uit te leggen. Daarnaast hebben we een hergebruik-bakje, een zwart-grijze blokjes-bakje, een goeierikken-bakje, een slechterikken-bakje enz. enz. Je snapt het...we wonen inmiddels in Legoland! Het ergste van alles.....de dozen waar de lego in zit als je het koopt mogen NIET weg...duh. Kan er bijna mijn zolder mee gaan isoleren. Meneer wil namelijk af en toe een lego-tentoonstelling maken en daar horen dan de desbetreffende dozen bij.
Ach ja, ik heb liever dat hij later zegt dat hij altijd zo fijn heeft kunnen spelen, dan dat hij zegt: het was altijd zo georganiseerd bij mij thuis.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-06-2013 om 13:33

Sorteerdozen van de ikea

Bij ons zit alle Lego in van die blauwe sorteerdozen van de Ikea. Een beetje gesorteerd op vorm en/of kleur. En daarbij heb ik een grote bak waar ik alle losse stukjes en halffabrikaten in bewaar. Op z'n tijd keer ik die om en zoek alles uit.

Er wordt hier iets gebouwd. Dat staat een tijdje uit, valt op een gegeven moment half uit elkaar, verdwijnt in de bak en gaat dan in de sorteerdozen.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Rafelkap

Rafelkap

27-06-2013 om 13:35

Lage dozen

Lage groene dozen van de ikea, met deksel. We hebben er onlangs de (trofast) kast bij gekocht en met een losse plank erop is het nu een legotafel geworden.
Lage dozen graait/zoekt beter en wordt minder snel omgekieperd.

Rafelkap

Rafelkap

27-06-2013 om 13:36

En ik

zoek niets uit, dat laat ik over aan mijn kind Als hij er zelf een logica in wil aanbrengen is dat prima maar geen must.

Ava

Ava

27-06-2013 om 13:57

Bakken

Wij hebben heel veel lego (gekregen van 2 puber neven). De lego zit bij ons in doorzichtige kantelbakken. En alle boekjes zitten in 1 kantelbak. Moet wel zeggen dat die van mij soms iets uit boekjes over maken maar niet heel veel. Voordeel is dat niet alles voor het gemak in 1 keer omgekieperd wordt. Meestal pakken ze 2 of 3 van die kantelbakken en gaan aan de slag.
Wij sorteren niets (lijkt me een dagtaak). Voordeel van de kantelbakken is dat het zoeken iets overzichtelijker wordt tenzij je toch voor dat mini stukje alle bakken af moet zoeken. Kantelbakken zijn niet goedkoop maar misschien kan er een paar tweedehands vinden.

Ook trofast

Net als rafelkap; trofast liggende kast met 9 bakken erin, in sommigenbakken weer de blauwe sorteerdoos. Alles op kleur gesorteerd.
Erbij ligt een speelkleed en daar ligt alleen losse lego, zo blijft het beheersbaar.

Af en toe ga ik er een middagje bij zitten om de boel weer uit t zoeken. De boekjes hebben we wel maar daar maken ze zelf niets uit, de fantasie heerst
Soms maak ik wel es wat, mijn droom is om Alle doosjes nog eens te maken. Dat sal wel nooit gebeuren!

P

P

27-06-2013 om 14:13

Tja

Ik ken maar weinig kinderen die iets bouwen van lego, dat een poos laten staan, het uit elkaar halen en dan een maand ofzo later weer hetzelfde willen bouwen. Als je zo'n kind hebt moet je alles dus in een apart doosje bewaren als het uit elkaar gaat.

De meeste kinderen bouwen naar hun fantasie en zoeken gewoon in een grote bak en gebruiken wat ze vinden.

Wij hebben wel een paar dozen met van die vakjes en een deksel (voor schroeven en spijkers bijv). Daar kunnen ze kleine dingetjes in bewaren die maar zeldzaam zijn en ze niet snel terug kunnen vinden in de grote kist.

Limi

Limi

27-06-2013 om 15:05

Hier

Wij hebben een lage bak voor onder het bed, daar zitten alle bouwblokken in. Dan nog een kratje voor huisdingen als ramen, deuren en dakjes. En wat schroefjesbakken voor kleine aparte dingetjes.

Opa leverde alles afgebouwd aan met boekje, maar iets nabouwen willen ze hier helemaal niet (alleen eigen creaties) en er vallen steeds onderdelen van die auto's af, dus uiteindelijk zal alles gesloopt in de grote bakken zitten.

Vic

Vic

27-06-2013 om 18:44

Grappig

Wij hebben in totaal zo'n 3 kleine doosjes lego. Er wordt niet graag mee gespeeld want het valt steeds uit elkaar en dan ben je weer een kwartier aan het emmeren om het weer heel te krijgen. Een heel huis zonder bouwers dus We hebben wel veel Playmobil. Daarvan zit het meeste in een curver box en de grote stukken staan los in de kamer van jongste.
Als we lego zouden hebben, zou ik waarschijnlijk alles in een grote bak gooien met wieltjes, raampjes en andere bijzondere stukjes in een aparte bak.

Schroefjes

Mijn moeder heeft vroeger voor mijn broers de lego super georganiseerd opgeborgen in van die bakken die je in de schuur gebruikt voor schroefjes en moertjes. Met al die kleine laatjes. En dan voorop op elk laatje een kaartje met een klein tekeningetje van wat er in zat.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Aanvulling

Niet echt bakken, maar meer kastjes dus. Met laatjes in verschillende maten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Stenna

Stenna

28-06-2013 om 00:48

Nog meer trofast

Wij zijn die fase al even uit, maar hadden ook het Trofast systeem / kast. Lijkt er voor gemaakt. Paar bakken had zoon wel echt een setje in zitten, de rest was anders gesorteerd.

Rafelkap

Rafelkap

28-06-2013 om 09:48

Mamsai

Ik vind juist het NIET opruimen bevordelijk voor de creativiteit. Dan kom je nog eens een onderdeeltje tegen dat het bouwsel weer anders maakt.
Afgezien daarvan zou mijn zoon binnen de kortste keren weer zijn 'eigen'(non-)systeem maken.
Ik snap die opruimerige moeders niet, moeten jullie niet wat anders doen? Tenzij het rustgevend werkt, maar dan kan ik ook x aantal andere dingen bedenken

P

P

28-06-2013 om 11:16

Helemaal eens met rafelkap

.... niets aan toe te voegen.

Rafelkap

Even voor de duidelijkheid: het was mijn moeder die dit op deze manier deed! Ik ben absoluut anders dan zij hierin en kan mijn tijd ook wel beter gebruiken, ja ! Zij vond het leuk om te doen en mijn broertjes vonden het wel heel fijn en konden zo goed bouwen. Ze hebben het er nu nog over.
En aangezien de vragenstelster op zoek is naar een manier om de lego te organiseren, kon ik haar dit niet onthouden....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Voor mezelf

Ik vind het zelf ook stiekem heel fijn als dat hoekje helemaal netjes is, het nodigt uit tot spelen. En ze maken juist van alles en nog wat, pakken heel gericht uit de bakken. Een paradijselijk stukje orde in het huis waar mijn 3 mannen veel spullen rond laten slingeren
Mijn licht autistische zoon is er ook wel bij gebaat. Denk ik haha, al zou je dat niet zeggen als je hun slaapkamer ziet!

Ik heb dus van alles te doen maar zolang de kinders wakker en in huis zijn, kan ik toch niets 'echts' doen. Behalve eindeloos eten geven.

Beetje geordend

Mijn zoon van 9 heeft onwijs veel lego. Het is een klein beetje geordend. Er blijft nog een enorme graaibak over.

De graaibak is een grote doorzichtige bak-op-wieltjes die onder het bed kan.
Daarnaast heeft hij een kratje "mijnbouw" waar alles wat hij van mijnbouw heeft, in zit.

Zo is er ook een kratje "huizen": twee huizen, de houthakkershut en de vuurtoren zitten daarin. Soms bouwt hij met die bak iets totaal anders, maar hij heeft - als hij wel weer een keer iets van het voorbeeld wil maken - toch alles snel gevonden omdat er maar enkele dozen bij elkaar in 1 kratje zitten.
Zo is er ook een kratje caravan/sportauto's.
Verder een klein kratje ramen/deuren/hekjes en een doos met wielen. Alle groene/wegenplaten rechtop naast de boeken.
Alle bouwtekeningen worden eerst gescand (voor als er iets kwijt raakt of stuk gaat), daarna in 1 doos in de kast. Hij bouwt meestal iets vanuit zichzelf.

Oja en natuurlijk

Oja en natuurlijk de belangrijke "kleine speciale dingetjes bak". Daarin zitten, je raadt het al, veel van die kleine speciale dingetjes die je anders nooit vindt in die grote bak.
Hij onderhoudt dit zelf. Maar als er een legobom ontploft is in zijn kamer en hij moet opruimen, dan belanden er soms ook weer veel kleine dingetjes en wielen in de grote bak.

Carolien

Carolien

02-07-2013 om 08:41

Dank

bedankt voor alle tips! Ik heb nu een 'kleine dingetjes-bakje' en een 'speciale blokjes-bakje', en zoon is er blij mee.

Hij maakt soms iets uit een boekje opnieuw, vaak een eigen creatie, maar ook dan is hij vaak op zoek naar een of ander speciaal blokje, en dat gaat zo toch makkelijker!

En natuurlijk heb ik 'iets beters' te doen, maar soms heb ik gewoon geen zin in 'iets beter' en doe ik gewoon lekker iets onzinnigs, en dat kan idd heel ontspannend werken!

Carolien

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.