Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Isabella

Isabella

26-01-2012 om 16:46

Lege benzinetank

Vanochtend toen ik wegreed sprong het tanklampje aan. Mijn bijrijder wilde zo snel mogelijk naar de eerste benzinepomp. Ik was daar een stuk rustiger onder en heb haar zitten plagen. Volgens mij kun je nog zeker een kilometer of dertig rijden als het lampje gaan branden. Maar eigenlijk ben ik wel benieuwd of iemand een idee heeft of dat zo is. Of ervaring met toch te lang doorgereden en dus een lege tank.
P.S. Ik heb uitgerekend dat er nog 8 liter in mijn tank zat. Bij 1 op 10 is dat dus nog 80 kilometer. Best veel, of denk ik verkeerd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bij mij.....

...minstens 70-80 kilometer. Ligt wel een beetje aan de rijstijl natuurlijk. Korte eindjes in de stad, snelweg. Maar soms kom je op de snelweg maar eens in de 40 of 50 km een tankstation tegen, zeker in het buitenland op een beetje 'rustige' stukken weg. Die afstand moet je dus sowieso kunnen coveren.

Ingrid (die pas tankt als het rode lampje al een tijd brandt. nog nooit echt leeg gereden)

Bij mij 75 km

En hoe fijn: display geeft dat keurig aan en telt terug. Ik rij regelmatig op de reservetank, maar eigenlijk alleen in de stad. Wanneer ik op de snelweg rij doe ik dat minder snel, of 's avonds/'s nachts al helemaal niet. Dan moet de tank gewoon goed gevuld zitten.

Beertje37

Beertje37

26-01-2012 om 18:31

100 km

Ik kan als het lampje brandt nog 100 km rijden. Meestal ga ik wel al bij 80 km tanken. Nog nooit. Leeg gereden. (Toyota prius)

beertje

Vroeger...

Doet me denken aan een vriendin die twintig jaar geleden voor 't eerst een auto had en zich dat ook afvroeg. Zij heeft het toen gewoon uitgeprobeerd! Dan moet je lopen!!!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Primavera

Primavera

26-01-2012 om 18:51

Ongeveer 70km

Als het lampje aan gaat kun je over het algemeen toch zeker nog wel zo'n 70 km rijden afhankelijk van je rijstijl en omgeving. Daarna wordt ik zenuwachtig.
Ik hoop dat de vrachtagenstaking hier in Italië snel ophoudt, want anders moet ik het zeer binnenkort weer uitproberen. Er is nergens meer benzine te krijgen
Groeten Primavera

Hobby

Ik heb het ook een keer uitgeprobeerd. Alweer jaren geleden. Ik had toen wel een jerrycan met extra brandstof achterin liggen! Volgens mij was het in Italië of Zuid-Frankrijk. Ik kon zonder motor nog een hele tijd (bergaf!) rijden. Ha, ha. Er was niemand op de weg. Nacht en klein weggetje. Nu geeft mijn auto aan hoeveel km ik nog kan rijden met de brandstof voorraad.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

sinas

sinas

26-01-2012 om 21:22

Wij tanken

meestal bij onbemande stations, daar KUN je niet iets kopen

Display

Hier telt ie ook terug en springt lampje aan als je ong nog 70km kint rijden, alleen - de cijfers veranderen dan in ---
Daar word ik dus nerveus van!

Trix

Trix

26-01-2012 om 23:16

Te lege tank is erg kostbaar

Ik heb vorig jaar mijn tank leeg gereden, helemaal leeg. Ik wist dat ik moest tanken, lampje brandde al. Maar ik wilde nog even kind wegbrengen... Tja, en toen startte de auto niet meer. Sterker nog, ook met nieuwe benzine erin, gehaald met nieuwe jerrycan, deed hij niets meer. Brandstofpomp kapot en vervangen kostte ruim €500... Dure les

Biene M.

Biene M.

27-01-2012 om 07:24

Diesel

Rijd je tank niet leeg als je op diesel rijdt, dan moet hij ontlucht worden.

Samen of alleen?

Over het algemeen gebruik ik de auto. Man soms. Of samen natuurlijk...als we met z'n allen gaan of met z'n tweeën.
Normaal rijden wij ook nog even door als de tank 'bijna' leeg is. Dat heeft ermee te maken dat als wij 10 km verderop tanken we bijna 10 cent per liter goedkoper uit zijn. Soms moeten we toch al die 10 km verderop zijn en gaat dat in 1 moeite door, maar we rijden er ook wel speciaal voor en wil dat 'opbrengen' dan is het handig de tank zo leeg mogelijk te hebben (= meer opbrengst omdat er meer bezine in kan).
's Avonds was ik weg geweest, met vriendin best ver weg. Op terugweg brandde het bezinelampje. We waren niet meer zo héél ver weg van huis, dus indachtig de normale gang van zaken rijd ik naar huis en dus moet ik als eerste morgenochtend gaan tanken en in ieder geval niet verder meer dan een km of 20 dan blijf ik binnen de marge. Genoeg dus om te gaan tanken.
Het is laat dus ik ga slapen, man slaapt al.
De volgende ochtend rond 5.30 gaat de telefoon...ergens héél ver weg hoor ik het, maar nog in slaap niet in staat daar actie aan te verbinden. Dan hoor ik man praten, hij wordt mobiel gebeld en omdat hij die als wekker gebruikt wordt hij er wakker van. Het is een goede vriend van man die met autopech staat. En die zijn dochters moet ophalen van het vliegveld (= ver weg). Of man alsjeblieft wil rijden want hij kan dochters niet bereiken en die snappen er vast niets van als hij er niet is. Voor ik enigzins kan nadenken heeft man de kleren aan en rent naar beneden en roept nog iets.
Mijn brein werkt nog niet echt...dus man ik al lang en breed weg als ik pas aan dat bezinelampje denk!
Man wéét helemaal niet dat die gisteren al 30-40 km gebrand heeft!!!!
Ik probeer man mobiel te bellen, maar zijn mobiel ligt...u raad het al op het nachtkastje.
Ik probeer vriend te bellen,maar heb van hem geen mobiel nummer. Vaste telf. wel, maar daar neemt niemand op. Zijn vrouw ook niet, is misschien mee...ik heb geen idee. En tja via,via....wie moet je op zondag om 6.00 uur 's morgens dan bellen?
Ik maak me zorgen. Zie ze na de autopech van vriend al voor de 2de keer stranden en kan het maar moeilijk uit mijn gedachten zetten,maar ook geen oplossing bedenken. En man zal me een stranding om deze reden ook niet in dank afnemen denk ik (zou ik ook niet doen).
Afijn het duurt nog tot het middaguur voor man belt, met de mobiel van vriend. Enigzins in z'n wiek geschoten, maar het valt mee want ze hebben het 'net' gered.
Het is gegaan zoals ik al dacht. Man had geén idee dat ik al zo ver op die reservetank had gereden en werd pas gewaar dat er 'iets' niet klopte toen de auto begon te sputteren en een beetje rare sprongen maakte. Voordat ze tot de conclusie kwamen van 'geen bezine meer' gingen er al wat kilometers voorbij en ze waren al op auotbaan (= wat minder pompen). Ze hebben het nét gered. De auto sloeg af op de oprit van een bezinestation. Ze hebben de auto geduwt tot de pomp en toen getankt. Gelukkig geen schade..........
Pffff maar het was dus kantje boord.
Sinsdien zijn wij dus 'allerter' met elkaar vertellen desnoods midden in de nacht dat de bezine bijna op is of gewoon meteen tanken en niet meer tot het einde doorrijden.
Ik wil niet nogmaals van die benauwde uren doormaken.
gr. albana

Anonix

Anonix

27-01-2012 om 08:54

Bij ons..

Wij kunnen zo'n 50km doorrijden tot de tank leeg is, en dan schakelt hij keurig over op benzine De benzinetank heeft een reserve van 70km, maar die is -bij deze auto- nog nooit helemaal leeggereden...

Km of 100

want we hebben ook wel eens gehad dat de tank leeg was (ook volgens het digitale metertje, die springt dan opeens op 0...) maar toen konden we nog wel een km of 20 rijden, gelukkig vonden we een tankstation (Z-Fr).

ilsepilse

ilsepilse

27-01-2012 om 09:35

Nooit meer

Ook eens naar mijn werk gereden op een avond, ik dacht dan tank ik als ik thuis kom (met tankpasje van man toen), maar daar stond ik na mijn werk om 21u...auto startte niet meer, anwb gebeld, ze hebben er toen een liter of 5 ingegooid en dan samen naar een tankstation om zijn kannetje weer te vullen. Dus nu al tank bijna leeg is ook al brand er geen lampje vul ik die gewoon.

Rimboe

Op vakantie in Bretagne hebben we (noodgedwongen) echt kilometers moeten doorrijden tot het dichtstbijzijnde tankstation ergens in de rimboe toen de dispay al lang op nul stond. Het zweet brak me letterlijk uit.

Normaal gesproken tank ik pas als de teller rond de 600 km aangeeft, want ik weet uit ervaring dat ik wel zo lang met een tank kan doen.

Chris

Tango

Tango

27-01-2012 om 13:56

Tanken

Wij hebben dat ook eens gehad in Bretagne en toen we eindelijk een pomp vonden, was dat er een die net nieuw was en waar je alleen maar op een heel ingewikkelde manier kon betalen. Via een intercom o.i.d. Heel lang hebben we er gestaan voordat het geregeld was, maar verder rijden was geen optie.
Overigens tank ik altijd al voordat of kort nadat het lampje brandt. Had eigenlijk geen idee dat je nog zo lang door kon rijden, maar heb ook weleens gehoord dat het beter is je tank niet helemaal leeg te rijden. Geen idee waarom eigenlijk.

sinas

sinas

27-01-2012 om 14:10

Onze auto

geeft als er volgens de boordcomputer nog ongeveer voor 75 km aan benzine inzit een luide piep. En steeds als ik hem start Dus vergeten lukt niet snel. Maar ik heb het ook weleens benauwd gehad, voor mijn werk ergens heen, had op zich nog voldoende om thuis te komen, en toen raakte ik in een file. En filerijden is blijkbaar funest voor je verbruik! Dus midden in de file *PIEEEEEEEEPPPPPPP!" schrok me het lep! Toen ben ik toch de 1e pomp maar ingereden om te tanken, even voor 10 euro er in gegooid om thuis te komen

Vic

Vic

27-01-2012 om 14:18

Komt altijd zo uit

Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat het lichtje van de benzinemeter ging branden vlak nadat ik langs de benzinepomp reed, op weg naar mijn werk. Ik moet dan nog ca. 20 km en kom geen tankstation meer tegen. Vervolgens moet ik dus tanken op weg naar huis, en dat haalt hij gelukkig wel. De eerste keer dat het me overkwam ben ik in de buurt van mijn werk gaan rondrijden op zoek naar een tankstation. Dat was niet zo handig, want ik vond hem niet en moest toen alsnog naar het tankstation langs de snelweg. Dat lukte gelukkig ook, dus ik kan zeker 60 km rijden nadat het lampje aan gaat. Maar toch wel zweten als ik dan net in de file sta, dan verbruik je toch een stuk meer.

2 liter

Gaat aan als er nog ongeveer 2 liter in zit. Hij rijdt 1 op 12 in de stad, dus ik kan nog 24 kilometer....

En de boardcomputer?

Ik zat al in Frankrijk. Man en dochter zouden samen met een vriendinnetje van haar, mij nareizen. Nog wel een gedoetje, want vriendinnetje had op ochtend van de reisdag nog een tentamen in Wageningen (100 km omrijden).
De totale reisafstand bijna 1100 km.
Ze zouden het rustig aan doen. Veel wisselen van bestuurder en misschien wel onderweg een hotel nemen, want man haat rijden in het donker.
Maar het werd anders. Onze jonge dochter met redelijk vers rijbewijs (maar ook een vaarbevoegdheid in de hoogste categorie), bleek een zeer vaardig chauffeur. Volkomen relaxed stuurde ze de diesel met boardcomputer door het hectische verkeer van Parijs.
Man was tevreden en liet daarom in alle rust ook het laatste traject in het donker aan dochter over. De boardcomputer bood dochter het genot van haar eigen muziek (dingetje voor de ipad) en voldoende informatie om de goede kant op te gaan.
Zo ook informatie over de resterende brandstof: Nog 200 km te gaan tot lege tank. Dochter, helemaal gewend aan dit soort complete informatie op het schip, reed fluitend naar het zuiden alle pompstations voorbij.
Van de péage af, nog maar 20 km te gaan, niks aan de hand, totdat.... alarm!
De boardcomputer sprak ineens met twee tongen: Nog 120 km te gaan tot lege tank én fel rood knipperend lampje met tekst "Gevaar, u moet nu tanken!"
De benzinemeter stond in het rood.
Dus ondanks de goede reis, kwamen ze toch niet vrolijk binnen. Ruzie gehad in die laatste kilometers:"jamaar je kijkt toch wel eens op je benzinemeter" "waarom zou ik, die boardcomputer..."
Dochter wijze les geleerd. Maar toch, hoe zit dat nou?
Ik ben niet zo paniekerig en rij rustig nog een rondje met een brandend lampje op de benzinemeter. Mijn ega is bijzonder voorzichtig (tanken als je onder een kwart komt).
Kortom: dat soort ruzies hebben ega en ik ook wel eens gehad.
Maar wat nou toch te denken van een auto die het met zichzelf niet eens is?
Groet,
Miriam Lavell

Mamvantwee

Mamvantwee

27-01-2012 om 17:25

Omdat de boardcomputer het gemiddelde neemt

Er wordt gerekend ahv je brandstofgebruik sinds de laatste reset van de boardcomputer. Dus als je maanden of jaren van huis naar de winkel rijdt dan heb je een te verwachten actieradius met een volle rank. En dan opeens een lange, bepakte autorit naar het zonnige zuiden, dat geeft een hoger verbruik. Maar dat weet de boardcomputer niet....die telt alleen maar kilometers.
Groet, Mamvantwee

liora

liora

27-01-2012 om 18:25

Maar

Ik heb gehoord dat het niet goed is om je tank bijna leeg te rijden, niet goed voor de motor. Onzinverhaal?

Contact

Mamvantwee:"Er wordt gerekend ahv je brandstofgebruik sinds de laatste reset van de boardcomputer."
Dat impliceert toch enige communicatie met de brandstofmeter. Dat vind ik juist zo gek: Hoe kunnen er twee verschillende berichten verschijnen van een computer die zich op dezelfde basisgegevens baseert?
Of is er helemaal geen communicatie met de brandstofmeter en is 'nog x km te gaan tot lege tank' een flauwekulbericht?
Of, dat kan ook, is het alarm net zo paniekerig als mijn ega?
Groet,
Miriam Lavell

Mamvantwee

Mamvantwee

28-01-2012 om 09:05

Wat ik denk

Ik baseer me even op wat ik denk te weten over de boordcomputer van onze zes jaar oude auto, en wat er in het instructieboekje staat, plus mijn ervaringen.
De benzinetank heeft een metertje dat aangeeft hoeveel brandstof er nog in zit. Dat zie je ook op je dashboard (het brandstofpeil). De boordcomputer neemt dat cijfer (bv '12 liter over') en berekent ahv je rijgedrag hoeveel km je nog kunt rijden met die 12 liter. In onze auto zie ik ook na een reset (op nul zetten) van de boordcomputer dat er enige minuten geen cijfers zijn over mijn gemiddelde verbruik, en hoeveel km ik nog kan rijden (logisch vind ik: want daar heb je zowel aantal liters brandstof voor nodig als het verbruik per km - en dat laatste moet nog even gemeten worden na een reset). Als je nooit reset, is de betekening van de boordcomputer dus gebaseerd op je meest normale rijgedrag. En dat is ander rijgedrag dan bv bochtjes rijden in de bergen.

En die paniekerige ega, Miriam, die kan je niet resetten, vrees ik

Groet, Mamvantwee

eni65

eni65

28-01-2012 om 10:16

Helaas

Heb ik geen lampje op mijn benzinemeter. En ik heb ook niet de behoefte om zolang door te rijden om te testen of er niet toch ergens een lampje gaat branden Dus vaak op de meter kijken, tot nu toe nog niet droog gestaan. 100 jaar geleden wel een keer. Gas op(zonder meter) maar benzine ook op(wel met meter) Midden in de nacht op hakken een Lada het gras induwen. Dat overkomt me nooit meer, heb nu een lichter autootje

Tinus_p

Tinus_p

28-01-2012 om 11:59

Aanvulling mamvantwee

Miriam:
Dat impliceert toch enige communicatie met de brandstofmeter. Dat vind ik juist zo gek: Hoe kunnen er twee verschillende berichten verschijnen van een computer die zich op dezelfde basisgegevens baseert?"
ZOals mamvantwee al aangeeft; het lampje is alleen gebaseerd op het brandstof niveau, en gaat dus altijd aan als er minder dan een bepaalde hoeveelheid brandstof in je tank zit. De andere melding is gebaseerd op een schatting die je boordcomputer maakt op basis van de hoeveelheid brandstof en het verbruik. Boordomcputers doen dat op verschillende manieren; hier een boordcomputer die de schatting tijdens het rijden voortdurend aanpast. Dat laatste leidt soms tot licht absurde situaties:
-Ritje van huis naar de pomp, waarbij de schatting binnen 2 kilometer zakt van 'nog 75 km' naar 'nog 45 km'.
-Ritje over snelweg na een paar dagen veel korte ritjes: schatting loopt tijdens het rijden op van 'nog 500 km' naar 'nog 600 km', ondanks dat er pakweg 50 km gereden is.

Ik vermoed dat jij ook zo'n boordcomputer hebt. Als je dan de snelweg verlaat (constant betrekkelijk laag verbruik) en inruilt voor een provinciale weg met veel stoppen, dan schiet de schatting meteen omlaag.
Mijn ervaring is, dat meer dan een uur rijden met constant 110-130 op een rustige snelweg zorgt voor het laagste verbruik. Mijn auto haalt dan 1 op 15 reëel (in de stad is 1 op 11 al heel wat).

Tinus_p

Tinus_p

28-01-2012 om 12:04

Goede gewoonte in frankrijk

Miriam:
"Ik ben niet zo paniekerig en rij rustig nog een rondje met een brandend lampje op de benzinemeter. Mijn ega is bijzonder voorzichtig (tanken als je onder een kwart komt)."
Overigens is dat laatste in Frankrijk een goede gewoonte, omdat benzinepompen veel dunner gezaaid zijn dan in NL; het voorkomt dat je op ongelegen momenten eerst een pomp moet zoeken en/of omrijden. Bovendien zijn de prijsverschillen tussen pompen (mn snelweg versus hypermarche) veel groter.

Zelfs in frankrijk

Als het nou alleen maar dat lampje was, dan had het nog wat. Maar het was lampje en tekst. Twee teksten dus. 1 die beweert dat er direct getankt moet worden, de ander die meent dat er nog 120 km te gaan is tot een lege tank.
En ja, ik heb ook zo'n boardcomputer. Maar als het verschil tussen de schatting (nog 120 km te gaan) en de werkelijkheid (paniek, nu tanken) zo groot is, dan heb je niet zo bar veel aan zo'n ding.
Overigens lag de bestemming op 15 km van een tankstation, dus een ramp was niet aan de hand. Zelfs in Frankrijk bestaan er pompstations om de hoek
Groet,
Miriam Lavell

Juist wel logisch toch miriam?

Zo´n auto heb ik ook. Met een boardcomputer die uitrekent hoever je nog kon- die combineert aantal liters met (verbruikte liters en gereden afstand, ofwel: verbruik). Maar omdat die bij mij in een menuutje zit, zie je die niet altijd- misschien kijk je wel naar actueel verbruik uit het menu. En om te voorkomen dat een niet-oplettende bestuurder dus verrast wordt, is een ook nog een waarschuwinglampje-bericht. Met een wat overdreven tekst (NU! tanken), dat wel. EN dan kan je zien dat je dus inderdaad nog 120 km de ruimte hebt om dat voor elkaar te krijgen.
Wel sympathieker dan alleen een boardcomputer die tot 0 aftelt zonder waarschuwing, toch? Of een waarschuwing bij 0- je gaat nu snel stilvallen. Dan denk je toch ook: had gewaarschuwd op het moment dat ik nog de km had om er iets aan te doen!
Herinner me trouwens vaag een aflevering van topgear waarin ze met 3 autos uit Europa naar Brighton (?) rijden, met 1 tank, iets dat eigenlijk niet moet kunnen. Maar de autos houden het langer vol dan gedacht- 1 haalt het zelfs geloof ik.

Algebra

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.