Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vogel

Vogel

08-12-2016 om 19:50

Leeslenzen, is dat wat?

Ik heb een goede leesbril, die ik op zet als ik ga zitten om een boek of de krant te lezen. Werkt prima.
Maar ik merk hoe langer hoe meer dat ik veel vaker op een dag lees: in de supermarkt, bij een tentoonstelling, tijdens het reizen... En ik zie steeds minder zonder bril.
De opticien bij ons in de stad adverteert met leeslenzen. Klinkt goed. Heeft iemand hier er ervaring mee?

Elfje65

Elfje65

08-12-2016 om 22:01

Bedoel je

Multifocaal? Of alleen lezen?

Vogel

Vogel

09-12-2016 om 07:37

Alleen voor lezen

Verder zijn mijn ogen nog prima.

Lente

Lente

09-12-2016 om 10:09

Ik zou het gewoon proberen

Het kost wel even tijd om te wennen aan lenzen. Maar als je gemotiveerd bent, ben je snel gewend.
Ik ben overgestapt van gewone lenzen naar multifocaal. Het is inderdaad prettig als je overal kunt lezen zonder bril.

Voorzichtig

Als je al lenzen draag, kan ik de stap naar multifocaal begrijpen. Je moet toch sowieso de hele dag lenzen dragen.
Maar als dit alleen voor de leesmomenten is, draag je dan de hele dag die leeslenzen?

Het lijkt mij geen doen om ze steeds in en uit te doen. Vergroot de kans op verliezen. Daarnaast is een bril zo op de neus gezet en weer af gedaan. Alleen is een bril wel lastiger bij leesactiviteiten buitenhuis.

Ik heb een stuk of 4 leesbrilletjes in huis, tas etc. Ik pak ze alleen voor het even beter lezen van de kleine lettertjes.
Maar van mensn die continu een bril dragen, hoor ik dat ze al gauw zo gewend raakten aan de visuele hulp dat ze ook niet meer zonder konden. Dat risico loop je ook met het continu dragen van leeslenzen, lijkt mij.

bieb63

bieb63

09-12-2016 om 13:32

maar

als de lenzen alleen voor lezen zijn (dus niet multifocaal), dan werkt dat toch niet...?? Ik bedoel: ik kan met m'n leesbril alleen goed dichtbij kijken (lezen), maar als ik met m'n leesbril in de verte kijk is het wazig. Dus daar ga je toch niet mee naar de supermarkt?

Lente

Lente

09-12-2016 om 13:40

Ik denk dat ze wel multifocaal zijn

Maar dan met een neutrale sterkte in het ver-af gedeelte.
Mijn moeder heeft zoiets in haar bril. Ze wil niet telkens een bril op en af doen. Daarom heeft ze een bril met neutrale glazen en een leesgedeelte.
Dat kan natuurlijk ook bij lenzen.

Net zoals iemand aan één oog een bril nodig heeft, maar toch aan beide kanten een glas zit.

Triva

Triva

09-12-2016 om 14:11

tja

Daarom heb ik dus een varifocale bril met voor veraf gewoon glas. Als je postbezorger bent kun je niet de hele tijd bril op bril afzetten en ook met mijn andere werk lukte het niet meer.

Van lenzen weet ik helaas niets, was alleen een beetje uitleg dat sommige mensen niet genoeg hebben aan tig leesbrilletjes. Ik word duizelig als ik door het leesbrilglas moet kijken voor in de verte.

Educated guess

Zijn het soms standaard lenzen met een lage plussterkte?

Ik ben verziend en heb bovenop de sterkte van mijn gewone pluslenzen een halve plus extra gedaan. Daardoor zie ik verder niet minder scherp, maar ik kan nu wel gewoon de verpakkingen in de supermarkt lezen. En dat is handig, maar niet iets waarvoor ik nou aan het lenzengedoe zou beginnen als ik verder prima ogen had. Als ik jou was zou ik gewoon wat drogisterijleesbrilletjes bij me steken. Ik heb thuis eem +1 om te kunnen lezen, en een +1,5 voor priegelkarweitjes.

Elfje65

Elfje65

09-12-2016 om 18:46

Hihi bieb

Nee dat werkt niet en zal ook wel niet zo zijn. Ik denk idd dat ze gewoon de min (veraf) van de plus aftrekken.. Hier ook multifocale lenzen. Zonder lenzen kan ik prima lezen, maar met lenzen tegenwoordig niet meer. Dus ik heb bijna net zoveel - als + om het leesgedeelte te corrigeren.

Lente

Lente

09-12-2016 om 19:08

Natuurlijk trekken ze min niet van de plus af, of andersom

Ik heb -7. Als ze daar de plus vanaf trekken, zie ik niets meer veraf.....
En niets dichtbij.

De lens is zo gemaakt dat het middelste deel voor veraf is en de randen voor dichtbij. Daar moeten je hersenen aan wennen. Maar die kunnen dat over het algemeen wel aan, al kost dat wat dagen om het te laten werken. En bij mijn sterktes moet je meerdere soorten uitproberen, voordat je een soort vindt die optimaal werkt. Zeker als je ook nog een cylinder hebt.

Met lagere sterktes (voor veraf) is het makkelijker.
Met geen sterkte voor veraf is het nog makkelijker.

Toch knap

Toch knap wat de hedendaagse tecniek ons allemaal biedt; multifocaal en cylindrisch binnen een vierkante centimeter.
Maar dan vraag ik mij wel nog af of de ogen bij het dragen van leeslenzen, niet versneld achteruit gaan.

Verder zou ik in geval van Triva, een skibandje aan de armen van een half leesbrilletje bevestigen. Steeds op en af met je handen vol brieven is ook geen pretje.

Vogel

Vogel

09-12-2016 om 20:24

Mijn opticien zegt

dat het vanaf een bepaalde leeftijd geen nut heeft om je ogen te 'trainen' door zonder bril te willen lezen terwijl dat niet meer gaat. Heeft iets te maken met spiertjes in het oog die minder soepel worden, of stijfheid van de lens. Ofzo. (Toen hij het uitlegde snapte ik het wel, maar weet het nu niet meer precies.) Dat je ogen lui worden van een leesbril of er steeds harder van achteruit gaan is dus onzin- althans als je 45+ bent.
Voorzover ik begreep zijn het multifocale lenzen, al dan niet met een neutrale sterkte voor veraf.
Ik héb in al mijn tassen een goedkoop leesbrilletje, maar ik vind het gewoon gedoe om dat de hele tijd te moeten pakken als ik iets in de supermarkt wil lezen, of snel een berichtje met mijn mobiel wil sturen, of gewoon iets van dichtbij moet bekijken.
En op mijn werk is een bril het al helemaal geen optie, met gehandicapte en deels agressieve kleuters. Ik heb al de grootste moeite om het haren trekken, bijten en krabben te ontwijken, moet er niet aan denken dat ze ook iedere keer mijn bril van mijn hoofd maaien.

Maar ik was dus gewoon benieuwd of iemand het had en hoe dat ervaren wordt.

Brillem

Brillem

09-12-2016 om 20:24

Flanagan

Dat is een fabel. Je wordt ontzettend moe zonder bril en daarom willen mensen liever niet meer zonder als zecdat gewend zijn. Even geen tijd voor uitleg maar als je op Google zoekt vind je het zo.
Ik geef geen triva maar zij hoeft haar bril niet steeds op en af te doen want als ze vooruit kijkt, kijkt ze over het leesgedeelte heen door glas zonder sterkte.
Ook met leeslenzen klopt de gedachte niet, zie Google(Sorry), daarbij gaan die maar tot een bepaalde sterkte.

Lente

Lente

09-12-2016 om 20:50

Brillem bedoelt de mogelijkheid om te accomoderen

Dat betekent dat je ogen zich aanpassen aan de omstandigheden. Er zijn prachtige plaatjes te zien hoe die mogelijkheid achteruit gaat vanaf je 45e. Daar helpt geen oefenen, dat gebrek moet je gewoon accepteren en faciliteren.

De laatste opmerking van Brillem snap ik niet. Wat gaat maar tot een bepaalde sterkte? Leeslenzen?

Elfje65

Elfje65

09-12-2016 om 22:13

Lente

Zo bedoel ik het dus niet. Zeker zit het leesgedeelte in de randen. Maar als je zoals ik -2 hebt moet ik +1.5 in de randen hebben tegenwoordig om nog met lenzen te kunnen lezen. Nogmaals normaal geen leesbril nodig. Tot een paar jaar geleden ook met lenzen geen leesbril nodig.Zo is het mij ook uitgelegd door mijn opticien.

Triva

Triva

10-12-2016 om 04:21

inderdaad

Ik hoef juist niet mijn bril op en af te zetten. Dat zou bij mijn beide werkgevers een ramp zijn. Dat doe ik wel bij vergaderingen ofzo, als ik stil zit.

Lente

Lente

10-12-2016 om 12:38

Ja, het kan zijn dat plus in lenzen hoger moet dan in leesbril

Dat geldt ook in mijn lenzen. Mijn lenzen zijn -7 en +2.
Zonder lenzen kan ik alles lezen, zit wel het papier heel dicht op mijn ogen.
Met lenzen -7 heb ik een leesbril nodig van +1 om kleine lettertjes te kunnen lezen, de krant kan ik wel zonder bril lezen, met goed licht erbij.
Met lenzen -6 zie ik niet scherp genoeg op grote afstand, wel prima op het scherm en kan ik vrij goed lezen, ook de meeste kleine letterjes.

Ik denk dat jouw -2 niet zoveel zegt over de leessterkte van de lens.
Een lens werkt anders dan een leesbril. Die heeft een hogere sterkte nodig.
Voor veraf is dit andersom. Meestal heb je voor een bril een hogere minsterkte nodig dan voor lenzen.

leeslenzen hier

Hoi,
Ik heb inderdaad leeslenzen, hoewel ik de laatste tijd ook voor veraf zien iets versterking nodig heb. Maar, begonnen met leeslenzen want ik moet steeds mensen aankijken in mijn werk en dit afwisselen met op de computer werken. Geen doen met een leesbril. Voor mijn werk ben ik heel tevreden over de lenzen. Voor veraf zien is het minder. Daar lever ik wel iets in, dus met autorijden doe ik ze soms uit. Maak ook wel eens het grapje "ik heb mijn lenzen in dus ik zag je niet aankomen". Ik heb erg moeten wennen aan lenzen, in het begin scheurden ze steeds of ik raakte ze kwijt. Moest ik weer nieuwe halen. Of, ook leuk: ik kreeg ze niet uit. Paniek! Verder is het ook behoorlijk duur. Voor mij wegen de voordelen nog op tegen de nadelen, maar mimisschien geldt dat niet voor iedereen.

Elfje65

Elfje65

10-12-2016 om 19:06

OT lente

Nee hoor ik heb normaal -2 met bril, dus dat maakt niet uit met lens. Alleen omdat er een leesgedeelte nu bijzit lever ik wat in op de verte. Ik heb een tijdje gezocht naar de ideale combi +/-. Het is gewoon niet allebei supergoed. Belangrijk was dat ik nog wel gewoon s nachts goed genoeg kon zien met autorijden. Als je pupillen groter worden in het donker zie ik de teksten op de verkeersborden later. 's Avonds heb ik trouwens ook nog een leesbrilletje +1 erbij.

Vogel

Vogel

05-01-2017 om 16:28

Nix voor mij

Zojuist bij de opticien geweest voor een leeslenzenonderzoek.
Met leeslenzen (met leesgedeelte in de rand of als dat niet werkt juist in het midden, daar schijn je aan te kunnen wennen) lever je in op contrast en helderheid bij ver kijken. Omdat ik in de verte extreem goed kan zien ("voor iemand van uw leeftfijd" zei de opticien, en dat was geloof ik een compliment zou ik op ver zien fors inleveren. Dat is het me niet waard.
Dan nog maar even doortobben met één goede leesbril voor thuis en tig goedkope brilletjes voor onderweg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.