Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Brillie

Brillie

25-11-2014 om 10:00

Leesbrilvraag

Voor mijn werk heb ik nu echt een leesbril nodig maar vanwege de werkzaamheden moet die op het puntje van mijn neus anders zie ik de rest niet.

Ik wist niet of ik dat werk nog lang ging aanhouden dus ik het op deze manier nu bijna een jaar gedaan en nu ben ik toe aan iets anders.

Ik heb dus geen bril voor veraf maar ik weet dat je ook gewoon glas bovenin kan hebben en een leesdeel onderin zodat de bril gewoon op de neus kan maar wat is de kans dat ik met lezen al weer snel verder achteruit ga zodat ik weer niets aan die bril heb?

Hoe duur zou zoiets zijn want varifocus etc is niet goedkoop zag ik al maar ik kan nergens vinden wat het kost met gewoon glas. Waar moet ik op rekenen?

Puck

Puck

25-11-2014 om 10:11

zijn ook halve leesbrillen

Ik kan wel nazoeken wat mijn bifocale bril gekost heeft maar er zijn ook gewoon halve leesbrillen te koop bij de opticien. Lijkt me een fijnere oplossing.

Brillie

Brillie

25-11-2014 om 10:14

maar

Ik heb nu zo'n goedkope leesbril van de Kruidvat. Is dat geen 'halve' leesbril dan? Zo ja, daar kan ik dus niet overheen kijken in mijn werk. Wat is dan een halve leesbril?

Een halve leesbril

Dat is zo'n bril die je leraar Duits vroeger had. Ze noemen het ook wel een look over bril. http://www.mijnleesbril.nl/leesbrillen/eyebobs/leesbril-peek-performer-2144-07-zwart.html

skik

Puck

Puck

25-11-2014 om 12:38

Dank Skik

Nee dus, die goedkope dingen van de Kruidvat etc zijn geen halve leesbrillen. Skik geeft een goed voorbeeld.

Juno

Juno

25-11-2014 om 16:22

Is een computerbril misschien een idee? Die draag je als een reguliere bril maar je gebruikt hem als leesbril.

Brillie

Brillie

25-11-2014 om 18:42

computerbril?

Geen idee, je kunt mijn werk enigszins vergelijken met postwerk. Ik moet constant iets dichtbij lezen en dan weer bijvoorbeeld het huisnummer ontcijferen op de brievenbus.

amk

amk

25-11-2014 om 20:59

arbo dienst

tenzij je zzp-er bent is dit nu iets wat je via de arbodienst moet regelen. Je werkgever moet dit hulpmiddel vergoeden zodat jij je werk goed kunt doen.

Puck

Puck

26-11-2014 om 09:44

arbo en opticien

Idd, je arbodienst moet dit regelen als je hem voor je werk nodig hebt. En ga met je wensen en eisen gewoon naar een opticien. Zij weten er veel meer van dan wij met z'n allen en kunnen je het best adviseren wat in jouw specifieke geval het meest geschikt is. Waar de één veel baat heeft bij een computerbril is dat voor een ander geen oplossing en de één vind een varifocale bril t einde en de ander kan er niet aan wennen. Zoveel mensen, zoveel wensen dus ga naar een deskundige.

Brillie

Brillie

26-11-2014 om 09:58

de arbo?

Ik werk voor een uitzendbureau en nee die verschaft geen brillen, doen ze ook niet voor al die mensen met plus en minafwijkingen. Het idee zeg en als ze dat al moeten krijg je dus een bril van 3 euro van de kruidvat.

Waar staat dat ze gewone brillen moeten verschaffen en waarom doet heel Nederland dat niet dan? Waarom betaalt iedereen zijn bril zelf?

Marijke

Marijke

26-11-2014 om 10:14

is dat bij een vast contract misschien?

zie titel

Hanne.

Hanne.

26-11-2014 om 10:53

kan me niet voorstellen

Kan me niet voorstellen dat je bij een vast contract ineens recht hebt op vergoeding van je bril (of lenzen of gehoorapparaat) door de werkgever (de Arbodienst zal niet betalen hoogstens adviseren).

Dat is een 'hulpmiddel' dat je niet exclusief voor je werk nodig hebt. Je ogen zijn niet goed. Op het werk niet, maar thuis ook niet.

Volgens mij vergoedt de werkgever uitsluitend spullen die je exclusief op je werk nodig hebt en alleen voor dat werk. Dus een aangepaste bureaustoel een in hoogte instelbare tafel. Maar geen brillen, contactlenzen en gehoorapparaten.

Denk dat de belastingdienst ook heel snel om de hoek zou komen. Want dan heb je er persoonlijk voordeel bij. Zelfs bedrijfskleding mag alleen verstrekt worden als er duidelijk zichtbaar een logo op staat zodat het niet prive gebruikt kan worden (al lopen sommigen uiteraard op zaterdag ook gerust in een shirt waar dat logo groot op staat).

four

four

26-11-2014 om 11:00

beeldschermbril

Een gewone leesbril of bril voor veraf zul je niet vergoed krijgen. Als je echter beeldschermwerk doet en daarvoor een beeldschermbril nodig hebt dan moet de werkgever deze wel vergoeden. Hier een werkgever dit dat uitstekend regelt en die ook zelf zorgt voor de oogmeting (daarvoor komt periodiek de 'brillenbus' langs). Andere werkgevers vergoeden bijvoorbeeld de goedkoopste bril van Hans Anders o.i.d.

http://www.fme.nl/Overige/FME_Servicedesk/Vraag_Antwoord/Gezondheid_en_Vitaliteit/Arbeidsomstandigheden/Is_de_werkgever_verplicht_om_de_kosten_voor_een_beeldschermbril_volledig_te_vergoeden/Is_de_werkgever_verplicht_om_de_kosten_voor_een_beeldschermbril_volledig_te_vergoeden

Marie

Marie

26-11-2014 om 15:07

bifocale glazen

Je hoeft volgens mij geen varifocus glazen, maar bifocale glazen. En die zijn volgens mij goedkoper. Maar daarvoor zul je toch echt bij een brillenzaak langs moeten gaan. Oogmetingen zijn gratis en ook monturen en glazen zijn er in diverse prijsklassen.

amk

amk

26-11-2014 om 18:58

four legt het helemaal uit

als het werkgerelateerd is en dat lijkt zo te zijn uit het openings bericht is het het bedrijf dat moet betalen. Dus ook voor een uitzendkracht.

Hier komt ook 1x per 3 maanden de opticien on site om te meten. Beeldschermbrillen, veiligheidsbrillen en gewone controles.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-11-2014 om 23:06

Werkgever

Mijn werkgever vergoedt een computerbril alleen als de zorgverzekering dat niet doet. Dus als ik al een gewone bril heb gedeclareerd bij de zorgverzekering en ik heb daar een computerbril naast nodig, wat bij mij de praktijk is, dan zou ik op mijn werk aan kunnen kloppen. Ik zou die bril zowel op het werk als thuis kunnen gebruiken. Ze kunnen mij moeilijk verplichten de bril op het werk achter te laten. Mijn contract is tijdelijk, waardoor ik niet het gevoel heb deze kosten bij mijn werkgever te moeten leggen. Als ik een vast contract zou hebben, zou ik het zeker wel een keer doen.

+ Brunette +

+ Brunette +

26-11-2014 om 23:50

Bifocaal, ja

Dat is goedkoper en ik geloof dat ze tegenwoordig niet meer van die halve maantjes hebben. Multi- en bifocale brillen kunnen niet een heel klein montuur hebben want dan is er geen ruimte in het glas voor de overgang.

Brillie

Brillie

27-11-2014 om 09:14

Nee

Nee, het is niet werkgerelateerd, ik heb thuis ook een leesbril nodig bij kleine lettertjes!

Nogmaals: waarom doet heel Nederland dat niet? Iedereen met een bril heeft toch ook een bril nodig op het werk?

Hanne.

Hanne.

27-11-2014 om 09:18

verschil

Dat is dus het verschil.

Een hulpmiddel wat je exclusief nodig hebt op je werk kan je je werkgever om vergoeding vragen (en die mag dan ook voorwaarden stellen zoals dat het op het werk moet blijven)

Een hulpmiddel wat je ook thuis gebruikt zal je werkgever niet vergoeden.

Daarom doet niemand dat dus.

Brillie

Brillie

27-11-2014 om 09:49

Waarom

Waarom staat er dan hierboven met als titel arbo dienst dat de werkgever het moet vergoeden?

Brillie

Brillie

27-11-2014 om 09:54

Met andere woorden

Wie heeft er alleen werkgerelateerd een leesbrilprobleem? Niemand.

Tine Winkel

Tine Winkel

27-11-2014 om 10:05

leesbril is geen beeldschermbril

Als je voor je werk veel met een beeldscherm moet werken, moet de werkgever een beeldschermbril vergoeden (als je die nodig hebt, natuurlijk). Een leesbril heeft nl. het leesdeel onderin zitten voor een afstand van ca. 40 cm en voor je beeldscherm moet je meer horizontaal kijken naar een afstand van 70 tot 80 cm. Wat je vaak ziet bij mensen die een leesbril gebruiken tijdens het beeldschermwerk is, dat zij met hun hoofd in de nek werken om toch maar vooral door het onderste deel van het glas te kunnen kijken. Goh, waar zouden nou toch die nekklachten vandaan komen...

Vandaar dat een beeldschermbril wel voor het werk wordt voorgeschreven (en idd heb je er dan thuis ook plezier van, want je hoeft die bril meestal niet op het werk te laten liggen, maar dat zou een werkgever dus evt wel van je kunnen eisen).

Puck

Puck

27-11-2014 om 13:07

Brillie

Het gaat niet om een gewone leesbril maar om een beeldschermbril. DAt is iets heel anders. Een gewone lees of verafbril wordt niet vergoed door een werkgever.
Brunette: bifocale brillen hebben nog steeds halve maantjes hoor. De mijne is net een paar maanden oud.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2014 om 22:51

Tine

Iemand die met zijn hoofd in zijn nek bij de computer zit heeft meestal een varifocusbril op zijn neus, met een leesdeel onderin het glas en een normaal kijkdeel daarboven. Een leesbril heeft niet verschillende sterktes in een glas. Een computerbril kan een normale enkelvoudige bril zijn, maar ook varifocus in verschillende mogelijkheden. Bijvoorbeeld met de focus op de beeldschermafstand en niet op het normale kijken. De eerste heeft de voorkeur. Liever van bril wisselen, dan een bril op je neus die alles net niet helemaal goed bediend.
Ik heb zelf een gewone bril voor bij de computer. De varifocusbril is een ramp wat mij betreft. Dat hou ik nog geen uur vol. Voor het gewone kijkwerk ben ik dan weer wel blij met varifocus. Als ik vanaf papier wil lezen, zet ik mijn bril af. Varifocus is ook hierbij niets voor mij.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2014 om 22:53

Hanne

Misschien dat iedere werkgever zijn eigen regels mag hanteren, want bij ons zou het echt een beetje raar zijn als ik mijn bril op het werk zou moeten laten liggen. Wat heeft dat voor nut?

amk

amk

28-11-2014 om 23:40

nee niet raar

en al helemaal geen eigen regels. Het is vooral fiscal juridisch.
Die bril wordt je verstrekt om je werk op een gezonde manier te kunnen doen, net als veiligheidsschoenen of een helm. Om er voor te zorgen dat het niet als loon wordt gezien en er belasting over betaald moet worden mag (eigenlijk moet) er de restrictie zijn dat het hulpmiddel op het werk blijft.
Er zijn genoeg werkgevers die verbieden dat werkkleding buiten het bedrijf gedragen wordt, en dat vind je waarschijnlijk niet raar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.