Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anna

Anna

18-01-2012 om 17:07

Leeftijd huishoudelijke hulp?

Wat voor ervaring hebben jullie met de leeftijd van jullie hulp?
Hoe ouder hoe beter? Vanaf welke leeftijd dan? En tot welke leeftijd?

Ik ga op zoek naar een nieuwe hulp, en kan evt. een leeftijdswens opgeven. Zouden jullie dat doen en hoe oud dan? (en waarom trouwens)

Ik dacht zelf in elk geval ouder dan 25, want daaronder zijn ze misschien nog aan de studie - wisselende roosters en ik wil vaste dagen - of minder vast (sneller banen wisselen).

Maar wil natuurlijk graag een goede, hardwerkende, secure, hulp... (we doen wat meer uren waardoor ze ook tijd heeft wat secuurder te werken).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Weet het niet precies

Mijn hulp is rond de veertig.
G

Biene M.

Biene M.

18-01-2012 om 20:05

Typisch

Ik dacht dat je niet op leeftijd mocht discrimineren als je personeel zoekt.

Onze hulp is in de 50. Ze werkt erg goed. Maar ze werkte 35 jaar geleden al bij buren en die vonden haar toen ook geweldig, dus het zal geen leeftijdskwestie zijn.

Mamvantwee

Mamvantwee

18-01-2012 om 20:34

Alles al over de vloer gehad

Een meid van 24, een dame van 40-nogwat, een dame van begin 30, en nu een kwieke oma van rond de zestig. Mijn ervaring: leeftijd zegt niks. Ook niet iedere hulp studeert met wisselende roosters, is vaak ziek of niet secuur, het ligt aan de persoon.
Ik zou zeker geen leeftijd in jullie oproep zetten, wel altijd een kennismakingsgesprek aangaan. Maar dat lijkt me logisch.

Groet, Mamvantwee

Nou

Ik heb vroeger als student ook bijgeklust als schoonmaakster en alpha-hulp, maar ik zou toch niet graag een hulp hebben die zo schoonmaakte als ik toen )) totaal geen kaas gegeten van degelijk schoonmaakwerk toen ik 20-25 was. Maar goed, misschien was ik wel een verwend mokkel en weten andere meisjes op die leeftijd wel wat ze doen.
Mijn hulpen waren 40-50. Prima. Heb een jongere Fillipijnse gehad, dat was een drama. Ze hield wel van schoon, maar deed het op een zelfde soort manier als ik lang geleden deed aangepast aan deze tijd. Alles met 5 soorten spuitbussen en 10 verschillende doekjes. Niets echt soppen met emmers enzo

Marit

Marit

19-01-2012 om 05:27

Moeilijk genoeg

Ik denk dat je al heel blij mag zijn als je een goeie vindt. Leeftijd lijkt me onbelangrijk.

Succes,
Marit

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tja

ik heb al jaren dezelfde werkster waar ik ook al jaren ontevreden over ben, maar omdat ik het niet voor elkaar krijg haar te ontslaan is ze er nog steeds. Ik zal zelf eens bij verschillende buren gaan vragen tot nu toe heeft het nog niets opgeleverd, de meeste zijn ontevreden.

Ilva

Ilva

19-01-2012 om 09:32

Een vriendin van mijn moeder werkt nog steeds als huishoudelijke hulp en ze is 70 jaar. Nog er kwiek voor haar leeftijd. En ze vind het heerlijk om te doen.
Maar als ik moet kiezen zou ik zeker niet te jong kiezen. Vanaf 30 of zo. Hoewel sommige jonge mensen het heel goed kunnen hoor maar wat ouder is toch meer ervaren, en blijven waarschijnlijk ook langer omdat ze het meestal niet tijdelijk doen.

Tihama

Tihama

19-01-2012 om 11:32

Werkgeverschap

Onze huidige hulp is 45.
Maar ik heb zelf als 15-jarige vakantiewerk gedaan als schoonmaakster. Ik ben degelijk ingewerkt, dus ik durf best te zeggen dat ik het toen ook goed kon.

Ik denk dat leeftijd niet het criterium is. Ik zou wel aandacht besteden aan goede instructies en afspraken. Vaak verwachten mensen onuitgesproken dat een hulp precies weet wat je wil. Dat kan natuurlijk niet. Je zult iemand moeten vertellen wat en hoe jij graag het werk gedaan wilt hebben. Het is ook belangrijk dat je weet hoeveel tijd bepaalde klussen kosten en hoe snel iets weer vies wordt. Dan zijn je eigen verwachtingen ook reëler.
Iemand moet ook goed materiaal hebben. Materiaal wat voor je eigen huishoudelijk gebruik goed genoeg is, kan wel lastig worden als iemand dit werk wel 40 uur per week doet. In verschillende huizen dan dus.
Ik heb bijv. een langere stofzuigbuis gekocht omdat we ooit een hulp hadden die bijna 1.90 lang was. Mijn man was daar trouwens ook blij mee: hij had nog niet bedacht dat dat de oplossing was

Ieders beeld van wat goed schoonmaken is, verschilt. Het loont om goede afspraken te maken en niet te schromen om in het begin een paar keer uit te leggen wat je fijn vindt en wat juist niet. Een vast schema kan ook helpen.

Het is net als met een gewone medewerker: als je baas niks vertelt, weet je ook niet of je het goed doet. In het begin een paar keer tijd nemen om samen door te nemen wat wel werkt en wat niet is zeker zinvol.

Onze hulp werkt inmiddels 5 jaar bij ons, 3 keer in de week. Ik hoef zelden iets toe te lichten, want ze komt zelf wel met voorstellen. Ik hoop dus dat ze nog lang blijft.

Tihama

chocodip

chocodip

19-01-2012 om 12:14

Leeftijd is niet zo van belang

maar wel wat iemand zich eigen heeft gemaakt qua grondigheid van werken en efficiency. Ik denk dat er in zijn algemeenheid niet zoveel van is te zeggen.

Heb weleens een artikel gelezen over Volendamse hulpen in Amsterdam. Die vonden Amsterdamse huishoudens erg flodderig.

Misschien moet je selecteren op woonplaats Of op kerkelijk gezindte? Orthodoxe mensen zijn ook nogal poetserig, zover ik zie.

Rieke

Rieke

19-01-2012 om 12:32

Leeftijd en gezindte

Haha, bij ons in de buurt zijn heel veel staphorster vrouwen aan de peots, tot grote tevredenheid van de mensen. Ze zijn rond de 40-50.
Ik heb zelf een hulp die al voor de komst van de kinderen hier werkte, toen we beiden nog fulltime werkten. Die is gewoon meeverhuisd, heeft al 3 huizen gehad van ons en viert binnenkort haar 10 jarig jubileum en is 63. En nog lang niet van plan te stoppen.

Arawen

Arawen

19-01-2012 om 13:37

Ervaring

Ook wij hebben al diverse hulpen gehad. Dames van diverse leeftijden. Mijn ervaring dat dames met kleine kinderen 'lastig' zijn, in de zin dat ze snel niet kunnen komen omdat b.v. het kind ziek is/geen oppas/schoolvakantie heeft. Of nemen het kind mee.. ook niet ideaal. Daarnaast hebben jongere dames nog vaak ambitie (geloof ook niet dat iemand vrijwillig anderman's WC schoon maakt) en we hebben dan ook diverse dames zien gaan omdat ze toch een andere, leukere baan krijgen.
Kortom, mijn voorkeur gaat uit naar 40+ dames (mijn eigen categorie, eigenlijk... De laatste is zeker 10 jaar bij ons geweest en toen ze ging was ze 60+.
Nu ben ik wel enigszins van mijn geloof af gestapt, want haar opvolgster is 29... relatie net verbroken, geen kinderen... dat gaat straks weer fout zodra ze een nieuwe relatie krijgt, zucht.. zou bijna begrip krijgen voor discriminerende werkgevers.. bijna..

miep kraak

miep kraak

19-01-2012 om 16:23

Arawen?

'geloof ook niet dat iemand vrijwillig anderman's WC schoon maakt)' Er zijn heel veel vrouwen die dit werk helemaal niet erg vinden om te doen. Ik kan dit werk goed combineren met mijn eigen erg drukke gezin. Ik werk bij diverse gezinnen met heel veel plezier. Zij hebben het enorm druk door de combi werk en gezin en zijn heel blij dat ik hen dit werk uit handen neem. Uiteraard werk ik niet bij mensen die erg neerkijken op dit werk, want dan is de gelijkwaardigheid zoek.....

bibi63

bibi63

19-01-2012 om 22:03

Overwegingen

Tja, ik zou wat overwegingen hebben, maar ja, dat is natuurlijk geen wet van meden en perzen: en erg persoons afhankelijk. Ik zou het zowiezo niet in de advertentie zetten, maar gewoon met een paar afspreken en op je gevoel afgaan.

Maar om toch wat overwegingen op een rij te zetten:

Jong (rond de 20)
- te weinig ervaring?
- genoeg kennis van hygiene? (op het oog schoon is niet per defenitie echt schoon, hygienisch schoon enz)
- te veel gebruik maken van gemaks produchten ipv de ouderwetse emmer met sop?
- snel weer opzeggen ivm studie, ander werk enz?

Ouder (65+)
- energie genoeg? om binnen redelijke tijd de noodzakelijke dingen te doen.
- staan op huishoud trapjes? Zwaardere klussen? Kan dat nog? Durven ze dat nog?
- ouderwetse schoonmaak ideeen, die vastgeroest zijn?
- sneller uitval door ziekte of ongemak?
- sneller opzeggen omdat het niet lukt door de leeftijd (en jij juist aan haar gewend bent en tevreden bent).

Kortom, lastig, maar middelbare leeftijd lijkt mij de meest ideale optie.

Gr. Bibi

Ely

Ely

20-01-2012 om 12:29

Discriminerende werkgevers

'zou bijna begrip krijgen voor discriminerende werkgevers.. bijna.. '

Hoezo bijna? Je bent toch aan het discrimineren? En je bent toch werkgever? Ok, op kleine schaal en niet binnen een bedrijf maar het feit blijft hetzelfde. Denk je dat een werkgever binnen een bedrijf discrimineert omdat hij/zij denkt: hee leuk, laten we eens discrimineren? Die denkt hetzelfde als jij nu.
Begrijpelijk maar voor sommige mensen heel spijtig want zoals altijd is discriminatie gebaseerd op een generalisatie.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Anna

Anna

21-01-2012 om 15:43

Dank....

voor jullie reakties. Naar aanleiding daarvan zoek ik toch maar niet op leeftijd, inderdaad discriminerend en generaliserend. Ik zou zelf ook niet bij voorbaat willen worden uitgesloten op leeftijd (als ik mezelf verder geschikt acht), dus moet ik dat zelf ook niet doen!

Ik omschrijf maar wat mijn wensen zijn (geen wisselende schoolroosters, iemand die hard kan werken, precies is en lang bij ons wil blijven). Maar eens kijken wie er langs komt.

En overigens ben ik het met Miep Kraak eens. Fijn dat er mensen zijn die mij willen helpen omdat ik er geen tijd voor heb, en hoezo is dat vreselijk werk? Misschien juist veel eer van je werk (bij ons wel ...) en na afloop toch gewoon je handen wassen? Als je je eigen toilet schoonmaakt hebben anderen daar toch ook hun behoefte in gedaan? Ik zie het niet zo. Maar overigens zoek ik wel iemand die het werk graag doet, dat scheelt wel.

De mijne

De mijne is 65 en werkt al jaren hier. Als ze binnenkomt stroopt ze meteen de mouwen op en gaat ze aan de gang met een energie die ik (20 jaar jonger) bewonder. Ze is reuze flexibel en betrouwbaar. Als wij met vakantie zijn komt ze toch, om eens 'lekker de keuken een extra sopbeurt teven' of de badkamer met HG weerplekkenreiniger te behandelen. Goud waard, die dame. Ik probeer haar ook regelmatig extra te verwennen (verjaardag, kerst, sinterklaas, vakantie enz., maar ook door haar eens ergens heen te rijden waar ze zonder rijbewijs lastig komt.)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.