Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vesta

Vesta

29-08-2017 om 14:23

Laugenbrot / Bretzels

Dochter is dol op Bretzels, die krakelingvormige broodjes met zout.

Nu heb ik een recept gevonden en weet ik waardoor dat mooie bruine kleurtje komt. Het wordt gedoopt in een oplossing van natronloog voor het gebakken wordt.

Dat food-grade natronloog is wel te bestellen via een duitse website maar de kosten worden erg hoog voor een probeersel. En helaas mijn collega's in de proefbakkerij hebben het ook niet en de duitse supermarket heeft het ook niet standaard bij de bakproducten staan.

Zou ik dat natronloog kunnen vervangen door bakingsoda? Dat is ook een base/loog

Iemand ervaring met het bakken van Bretzels?

Tijgeroog

Tijgeroog

29-08-2017 om 14:45

Natriumbicarbonaat

Baking soda is toch hetzelfde als natriumbicarbonaat?

In mijn boek lossen ze 60 gr natriumbicarbonaat op in 1l warm water. Daar worden de pretzels in gedoopt en vervolgens gebakken. (Bron: 500 broodrecepten van Carol Beckerman, niet zelf uitgeprobeerd)

40er

40er

29-08-2017 om 15:22

Brood

Robèrt van Beckhoven heeft hier over gedaan in zijn tv serie brood. Die worden dus in een of ander goedje ondergedompeld. Wat ik begreep is dat in nl niet zo te koop.
Der brotdoc (leuke blog) noemt laugenperlen
https://brotdoc.com/2015/05/15/laugen-snackis/
https://www.teetraeume.de/Brezenlauge-Brezellauge

Succes

Vesta

Vesta

29-08-2017 om 15:57

40er

Die Laugenperlen is food grade natron loog, die kan ik bestellen maar dan wordt het erg duur. Ik probeer het juist te vervangen.

Ik heb al bij mijn collega's in de proefbakkerij gevraagd of zij het toevallig hadden maar helaas. En ook zij vonden het te duur om het voor een expirimentje te kopen als er geen 'business case' aan hangt.

Maar in elk geval bedankt voor het meedenken.

40er

40er

29-08-2017 om 16:38

Vesta

Robèrt had het in die aflevering dus over dat het niet te vervangen is. Het geeft een typische korst.
Dat is wat ik er van herinner hè.

Juline

Juline

29-08-2017 om 21:17

Duitse supermarkt

Wij kopen dat altijd als we in Duitsland in de supermarkt zijn. Daar ligt het bij de bakspullen. Hier misschien bij de drogist verkrijgbaar? Zou het eigenlijk niet weten...
Wel een goed idee, Brezels, moet ik ook weer eens maken!

40er

40er

29-08-2017 om 21:54

Juline

Hoe heet dat dan in Duitsland? Kom er dit weekend nog, eens kijken dan

Vesta

Vesta

29-08-2017 om 21:57

ook gekeken

Bij de bakspullen maar daar lag wel na-bicarbonaat/baking soda, maar geen natronloog.

40er

40er

29-08-2017 om 22:32

Kaiser

Ze hebben wel zakjes, van Kaiser, met Natron, maar dat is heel wat anders. Dat werkt als rijsmiddel met een zuur.

Grappig.

Ook even gegoogeld. Natronloog. E524. Is in nl verboden als additief.

https://www.metronieuws.nl/nieuws/2014/07/weg-vrij-voor-duitse-brezel-in-nederland.

Ingrid

Geen idee of dit spul zuiver is....

https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-wonen/schoonmaken/reinigingsmiddelen/de-parel-ontstopper-caustic-soda-500-ml/5309958

Dan kun je de oplossing zelf maken. Durf je dat? Je bent toch soort van thuis in dematerie?

Dan ben je wel heel goedkoop ,uit....

Ingrid

Vesta

Vesta

30-08-2017 om 15:31

onjuist IngridT

Laat deze additievenwetgeving nu net mijn werk zijn, en NL heeft geen uitzonderingen op door de EU toegelaten additieven.
Dus als het door de EU is toegestaan dan mag het in NL gebruikt worden.

Het wordt ook in vele levensmiddelen gebruikt om de pH te stellen. Bv bij het bereiden van kaas- en worstcoatings en dressings voor sla en andere vloeistoffen. Er is geen adi vast gesteld en mag quantum statis worden gebruikt (of wel zoveel als nodig is)

Het hoeft niet op het consumenten product te worden aangegeven als het gebruikt wordt als processing aid en geen functie heeft in het eind product.

Vesta

Vesta

30-08-2017 om 15:32

IngridT

ik wil graag food grade, daar worden toch net wat meer eisen aan de zuiverheid gesteld.

Maar ik had net een lumineuze ingeving, mijn Duitse collega komt volgende maand over, misschien kan hij het voor me meenemen.

Vesta,

Ja zoiets meende ik me te herinneren. Dan klopt dat artikeltje dus niet, waarvan ik dat linkje meestuurde...

Juline

Juline

30-08-2017 om 17:10

Kaiser-Natron

Kaiser-natron staat er op het zakje. Für Küche, Haus und Reise. Dus wel hetzelfde wat jij ook al noemde. Meerdere keren gebruikt en het werkt prima. Mijn Oostenrijkse schoonmoeder vindt de Brezels heerlijk

Vesta

Vesta

30-08-2017 om 17:26

Kaiser natron

Kaiser Natron is bakpoeder, natrium carbonaat,die heb ik in mijn handen gehad. Vandaar mijn vraag of baking soda ook kan. Maar volgens het blog waar ik het recept van heb, werkt dat toch minder goed dan natronloog

40er

40er

30-08-2017 om 19:04

Vesta

Die kaiser heb ik thuis, ik wil je met plezier een zakje opsturen. Maar volgens google is dat NaHCo3

Vesta

Vesta

30-08-2017 om 20:59

bakpoeder en bakinsoda

Die heb ik allebei gewoon in huis.

Maar ik ga het mijn Duitse collega morgen even vragen, die zijn half september voor de sales meeting bij ons. Dan kan hij het gelijk meenemen, waarschijnlijk inruil voor een taart of zo.

volgens deze site

Kan het met baking soda:
https://aseasyasapplepie.com/pretzel-buns-laugenbrot/

Vesta

Vesta

01-09-2017 om 10:11

toch niet hetzelfde

het geeft volgens vele andere sites toch niet helemaal hetzelfde effect op het deeg.

Maar mijn Duitse college gaat naar de supermarkt voor me, want volgens zijn vrouw hebben ze het bij hun in de supermarkt wel.
Ik heb goede hoop dat hij het volgende week bij zich heeft.

Vesta

Vesta

06-09-2017 om 12:01

Gelukt

Mijn lieve collega heeft het meegenomen inclusief het recept dat de moeder van zijn vrouw altijd gebruikt. Lief zo'n handgeschreven recept.

De keuken zag er uit als of er een bom ontploft was, maar ze zijn goddelijk.

Ik ga hem er zo een paar meegeven, dan kunnen ze thuis ook keuren.

Vesta

Vesta

06-09-2017 om 12:01

o, ja

ik heb nu en kaiser-natron gebruikt en NaOH en je merkt toch wel een verschil in de korst, die met Kaiser-Natron is wat krokanter dan met NaOH.

Juline

Juline

06-09-2017 om 16:53

Fijn!

Mooi dat het gelukt is, en inderdaad, die ontplofte keuken is herkenbaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.