Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

last minute boeken: paspoortnummer kinderen noodzakelijk?

Ik heb een kleine discussie met een kennis. Hij is van plan een last-minute (en dan bedoel ik ook echt erg last minute) te boeken voor zichzelf en zijn 2 kinderen, een paar dagen naar een zonnig oord, met het vliegtuig. Echter: een van zijn bloedjes heeft geen geldig paspoort. Dat zou echter nog, met medewerking van moeder (het stel is gescheiden) op Schiphol geregeld kunnen worden op de dag van vertrek, aldus kennis.
Waarop ik opmerkte dat er dan volgens mij een probleem ontstaat bij het boeken van het ticket, want vziw moet je dan al het paspoortnummer van alle deelnemers opgeven, en klopt je paspoortnummer niet met het feitelijke paspoortnummer, dan kom je het vliegtuig niet in. Hoe dan ook heeft hij kennelijk op dit moment geen paspoortnummer van 1 kind.
Aan de andere kant: als dat zo zou zijn, wat is dan nog het nut van het verstrekken van een noodpaspoort op Schiphol, als je met dat zojuist verstrekte noodpaspoort vervolgens alsnog wordt geweigerd?

Weet iemand hoe dit precies zit? Het zou overigens gaan om een vlucht binnen Europa.

Groeten,

Temet

Tihama

Tihama

04-08-2016 om 16:26

Lastig

Volgens mij hoef je niet het paspoortnummer op te geven. Ik kan het me in elk geval niet herinneren toen ik twee weken terug een ticket boekte voor mijn dochter met Transavia.

Maar ik voorzie wel gedoe. Hij gokt dus op een noodpaspoortprocedure, terwijl hij ook gescheiden is. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wanneer-en-hoe-kan-ik-een-noodpaspoort-krijgen

Hier ergens op het forum staat hoeveel gedoe je kunt krijgen als je vliegt met je kinderen en je gescheiden bent. Je moet minstens 5 formulieren meesjouwen. En in de link staat hoeveel gedoe je kunt krijgen voor een noodpaspoort.

Ik vraag me echt af hoe de Marechaussee hier mee om zal gaan.

Bellen

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reizen-met-kinderen
Ik zou toch zelf even bellen met het informatienummer.

https://www.klm.com/travel/bq_nl/prepare_for_travel/travel_planning/travel_clinic/index.htm
Overigens mogen kinderen ook met een ID kaart binnen Europa vliegen volgens de KLM. Maar voor de laatste informatie zou ik vooraf bellen.

vlinder72

vlinder72

04-08-2016 om 16:30

bij boeken niet

Wij hebben nog nooit een paspoortnummer hoeven doorgeven bij boeking. Nu boeken wij wel altijd een losse vlucht en accommodatie. Bij sommige bestemmingen vragen ze wel om Advanced passenger information maar dat is tot bij het inchecken aan te passen.

Alleen als je een visum moet aanvragen, heb je een definitief paspoortnummer nodig.

Wij zijn net terug uit Spanje. Op de Schiphol is helemaal nergens gevraagd naar onze paspoorten. Vonden wij wel erg apart. Bij het afgeven van de bagage niet. Bij de veiligheidscontrole niet. Bij het boarden ook niet. In Barcelona daarentegen werden onze paspoorten twee keer gecontroleerd. Een keer bij het afgeven van de bagage en een keer bij het boarden. Overigens hoefden wij van te voren geen nummers door te geven aan de luchtvaartmaatschappij.

Ik zou eerder twijfels hebben over het gemakzucht waarmee vader denkt wel even een noodpaspoort te kunnen krijgen. Dat is mogelijk op de luchthaven maar kan wel uren en uren duren. En zo soepel zijn ze niet.

Dit staat op de website van de rijksoverheid.

Een noodpaspoort wordt alleen verstrekt als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U bent niet in staat om tijdig een paspoort of een identiteitskaart (ID-kaart) te verkrijgen.
U kunt aannemelijk maken dat u uw reis niet kunt uitstellen.
Uw identiteit en nationaliteit zijn vast te stellen.
U zorgt zelf voor de benodigde bewijsstukken.

vlinder72

vlinder72

04-08-2016 om 16:31

identiteitsbewijs

Je kan ook met een identiteitsbewijs reizen overigens. Wij hebben paspoorten maar ons reisgezelschap reisden met identiteitsbewijzen. Zij gaan nooit Europa uit dus zien de noodzaak van duurdere paspoorten niet in.

Anna G.

Anna G.

04-08-2016 om 16:40

noodpaspoort

Dat is niet zo makkelijk als hij denkt. Bovendien in deze tijd enorm tijdrovend, ontzettende lange rijen. Als hij echt deze weg wil ingaan moet hij geboortebewijzen bij zich hebben en een toestemmingsformulier van de moeder. Dit is vaak op de gemeentesite te vinden.

vlinder72

vlinder72

04-08-2016 om 16:51

formulieren

Plus het identiteitsbewijs van de moeder (bij onze gemeente moet je een toestemmingsformulier en het originele identiteitsbewijs meenemen bij het aanvragen van een paspoort voor de kinderen )

Plus dit formulier met alle nodige bijlagen
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/formulieren/2014/02/06/formulier-toestemming-reizen-met-minderjarige-naar-het-buitenland

Ik zou zeggen. Vraag eerst een paspoort aan bij de gemeente (desnoods via een spoedprocedure). Regel alle formulieren zodat kinderen zonder problemen met de vader op vakantie kunnen gaan en boek dan een vakantie.

Tihama

Tihama

04-08-2016 om 19:51

ID versus paspoort

Met een spoedprocedure (dubbel betalen ongeveer) heb je bij de meeste gemeenten een ID-kaart of een paspoort binnen 2 werkdagen.

Als je toch naar de gemeente moet voor alle documenten om op Schiphol een noodpaspoort aan te kunnen vragen (dat veel geld kost en maar 1 maand geldig is), kun je beter meteen een ID-kaart regelen.

Wij zijn op vakantie ooit onze paspoorten verloren. In het kader van tegengaan kinderontvoering moesten foto's van onze kinderen naar het consulaat gestuurd worden. Wij waren niet gescheiden, samen en juridisch en biologisch ouders van onze kinderen. Het kostte 24 uur voor we weer verder konden. Het noodpaspoort gold maar voor 1 maand. Dus we konden een maand later opnieuw geld neertellen voor nieuwe paspoorten.

Het is geweldig dat de optie er is, maar volgens mij ben je erg dom als je er bewust voor kiest.

Temet

Temet

05-08-2016 om 11:45 Topicstarter

Aha

Ziet ernaar uit dat ik inderdaad fout zat met mijn idee dat er een paspoortnummer bij een boeking noodzakelijk was. Partner moest laatst voor zichzelf iets boeken en daar was het wel verplicht, hij heeft daardoor zelfs de boeking nog moeten uitstellen omdat hij een nieuw paspoort moest hebben. Maar dat betrof een vlucht naar de VS, dus dat is andere koek.

Gedoe rond toestemming zal er in principe niet zijn, hij heeft met moeder overlegd en die komt naar Schiphol. Iedereen woont in de regio rond Schiphol, dus dat is te overzien. Lange rijen en een hoop gedoe lijken me dan verder wel weer tamelijk waarschijnlijk. Zelf had ik dit soort toestanden niet aan de hand gehaald en was ik een weekje ergens in Nederland gaan zitten (dan wel had ik de boel drie maanden tevoren al geregeld), maar ik ben dan ook een duf type dat graag de zaken tevoren op orde heeft, hij is meer van het 'zal allemaal wel goed komen'-principe. Als ik hoor wat-ie allemaal uitvreet word ik er soms plaatsvervangend moe van, maar ik hoef er gelukkig niet bij te zijn of eventuele rotzooi op te ruimen

Groeten,

Temet

Temet

Temet

05-08-2016 om 11:47 Topicstarter

spoedaanvraag bij gemeente

Een spoedaanvraag bij de gemeente is inderdaad nog handiger. Maar ik geloof dat zelfs daar geen tijd meer voor is. Hij kon pas op het allerlaatst de keuze maken om te gaan, omdat hij op geld van iemand zat te wachten. Nogmaals: een wat andere persoonlijkheidsstructuur dan ik zelf heb

groeten,

Temet

Suze

Suze

05-08-2016 om 15:11

Haha

Wat een type, zo'n man. Inderdaad onhandig het erop te laten aankomen, in plaats van een beetje vooruit te kijken en het vooruit te regelen. Maar ja, dat is niet iedereen gegeven. En hij heeft weer andere kwaliteiten, he?

Temet, laat je nog wel even weten hoe het afgelopen is. Ik ben erg benieuwd of het allemaal zo lukt.

En ook hoe hij zelf dan op terugkijkt op deze actie van hem (mocht het heel veel soesa zijn of niet lukken).

Volgens mij hoefde ik alleen de paspoortnummers in te vullen bij het aanvragen van een ESTA, niet voor de tickets.

Tot mijn verbazing hoefden we onze paspoorten helemaal niet te laten zien toen we laatst naar Rome vlogen. Door de douane hoef je dan sowieso niet, maar ook bij het boarden hoefde het niet. Er was ook al geen rij bij de veiligheidscontrole dus we waren in een wip van auto in vliegtuig. Ik had me op heel wat meer wachten en controleren ingesteld zo midden in de zomervakantie.

skik

Anna G.

Anna G.

05-08-2016 om 16:55

controle

Ik vloog laatst uit Frankfurt naar Amsterdam en hoefde ook geen paspoort te laten zien. Heel raar hoor. Ook al is het Schengen, ze moeten toch controleren of degene op wiens naam het ticket staat ook in het vliegtuig stapt. Anders kan een ander zo aan boord gaan. Zo hebben al die veiligheidsmaatregelen geen enkele zin.

Wat die noodprocedure betreft: die rijen zijn vaak enorm. Ik was er een keer en toen was er een gezin dat met een baby wilde vliegen maar zich niet gerealiseerd had dat de baby ook een paspoort nodig had. Ga dan maar op zaterdag alle benodigde documenten proberen te regelen....

Tihama

Tihama

06-08-2016 om 21:24

Vreemd

Wij kregen bij Alitalia wel degelijk de vraag naar onze paspoorten. Paspoort+ boarding pass. En ook bij de beveiliging. Zowel naar Rome als door naar Palermo. En terug.

Ik heb een paar keer met 1 kind alleen gevlogen. Toen had ik wel voor de zekerheid de toestemmingspapieren van man bij me, maar daar vroeg dan weer niemand naar.

Ik denk dat het bij veel gevallen vooral een kwestie is van 'beter mee verlegen, dan om verlegen'.

Ik ben zelf overigens een mix van controlfreak en laissez-faire. Ik wil de zaken die echt belangrijk zijn (paspoort, reisverzekering, zorgverzekering ed) in orde hebben. Een hotel of vervoer of geld vind ik wat minder belangrijk. Desnoods slaap ik op het station in een hoekje. En alleen brood en water is ook wel te overleven.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

06-08-2016 om 22:23

Noodpaspoort

Het verkrijgen van een noodpaspoort is inderdaad niet zo makkelijk. Je moet om te beginnen gewoon een aanvraag bij de gemeente doen en het bewijs van aanvraag overleggen bij de Koninklijke Marechaussee. Een geboorte akte is niet nodig; een (internationaal) uittreksel uit de BRP met vermelding van nationaliteit en beide ouders is voldoende. Bij toestemming moeten beide ouders op de afgiftelocatie aanwezig zijn; een door één ouder ondertekend formulier wordt niet geaccepteerd.

Voor reizen naar Amerika wordt geen noodpaspoort geaccepteerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.