Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Moeder

Moeder

04-03-2014 om 00:22

Langharige kater

Ik weet niet goed wat ik met mijn langharige kater aan moet. Hij haart verschrikkelijk. Zat net bij me op de schoot en ik kan alle kleren in de was gooien, zo zitten ze onder. Maar op zich is dat nog te doen. Wat echt vervelend is zijn de klitten. Hij zit alweer onder, vooral in zijn oksels en nek. En volgens mij heeft hij daar best last van.
Vorig jaar was het zo erg dat ik hem heb laten scheren bij de dierenarts. Dat was een hele opluchting voor hem en voor ons. Zijn humeur verbeterde aanzienlijk en hij was een stuk gezelliger.
Helaas is het nu allemaal weer aangegroeid maar ik kan hem toch niet elk jaar laten scheren? Die narcose kan niet gezond zijn én het hartstikke duur.
Borstelen laat hij absoluut niet toe. Ik dacht dat het aan die klitten lag maar toen die weg waren wilde hij ook niet geborsteld worden. Kan natuurlijk goed dat hij een aversie heeft tegen borstelen omdat het eerder pijn deed.
Zou er qua voeding oid nog iets te bereiken zijn?

bostelen en knippen

het belangrijkste is toch proberen te borstelen. Andere borstels kunnen helpen, zorg dat de borstel niet in de huid krast maar afgeronde uiteinden heeft. (probeer uit op je zelf) Dat hoeft geen speciale kattenborstel te zijn, een haarborstel van de Hema kan ook. En zodra je tijdens het aaien een klitje voelt die zelf proberen weg te knippen met een schaar. Zorg voor een kleine korte schaar zonder punt, zo'n schaartje voor kleuters voldoet prima.
Als je kat slecht aanrakingen tolereert is het zaak hem daar aan te laten wennen. Dus toch zo veel mogelijk aaien, borstelen etc. Ook onder lichte dwang, dus hem vasthouden en door gaan met zachtjes borstelen. Eerst op plekken die hij geen probleem vind (rug, nek) en later ook op de buik. De kat moet leren dat hij jou kan vertrouwen hier mee. Zorg dus dat je hem geen pijn doet en praat op een rustige toon tegen hem, zodat hij leert dat het normaal is om geborsteld te worden. Reken er op dat dit acceptatieproces enkele maanden/jaren zal duren.

Stofzuigen

Mijn katten en honden gingen er speciaal voor liggen, heb ze van het begin af aan aan de stofzuiger laten wennen.
Had zo'n traploos verstelbare, en dan op de zachtste stand.
Heerlijk vonden ze het.

Kat

Onze langharige kat hield niet van kammen. Met veel geduld en feliway heeft mijn man de kat elke dag (een paar keer) heel kort gekamd op plekjes waar hij het toeliet en gelijk na het kammen een snoepje. De plekken waren langs de bek, nek en rug. Kater laat alleen het kammen van zijn staart niet toe (buik en achterpoten wel). Dat laten we maar zo. Nu vindt hij het heerlijk en vraagt er zelf om.
Laat 'm anders nog 1x scheren en begin dan, als de vacht nog lekker kort is, begint je met feliway, als beloning een snoepje en kort. En breid het kammen uit.

Wat voor ras??

Het krijgen van klitten kan rasgerelateerd zijn. Is het een raskat? Sommige katten hebben een ondervact waardoor het sneller klit.

Ook van bepaald voer kunnen katten sneller in de klit vliegen.

En een aantal katten zal zijn/haar hele leven in de klit schieten. Een kwestie van ik-stond-erbij-en-ik-keek-erna. Weinig aan te doen om te voorkomen dan dus.

Het beste is dus om klitten te voorkomen. Dat kan door het voer te veranderen. Als ik mijn Maine Coons Royal Canin voorschotel, dan weet ik zeker dat er eentje in de klit springt. Nu ik een ander merk geef, klit hij veel minder.

Als er al klitten zijn, dan is het soms idd niet eruit te halen. Je zou kunnen proberen met twee personen het te doen, maar dat geeft geen garantie. Sommige katten zijn zo sterk en zullen het echt niet toelaten. Dan zit er meestal niets anders op dan toch te laten scheren bij de dierenarts.
En andere optie is om naar een speciale trimmer te gaan voor katten. Deze kan meestal sneller en beter de klitten verwijderen. Je kunt zelf ook een trimcursus voor katten volgen zodat je het zelf kan.

Een apparaat wat wel helpt (maar dan moet de kat het kammen/borstelen wel toestaan) is een Furminator. Je hebt ook speciale kammen met een soort van mesjes eraan zodat je door de klit kunt snijden.
En er bestaat ook een product in een spuitflesje wat No Nots heet. Ik heb het nog nooit gebruikt dus ik kan je ook niet vertellen of het wel of niet werkt.

Succes.

De kam met speciale mesjes heet

Een matbreaker.

Oh en pas alsjeblieft op met een schaar. Katten hebben een heel dun huidje wat enorm kan bloeden!

Katniss

Katniss

05-03-2014 om 12:45

Scheren

Mijn vriendin scheert haar Pers twee keer per jaar. Ziet er wel een beetje sneu uit, maar anders zit hij ook vol met klitten.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

05-03-2014 om 15:00

waarom

laat je het niet gewoon door een trimmer doen?

Wat

Wat

06-03-2014 om 23:41

furminator en ontopic

De furminator mag je alleen op een klitvrije, al geborstelde vacht gebruiken anders trekt het erg. Maar het is ideaal bijhouden!

Een van ons houdt de kat vast en aait, de ander zet een kam onder de klit en knipt boven de kam de klit los. Zo voorkom je het in de huid knippen.
Mijn maine coons worden elk jaar geschoren zonder narcose.
Zijn ook geen katten die kammen fijn vinden.
Ik laat de hele onderkant (van borst/oksels/buik/liezen) wegscheren en dan kunnen ze er zo weer 5 mnd tegen.
Alleen als de kat te beweeglijk/"agressief" is zou ik een narcose doen, maar voor "gewoon" mauwen doe ik dat niet. Ze vinden het achteraf zalig en gaan gelijk met hun buik de zon in of juist met de buik op de koele tegels. Ook minder last van haarballen daardoor.
Verharen doen ze ook met korte haren, maar het borstelen vergemakkelijkt.
In februari gaat de wintervacht loslaten en komen de klitten tot en met augustus. In juni laat ik ze scheren en laat dat gelijk met de entingen vallen, dat scheelt me de consultkosten weer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.