Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Laarzenfreak en steunzolen

Hallo!
Ik heb vandaag steunzolen laten aanmeten ivm rug- en knieklachten. Joepie! Ik voel me nu echt een ouwe muts, steunzolen!
Tegelijkertijd ben ik verzot op het kopen en dragen van laarzen! Mijn keuze lijkt nu echter beperkter te zijn omdat de podoloog me aanraadde goed op te letten of de binnenzool uit een (nieuwe) schoen gehaald kan worden. Help! Wie draagt ook steunzolen en kan me hierin adviseren? Ik draag zowel plat als met een hakje, maar echt hoge hakken draag ik nooit. Overigens krijg ik "halve" steunzolen (snap nu de uitdrukking "halve zool!") Die draag ik dan onder m'n hak.
Ben erg benieuwd naar mede steunzool-draagsters en hun tips!

Groetjes Febe

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

08-10-2012 om 11:58

Welk advies wil je nu precies?

Bijna uit alle schoenen die ik koop kan ik de binnenzool verwijderen.

Dus wat is nu precies je probleem?

Margje

Tijgeroog

Tijgeroog

08-10-2012 om 11:59

Sinds kort

Ik heb sinds een paar weken ook zooltjes en in mijn fijne laarzen blijken ze gewoon te passen. Bij alle schoenen die ik tot nu toe geprobeerd heb kan ik de oorspronkelijke zolen eruit halen en vervangen door de anderen. Probeer het maar eens, het makkelijkste is om aan de binnenkant van de voet, waar de zolen meestal wat hoger zijn, even te peuteren, dan komen ze gewoon los. Wist ik daarvoor ook niet.

Febe74

Febe74

08-10-2012 om 12:04 Topicstarter

Dit soort tips dus

Met deze 2 reacties kan ik al heel veel! Dus ook Margje, bedankt
Die podoloog (die is verbonden aan een schoenenzaak) begon meteen over Gabor, dat hun binnenzolen er makkelijk uitkunnen, maar Gabor is best duur en ze hebben redelijk brave modellen. Ik dacht echt dat ik tot maar 2 of 3 merken veroordeeld zou zijn maar mijn opluchting is groot na het lezen van jullie berichtjes. Ik ga eens even in mijn collectie peuteren en kijken wat ik gewoon lekker kan blijven dragen.
Bedankt!

Puck

Puck

08-10-2012 om 13:33

Andere dingen om op te letten

De orthopeed van jongste heeft nog een aantal andere dingen meegegeven om op te letten. Allereerst dus die zool, maar dat is eigenlijk niet vaak een probleem. Waar je ook op moet letten is of de hak in ieder geval hoger is dan de voorkant en verder was het contrefort belangrijk, dat is het gedeelte dat de hak van je voet omsluit, de achterkant van de schoen zeg maar. Die moet vooral stevig zijn. En de orthopeed vertelde ook dat dure schoenen niet perse goed hoeven te zijn en dat goedkope schoenen slecht zijn. Je mag best schoenen van 20 euro kopen als ze aan die eisen voldoen, en echt, die zijn te vinden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-10-2012 om 14:15

Ja en anders

Maatje groter kopen, wil ook nog wel eens helpen.

Laarzen zijn dus eigenlijk niet zo het probleem hier. Maar zomerschoenen, das pas een ellende. Probeer maar eens die zolen weg te werken in een paar leuke sandaaltjes...

Enne Margje: wat ben je weer lekker kort door de bocht....

Guinevere

Guinevere

08-10-2012 om 16:38

Halve zolen

Ik heb ook halve zolen (ben ik nu ook bejaard?). En dat met die uitneembare zolen is een crime met halve zolen. Want aan de voorkant van de schoen heb je dan niks meer. Werkt dus niet. Dus ik koop gewone schoenen en laarzen, niet met een voorgevormde zool want dan ligt de mijne dus scheef. Het werkt prima. Voor bepaald schoeisel ga ik een maat groter en voor ander schoeisel dus niet. Niet alles kan met die zool, maar je bent vermoedelijk niet verplicht om ze dagelijks te dragen.

Komt ze weer aan....

Ik weet dat je in Dubarry laarzen ook de binnenzool kunt halen en dan past de steunzool er ook in.
En wat let je om af en toe prachtige laarzen te kopen voor zitfeestjes?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rafelkap

Rafelkap

08-10-2012 om 18:08

Wolky

wolky schoenen en laarzen zijn ook geschikt voor steunzolen.

Maat groter

Ik peuter uit alle laarzen en schoenen de zolen, soms zitten ze echt stevig vast. Ook koop ik mijn laarzen een maat groter.

Guinevere

Guinevere

08-10-2012 om 18:56

Gewone

Gewone laarzen van een willekeurig merk zijn geschikt voor halve zolen, zolang ze maar geen ingebouwd voetenbed hebben en de wreef iets hoger is. Juist niet met uitneembare zolen nemen, daardoor verlaagt het voetniveau in het schoeisel aanzienlijk. En daar zit je dan met je halve zooltje, dat daar niet geschikt voor is.

Wolky inderdaad

Wolky heeft een breed assortiment waar zolen los inliggen. Geschikt voor steunzolen. Naar mijn ervaing vallen ze ook wat ruimer en zou je met je gewone maat toe moeten kunnen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-10-2012 om 22:18

Nou wolky

Dan kun je ongeveer net zo goed voor Gabor gaan. En een groot deel van het comfort wordt dus bepaald door de zool die je eruit haalt voor je steunzool.

Zijn verder wel mooie laarzen, dat wel, ik heb ook een paar, maar voor je steunzolen hoef je ze m.i. niet te kopen. Das een beetje het kind met het badwater weggooien....

Ligt natuurlijk ook aan je smaak

Ik persoonlijk houd meer van Wolky dan van Gabor...) ligt natuurlijk ook aan je smaak. In mijn beleving is Wolky wat sportiever. Gabor wat sjieker/damesachtig.

Guinevere

Guinevere

09-10-2012 om 14:45

Niemand die mijn berichten leest?

Niemand reageert hier op het feit dat je als je een héle zool ergens uithaalt en er een hálve zool voor in de plaats legt, je bij heel wat schoenen toch een probleem hebt. Je zit dan te laag met je voorvoet, of je zit op een ruwe binnenkant. Mag ik dan weten hoe alle reageerders hier dat oplossen? Bij mij werkte het voor geen meter, meerdere merken geprobeerd.
Wolky en Gabor, niet mijn smaak. Fly London, daar gaan je halve zolen goed in. Zelfs met een hak(je).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-10-2012 om 17:30

Ik heb hele zolen.

Bij halve zolen moet je dus blijkbaar de zool niet verwijderen. Denk dus dat ik het maar bij hele zolen hou.

En ik bedoelde qua prijs. Zo goedkoop zijn die Wolkies nou ook weer niet.

Guinevere

Guinevere

09-10-2012 om 18:00

Half/heel

Halve zolen kun je dus gemakkelijk kwijt in heel veel "normaal" schoeisel. Je voorvoet komt er niet hoger door te zitten. Bij hele zolen zal je dus wel aangewezen zijn op schoeisel met uitneembare zolen, dus ben je duurder uit. Ik ben erg blij met mijn halve zolen, ook omdat ik ze bijvoorbeeld in gewone ballerina's kan doen. Of in All-Stars. Maar ja, als je voet een hele zool nodig heeft, dan is dat zo.

mar

mar

10-10-2012 om 09:37

Hele/ halve zool

Ik heb zelf hele zolen, al jaren. Doordat ik hele smalle voeten heb, zijn zo'n beetje de enige schoenen die ik pas van het merk Durea. Peperdure schoenen, na een aantal jaren Durea-schoenen begin ik er wel op uitgekeken te raken, want ze lijken allemaal op elkaar.
Bij die schoenen kun je dus de zool eruit halen en eronder zit een dun leren zooltje, vastgeplakt.
Bij mijn oudere zomerschoenen (Clarks, footnotes) zit er geen zooltje onder, maar dat maakt bij mij dus niet uit. Als er een niet voorgevormde zool in zit, hoef ik hem er meestal niet eens uit te halen, want anders is de schoen toch te wijd.
In jouw geval zou ik na het verwijderen van de voorgevormde inlegzool, er een nieuw vlak inlegzooltje inleggen. Dat is waarschijnlijk even experimenteren voor de juiste dikte. Je hebt hele dunne leren inlegzooltjes (schoenenzaak) of bv wat dikkere leren (bij de HEma).
Mocht e.e.a. bij de hak toch te hoog worden, dan kun je op de overgang van halve steunzool - inlegzool een lijn trekken en de boel afknippen. Het voorste gedeelte plak je dan in je schoen. Let op dat de dikte van de inlegzool overeenkomt met de randdikte van je steunzool, anders loopt het niet lekker. Eventueel kun je de inlegzool een beetje afvlakken aan de rand (bij die van de hema lukt dat, het vilt wat wegpeuteren).
Succes ermee. Het is even puzzelen, maar het gaat vast lukken.

Inderdaad...

Wolky is erg kaal zonder de eigen zool. Dat lijkt me niet fijn met halve zolen... Niet goed gelezen ) maar dan zou ik er een leren binnenzool inleggen en daarop de hakzool.

margje van dijk

margje van dijk

10-10-2012 om 23:30

Tjonge

Ik was geloof ik de eerste die in dit draadje reageerde, en ik begreep werkelijk de vraag niet, maar ik zie nu dat je bepaald heel veel kunt bespreken over steunzolen / halve zolen

Dus mooi dat er veel reacties komen!

En succes ermee.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.