Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kwaliteitsverschil?

Ik hoop zo dat er iemand is die mij het verschil kan uitleggen tussen een aantal producten.
Wat is het verschil in een pakje roomboter van 80 cent en die van 2 euro?
En het verschil tussen de pakken melk (verschil soms het dubbele)?
Is vlees van de slager beter, lekkerder, beter voor de dieren dan de "euro-knallers" van de supermarkt?

Ik begrijp dat een A-merk duurder is omdat je het merk betaald, de grondstoffen (meestal) beter zijn. Maar tussen zuivel, vlees? Is daar verschil tussen?

Ben heel benieuwd naar de antwoorden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Keuringsdienst van waarde

Google even op Keuringsdienst van Waarde. Alle uitzendingen zijn nog terug te zien via de site, en er was er eentje over boter.

En inderdaad: boter van 80 cent is niet anders dan die van 2 euro (hooguit verschil tussen gezouten/ongezouten).

Overigens proef ik wel verschil in karnemelk. Karnemelk van de Aldi is (althans, was) smaakte beslist anders dan die van AH of een andere grote super. In halfvolle proef ik dan weer geen verschil.

Wat vlees betreft: daar zijn geloof ik inderdaad wel degelijk kwaliteitsverschillen in tussen een goede slager en de supermarkt (en ook tussen supermarkten).

Wat de leefomstandigheden betreft: een dat is een ander hoofdstuk dat niet rechtstreeks met de kwaliteit van het vlees verband hoeft te houden. Een kistkalf dat in stukjes bij de slager ligt heeft geen beter leven gehad dan een kistkalf dat in stukjes bij de C1000 ligt.

Groeten,

Temet

Hahaha

Ik wilde ook net reageren dat de Keuringsdienst van Waarde een uitzending over boter had. Je zou hem eens kunnen bekijken op uitzending gemist. Wat melk betreft, kan ik me voorstellen dat er verschil in melk zit tussen weidekoeien en binnenkoeien. Qua vlees is er idd veel verschil. Neem bijvoorbeeld kip; bij heel veel supermarkten wordt kip verkocht die ingespoten is met water, zodat ze voller en zwaarder worden, maar eenmaal gebakken blijft er niets van over.

amk

amk

08-09-2011 om 11:57

Prijsverschil

wordt ook bepaald door het R&D stuk dat er achterzit.
Een groot bedrijf doet vaak meer aan R&D en product ontwikkeling dat moet ook betaald worden. Daar zit bv bij melk nog wel het verschil in. Ook andere productiewijze mbv andere stoffen etc kan het prijsverschil veroorzaken.
Denk ook aan reclamebudgeten, die zitten ook in de prijs.

Smaak

Van roomboter kan ik het niet echt zeggen, maar tussen bijv. verschillende margarinemerken vind ik wel verschil in smaak zitten. BlueBand smaakt heel anders dan Becel. De kwaliteit zal denk ik niet veel verschillen.

Chris

Fianna

Fianna

08-09-2011 om 12:34

Ik vind dat roomboter wel onderling verschilt

proef ik verschil tussen grasboter en hele goedkope roomboter (grasboter is sowieso zachter) maar ook tussen hele goedkope roomboter (zeg maar Zaanse hoeve) en de middenklasse (bijv eigen merk AH). Dan vind ik Zaanse Hoeve bijv veel minder lekker, smaakt wat ranziger.
Ook interessant is wellicht dit:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/roomboter-spetter-en-aanbrand-test/speel/1/

Er is dus wel een verschil.

Ik drink zelf geen melk dus kan er niet over oordelen maar ik heb wel eens gehoord dat mensen echt hun voorkeur voor melk merken hebben

Aïda

Aïda

08-09-2011 om 14:34

Fianna

en toch blijkt uit onderzoek van de keuringsdienst van waarde dat de hele goedkopen roomboter, toch vaak ook grasboter is.. Het ligt aan het seizoen, maar wanneer de koe buiten heeft gelopen is de goedkopen roomboter dus ook grasboter en is hij hetzelfde als de duren grasboter..

En de boter word alleen anders verpakt in de fabriek, maar komt uit dezelfde ton.

Fianna

Fianna

08-09-2011 om 14:43

Aida, da's niet waar

Het gaat mij niet om of het grasboter is of niet, maar dat de boter die Campina grasboter noemt echt anders smaakt dan de boter die Zaanse hoeve heet, of dat nu wel of geen grasboter is.
Het komt niet letterlijk uit dezelfde ton, er zit al verschil in kleur bij boter, dat kun je zo zien. Bovendien blijft Zaanse hoeve boter veel harder dan Campina grasboter, dat veel sneller zacht is. Lijkt me stug dat dat uit dezelfde ton komt.
Het kan wel zijn dat het uit dezelfde fabriek komt. Maar dat wil niet zeggen dat het hetzelfde is. Zo maakt Heineken ook b-merken bier in dezelfde fabriek, smaakt echt anders.
Mijn oudste zoon lust geen Zaanse hoeve boter, maar wel andere roomboter. Hij proeft dus het verschil, terwijl hij niet eens wist dat ik andere boter had.

amk

amk

08-09-2011 om 14:53

Aida

goedkope merken gebruiken andere kleurstof in boter als dure merken.
Ook in grondstoffen zitten kwaliteits verschillen en die leiden tot verschillen in producten zelfs als ze uit dezelfde fabriek komen.

Tijgeroog

Tijgeroog

08-09-2011 om 14:57

Fianna, het klopt wel

Ik heb de uitzending gezien en ik weet nu dus hoe het zit.

Grasboter is boter die gemaakt is van de melk van koeien die vers gras eten. Die boter is inderdaad anders, hij is geler van kleur en de smaak zal ook wel anders zijn.
Als de koeien ingekuild gras krijgen, krijg je witte boter, gewone boter.
Vers gras eten kan alleen in de zomer, dus grasboter kun je alleen in de zomer maken. Dat geldt ook voor Campina.
Zaanse hoeve en de andere gewone botersoorten zijn vers, die worden gemaakt van verse melk en daarna verkocht. Dus in de winter heb je witte boter en in de zomer heb je gele grasboter.
Campina wil graag het hele jaar grasboter verkopen. Die maken dus in de zomer heel veel grasboter (in dezelfde ton als de Zaanse hoeve in de zomer) en vriezen dat in. In de loop van het jaar halen ze steeds meer uit de vriezer en verkopen dat als grasboter.
Conclusie van de keuringsdienst van waarde: in de zomer komt de grasboter van Campina en de goedkoper boter van Campina wel uit dezelfde ton. In de winter is de grasboter ontdooide boter uit de zomer en de gewone boter vers.

Fianna

Fianna

08-09-2011 om 14:59

Precies amk

Zo is het. Al die euroshopper produkten komen echt uit dezelfde fabriek als duurdere merken (er is geen euroshopper fabriek), maar er is wel degelijk verschil tussen euroshopper produkten en duurdere produkten.

Fianna

Fianna

08-09-2011 om 15:04

Tijgeroog

Ik trek ook niet in twijfel dat Zaanse hoeve geen grasboter is! Ik betwijfel alleen dat het in de zomer letterlijk uit dezelfde ton komt. Ik denk dat het in de zomer misschien allebei grasboter is, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat het allebei hetzelfde voelt en smaakt en letterlijk uit dezelfde ton komt. Maar los van de discussie of iets grasboter is of niet, proef ik verschil tussen sommige merken en vind ik sommige merken ook beter of slechter bakken.

Tijgeroog

Tijgeroog

08-09-2011 om 15:23

Fianna

Ze hadden in de uitzending een boter-fabrikant die vertelde dat het allemaal dezelfde boter was, maar vervolgens niet wilde dat dat uitgezonden werd.

Hier is de uitzending: http://www.keuringsdienst.nl/page/16613/nl
Van een minuut of 16 tot 21 is erg interessant.
Trouwens, amk, de boter in mijn koelkast bevat geen kleurstoffen.

tocada

tocada

08-09-2011 om 16:38 Topicstarter

A merken

Ik bedoelde meer producten als frisdrank, chips, schoonmaakmiddel, etc. Daar zit heel duidelijk verschil in. Maar roomboter en melk, daar zitten verder geen toevoegingen in, vandaar mijn vraag of er verschil in is. Buiten het feit dat ik sommige verpakkingen niet prettig vind (melk hoort niet in plastic...) proef ik geen verschil.

Vlees bij de slager vind ik wel lekkerder, maar waar dat vandaan komt?

Fianna

Fianna

08-09-2011 om 16:38

Tijgeroog

Ik kan de uitzending helaas niet bekijken, maar wat is dezelfde boter? Boter van Z.hoeve in de zomer en de grasboter van Campina? Of alle roomboters? Dat geloof ik nl niet. Lees ook de link die ik gemeld had:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/roomboter-spetter-en-aanbrand-test/speel/1/
De fabrikant van Campina zegt zelf al dat zijn boter minder geschikt is om mee te bakken dan andere roomboters.

Nogmaals, ik proef verschil, er is verschil in hardheid en textuur enz enz.

Tijgeroog

Tijgeroog

08-09-2011 om 17:49

Fianna

Jammer dat het niet lukt om de uitzending te bekijken. Misschien wel bij uitzending gemist?

In het fragment gaf de boter-meneer dat de boters in zilveren verpakking geschikt zijn om in te bakken, minder spetteren. Ik kan me daarom voorstellen dat daar minder vocht in zit.

Fianna

Fianna

08-09-2011 om 19:53

Tijgeroog

'In het fragment gaf de boter-meneer dat de boters in zilveren verpakking geschikt zijn om in te bakken, minder spetteren. Ik kan me daarom voorstellen dat daar minder vocht in zit.'

Daaruit blijkt dan toch dat er wel degelijk verschil zit in roomboters en het niet allemaal uit dezelfde ton komt?

Niet alleen de hoeveel vocht maar volgens mij ook de hoeveelheid eiwitten in boter maakt uit of het geschikt is om in te bakken. Vocht zorgt volgens mij voor spatten en te veel eiwitten voor het verbranden.
Ik zal eens kijken bij uitzending gemist, of dat wel lukt.

Melk

Ik proef zeker verschil in halfvolle melk. Melk uit plastic smaakt naar plastic. En bijvoorbeeld de AH huismerk melk koop ik niet meer omdat 2 van de 4 gezinsleden die niet lusten (ook bij ongezien pak!).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Snuggle's

Snuggle's

09-09-2011 om 00:00

Melk en karnemelk

Bij boter proef ik geen verschil, maar bij melk en nog meer bij karnemelk wel degelijk. Ik weet ook niet precies waar het in zit, maar er zijn echt merken karnemelk die ik niet lekker vind. En ik ben echt niet zo van de merken.

Vlees proef ik wel verschil. Maar dat heb ik ook bij de slager zelf dat ik het de ene keer lekkerder vind dan de andere keer. Maar goed, dat moet je sowieso ook nog bereiden, dus daar kan al verschil inzitten.

Snuggle's

Claire

Claire

09-09-2011 om 07:56

Zuivel

Melk proef ik wel degelijk. Wij hebben altijd biologische melk. Die vinden wij de lekkerste. Als je dan een keer bij iemand anders van die houdbare melk krijgt, dan smaakt dat echt heel erg anders, niet lekker. Karnemelk proef ik ook: sommige is wat waterig, wat dunnetjes. Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Roomboter proef ik dan juist weer niet.

amk

amk

09-09-2011 om 10:15

Lang houdbare melk

moet je natuurlijk alleen vergelijken met andere lang houdbare melk en dagverse melk met dagverse melk.
Het zijn 2 heel verschillende productieprocessen met invloed op de smaak.

Als je die 2 met elkaar aan het vergelijken bent ben je appelsap met perensap aan het vergelijken.

Claire

Claire

09-09-2011 om 11:38

Nou

Nou AMK, ik heb famlieleden (mijn tante en mijn schoonmoeder oa) die beweren met droge ogen dat ze geen verschil proeven tussen houdbare melk en verse dagmelk en dat ze niet snappen dat ik dat wel doe.
Ook tussen gewone verse melk proeven wij wel degelijk verschil in smaak. Vandaar dat wij voor biologische melk gaan. Die vinden wij het lekkerst. Maar anderen vinden dat natuurlijk weer heel anders.
Iets anders, ik zag laatst een keer een reportage op tv dat het helemaal niet meer gebruikelijk is dat koeien in de wei staan. Dat er koeien zijn die altijd op stal staan en ingekuild gras oid te eten krijgen. Dat geeft meer rendement dan de koeien buiten te hebben staan. Ik vond dat toch wel shocking. Toevallig zag ik vorige week dat of eeen bepaald merk of een supermarktketen (ik weet niet meer wie) weer alleen zuivel wil van koeie die in de wei staan.

amk

amk

09-09-2011 om 14:31

Claire

dat zeg ik ook niet. Je familie proeft het niet: hun smaakpapilen zijn blijkbaar minder gevoelig als die van jullie.

Maar het zijn verschillende processen met verschillende invloeden op smaak, die moet je niet met elkaar vergelijken.

En tussen die producten binnen 1 zo'n groep kunnen prima smaak verschillen zitten. Maar mensen met minder gevoelige smaakpapillen proeven dat niet.

Rokers zijn bv een categorie die bij ons bedrijf uitgesloten zijn van het smaakpanel omdat ze gewoon minder goed subtiele smaakverschillen kunnen proeven.

Koeien staan idd steeds meer op stal. Hogere productiviteit, maar ook een milieu overweging om je meststoffen administratie op orde te houden. Die wordt per kilo berekend, en een koe die in de wei flatst is niet goed te controleren qua hoeveelheid.

Fianna

Fianna

09-09-2011 om 15:05

Idd amk

ik ken mensen die het verschil niet proeven tussen varkensvlees en kippenvlees. Ook 2 dingen die je niet met elkaar kunt vergelijken. Dat ligt echt aan de smaakpapillen van die mensen niet aan de producten.
Klopt trouwens, sinds ik gestopt ben met roken proef en ruik ik veel beter.

Fianna

Fianna

09-09-2011 om 16:37

Pelle

Nee, maar ik heb wel eens mensen te eten gehad die niet wisten of ze nu kip of varkensvlees aten. Ik ben het met je eens hoor, dat de textuur al anders is, je kan het ook gewoon zien.
Ook niet rokers 'betrap' ik er soms op dat ze bepaalde verschillen niet proeven.

Marlies

Marlies

11-09-2011 om 19:47

Verschil

Ik vind dat je wel verschil proeft tussen goedkope en duurdere producten. Maar ik koop toch vooral duurdere producten omdat daar veel minder kleurstoffen/e-nummers inzitten of in vlees/zuivel minder groeihormonen en antibiotica's. Als ik bij iemand eet die bijvoorbeeld wel kookt met Knorr en kiloknallers oid. dan proef ik dat zeker en ik krijg ook last van mijn maag, waarschijnlijk omdat ik dat dus niet meer gewend ben, geldt ook voor kinderen en man. In melk proef ik trouwens niet zoveel verschil, karnemelk zeker wel, boter ook. Kiloknallersvlees is niet te vergelijken met het biologische vlees uit de omgeving hier. Brood dat gemaakt is met conserveermiddelen voor de houdbaarheid is echt veel minder lekker dan brood met alleen gist/water etc. En ga zo nog maar even door...

Mijn reden om te kiezen voor duurder is dus gezondheid en smaak.

Groet, Marlies

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.