Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kruidmoppen

wie o wie kan mij gelukkig maken met het recept voor westfriese kruidmoppen? op internet vind ik wel recepten voor kruidmoppen maar ik zoek de versie waarin anijs wordt gebruikt. Je kunt ze bij diverse bakkers in westfriesland kopen. Ik woon nu in het zuiden van het land en zou ze graag zelf maken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Fryske dúmkes?

Zijn dat dezelfde koekjes als Fryske Dúmkes?
Zie:

http://www.landleven.nl/recepten/bakrecepten/my-recipe/334/fryske-dumkes

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

amk

amk

02-09-2011 om 16:48

Nee dat zijn ze niet

want die komen uit Friesland, en West-Friesland ligt nog steeds in Noord-Holland.

gruffalo

gruffalo

02-09-2011 om 16:50 Topicstarter

Nee

Triple, ik heb even gegoogled maar ze zien er heel anders uit qua kleur/vorm. helaas.

Koekkruiden

Ik zie diverse recepten voor kruidmoppen via Google. Daar staat dan inderdaad geen anijs bij de ingrediënten, maar wel koekkruiden. En als je de recepten voor koekkruiden bekijkt gaat daar ook anijs in!!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

gruffalo

gruffalo

02-09-2011 om 21:10 Topicstarter

Maar

er zit niet zoveel speculaaskruiden in, volgens mij nauwelijks/niet. het zijn in feite knapperige koekjes, 1cm dik en een doorsnede van zo'n 4-5 cm. er zitten niet anijskruiden in maar echt die bolletjes anijs (niet verpoederd).

Hmm

Hmm, ik ken die koekjes niet en kan zo gauw ook geen plaatje vinden. Het klinkt erg lekker! Er zitten dus een soort parelkandij korrels op maar dan met anijs. Ik hou het draadje in de gaten. Misschien geeft iemand HET recept.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

gruffalo

gruffalo

03-09-2011 om 09:27 Topicstarter

Triple

de anijs zit in de koekjes, niet er op. neemt niet weg dat ze heerlijk zijn
ik heb de anijs al gekocht (moet je ook stad en land voor af, zelfs de Tuinen heeft het niet), heb er nu al zin in!

mocht het recept nergens bekend zijn dan ga ik misschien het recept van de kruidmoppen proberen en daar een schepje anijs door doen, in plaats van de speculaaskruiden.

Gruffalo

Bedoel je zoiets?

Pipernuten (Friese Pepernoten)
Benodigdheden:

125 gr zelfrijzend bakmeel
50 gr bruine basterdsuiker
30 gr boter
½ eetlepel koekkruiden
½ theelepel gemalen (ster)anijs
een snufje zout
1 theelepel honing
2 theelepels stroop
2 eetlepels melk

Doe alle ingrediënten door elkaar in een grote kom en kneed er een mooi deeg van. Laat dit een paar uur afgedekt rusten. Draai kleine knikkertjes en druk die op een ingevette bakplaat . Let op dat het deeg wat inzakt en groter wordt. Houd dus ruimte tussen de pepernoten. Verwarm de oven op 175˚ C en bak de pepernoten in een kwartiertje gaar. Laat ze afkoelen en wat harder worden.
Bronnen:

sinterklaasrecepten.nl/recept_pepernoten.htm
baby.startpagina.nl/prikbord/read.php?251,10204375...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.