Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

karin

karin

14-03-2015 om 11:36

kruidenpotjes van appie

Weet het niet hoor met die kruidenpotjes,wat doe ik verkeerd?
Heb er nu 12 staan en alleen de radijs heeft 1 klein puntje. Ik heb ze volgens voorschrift gevuld en geef ze water en heb dus duidelijk geen groene vingers..
Sparen jullie die potjes en komt er bij jullie wel iets op?

Puck

Puck

14-03-2015 om 11:45

Ik zie bij anderen in mijn omgeving dat er van alles op komt.

Henriette123

Henriette123

14-03-2015 om 12:06

Waar staan ze?

Staan ze wel warm genoeg?
Dus bijvoorbeeld niet op een koude slaapkamer?

Barvaux

Barvaux

14-03-2015 om 12:12

hier net ook een paar puntjes

Geef het wat tijd en zet het warm en in voldoende zonlicht en houd het nattig.

sarah

sarah

14-03-2015 om 12:29

komt nog?

Misschien wat meer tijd nodig, hier komen sommigen sneller uit dan anderen. Dochter heeft zich erover ontfermd.
Hier staat ze in een koude ruimte, dus dat kan het niet zijn. We proberen juist direct zonlicht te vermijden.

karin

karin

14-03-2015 om 12:49

ze staan

Ze staan op een heel groot bord in de woonkamer met veel zonlicht.
Ik hou ze vochtig en ze staan er twee weken nu,sommige drie.
Misschien wil ik te snel,vind het een leuke actie.

+ Brunette +

+ Brunette +

14-03-2015 om 13:11

Twee, drie weken kan nog te kort zijn.

Vooral met peterselie en koriander maak ik regelmatig mee dat ik de hoop al heb opgegeven en eigenlijk alleen nog water geef voor de vorm en dat er toch opeens iets opkomt.

nou

Hier loopt het hele moestuintjes project juist behoorlijk uit de klauwen. Op de bosaarbeitjes na is alles al opgekomen, en het hele spul groeit als kool. Veel plantjes zijn al zo groot dat ze verpot moeten worden, maar naar buiten kunnen ze nog niet want te koud/nachtvorst. Dus staan er nu overal in de kamer bakken, oude blikken, enz. met verpotte plantjes.
Waar dat dan aan ligt weet ik niet. Ze staan hier heel licht (glazen serre) en ik houd ze behoorlijk nat.

Hortensia

Hortensia

14-03-2015 om 14:58

Geduld

De rucola kiemt al binnen enkele dagen. De rest duurt wat langer. De basilicum begint nu pas voorzichtig op te komen en alleen de bosaardbeitjes en aubergine moeten nog. Peterselie kiemde verrassend snel, die heeft namelijk de naam lastig te zijn.

De mijne staan ook op een koude slaapkamer met raam op het oosten, ze pakken alleen het eerste uurtje ochtendzon. En ook bij mij is het een uit de hand gelopen hobby mede dankzij een gulle mevrouw die voor me stond bij de kassa en voor een weeshuis aan moestuintjes én de potjes voor het verpotten kreeg maar er niets mee deed

Ik heb wel een koude kas, daar kunnen ze binnenkort in afharden, dan wel de weerberichten in de gaten houden want één venijnige lentevorst kan al een boel ellende veroorzaken. Nu is het nog echt te vroeg. Maar ik kan na het verpotten nog wel wat kwijt in de slaapkamer.

Katniss

Katniss

14-03-2015 om 15:43

Wel de lusten, niet de lasten

Jongste heeft alle doosjes meegenomen naar haar vader die een volkstuin heeft. Daar groeit nu van alles onder glas en zodra het kan wordt het buiten neergezet. Over een paar maanden neemt ze de oogst dan weer mee naar mij

Mijntje

Mijntje

14-03-2015 om 17:35

broccoli

Hier is de broccoli het verst, daarna de selderij en de bieslook. De andere acht doen nog niet zoveel, we wachten af, sommigen staan er nog maar net. Ze staan in de vensterbank in de woonkamer, genoeg licht maar geen volle zon.
Ik vind het echt een leuke actie, veel leuker dan die plastic rommel.

Ap wordt bedankt

Nou, het gaat hier best aardig. Alleen: die broccoliplantjes zijn lange slierten en pas nu zie ik een derde blaadje verschijnen. En pas dan kan ik misschien aan verpotten gaan denken. Tegen de tijd dat ze naar buiten kunnen zijn het vermoedelijk zulke lange slappe gevallen dat er niks meer mee te beginnen is. Ook veldsla en dille dreigen een beetje uit hun krachten te groeien.

Ik gebruik trouwens dat soort turfpotjes zelf al een aantal jaren om eenjarigen voor de tuin in te zaaien, en ik vond ze voor buitengebruik in zoverre niet ideaal dat ze of te snel uitdroogden - plantjes dood - of juist te nat werden - plantjes verrot en dus ook dood. Tegenwoordig zet ik de turfbakjes in een bak met potgrond, en dat scheelt een boel. Om die reden heb ik de bakjes van Ap knus tegen elkaar aan in een plastic bakje gezet (zo'n ding waar trostomaten of champignons in zitten), dan droogt de buitenkant niet zo snel uit. Dit staat op de vensterbank.

Ik denk dat we ons over de rijke oogst geen illusie hoeven te maken. Als AH werkelijk zou hebben gedacht dat we allemaal onze eigen groente zouden kunnen gaan kweken hadden ze ons die bakjes niet cadeau gedaan.

Maar inderdaad, leuker dan die plastic troep. Aan het eind van het seizoen is het op en kan het in de vuilnisbak/op de composthoop. De restanten van vorige spaaracties liggen helaas nog links en rechts in huis (nou ja, die superdierenboeken waren wel aardig).

Groeten,

Temet

hier komt er wel t een en ander op

maar ik verbaasde me over de cherrytomaatjes, die doen dus allebei helemaal niets terwijl ik die al 3,5 week geleden gezaaid heb?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-03-2015 om 00:28

Hier

Ook niets totdat ik ze met potje en al in een plastic zakje gezet heb. Op de vensterbank, in de zon.
Nu is alles opgekomen.

Voldoende water en vocht lijkt me dus de truc.

Lusithania

Lusithania

15-03-2015 om 12:59

Vandaag

Ik had ondertussen al 17 bakjes verzameld en die hebben man en ik gezellig gezaaid. Wij hadden nog een zaaibak met deksel en nu staat het geheel dus in het licht op de vensterbank.

de cherrytomaatjes

zijn zeker geschrokken wat ik zei want zondag waren er ineens best grote sprietjes

Leuke actie

Vorige week was ik aan het collecteren, het was opvallend te zien in hoeveel vensterbanken er AH-moestuintjes stonden. Dit is de eerste actie van AH die ik leuk vind. Het is eens een keer geen plastic en je kan er echt wat mee. Ik heb de meeste potjes inmiddels overgezet in oude conservenblikken totdat ze straks naar buiten kunnen. Sinds wij onze volkstuin van de hand hebben gedaan willen we in onze eigen tuin een moestuin aanleggen maar er moet daarvoor nog heel wat bestrating verwijderd worden. Deze zomer wordt het nog even moestuinieren in potten.

skik

heel leuk

Ik vind het ook echt een leuke actie. Ik zie de kinderen elke dag alle plantjes bekijken en precies volgen hoe hard alles groeit. Vorig jaar zijn we al een beetje begonnen met een moestuin (tomaten, komkommer, pompoenen...) en dit is een perfecte aanleiding om dat verder uit te breiden.
En we hebben zoveel potjes gekregen van verschillende mensen dat we voorlopig vooruit kunnen

In het AD (geloof ik)

tekst en uitleg van een tuinder; wat waarschijnlijk wel, en wat niet op gaat komen, hoe lang het duurt, van welk potje je volgend jaar pas resultaat gaat krijgen (de aardbeitjes geloof ik)enzovoort.

Ik had het wel handig gevonden als de AH bij elk potje had gezegd wannéér je het moet planten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.