Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Botertje

Botertje

15-12-2012 om 12:04

Kruidenkaas plotseling vloeibaar?

Vraagje: zoon eet hier graag kruidenkaas (precieze benaming op het bakje " verse roomkaas met kruiden") op zijn brood. Ik koop altijd bakjes van 'Menuet' (groen bakje) bij de Jumbo, maar ik heb deze ook wel eens bij Lidl gezien.
Nu is het al eerder voorgekomen en we weten niet hoe dat kan, dat de kruidenkaas plotseling vloeibaar is geworden. Nu lees ik net de ingredienten en heb ik wel een vermoeden waaraan het zou kunnen liggen, maar wil het jullie toch even vragen.
Zoon doet dus net het bakje open en het is een beetje vloeibaar aan de bovenkant (waarom weet ik dus niet, was de tweede keer dat hij er wat uit wilde halen (altijd met een schoon mes, dus het kan geen schimmel of bacterie zijn lijkt me). Het was aan de bovenkant, dus ik dacht, ach ik roer het een beetje om en toen werd bijna het hele bakje behoorlijk vloeibaar!
Hoe kan dat nou?
Dus ik kijk net op de ingredienten: er zit in:
magere melk, room, zout, boter, knoflookgranulaat en kruiden, (peterselie en basilicum) 0,33%, knoflook extract 0.2 %, mierikswortel, azijn, witte peper, vulstof (stikstof), zuursel.
Zou het door die stikstof kunnen komen? Dat je het roert en dat dat 'loskomt" (heb scheikunde als eerste vak laten vallen, dus ik weet het niet)
Enfin, zoon wil het niet meer eten omdat het er 'ranzig' uitziet. Wie heeft er een idee wat er met de kruidenkaas aan de hand is? (het is gewoon gekoeld bewaard geweest)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

15-12-2012 om 12:55

Schiften

nee, dit heeft niets met stikstof te maken. Ik vermoed dat de kruidenkaas schift, dus dat water en vet ontmengen.

Ranzig worden is wat anders -dat is het oxideren van vet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-12-2012 om 13:01

Was ook mijn gedachte

Maar wat ik dan wel vreemd vind is dat het van roeren erger wordt. Meestal kun je het weer een beetje door elkaar roeren.

Overigens veel producten hebben dit, denk maar aan pindakaas, pastachoca, bepaalde cremepjes...., en chocomelk en andere zuiveldranken.

mix

mix

15-12-2012 om 14:44

Hier ook met garlan kruidenkaas

niet altijd, maar als het gebeurt dan tijdens het smeren

Botertje

Botertje

15-12-2012 om 16:24

Tja

Ja ik herken het ook wel van pindakaas, daar komt de olie dan wat bovenop te liggen, maar dat meng je gewoon weer door elkaar. Hier werd het (heel gek) nog vloeibaarder door het roeren. Ik had het maar weer teruggezet in de koelkast maar het ziet er nog steeds zo vloeibaar uit als daarnet. (ik hoopte dat het weer harder zou worden) Maar wel vreemd dat iets 'zomaar' gaat schiften. Het kwam net een seconde daarvoor uit de koelkast, dus eigenlijk helemaal nog geen temperatuursverschil.
En met ranzig bedoelde zoon eigenlijk niet de technische term maar meer de 'emotionele' term... m.a.w. het ziet er goor uit. ))

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-12-2012 om 17:26

Wat trouwens wel eens hebben

is met de duo penotti, als die in de zomer een keertje te warm gestaan heeft dan blijft ie zacht. Ook als de temperatuur daarna weer gedaald is. Dan helpt alleen nog maar plaatsen in de koelkast.

Zouden er van nature een soort van anti-weekmakers inzitten, die hun werking verliezen als ze te warm worden?

En heeft jullie kruidenboter misschien te lang te warm gestaan?

Botertje

Botertje

15-12-2012 om 18:40

Nee

Nee,dat schreef ik al. De kruidenkast was net een seconde uit de koelkast. Staat nooit warm eigenlijk.

Toevallig

Vanochtend kruidenkaas op de boterham van mijn dochter gesmeerd. Het viel me op (met mijn duffe ochtendhoofd) dat het heel luchtig is, schuimig. Als je hierin een beetje teveel roert, met je mes bv, wordt het al snel wat vloeibaarder, het krijgt een andere substantie, de lucht is er uit. Net als met die bakjes chocomousse, die worden ook heel anders als je erin roert. Misschien is het dat?

Botertje

Botertje

17-12-2012 om 11:18

Klopt

Klopt, deze is ook heel mousse achtig. Alleen werd het al vloeibaar toen zoon het mes erin zetten om er iets uit te halen om te gaan smeren. Bah zei hij, moet je kijken mam. Tja en toen ging ik roeren en was helemaal het hek van de dam. Dus ik dacht ook dat het aan dat luchtige lag. Ben net even gaan kijken naar de boter in de koelkast en de bovenkant ziet er nu inderdaad uit als een chocolademousse bovenkantje (alleen dan wit) Het is wel weer harder en mousse-achtig. Ben benieuwd wat er gebeurd als zoon weer wat probeert te smeren. Laat het hem vanmiddag wel eens uitproberen, ik heb nu geen zin in een broodje met kruidenkaas

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-12-2012 om 00:10

In de vriezer ermee

Zou ik zeggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.