Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

oregano

oregano

30-06-2012 om 12:12

Kruidengeur griekenland in de tuin, salie?

Als ik langs een tuin loop ruik ik soms die typische kruidengeur uit Griekenland. Volgens mij is dat dan Salie. Weet iemand of ik dit ook hier kan kopen en planten? Het is een sterke geur die wel iets weg heeft van een wietlucht maar dan veel lekkerder .
Groeten Oregano

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

30-06-2012 om 14:05

Eerder tijm

Griekse geuren associeer ik eerder met tijm dan met salie. Hier een grote struik salie in de tuin en die ruik je echt niet. Tijm is veel geuriger. Zet er ook rozemarijn naast, lekker. Neem wel gewone tijm, die ruikt sterker.
Die wietlucht vind ik bij basilicum nogal sterk. Ik moet wel zeggen dat ik geen verstand heb van wiet etc.

marinade

marinade

30-06-2012 om 15:39

Garrigue

In Frankrijk heet het garrigue: alle kruidige planten samen die die heerlijke mediterrane geur geven. Dus tijm, salie, rozemarijn, bonenkruid, majoraan en oregano . Basilicum hoort er dacht ik niet bij, die heeft nogal wat water nodig, itt de andere plantjes.

Fiorucci

Fiorucci

01-07-2012 om 10:42

Cobi ot

Wat een bijzonder opvoedkundig masterplan heb jij? ))

Fiorucci

Fiorucci

01-07-2012 om 16:01

Precies cobi

Wat een battles kun je zo voorkomen, nog een snufje humor erbij en klaar is Klara.

Tirza G.

Tirza G.

01-07-2012 om 16:13

Niet op geur, maar op gebruik

Maar doet een mens met munt? Behalve een takje in de thee? Dat gaat mijn oerwoud niet opmaken. Zoon knauwt er op, maar ja, ook geen kilo's per dag.

Tirza

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

02-07-2012 om 00:15

Stampen

in een vijzel met suiker en bij watermeloen serveren. Niet van mij, van Jamie Oliver. Gesnipperd door de (komkommer)salade. Paar blaadjes in kan water. Chutney van maken.

Rosa van der Zanden

Primavera

Primavera

02-07-2012 om 10:33

Hoezo wat doet een mens met munt?

Nou een mens doet van alles met munt, heerlijk. Ik heb het is de tuin staan en 'zomers groeit de munt hier in het wild langs de weg wat een krachtige geur geeft als onze honden er door heen struinen.
Om te beginnen kun je er een mojito-coctail van maken. Ook in de Tzatziki zit munt en je kunt volgens het zelfde principe komkommer eten met een sausje van yoghurt en munt. Couscoussalade met tomaten, peulvruchten, munt en eventueel harissa is ook erg lekker.
Zomers zijn gegrilde aubergine met een klein beetje olijfolie, basilicum en menta een verassend fris voor of bijgerecht. Of wat dacht je van verse tonijn met muntpesto? Een siciliaans gerecht is pasta met zwaardvis, pijnboompitten, rozijnen en munt. Munt combineerd zich vaak goed met visgerechten.
Als je niet zo van vis houdt is een ommelet met aardappels, munt en schapekaas een lekkere optie. Of als voorgerecht ananas met rauwe (gerookte) ham en muntblaadjes om met een originelere variatie te komen op de klassieker meloen met rauwe ham.
Als toetje zijn alle opties waarbij chocolade en munt gecombineerd worden lekker fris. Wel eens stracciatella met munt geprobeerd? Baverois van munt en witte choclade, anders?
Of als drankje melk met munt(siroop), is ook weer iets anders dan die eeuwige yokidrink-achtige smaakjes.
Groeten Primavera

Tirza G.

Tirza G.

02-07-2012 om 22:44

Ik word

toch weer erg blij van jullie. Dank je wel.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.