Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kruiden voor de tajine

Mijn zus is zaterdag jarig en wil graag een tajine. Die heb ik inmiddels voor haar gekocht. Nou heb ik begrepen dat er bepaalde kruiden en kruidenmengsels vaak worden gebruikt bij het koken in de tajine. Weet iemand welke dat zijn en waar ik die vandaan haal? Het durrep waarin ik woon is niet gezegend met een Marokkaanse winkel, helaas.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ras el hanout (of zoiets)

Een typisch marokaans kruidenmengsel heet ras el hanout. Daar zitten verschillende kruiden in zoals djintan, kaneel, peper, geelwortel en nog meer. Je zou t kunnen googlen en de afzonderljke kruiden in t kruidenrek zoeken. Of een mix in de supermarkt kopen voor couscous of zo?

Zooooo, recept ras el hanout

Ingrediënten

1.25 theelepel zwarte peper korrels
- 1 theelepel gemberpoeder
- 1 theelepel komijnzaad
- 1 theelepel korianderzaad
- 1 theelepel gemalen kaneel
- 0.25 theelepel geraspte nootmuskaat
- 0.25 theelepel kardemomzaad
- 0.25 theelepel paprikapoeder
- 0.25 theelepel gemalen kurkuma
- 0.25 theelepel zout
- 0.25 theelepel gemalen piment
- 4 kruidnagels

Margriet*

Margriet*

15-02-2012 om 19:50

Eneh

is dat ook in een mixvariant te koop? Ik zie me al staan afwegen door de weeks als ik 25 minuten heb om te koken.

Anna3

Anna3

15-02-2012 om 20:50

Marokkaanse winkel

Ja, dat is ook in een potje te koop, bij de Marokkaan, maar 'onze Turk' had het ook.
Overigens, HET recept voor ras el hanout bestaat volgens mij, Marokkaanse huismoeders maken het naar eigen inzicht, is het verhaal.

Biene M.

Biene M.

16-02-2012 om 06:53

Ras el hanout

Ik maak het wel eens zelf, maar maak dan meteen een hoeveelheid die ik meerdere keren kan gebruiken.

De kruidnagels verpulver ik trouwens eerst in de vijzel en ik gebruik gemalen peper. Zout doe ik er nooit in.

Fiorucci

Fiorucci

16-02-2012 om 07:04

En...

Dille en kamille verkoopt ook Ras el hanout.

Pennetje

Pennetje

16-02-2012 om 07:43 Topicstarter

Fijn

Dille en Kamille is binnen 10 km afstand te vinden, dus dat is zeker een optie. En anders is het natuurlijk ook een idee om die ingrediënten te kopen en een heel potje Ras el hanout zelf te maken, met een leuk etiketje.Moet alleen wel voor zaterdag. Dank in ieder geval!

Pennetje

Pennetje

16-02-2012 om 13:41 Topicstarter

Ha!

Je zult het niet geloven, maar ze hebben het hier gewoon bij de Albert Heijn! Ik wilde een pak couscous kopen en daar stond het, in een exotische verpakking, dus ook nog leuk om te geven. Natuurlijk wel veel te duur voor wat er in zit, maar daar kijken we maar even overheen. Gelukt dus!

jippa

jippa

16-02-2012 om 19:08

Ingemaakte citroen

Te koop bij de buitenlandse kruidenier, heel lekker voor de Tajine.

Mover

Mover

16-02-2012 om 22:02

Recepten

Is het niet leuk om een mapje met (geprinte) recepten voor de tajine erbij te doen?

Mooie kookboeken

Bv recepten voor 1000-en-een-nacht van Claudia Roden of De Kookkaravaan.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Pennetje

Pennetje

17-02-2012 om 07:55 Topicstarter

Besteld

Ik heb inderdaad een boekje besteld met recepten. Mijn zus eet vegetarisch, dus ik heb iets uitgekozen met zo weinig mogelijk vleesrecepten en een grote 'groentenafdeling'. Bedankt voor het meedenken, die citroen lijkt me ook lekker.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.