Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kring op glimmend gelakte kast

Ik heb een donkerbruine ladenkast staan, geen idee wat voor hout het is, maar het lijkt gelakt (en het glimt). Qua onderhoud doe ik eigenlijk nooit iets anders dan een natte doek er over heen halen.

Nu heeft iemand daar een kop koffie of thee op gezet en geen onderzetter gebruikt en dat heeft een lelijke lichte plek veroorzaakt. Heeft iemand enig idee hoe ik die plek er uit kan krijgen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Aïda

Aïda

24-01-2012 om 11:56

Volgens mijn oma

Insmeren met mayonaise, en even laten inwerken.

Teakolie

Als je teakolie in huis hebt zou ik dat gebruiken. Dat is daar voor, vziw.

Groeten,

Temet

guera

guera

24-01-2012 om 16:10

Is het teak

als het donker teak is dan werkt terpentine. lein beetje op doekje en dan wrijven.
Als het echt van die fineer glimlak is dan heb ik geen idee.....

Merel

Merel

24-01-2012 om 18:56

Mayonaise ja

Ja mayonaise, ik kom het ook bij het zoeken op internet trouwens tegen, ik zou het gewoon proberen.

Nowee

Nowee

26-01-2012 om 10:34 Topicstarter

Herinnering voor mezelf

mayonaise kopen (en niet alleen op het lijstje zetten!).

Nowee

Nowee

29-01-2012 om 14:11 Topicstarter

Mayonaise werkt niet

Nu dus maar op zoek naar teakolie.

Nog een veilige tip

Gummen! En dan wel lekker stevig gummen met zo`n ouderwetse grijze schoolgum!Succes!

mar

mar

30-01-2012 om 09:38

Gelakt?

Als het echt gelakt is, zal het waarschijnlijk wel moeilijk zijn om de kring weg te krijgen. Maar het hout zou ook gepolitoerd o.i.d. kunnen zijn. In dat geval zou je met warme olie (zonnebloem/olijf) de vlek kringvorming kunnen inwrijven, van binnen naar buiten.

Nowee

Nowee

30-01-2012 om 09:42 Topicstarter

Oké

ik ga eerst gummen en dan oliën. Suffe mannen niet geen onderzetter gebruiken.....

Maartje

Maartje

31-01-2012 om 14:43

Meubeline

Ik heb pas geleden van HG meubeline gekocht om uitgebeten plekken te gaan behandelen. Helaas las ik thuis pas dat het voor donkere meubelen is en dus niet geschikt voor onze lichteiken tafel.
Ik meen dat het rond de 7 euro kost, te koop bij o.a. bouwmarkt/supermarkt.
Succes ermee!

Nowee

Nowee

01-02-2012 om 12:32 Topicstarter

Ehm

gummen en oliën hebben weinig tot niets uitgehaald. Vanochtend dus meubeline gekocht, nu maar hopen dat dat gaat werken.

Combi vocht en hitte

Ik heb ook zo'n gelakte tafel met witte kringen en vlekken. Het gaat mis als bij een combinatie van vocht en hitte. Bijvoorbeeld een theemok met een natte onderkant of een natte theepot. Volgens mij trekt er vocht onder de lak. Ik heb nog geen manier gevonden om ze weg te krijgen. Afschuren en opnieuw lakken zal wel de enige mogelijkheid zijn.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Nowee

Nowee

06-02-2012 om 10:34 Topicstarter

De meubeline

is dus gekocht, maar nog steeds niet uitgeprobeerd. Ik banjer liever met de slee door de sneeuw nu. Deze week hoop ik het echt te proberen (al is het maar dat ik me dan zo'n goede huisvrouw voel).

madelief

madelief

07-02-2012 om 07:01

Kurk

Opwrijven met een kurk( als die nog te krijgen zijn). Meestal is de kring dan zo weg!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Nowee

Nowee

07-02-2012 om 16:28 Topicstarter

Meubeline

doet niks, kast glimt prachtig maar de vlek zit er nog. Ik ga eens op zoek naar een kurk en anders zit er niks anders op dan schuren en lakken (of zoals nu de onderzettertjes op de vlek laten staan).

Jaaa kurk!

Ik dacht steeds:"ik adviseerde een gum ,maar was het eigenlijk niet een kurk?" Ik heb er nachten niet van geslapen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.