Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

zebra

zebra

08-10-2014 om 19:41

krimpende kleding na het wassen, hoe komt dat?

vandaag kreeg ik de klacht van onze zoon dat zijn shirts en broek (werkkleding bijbaantje) steeds strakker gaan zitten na elke wasbeurt.
Ik was op lage temperaturen dus daar kan het niet aan liggen, hooguit aan het wasmiddel (ene keer huismerk Lidl maar soms ook robijn, dreft enz).

Meestal hang ik de was buiten maar bij slecht weer gaat het in de droger, dat kan uiteraard een rol spelen. Bij mijn kleding merk ik niks van krimpen dus vandaar mijn vraag.

mijk

mijk

08-10-2014 om 20:40

Hier is het de droger

Alsmik die niet op lage temperatuur zet gaat het mis....

wel gek

Meestal krimpen kleren toch maar 1 keer, en niet elke keer weer een stukje verder?

Maar ik gok ook dat 't aan de droger ligt.

droger

Ik denk ook dat het aan de droger ligt. Maar als de kleding steeds maar weer een beetje krapper zit kan het ook aan de bedrijfskantine liggen

Groeten,

Temet

Tink

Tink

08-10-2014 om 21:19

ehhh

Hoe oud is die zoon? Zit ie niet gewoon in zijn groeispurt?

Juno

Juno

08-10-2014 om 21:56

Nee hoor, hier ook

Een wollen jurk werd een tuniek, een trui voor mij en is nu een trui voor mijn jongste. Altijd op 30 graden gewassen, niet in de droger geweest.

Barbara

Barbara

08-10-2014 om 22:58

Ah ja

de droger, grote klacht ook van mijn dochter over haar werkkleren. Zelf een keer per ongeluk een wollen trui in de droger gehad, kwam er uit met mouwen die twee keer zo lang waren en een lijfje dat nog maar de helft van de oorspronkelijke lengte had.
Hier alleen nog maar spijkerbroeken, handdoeken en dat soort werk in de droger, de rest hang ik wel op.

De droger.

Kleding op 30 graden wassen, na het wassen iets oprekken en aan een rekje drogen. In de droger blijven bepaalde stoffen krimpen. Ligt er ook aan welke weeftechniek is gebruikt.

De wollen jurk van Juno hoort op een wolwasprogramma, zodat het wassen en centrifugeren op een laag toerental gaat. Nu is de wol gaan vervilten en krimpen.

De werkbroek kan je misschien nog redden door aan de pijpen te trekken als hij nat is. Als hij in de droger moet, dan de stand voor syntetisch gebruiken.

jds

jds

09-10-2014 om 00:18

teveel zeep?

Ik heb ooit te horen gekregen dat een teveel aan wasmiddel dit kan veroorzaken, daarom doe ik altijd de helft van de aanbevolen hoeveelheid.
En bij tere weefsels gebruik ik fijnwasmiddel.
En (hoe vervelend ook) de droger zou ik maar even niet gebruiken voor zijn kleding.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-10-2014 om 07:19

tuurlijk de droger

Toen ik nog een droger had deed ik er alleen de handdoeken en het beddengoed in. En de sokken, maar die kocht ik dan ook een maat groter.

mijk

mijk

09-10-2014 om 08:51

Alles wordt hier in principe in de droger gelucht

En dan uitgehangen... Is er al veel vocht uit en krimpt het niet..

Ilva

Ilva

09-10-2014 om 09:00

Koud water

Ik heb ooit eens gehoord dat je kleding eerst in koud water (op de hand) moet wassen en dat het daarna in de wasmachine kan. Bij spijkerbroeken doe ik dat niet hoor maar bij andere dingen wel. Vooral T-shirts en dat gaat goed. Hoewel ik het de eerste paar keer nooit in de droger gooi. Verder gaat bijna alles in de droger hier.

neem een warmtepompdroger

Voor wie op het punt staat een droger aan te schaffen: een warmtepompdroger verbruikt minder energie en droogt op lagere temperaturen. Wij hebben zo'n ding, en niks geen krimpende kledingstukken.

Wol doe ik er overigens niet in, dat kan volgens mij ook in zo'n droger niet.

Groeten,

Temet

overigens

Wat ik nog vergat erbij te vermelden: het gaat dan wel energiezuiniger en minder heet, maar duurt daardoor wel veel langer. Dat kan soms een flink nadeel zijn (in de zomer is wat dunnere katoen aan de lijn buiten net zo snel droog als in de droger binnen).

Groeten,

Temet

zebra

zebra

09-10-2014 om 09:35

alvast bedankt

voor de reacties!

Zoon is 15 jaar, heeft momenteel geen groeispurt. Ik probeer de kleding zo min mogelijk in de droger te stoppen maar hij heeft momenteel weinig werkkleding en daardoor moet ik dus vaker per week wassen, zeker het shirt (hij transpireert nogal). Ik gebruik niet veel wasmiddel.

Maar het kan ook wel een beetje aan de kleding liggen uiteraard.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.