Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

krentenbollen van margje

Verdorie. Dat rotarchief. Nu ik noodgedwongen aan de bbm moet, wilde ik heel graag vast het recept voor krentenbollen van Margje opzoeken. Kan het niet vinden..zal wel op slot zitten of zo.
Margje, ben je er nog? Of iemand anders die het opgeslagen heeft?
Verder iemand nog tips voor een goede bbm? Zoon blijkt noten-allergisch en ik ga zelf bakken (brood, krentenbollen).

Tijgeroog

Tijgeroog

31-10-2013 om 19:02

Ik denk dat je deze bedoelt

Krentenbollen
Doe in het blik van je broodbakmachine:
- 1,5 kleine maat gist (ongeveer 5 gram)
- 600 g bloem/meel (ik doe meestal helemaal witte bloem of 500 wit / 100 volkoren)
- 1,5 grote maat suiker (ongeveer 20 gram)
- 1,5 kleine maat zout (9 gram)
- 40 gram roomboter
- 400 ml melk
Laat je bbm een 'raisin dough' maken, oftewel rozijnendeeg (zonder afbakken). Bij mij duurt dat programma 2 uur en 20 minuten. Het rozijnenpiep-bakje is stuk, dus ik zet de kookwekker op 52 minuten en dan gaan de rozijnen erbij:
- 300 gram (mengsel van rozijnen en krenten, wat je wilt)
Als het deeg klaar is, stort je het uit op een werkblad (ik doe het gewoon op het bakblik waar ze straks op gebakken worden, en waar ik zo'n siliconen-antikleefmatje op heb liggen). Met evt een beetje extra bloem kneed je het even door (vaak zitten er wat rozijnen raar aan het deeg en zo).
Dan verdeel ik het in 16 gelijke stukjes. Vroeger woog ik dat uit op de weegschaal (je zou toch een krentenbol van een gram meer krijgen!) maar tegenwoordig snijd ik het grofweg met een mes in 16 stukjes en dan zijn ze maar een beetje verschillend.
BONUSTRACK: als ik het in huis heb, verdeel ik ook zo'n 200-250 gram amandelspijs (bij ons verkrijgbaar bij de molen, en ik heb het vaak weken/maandenlang in de koelkast liggen, blijft prima goed) ook in 16 stukjes. Zodra ik een deeg-stukje pak, verstop ik daar eerst een spijsbolletje in, zodanig dat het niet zichtbaar is.
Dan komt het 'opbollen': pak zo'n stukje deeg, leg je hand erop, plooi je vingers er rondom omheen en beweeg je hand rond waarbij je de vingers er losjes onder beweegt. Het wordt zo een mooi bolletje. Het beste is als er geen krenten/rozijnen 'bovenop' liggen, maar dat lukt mij meestal nooit.
Zet intussen je (hetelucht) oven 5 minuten aan op 50 graden, en kook wat water.
Verdeel de krentenbollen over 2 bakplaten, ze moeten een beetje ruimte hebben.
Schuif de platen in de oven; giet het kokend water in een bord en zet dit op de bodem van de oven. Doe de oven uit. Het is er nu net geen 50 graden (heter mag niet want dan gaan het gist dood), lekker warm en vochtig dus. Laat de bollen een uur rijzen.
Na een uur haal je het bord weg en zet je de oven op 250 graden, 16 minuten. Met 15 minuten (of als je ook maar een zweem van iets aangebrands - dat is dan een rozijn/krent - ruikt) alert zijn: checken of ze niet te donker worden. Die van mij zijn na exact 17 minuten goed, maar dat kan per oven verschillen, en het is ineens een omslagpunt tussen 'goed' en 'te donker' dus je moet goed opletten. Ik doe de laatste paar minuten even de platen andersom en achterstevoren (mijn oven is niet overal even heet blijkbaar).
Ze zijn klaar als ze net een kleurtje krijgen, niet meer dat echt bleke hebben, maar vooral niet echt bruin dus, dan zijn ze eigenlijk te gaar.
Wip ze van de plaat af op een rooster en laat ze een uurtje afkoelen.
Doe ze in een zak en bewaak ze met je leven, want je kinderen vreten ze achter elkaar op als ze de kans krijgen. Bij mij komen er zelfs speciaal vriendjes mee naar huis als ik die dingen heb gebakken.

Anneque

Anneque

31-10-2013 om 19:14 Topicstarter

ja!ja!ja!

O, wat fijn, Tijgeroog, dank je wel! Ga ik lekker bakken voor mijn bleekneuzige jochie dat niks meer mag

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.