Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Cicade

Cicade

15-05-2012 om 11:13

Krassen/vlekken uit marmoleum verwijderen

Heeft iemand tips om krassen (van stoelen) en hardnekkige vlekken uit een marmoleum te verwijderen?
Onze vloer is aan een goede reiniging/onderhoudsbeurt toe en vooral tgv van schuiven van stoelen zitten er veel zwarte strepen op de vloer die ik er met gewoon reinigingsmiddel niet vanaf krijg.
Mag ik voorzichtig schuren? Dat lijkt nl. de enige oplossing.
En wat kan ik het beste als nieuwe beschermlaag aanbrengen?
Ik las ergens een mengsel van zonnebloemolie en azijn (tip van 'dekselse dames') of toch beter een speciaalproduct aanschaffen??
Graag jullie adviezen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tip

Als je de hele vloer wilt opboenen kun je een boenmachine huuren bij een 'marmoleumboer' maar volgens mij ook bij de bo-rent. Verder doe ik zwarte strepen nog wel eens gewoon met jif en een schuursponsje. Je krijgt dan eerst lichtere vlekken te zien maar na een weekje ziet de vloer er weer egaal uit kwa kleur. Mijn ervaring is dat de vloer heel wat kan hebben. Alleen diepe krassen trekken niet meer bij maar zelfs kleine krassen lijken op den duur verdwenen.(of ben ik er dan aan gewend )

mirreke

mirreke

15-05-2012 om 18:06

Was

Je moet een marmoleumvloer regelmatig (1x per jaar) in de was zetten. Wellicht is zonnebloemolie goed voor tijdelijke reparatie, nadat je eerst met een schuurspons hebt geboend, maar als je een goed waxproduct gebruikt blijft hij echt heel mooi, die vloer.
Wat bij mij bij zwarte strepen hielp is gewoon gummen, met een gummetje. Maar ik deed dat altijd vrijwel meteen, bv. als er door schoenen zwarte strepen op waren gekomen. Ik weet niet of het ook lukt als je de strepen lang laat zitten. Ik zou als ik jou was onder de stoelen viltjes plakken of timmeren, dat scheelt een hoop strepen en doffer worden van de vloer, en het is ook nog eens veel stiller.
Marmoleum is een natuurproduct, als je het goed onderhoudt gaat het lang en mooi mee!
Helaas heb ik in dit huis geen marmoleum, als we ooit gaan vervangen wil ik het weer terug!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.