Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bellatrix

Bellatrix

18-06-2012 om 09:34

Krakkemikkig huis verkopen

Wij wonen in een fijn huis maar er moet erg veel aan gebeuren. We hebben een aantal kleine klusjes gedaan en laten doen maar we zijn er inmiddels al achter dat we daar niet zo goed in zijn (understatement De keuken en badkamer moeten hoognodig vernieuwd, de vloer en het dak zijn aan vervanging toe etc etc etc. Wij zien het niet meer zitten en zijn op zoek naar een nieuw huis. Ons huidige huis verdient een doe-het-zelfer die er een heerlijk huis aan kan hebben.
Het probleem is de verkoop. Ik wil gewoon eerlijk zijn over de gebreken. Dat valt ook niet te ontkennen. Maar er is vast nog van alles mis wat wij helemaal niet in de gaten hebben. En dan zijn er nog allerlei kleine dingetjes waar wij zo aan gewend zijn dat we er niet eens meer aan denken. Hoe kun je zo'n huis verkopen zonder kans op rechtszaken ivm verborgen gebreken? En ik wil het natuurlijk ook niet helemaal afkraken want het is een heerlijk huis.
Heeft er iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aankoopkeuring

Dat verborgen verbreken verhaal ligt deels bij de verkoper maar ook deels bij de koper. De verkoper heeft de plicht te vertellen wat er loos is, maar de koper moet ook zelf onderzoeken wat er mis is.

Misschien kan je een bouwkundige aankoopkeuring voor je huis laten doen, dat kost ongeveer 250 euro, dan hebben potentiële kopers een idee wat ze te wachten staat, kan jij niet beschuldigd worden van achterhouden van informatie en is het een extraatje voor kopers dat ze dat rapport al hebben en het niet zelf hoeven te regelen.

skik

Vic

Vic

18-06-2012 om 10:01

Keuring

Dat klopt. Ik heb ook wel eens een huis bekeken waar de verkopers zo'n keuringsrapport hadden liggen. Er was nogal wat mis met het huis, en in het rapport stond ook een raming van de kosten die direct en op langere termijn gemaakt zouden moeten worden. Verder bied je je huis natuurlijk te koop aan als 'kluswoning'.
Ik vraag me wel af wat er nog meer 'mis' kan zijn als het dak, de vloeren, keuken en badkamer al vervangen moeten worden. Al het leidingwerk?

Dat noem je dan

"Huis met authentieke details, geschikt voor enthousiaste klusser"

dc

dc

18-06-2012 om 12:29

Eerlijk zijn

Er zijn juist mensen die op zoek zijn naar een huis om in te klussen. Ik was helemaal larisch over een zomerhuisje in de tuin dat opgeknapt moet worden. Leuk, zo'n project!

Dus als je het duidelijk te kennen geeft dat er een relatief lage vraagprijs is, omdat er flink wat opgeknapt moet worden, trek je vanzelf de juiste soort kopers aan.

Ik zou inderdaad wel die 250 euro investeren in een rapport. Kun je later geen gedoe krijgen.

Tinus_p

Tinus_p

18-06-2012 om 14:23

Eens met genista

Bellatrix:
Hoe kun je zo'n huis verkopen zonder kans op rechtszaken ivm verborgen gebreken?"
Zoals gezegd, de koper heeft een onderzoeksplicht. Ik ben het wat dat betreft eens met Genista: als je (al dan niet met makelaarsjargon) duidelijk maakt, dat dit een opknappertje is, is er niet snel een basis voor een rechtszaak wegens verborgen gebreken.

Pliesje

Pliesje

18-06-2012 om 17:01

Weinig kans op

Toen wij enkele jaren terug een zeer oud pand kochten en er een bouwkundig rapport van lieten maken dachten we dat we safe zaten. Dat in de eerste week de schoorsteen een waterorgel bleek te zijn en de keuken onder water stond als je de vaatwasser aandeed evenals een douchebak afgekit met kauwgum en meer van dat soort zaken, hadden we helaas toch geen poot om op te staan. De advocaat zei 'van een huis uit dat bouwjaar kun je zoiets verwachten'. We hadden dus pech. Gelukkig zijn we zelf best handig, maar een paar honderd heeft het ons toch gekost. Dus ik denk dat als je het inderdaad classificeerd als opknapper voor de handige klusser, dat je dan niet snel iets zult horen over verborgen gebreken.

nathalie

nathalie

19-06-2012 om 20:41

Geeft niks

zo'n huis raak je juist prima kwijt, maar inderdaad gewoon eerlijk zijn aan wat er allemaal moet (dak, vloer etc.) en de prijs daarop aanpassen.
Dat is een trekker voor mensen die een 'af' huis van dat formaat niet kunnen betalen, maar handige familie hebben en er een tijdje voor uit willen trekken om het weer netjes te krijgen. Voor jouw huis krijgen ze de hypotheek dan wél rond.
Wij hebben ook een huis (rijtjeshuis met garage)verkocht waarvan het onderzhoud niet super was, dakkapel moest vervangen enzo, en we waren het in no-time kwijt aan starters die het een buitenkansje vonden.

Bellatrix

Bellatrix

20-06-2012 om 23:19

Bedankt!

Bedankt voor alle tips! En de bemoedigende woorden. We hebben vandaag een makelaar gesproken. Hij zei dat een eventuele aankoopkeuring door de kopers gedaan moet worden. Volgende week spreken we nog een andere makelaar, als hij hetzelfde zegt dan laten we het er even bij. Verder vond de makelaar het allemaal wel meevallen met de staat van het huis; hij was wel erger gewend. Zelf ben ik er niet helemaal gerust op. Ik wil echt niet op fok.forum terecht komen
Maar heel erg bedankt dus!!

Geen zorgen

nathalie schreef:
"Dat is een trekker voor mensen die een 'af' huis van dat formaat niet kunnen betalen, maar handige familie hebben en er een tijdje voor uit willen trekken om het weer netjes te krijgen. Voor jouw huis krijgen ze de hypotheek dan wél rond."

Dat is precies de reden waarom wij ons huidige huis gekocht hebben. De af huizen waren net wel of net niet in ons budget en er is altijd wel iets wat je niet aanstaan in zo'n huis. Bijv. een blauwe keuken ofzo. Je hebt dan geen geld voor een af huis. Dus kom je ineens uit op een klushuis. Ik ben nog steeds blij met ons klushuis. Het bleek inderdaad wel wat duurder achteraf.
We waren zo stom geweest om al te gaan onderhandelen over de prijs voordat de bouwkundige keuring was gedaan. We hebben er dan uiteindelijk ook teveel voor betaald. Maar ja.. Het is wel een mooi plekje. Mijn tip dan ook voor kopers. Laat het huis eerst keuren en ga dan pas een bod doen. Zo heb je meer een idee wat je financieel te wachten staat... En ze zeggen ook dat je je vooraf moet realiseren bij de aankoop van een klushuis dat je voor verrassingen komt een staan. Iemand die een huis keurt kan nou eenmaal niet alles zien. En dat mag je ook niet verwachten.

Tja

duidelijk zijn in de omschrijving. Wij hebben een krot gekocht, zelf een keuring laten doen (ergens voor het onderhandelen geloof ik, of tussendoor, weet niet meer). Dat rapport hebben we trouwens helemaal niet meer gebruikt aangezien we alles hebben gedaan en inmiddels veel meer hebben uitgegeven dan we toen voor mogelijk hielden. Er zat een oudersdomsclausule op, dat zit op alle oudere huizen dus dat is ook duidelijk.

anyway hier dus een "behoorlijke opknapper" waar ik erg blij mee ben.

Ik heb wel medelijden met de mensen die ons huis gekocht hebben. Wisten ze wel dat het lood vervangen moest worden (professorisch dicht laten spuiten met siliconen), dat er 3 deuren rot waren.... Die dachten een vernieuwbouwdhuis te hebben gekocht. En ze hebben ook nog eens belachelijk veel betaald. Ik heb het idee gehad dat hun makelaar van ze af wou. Er lag geen ander bod, ze wilden dit huis zelf heeeeel erg graag en hebben er de hoofdprijs voor betaald.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.