Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vera*

Vera*

16-01-2013 om 09:49

Koud, en dan op de fiets

Dochter is altijd al een koukleum geweest en moet sinds dit schooljaar ver fietsen. Vanochtend is ze met -8 vertrokken en met -2 had ze het al zo koud gehad dat ze in de paar uur op school het niet warm gekregen had.
Wat zijn jullie tips voor handen, voeten en benen? (Of haar lijf want als het kouder wordt dan denk ik dat haar dure ski-jack haar ook niet warmhoudt. Kun je in fietsmoffen ook met je handschoenen? Dochter heeft erg kleine handjes.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

16-01-2013 om 09:54

Tja

Voor mij zou dat voor de hand liggende zaken zijn:
- een thermolegging onder je broek (vroeger deed ik dat zelf met een malliot ofzo)
- bovenkleding in laagjes! Dus niet hemd en dikke trui, maar hemd, t-hirt lange mauw, dikke sweater en daaroverheen natuurlijk een goede (ski)jas.
- skihandschoenen
- (fleece)muts
- gevoerde schoenen/laarzen
- (kol)sjaal

Ik zou me overigens op de fiets kapot zweten met bovenstaande kleding
Gr. Bibi

Toch aankleden

Wij zaten vanmorgen ook in dubio om met het ov te gaan. Maar dan kun je het nog veel kouder krijgen vanwege wachttijden op haltes. Bovendien zijn treinstellen soms propvol en benauwd.
Dus zijn we toch maar met de fiets gegaan. Wat je nog kunt doen is een mayo onder een lange broek. 2paar sokken. 2 T-shirts. Vooral in laagjes werken. Geplastificeerde handschoenen of skihandschoenen en een muts die onder de kin knoopt of omgeslagen kan worden.
Bovendien wordt je van fietsen warmer dan van op een halte wachten.
Ik moet zeggen dat ik gisteren ook nogal bij moest komen met warme koffie toen ik eenmaal totaal besneeuwd aangekomen was. Het komt gelukkig maar zelden voor.

Hanne.

Hanne.

16-01-2013 om 10:02

Warme schoenen

Wat ik in het rijtje mis zijn de warme schoenen. Klinkt misschien als een open deur, maar met 'gewone' schoenen heb ik altijd een paar ijsklompen aan m'n voeten en dan duurt het inderdaad ook flink lang voordat ik het weer warm heb.

Ik heb speciaal voor de winter dus gevoerde winterlaarzen. Niet charmant, maar wel effectief. En zorg dat ze ook niet te klein zijn! Er moet nog wel een laagje isolerende lucht om je voeten passen.

Verder sluit ik me aan bij de rest. Laagjes, Laagjes en nog eens laagjes. Voor de handschoenen geldt overigens het zelfde. Ik heb nu ski handschoenen aan terwijl ik verder gewoon een spijkerbroek aan heb.

Hanne.

Hanne.

16-01-2013 om 10:04

En een lang laagje

En zorg er voor dat minstens één van de laagjes een 'lang' laagjes is. Bv een hemd dat je goed in je broek kan steken. Op de fiets zit je voorover gebogen. Met een beetje pech heb je dan net een 'bloot' stukje onderrug.

Warm

Met koude handen in handschoenen werkt niet, je handen moeten warm zijn, of anders je handschoenen (en jas, en schoenen, hmmmm) even warmen op de verwarming vooraf. Die warmte verlies je snel maar tegen die tijd ben je misschien wel al warmgefietst. En je handen invetten, ook als ze in handschoenen gaan. En fleece! Laatst een hele lelijke fleecetrui over mijn elegante jurkje getrokkken, niet te zien onder mijn jas, maar lekker warm! En met je tenen wiebelen tijdens het fietsen om ze warm te houden. Of lekker even op en neer springen voor je vertrekt om die eigen warmte al wat op te wekken

Wat handschoenen betreft

Ik zweer altijd bij wanten, die zijn warmer dan handschoenen met vingers.

Chris

Jesse_1

Jesse_1

16-01-2013 om 12:11

Ja, wanten

Ooit op wintersport verkeerde (te dunne) handschoenen gehad en toen nieuwe, leren skiwanten gekocht (dus buitenkant van leer en dikke gevoerde binnenkant). Ervoor wilde ik nog niet dood gevonden worden met wanten aan, sindsdien zweer ik erbij.
Thermobroek en -shirt zijn natuurlijk een must.

ishtar

ishtar

16-01-2013 om 12:50

Er zijn van die

handwarmers. ANWB heeft dat geloof ik. Stop je in je want en dan blijven je handen lekker warm. Ik geloof dat ze er ook voor schoenen zijn, maar dat weet ik niet zeker.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-01-2013 om 13:31

Wanten en extra handschoenen

Zeker in wanten past prima een extra paar dunne handschoenen. Van die gebreide handschoenen voor twee euro van de zeeman. Dat scheelt ook al heel veel. Maar in gewone skihandschoenen ofzo past vaak ook wel een extra handschoen, desnoods hardloophandschoenen, die zijn dun en strak.
Ik had op de middelbare school altijd zo'n paar handschoenen in m'n zakken zitten. Aan het begin van de herfst voor als het 's ochtends nog wat fris was en als het heel koud was om onder m'n wanten te doen. En nog steeds heb ik meestal zo'n paar bij me.

Vic

Vic

16-01-2013 om 13:40

Dochter laaiend enthousiast

Mijn dochter, die normaal niet in superlatieven spreekt, kwam gisteren laaiend enthousiast thuis uit school. Ik had bij de Hema een thermoshirt en -broek gekocht en die werkten geweldig. Ze had het helemaal niet koud gehad, en op school ook niet bloedheet met dat 'ondergoed'. Volgens mij heeft ze gebreide handschoenen aan, maar ze klaagt niet over koude handen. Aan haar voeten creepers met dubbele zool, dus daar trekt geen kou door op

Tip voor oorwarmers

Het schijnt dat je lichaam de meeste warmte verliest via het hoofd. Ik neem aan dat Vera's dochter dus een muts of capuchon draagt om haar hoofd warm te houden.

Ikzelf krijg daar echter nogal 'helmet hair' van, dus ik hou het 't het liefst bij oorwarmers. Van de ANWB heb ik nu een paar zwarte oorwarmers die achter je hoofd langs gaan (in plaats van over je hoofd) en die heerlijk warm zijn en niet knellen.

P

P

16-01-2013 om 14:01

Nog een tip

Houd je vingers en tenen in beweging. Veel mensen bewegen hun tenen niet bij het trappen en dat is funest. Zo ook met je vingers.

Er zijn inderdaad hand en teenwarmers te koop (ook bij perry sport).

Ik heb altijd een regenbroek aan als ik post loop, houd zoveel kou tegen.

Duit in zakje

Ook hier: laagjes. Als de bovenste van die lagen van wol is (wollen trui) helpt dat ook.

Dat thermo-ondergoed van de Hema is inderdaad fijn, ik heb er 2 shirts van en het werkt echt.

Een maillot onder de broek is een klassieker, maar wat ook (of daarnaast) enorm scheelt is een regenbroek aan. Als het waait maakt dat helemaal enorm verschil, maar zelfs bij rustig weer helpt het, merkte ik afgelopen maandag.

Ik ben er sinds gisteren achter dat mijn net aangeschafte sneeuwlaarzen mijn voeten inderdaad perfect warmhouden, dus de rest van deze vorstperiode doe ik op de fiets die dingen aan en gaan de gewone schoenen in de fietstas. Ik kan met mijn tenen wiebelen wat ik wil: na een half uur fietsen zijn mijn voeten ijsklompjes. Morgen de laarzentest.

En inderdaad: wanten zijn beter dan handschoenen.

Groeten,

Temet

Ella2007

Ella2007

16-01-2013 om 16:16

Gezicht

Mijn dochter klaagde altijd dat haar gezicht zo koud werd, totdat het zeer deed. Schraal huidje, kan niet veel vorst hebben. Sinds dat we smeren met Weleda weer en windbalsem heeft ze daar geen last meer van......
En zooltje in haar schoenen van Texels schapenwol.

Thermo-ondergoed hebben ze ook wel eens bij Lidl, vind ik fijnere kwaliteit dan Hema. Hema gaat lubberen bij ons, Lidl niet.

Dubarry

Isolerende laarzen van Dubarry zijn t codewoord. Ook de lookalikes van de anwb werken geweldig.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

marinade

marinade

16-01-2013 om 19:57

Schapenvacht inlegzooltje

Past in elke laars/schoen, echt heerlijk. Voor 10 euro zonder koude voeten de winter door.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tihama

Tihama

16-01-2013 om 20:27

Regenbroek

Ik zag die tip net ook al van P.Ik kreeg vandaag weer een verbaasde reactie: "Het sneeuwt toch niet meer?"

Maar die regenbroek houdt de wind heel goed tegen en daardoor wordt de chill-factor lager.

Tihama

Harder fietsen

Als dochter van een boerenfamilie zou mijn advies aan kind zijn 'gewoon harder fietsen'. Zelf fiets ik een behoorlijk stuk 2 keer per dag en ik blijf met een goede winddichte winterjas, fleecemuts, handschoenen en sneeuwschoenen goed warm. En anders inderdaad wat harder fietsen...

Yura

Yura

17-01-2013 om 11:02

Thermo-ondergoed

Hier thuis doet thermo-ondergoed goede diensten. Eigenlijk aangeschaft voor de wintersport, maar het ligt tegenwoordig gewoon in de kledingkast, is namelijk ook erg lekker om onder je sportkleding te doen voor een training of een wedstrijd en ik had het zelf afgelopen zaterdag ook onder mijn kleren gedaan, voor ik bij de voetbal van de kinderen ging kijken en als ik met de hond naar training ga is het ook heerlijk. Voordeel van thermokleding is dat het het zweet afvoert en niet vast houdt, want met vochtige onderkleding houd je het koud, het reguleert eigenlijk je lichaamstemperatuur, en daarom kun je het ook gewoon binnen aan houden op school oid.
Naast thermo-onderkleding hebben de kinderen beiden ook een set thermo-handschoenen. Voor het skien gekocht, maar dochter draagt ze hier nu ook. Ken het in Nederland alleen van craft, dus wel vrij prijzig (dacht destijds 19,95), maar zoon had vorig jaar ter plekke in Oostenrijk ook erg koude handen, dus daar een setje voor hem gekocht in de dure lokale Intersport, maar is van zijde en dezelfde prijs als die crafts. Die zijn helemaal ideaal omdat zijde gladder is en je handen dus makkelijker in je boven handschoenen glijden. Dochter draagt daarnaast nu ook haar wintersportwanten, want inderdaad wanten zijn veel warmer. Op de fiets draagt ze dikke snowboots en skisokken en ze heeft normale schoenen bij zich voor op school.
Tenslotte nog een wintersporttip; smeer je tenen in met ouderwetse nivea, gewoon die uit dat blauwe blik en dan lekker dik, zodat je tenen wit zijn.
Ik heb familie in een land wonen met zeer koude winters, die trekken standaard 's ochtends hun thermo-ondergoed aan als een soort huispak en gaan ze naar buiten dan doen ze er van alles overheen.

P

P

17-01-2013 om 11:21

Lol tihama

Zelfs mijn collega's doen nog moeilijk met pyjamabroeken enzo Ik roep tegenwoordig altijd dat als IK mijn regenbroek aantrek zij geen regen krijgen

Vera*

Vera*

17-01-2013 om 12:10

Super!

Raar, maar behalve maandag heeft ze het verder nog niet koud gehad.
De regenbroek heb ik ook gesuggereerd en zelfs voor als het heeeel koud zou zijn de skibroek. Ze draagt wel langere kousen zodat haar onderbenen minder koud worden.
Thermo-ondergoed heeft ze wel maar heb ik niet voorgesteld met het idee dat het op school dan wel weer heel warm zou zijn, ga ik toch maar doen.
Een muts draagt ze natuurlijk en nu ook een sjaal. Ze heeft skihandschoenen en die zijn lekker warm. Als ze klaagt over koude vingers kan ze haar skiwanten aan, gekocht als reserve maar ook nog nuttig. Als het past kan ze dan ook nog haar hele dunnen fleecehandschoentjes aan.
Laat nu de koud maar komen/blijven!

mar

mar

17-01-2013 om 16:13

Wol

Hier een wollen lange onderbroek van ingebrekestelling en dito shirt. Bij erge kou nog een zijden topje eronder. Sokken zijn dikke wandelsokken met wol, schoenen berg of wandelschoenen met goretex.
dochter heeft ook gevoerde winterláarzen van Ecco met wolvlilten zolen en het niet koud. Zij heeft ook gevoerde broeken, zodat ze niet altijd gelijk een lange onderbroek hoeft.
ik heb zelf een softshell broek , die ook de wind tegenhoudt.
Aan de handen wanten, eventueel met onderhandschoentjes.

Mar

Ik zit me nou al een tijdje af te vragen wat je toch hebt willen tikken dat in "ingebrekestelling" is veranderd

Groeten,

Temet

Krant

Een krant onder de jas, achter de rits dus....
Kan je zo weggooien als je bijna bij school bent en voor de terugweg een opgevouwen krant in je schooltas.
Helpt goed en je hebt er geen last van op school.
groeten albana

Vera*

Vera*

18-01-2013 om 09:48

Vandaag

Hoewel het maar licht vriest is dochter vandaag met een thermolegging aan naar school vertrokken. Doordat ze voor maar één toets op school hoeft te zijn heeft ze maar weinig tijd om op te warmen.
Gisteren heb ik met een vriendin heerlijk in het bos gewandeld. Thuis kreeg ik daarna hele koude benen en ben maar onder de douche gegaan.

O wat ben ik blij

.... met mijn nieuwe sneeuwlaarzen. Geen koude voeten meer op de fiets! Ik had die dingen drie jaar geleden aan moeten schaffen.

Nou ja, beter laat dan nooit. Verder regenbroek en hele dikke wanten, en nu kom ik lekker warm op het werk aan. Alleen mijn gezicht moet dan nog even ontdooien.

Groeten,

Temet

Vera*

Vera*

18-01-2013 om 12:32

Conclusie

Thermo-ondergoed (broek) werkte goed en is voor herhaling vatbaar.

mar

mar

18-01-2013 om 15:10

Temet

tja, de iPad. Die verandert af en toe iets zonder dat ik erg in heb.
Maar ik bedoelde Icebreaker. Al was er iemand op het forum die constant gaatjes in dat spul had.
Ik heb ook van schaapjeschaapje.nl en schaapskleren.com, maar Icebreaker vind ik fijner.

Mar

Aha! Nou snap ik m

Dat was ik trouwens, van die gaatjes. Of eigenlijk mijn partner.

Groeten,

Temet

Iris

Iris

20-01-2013 om 16:01

Bergschoenen aan

Onze kinderen trekken met dit weer gewoon hun bergschoenen aan (als je die hebt zijn ze prima tegen koude voeten). Inderdaad thermo ondergoed of dikke gevoerde broek (hebben ze af en toe bij H&M) onderhandschoenen, bij buitensportzaken te koop. En voor de koude wangen een bivak muts of sjaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.