Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Graver

Graver

25-05-2018 om 08:47

Kosten voortuin

Ik wil mijn voortuintje (28 vierkante meter) laten renoveren, oude bestrating en dode struiken eruit en nieuwe bestrating met plantvakken erin. Nu heb ik een offerte van een stratenmaker maar die viel me best tegen. Mijn partner vindt hem meevallen, gezien de werkzaamheden en de bloeiende economie.
De offerte is ruim 1700 euro incl btw, voor het afgraven, afvoeren oude zooi, zand, ophoogblokken, banden, zand en tuinaarde, dus alles exclusief de planten. Hierbij komen dus nog wel de nieuwe tuintegels die ook aan de prijzige kant zijn (1150 euro). Mijn nieuwe voortuintje komt dus op bijna 3000 euro zonder planten.
Uit mijn omgeving hoor ik vooral reacties van mensen die rond de 1500 euro klaar waren inclusief (al dan niet via Marktplaats gescoorde of van de vrachtwagen gevallen) tuintegels.
Vinden jullie mijn prijs onrealistisch hoog? Of best aannemelijk? Helaas heb ik niemand in mijn omgeving die een weekendje stenen wil graven en sjouwen voor een kratje bier.

Pennestreek

Pennestreek

25-05-2018 om 08:58

Ik zou in ieder geval nog 1 offerte opvragen

Als wij eens iets uitbesteden vragen we er meestal 3 op, dan heb je echt wat vergelijkingsmateriaal.
Ik vind het bedrag persoonlijk wat aan de hoge kant, maar ik denk dat de huidige economie inderdaad in je nadeel werkt. Jouw klus is maar een ‘kleintje’, die willen ze wel, maar geen ramp als het niet doorgaat, werk zat. Dus zal de prijs niet scherp gesteld zjin. Vandaar de suggestie om meer offertes op te vragen.
Ik denk trouwens dat je vooral op de tegels nog wel kunt besparen. Idd via Marktplaats of gratisaftehalen.nl, of gewoon je eisen iets lager leggen.

Onze achtertuin van ca 50 vierkant meter kostte ons 10 jaar geleden ook al bijna 6.000 euro hoor. Dat was inclusief planten, maar dat waren er nou ook weer niet zo heel veel. Het is gewoon veel werk, afgraven, ophogen, tegels leggen. En het afvoeren kost ook (veel) geld. Als jouw huidige tuintegels er nog redelijk uit zien kun je ze nog proberen te verkopen...

Graver

Graver

25-05-2018 om 09:41

Aanvulling

Van de 1700 euro is 1150 euro arbeid en de rest materiaal en afvoerkosten. Hij dacht zelf twee dagen met twee man bezig te zijn dus dan zou hij rond de 35 euro per uur zitten.
Wat er nu ligt is zo lelijk en oud dat ze het zelfs gratis niet komen ophalen.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2018 om 10:03

Poeh... 1700 euro?

Ons achter'tuintje' moet opgeknapt worden en schoonzoon breekt zijn schep zowat op alles waar hij doorheen moet ploegen. Ik heb de gemeente gevraagd of zij nog iets voor ons kunnen betekenen op het vlak van boomwortels, maar dat 'mogen' wij op ons grondgebied doen. Iemand inhuren is voor ons niet te betalen. N.a.v. dit draadje ben ik toch eens bij een verhuurbedrijf gaan kijken en ik kom tot de conclusie dat ik er totaal geen verstand van heb. Want waarmee kun je slecht onderhouden grond omploegen (dus nog los van dat daar een dikke boomwortel doorheen loopt), s dat een tuinfrees?

Sorry overigens dat ik dit zomaar in jouw draadje vraag, Graver .

Tuintje

Tuintje

25-05-2018 om 10:10

Prijzig

Ik vind het ook niet heel goedkoop.
Ik heb in het najaar een stuk van 8 bij 14 meter laten doen door een hovenier.
Bestaande (grote) beplanting eruit, afgraven, funderen, honingraatplaten op het merendeel, daarna grind. Eén deel bestraten als looppad (circa 1 m bij 10 meter). En rondom het geheel een ligusterhaag.
Kostte circa 5000,-. Alleen de tegels voor het bestrate stuk hadden we nog.
Stratenmaken is natuurlijk wel duurder dan grind storten. Ik had vooraf uitgerekend wat de kosten waren als we het zelf uitvoerden, kwamen we incl. materiaal 1000,- lager uit.

Ik zou ook nog elders om een offerte vragen.

Tuintje

Tuintje

25-05-2018 om 10:11

tuinfrees

Ja Kaaskopje, ik denk ook een tuinfrees.

Mijntje

Mijntje

25-05-2018 om 10:29

Graver een deel zelf

Evt kan je een deel zelf doen. Daar ben je dan misschien twee dagen mee bezig (alles eruit en afvoeren naar de stort), maar dat scheelt wel in prijs.

Graver

Graver

25-05-2018 om 10:39

Zelf doen

Dat is echt geen optie. Ik heb hetzelfde probleem als Kaaskopje, er liggen een paar enorme boomwortels. En ik zie me ook nog geen grindtegels van 60x60 loswrikken en verslepen, om nog maar te zwijgen over de struiken die uitgegraven moeten worden. De stratenmaker heeft er een graafmachine voor, die schept het zo leeg. Helaas nog geen schoonzonen hier

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2018 om 10:57

Graver

Zodra ik naar onze tuintegels wijs raakt schoonzoon merkbaar in paniek. "Laat die maar liggen hoor!!" Het eruit wrikken ten eerste inderdaad, maar wat eruit gaat moet ook weer teruggelegd worden óf vervangen worden door iets anders. Maar het deel waar de boomwortels onder opploppen is gewoon niet veilig genoeg meer, zeker niet voor een blinde kip als ik. Ik loop nu met een soort 'silly walk' door de tuin. Onze hond is er aan gewend, maar ik hoop altijd dat buren dat niet zien ).

Graver

Graver

25-05-2018 om 11:05

Kettingzaag?

Volgende project wordt de achtertuin. Daar wil ik wel zelf alles doen, steeds een klein beetje. Probleem wordt wel een aantal grote struiken/bomen, ooit begonnen als onkruidje maar nu onhandelbaar dik. En een heel nare heg van prikstruiken, oh en 8 kuub klimop. Die klimop had ik twee jaar geleden weg, maar nu vermoordt het weer alle planten. Ik had bedacht de struiken en stronken te lijf te gaan met een (huur) kettingzaag. Volgens mij kom je dan door alles heen. Ik denk wel dat ik daar een man voor regel, want ik ben bang dat zo'n zaag nogal wat kracht kan genereren als hij losschiet of juist vast slaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2018 om 11:10

Graver

Wat schoonzonen betreft... ik kan het je aanbevelen, haha. Schoonzoon heeft een vader die ondanks zijn leeftijd, ouder dan ik, overloopt van energie. Zijn handen jeuken denk ik ook om bij ons te gaan spitten, maar ik heb het bruine vermoeden dat zijn vrouw dat niet ziet zitten . (En ik geef haar geen ongelijk.)

Kaaskopje,

Snel aanpakken die jeukende handen! Zijn vrouw trekt wel bij!

Pennestreek

Pennestreek

25-05-2018 om 12:28

Kaaskopje

Zjin vrouw nodig je uit voor een kopje koffie, en dan maak je die heerlijke plaatcake van 40er, succes verzekerd! Dan mag de schoonvader van je dochter echt wel aan de slag in jouw achtertuin hoor!

Pennestreek

Pennestreek

25-05-2018 om 12:31

Ik ben zelf trouwens heel blij

Met mijn zoon van 18. Boom van een vent intussen, sterk, en houdt van een uitdaging. Hier de afgelopen weekenden oude stronken verwijderd en de borders opnieuw aangeplant. Heerlijk om dat samen te kunnen doen! Tot voor kort vroeg ik mijn vader, en die zou het nog wel doen als ik het vroeg, maar die wordt volgende week 80. Dat voelt toch niet goed...

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2018 om 13:21

Narcis en Pennestreek

Nehh... dat krijg ik niet over mijn hart. De man werkt fulltime en moet misschien ook een beetje afgeremd worden, anders stuitert hij door.

Een stoere zoon is ook fijn trouwens. Ik voel me altijd bezwaard om hulp van deze orde te vragen, maar afgezien van dat hij de omvang van het werk misschien best 'enorm' vindt, zet schoonzoon zijn schouders er wel onder.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2018 om 13:23

Pennestreek

Wat lichte klusjes op tafelhoogte vindt je vader misschien nog wel leuk. Zo doet hij toch mee.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

25-05-2018 om 13:32

arbeid is duur

en arbeid is de prijs ook waard als het werk goed gebeurt - want het is een zware bezigheid die veel mensen zelf niet zien zitten - zoals hier blijkt. Dan is 35 euro per uur echt niet gek.

De tegels zijn duur, maar die liggen dan weer jaren. Je zou ook voor iets voordeligers kunnen kiezen - weet niet hoe lang je in deze woning denkt te blijven?

een tweede offerte opvragen is sowieso wijs.

Kaori

Kaori

25-05-2018 om 14:31

Kaaskopje

NIVEA: heb je het hem al gevraagd en zijn vrouw?

Guppie

Guppie

25-05-2018 om 16:50

Wat de tegels betreft zou je kunnen denken aan opties als ze gratis aan te bieden voor degene die ze eruit haalt. Zo ben ik van mijn (kleine) tegels afgekomen. Of iemand vinden die ze er tegen een kleine vergoeding uit wil halen.

@Kaaskopje

Voor het verwijderen van boomwortels (en het mogen forse zijn) bestaat er een erg nuttig instrument, zeker in de handen van iemand die ermee kan werken: een spade. Geen enkele boomwortel, hoe fors ook, is uiteindelijk bestand tegen een vastbesloten tuinier met een spade. Het kost wel bloed, zweet, tranen en tijd.

Ook om een tuintje "om te ploegen" kan datzelfde werktuig erg goede diensten bewijzen.
Serieus: een tuintje van een paar tientallen m²? Ik ben een zestiger mèt een zwakke rug en een chronische discushernia en zelfs ik spit dat makkelijk, in alle rust en kalmte, om op een uurtje of twee, ruim gerekend.

Guera

Guera

26-05-2018 om 09:58

Wel realistisch

35 euro per uur en 2 dagen werk met 2 man klinkt mij niet raar in de oren. Hier was dat ook zoiets .
Wij hadden nog beplanting en borders etc dus bij ons was het duurder. Het is echt fijn als een vakman het doet . Het ligt hier superstrak en ook goed qua afwateren. Als je geen vakman hebt loopt straks het water je schuur in of je woonkamer.
Ik zou besparen dan op je tegels als het goedkoper moet.

Mijntje

Mijntje

26-05-2018 om 13:03

rug

Ik vind 35 uur per uur ook niet veel. Het is zwaar werk (te zwaar voor jou), die mannen verkloten er wel hun rug mee en raken al vaak voor hun pensioen in de ziektewet.
Tegels kan je evt. tweedehands of goedkoper scoren als je goed zoekt op internet. Planten kan je bij een kweker kopen.
Ik neem aan dat het professionele lui zijn, via marktplaats is niet altijd zo betrouwbaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2018 om 13:25

Yvan

Schoonzoon ziet het als principekwestie dat hij dit varkentje gaat wassen, maar ik vind het zelf vervelend om dat van hem te vragen. Het werk gaat erg langzaam, omdat de grond erg beworteld is en daar lopen dus ook echt forse boomwortels doorheen die de tuintegels volledig schots en scheef hebben geduwd. Het zijn erg taaie wortels, daar kom je niet met een gewoon snoeischaartje doorheen. Een zaag werkt ook niet goed.

Niet iedereen kan zo stoer zijn als jij Yvan. Om nu wekenlang in de kreukels te liggen vanwege de tuin is ook zo wat. Dus ook ik doe stukje bij beetje wat ik kan doen. Ik snoei vooral en haal planten weg die er niet horen te staan. Op zich mooie planten, maar ze nemen de tuin compleet over en dat is niet de bedoeling. Maar ik maak me af en toe even kwaad en snoei en knip dan een deel weg en moet dan stoppen vanwege mijn polsen en rug. Omdat ik niet op mijn knieën kan steunen, doe ik alles bukkend.

Toen we in dit huis gingen wonen, heb ik zelf de hele tuin omgeploegd, inderdaad met een schep. De grond was duidelijk als een soort vuilstort gebruikt, want er kwam van alles uit de grond. Een tv-beeldscherm o.a.. Ik vind het best vervelend dat ik niet meer zo flexibel ben als 28 jaar geleden, dat geldt ook voor man, maar zo is het nu eenmaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2018 om 13:28

Kaori

Nee nog niet . Maar we hebben ook nog niet zo'n hecht contact. We zien elkaar zelden. Dit was de tweede of derde keer, dat ben ik even kwijt.

Graver

Graver

26-05-2018 om 13:35

Tegels

Ik denk dat ik het ga doen. Ik wil het eigenlijk zo snel mogelijk gedaan hebben want loop er al drie jaar tegenaan te hikken. Deze stratenmaker heb ik via de zaak waar ik de tegels zou kopen. Daarop bezuinigen is natuurlijk goed te doen, maar als ik dan ga voor 20 euro per vierkante meter minder, levert het alsnog maar weinig voordeel op. En heb ik de komende jaren tegels die ik eigenlijk niet wilde. Dat laatste was een argument van een collega, zit wat in.
Planten is wel te doen, ik houd wat uit mijn oude voortuin (campanula, heb ik bij bossen), en koop verder niet al te grote planten. Het is ook maar 9 vierkante meter beplanting.

Misschien een bruikbaar tipje...

Als tuinpaden aangelegd worden geeft dat al snel afwateringsproblemen. Daar is een goede oplossing voor, maar ze is helaas te weinig bekend.
Doorgaans wordt zo'n pad/terras/... aangelegd met tegels/betonklinkers/kasseien/... in een bed van gestabiliseerd zand (= een zand/cementmengsel, hier: "stabilisé of "stabil'" genoemd). Omdat dat geheel slecht waterdoorlatend is, moeten er afwateringsgoten enz. voorzien worden.
Een alternatief is afwatering d.m.v. drainagedarmen, aangesloten op de regenwaterafvoer onder de paden en het gebruik van een gestabiliseerd zand waaraan fijngemalen glas is toegevoegd. Het goedje is erg waterdoorlatend: ik heb er ooit mijn binnenkoer van een 150m² mee aangelegd (in absoluut waterondoorlaatbare kasseien). Na een fikse stortbui was alles binnen de paar minuten weer droog. Het kostte wel wat meer in aanleg.
Niet elke betoncentrale kon die "laitjé" leveren, maar het kostte slecht enkele centen per ton meer dan gewoon gestabiliseerd zand.

Als een bodem werkelijk zwaar doorgroeid is met wortels

wordt die doorgaans gefreesd met een zware bakfrees met voorsnijmessen.
Voor kleine tuinen is dat geen optie: zo'n bakfrees is een groot, lomp en zwaar ding. Met een grote draaicirkel bovendien, waardoor in een kleine tuin in het beste geval enkel het midden kan bestreken worden (of zelfs dat niet). En het werken met zo'n frees is niet helemaal zonder gevaar.

Boomwortels laten zich wèl makkelijk in handelbare stukken verzagen, ALS de JUISTE ZAAG gebruikt wordt. Met een timmermanszaag zal het niet lukken, met een snoeizaag wel. Goede en betaalbare snoeizagen vindt je o.m. bij het Franse Opinel. Hun "Scie N°18" kost niet zoveel en kan heel makkelijk takken en wortels tot een cm of 10 - 12 aan. Het zaagblad kan vervangen worden.
In de Aldi èn in de Lidll hier, verkopen ze elk jaar wel een goedkoop maar zeer bruikbaar inklapbaar snoeizaagje. Dat kost iets van een € of 7 - 10 en je kan er takken en wortels tot een cm of 15 -18 mee doorzagen. Ook de bekende merken (Gardena, Felco, ...) hebben die dingen.

Zeg nooit "schep" of "schop" tegen een spade! Dat zijn twee volkomen verschillende werktuigen.
Een spade is bedoeld om verticaal in de grond te drijven, om zo een plak grond los te steken. De steel is zwaar, sterk en recht, het spadeblad heel licht gebogen en gemaakt van hoogwaardig veerstaal, zie vb. dit kras staaltje kinderarbeid: http://s1215.photobucket.com/user/yvan_be/media/quick_cheap_dirty_tuinieren%20met%20en%20zonder%20tuin/moestuin/3000%20-%20kopie.jpg.html.
De lengte-breedteverhouding bepaalt de grondsoort waarvoor ze bedoeld is: kort en breed voor lichtere grondsoorten, smal en lang voor zware grond.
Een goede spade gaat een leven lang mee, al moet de steel weleens vervangen worden als die eens afbreekt .

Een "schep" of "schop" wordt gebruikt om materiaal weg te scheppen in horizontale richting. Eigenlijk een veredeld vuilblik. De steel is licht gebogen, het schopblad gebogen en van licht plaatstaal. Bij intensief gebruik is de levensduur nogal beperkt. Voor spitten is het ding volkomen ongeschikt.
Er zijn mengvormen van beide, die deugen voor geen van beide toepassingen.

Ik twijfel er niet aan dat de reputatie van "spitten" als "loodzwaar" vooral te maken heeft met gebruik van ongeëigende werktuigen (schop als spade) en met een slechte techniek: spitten doe je "met de losse pols" en vanuit bekken en knieën, niet vanuit de rug.
Sowieso is het zwaarder dan administratief werk en voor iemand met knieproblemen in elk geval geen aanrader.

En zo stoer ben ik nu ook weer niet. Alleen heb ik ooit beslist dat die "f*ckin' hernia" mij er niet en nooit onder zou krijgen! Tot nu toe lukt dat aardig en morgen zien we wel weer.
Ik ben niet het type dat al op voorhand begint te janken.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2018 om 15:12

Yvan

Ik jank ook niet op voorhand. Ik ken mijn grenzen gewoon en ik heb er niks aan als ik daar steeds overheen ga, of houdingen probeer aan te nemen waarvan ik al weet dat 'm dat niet gaat worden. Schiet het echt in mijn rug, dan ben ik daar zomaar drie weken mee zoet, dus dat voorkom ik liever.

Ons tuingereedschap zal ongetwijfeld van middelmatige kwaliteit zijn. Zolang het werkt, werkt het.

Drie weken valt nog mee, Kaaskopje... (OT)

Bij mij is dat al snel enkele maanden, maar het gebeurt niet zo vaak, gelukkig.
Absoluut dieptepunt was anderhalf jaar, in 1999-2000, een operatie, een moeizame revalidatie, gevolgd door een "ontslag, overmacht: medische redenen"...
En toch geen depressie aan overgehouden: enkel een traumaatje, waarbij sindsdien elke afwezigheid op het werk wegens ziekte steeds aanleiding geeft tot dwangmatige zelfbevraging à la: "is dat nu ècht nodig? Zou het nu ècht niet gaan?". En schuldgevoel.
Al een geluk dat ik geen bleiter ben en dat ik een gezond wantrouwen koester tegenover "peuten" .

Met dat: "Ik ben niet het type dat al op voorhand begint te janken." had ik trouwens ook u niet in gedachten hè.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2018 om 00:41

Yvan

Op het laatste: oh gelukkig .

Een hernia is geen pretje.

Valt wel mee.

Massa's tijd om te lezen en zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.