Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kookeiland bevalt dat?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Als je er een hebt heb je dan nog een andere aanrecht of is dat je enige werkplek?
Gootsteen en koken beiden op het eiland?
barkrukken erbij?

In ons nieuwe huis is een eiland logisch. We moeten zelf nog een beetje wennen aan het idee. Zo staat in Onze huidige L-keuken staat wel eens een ontbijtbordje/glas etc op het aanrecht als we ons even geen tijd gunnen voor de afwasmachine. Het lijkt ons dat dat op een eiland erg in het oog springt of valt dat mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Eiland bewoonster

Ik ben super blij met mijn eiland. Het is 1,20x1,20 m en bevat een 5 pits kookplaat een combi oven en ladekasten (zowel voor als achter). Tegenover eiland is een recht keukenblok met de overige apparatuur, kastjes, gootsteen en nog een aanrecht. Vaat gaat meestal meteen in de machine, maar soms staat het erboven op het rechte blok. Op het eiland staan dingen als fruitschaal messenblok. Ik vind het een heerlijke opstelling.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Chippie

Chippie

01-09-2011 om 11:03

Hier zelfde situatie

Hier was in ons huis een kook/spoeleiland ook logisch (keuken te klein voor eetgedeelte, te groot voor alleen aanrecht). Wij hebben wel gekozen voor een extra aanrecht (ook omdat dat logisch was) maar vooral ook om meer werkruimte én omdat je ergens je koffiezetapparaat/waterkoker/rotzooi kwijt wilt. Als het geen aanrecht wordt zou ik zeker wel opteren voor kastruimte. Want je moet wel een heel groot eiland hebben wil je alles kwijt kunnen. Wij hebben geen kookeiland maar een spoeleiland omdat ik dacht dat ik bij de dingen die je bij gootsteen doet meer naar buiten kijkt. Bovendien is het vaak ook veel handiger met afzuiginstallatie. Bij ons liggen gootsteen op spoeleiland en fornuis op aanrecht precies tegenover elkaar. Dat vind ik wel erg handig, alle onder handbereik. Een professionele kok vertelde me dat de ideale kokskeuken ook zo is ingericht. Spoelen en koken op één eiland betekent weinig werkruimte. Mijn vriendin heeft spoelgedeelte en kookgedeelte tegenover elkaar. Je moet dus helemaal omlopen; echt ontzettend suffig (wie bedenkt nou zoiets).
Hier staan onder het spoeleiland 2 x 3 kasten van 60 cm breed. Drie kasten zijn 60 cm diep (vaatwasser, gootsteenkast met ruime vuilnisbak en nog een gewone kast). Aan de andere kant zijn de kasten 30 cm diep. Die hebben we er bij gekocht met de gedachte als we ooit barkrukken willen dan kan dat, eerst barkrukken en daarna kastjes is lastiger. Barkrukken vind ik vaak rommelig en ik zie me nog niet met 5 personen aan het aanrecht eten. De kastjes staan inmiddels vol met dingen die je niet zo vaak gebruikt (we hebben geen bovenkasten dus deze ruimte komt wel van pas). Dus bij ons komen er waarschijnlijk geen barkrukken.

e.j.

e.j.

01-09-2011 om 15:42

Verschillend

Kookeiland is een ruim begrip. Het lijkt mij alleen maar handig als het een groot eiland is en niet zoals hier bij de buurvrouw 90 breed en 60 diep met een kookplaat van 70 erin. Daar kun je dus alleen koken en verder niks.
Voor koken en spoelen allebei op het eiland moet je echt de ruimte hebben. Zelf hecht ik nogal aan aanrechtwerkruimte bij de spoelbak en dat kan alleen op een echt groot eiland. Er zijn ook eilanden met aan 1, 2 of 3 kanten een kleine opstaande rand zodat je niet meteen ieder bordje erop ziet staan.
Barkrukken kan natuurlijk maar bedenk of het bij je past. Wie gaat daar zitten en wanneer en waarom? Het idee is dat als er eentje kookt anderen er gezellig bij komen hangen met een glaasje. Of dat het als eetgedeelte wordt gebruikt als het eten klaar is. Doen jullie dat?

bibi63

bibi63

01-09-2011 om 15:48

1 tip

Wij hebben een 'schier kookeiland', d.w.z. dat 1 (korte) kant tegen de muur staat. Dit was al zo toen we het huis kochten. Nadeel van de opstelling die zij gekozen hebben, is dat gasfornuis aan de ene lange kant staat (in het midden) en de gootsteen aan de andere lange kant (ook in het midden). Dat is niet handig. Je moet de hele tijd om het eiland heen lopen om water te pakken, of even je handen te wassen (met het gevaar dat ik bij water pakken weleens over het fornuis heen hang....). Dus ik zou in ieder geval het zo organiseren dat gootsteen en fornuis naast elkaar liggen of in ieder geval NIET tegenover elkaar.
Gr. Bibi

Eiland hangen

Ja dat is juist zo leuk van het eiland. Dat bezoek er lekker met een glaasje wijn in de hand omheen komt hangen. Wij hebben geen barkrukken oid maar dat is geen belemmering. Je staat met je gezicht naar de kamer te koken dus er is uitgebreid contact met de gasten of gewoon mijn familie!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Margriet*

Margriet*

01-09-2011 om 21:06

Volgens mij is het alweer uit

Ik zou voor een lang aanrecht opteren en in de ruimte op een andere plek een dubbele kast (twee keukenkasten breed) met twee ovens op werkhoogte en veel kastruimte. En dan een gezellige tafel vlakbij waar je je bezoek aanzet en zelf ook aan eet.
Ik vind kookeilanden vaak helemaal niet praktisch. Meestal sta in de weg dingen. Ik ken ook erg weinig mensen (ook al hebben ze genoeg ruimte) die zo'n ding hebben.
Ik was ooit in een nieuwbouwwijk met brede keukens gelegen aan de voorkant en daar had iedereen zo'n ding. Degene bij wie ik op bezoek was zei dat iedereen spijt had en liever gewoon de tafel in de keuken had.

Fiorucci

Fiorucci

02-09-2011 om 07:26

Margriet

Even ot hoor, maar maakt dat uit dan, dat iets "uit" is?

Luna

Luna

02-09-2011 om 10:01

Geen seconde spijt

We hebben 5 jaar geleden de keuken verbouwd, met een spoeleiland van 1 x 2 m. Dus met de gootsteen en de vaatwasser erin. Geen seconde spijt gehad.
Het fornuis en de koelkast en zo staan tegen de muur erachter. Ook hebben we wel gewoon een eettafel waar we aan eten, want er staan maar 3 barkrukken aan het eiland. Waar ik graag aan zit met mijn krantje en kopje koffie. En bezoek komt inderdaad ook vaak niet verder dan de keuken, omdat we aan de bar blijven hangen met een glaasje wijn.

En als ik dan sta te koken, mijn oudste zit aan de bar huiswerk te maken en mijn jongste zit aan de eettafel te knutselen, dan voel ik me echt zo'n gelukkig reclame-gezinnetje ) (hoewel dat zonder eiland ook wel kan, ik weet het.... maar toch, ik ben zo blij met m'n eiland! En met m'n gezin!)

e.j.

e.j.

02-09-2011 om 11:02

Uh luna

Als jij staat te koken dan sta je toch juist met je rug naar het eiland en de zitters aldaar?
Hier heb ik een aanrecht aan de keukenzijwand. De eettafel staat 2m verderop in het kamergedeelte. Als ik sta te koken hoef ik alleen maar mijn hoofd opzij te draaien om contact te hebben met wie daar zit.

Als ik maar niet hoef

Het kookeiland staat bij mij hoog op de lijst van dingen die ik anderen gun als ze dat leuk vinden, als ik zelf alsjeblieft maar niet hoef.

Ik zie het voor me, steeds heen en weer met ofwel water ofwel ingrediënten. Van het kookeiland met een pan gekookte aardappels oversteken naar de gootsteen om de boel af te gieten. Ik ben de grootste knoeier en morser van de provincie, die keukenvloer is nu al niet om aan te zien. En ik weet hoe enorm je kunt uitglijden over een gemorst blaadje spinazie oid.

E.e.a. dan ook nog gecombineerd met rondhollende kinderen - nee dank u. Liever alles tegen de muur aan, zodat ik alles altijd boven het aanrecht kan houden. Ik pas mijn leefomgeving graag aan mijn beperkingen aan

Groeten,

Temet

Net als temet

Ik kan geen aanrecht genoeg hebben Ik gun iedereen z'n eiland en zal er nooit kritiek op hebben, als ik maar niet hoef. Hetzelfde geldt voor mij trouwens ook voor roestvaststalen afzuigkappen.

Bevalt prima

Hier geen kookeiland maar een spoeleiland. En dat bevalt me prima eigenlijk. Je hebt wel gelijk dat rommel meer opvalt op een eiland dan op een aanrecht dat tegen de muur staat. Als je opruimerig bent aangelegd zul je eerder geneigd zijn dat ontbijtbordje etc nog even in de vaatwasser te zetten. En als je een sloddervos bent heb je dus rommel op je eiland. Maakt alleen uit als je een sloddervos bent die het ook ziet.

Je moet er trouwens wel voldoende ruimte voor hebben, naar als het in jullie huis een logische opstelling lijkt, waarom niet?

Chris

Is een u-vorm geen optie, Dere? Als je opziet tegen een eiland, kan een u-vorm misschien ook? Wij hebben dat en ik vind het ideaal. Veel aaneensluitend werkblad, en dan ook nog een bar met krukken. Geeft ook veel kastruimte, wat ik bij zo'n eiland dan zou missen.

Rieke

Rieke

02-09-2011 om 22:08

Schierspoeleiland

Dat hebben wij. Met daarachter een lang aanrecht tegen de muur en haaks daarop een halfhoge apparatenwand met kastruimte. Handig is dat ik de spullen vanuit de vaatwasser(schiereiland) in 1 beweging, ik draai me om en leg ze in de kast onder het lange aanrecht, kwijt kan. Op het schiereiland, wat een raar woord eigenlijk, hebben we een vissenkom staan, er hangt een plank aan die muur met kopjes en theepot. We hebben 2 spoelbakken en aan de andere kant 3 barstoeltjes. Wel een heel gezellig plekje. ik zet de laptop er ook wel eens neer en lees er de krant.
Onze keuken is enorm, met minder ruimte lijkt me het niet zo praktisch. Ik zou zeker niet spoelen en koken op 1 eiland, tenzij het samen aan dezelfde kant ligt. De andere kant kun je dan gebruiken als kastruimte, ook wel praktisch. En de wand erachter benutten voor bergruimte, en apparatuur. Dan heb je best veel bergruimte en een eiland.

Brandalarm

Hier (nieuwbouwwijk) is het duidelijk wie een kookeiland hebben. Daar staan regelmatig de tuindeuren open omdat het brandalarm weer eens is afgegaan. Waarom die alarms niet verplaatst zijn en nu dus boven de fornuizen hangen???

Verder lijkt een kookeiland mij alleen geschikt als je niet een erg veranderlijk type bent qua inrichting. Als je na een jaar of 2 verschuifneigingen heb is dat met een kookeiland natuurlijk niet te doen.

Verder is het eigenlijk gewoon een kwestie van smaak, toch?

Groetjes Ruja

Margriet*

Margriet*

03-09-2011 om 00:32

Fiorucci

Die opmerking maakte om dezelfde reden die Temet beschrijft. Ik vind het lelijk en bedenk dus dat het dan uit is .

Valkyre

Valkyre

03-09-2011 om 16:54

Driehoekje

Het meest praktisch in het gebruik (volgens chefkoks die ik ken) is een keuken waarin de koelkast, het fornuis, en het spoelgedeelte/vaatwasser een driehoekje vormen. Bij onze (niet door ons gekozen) keuken zitten fornuis en spoelbakken aan een lang aanrecht met ruim 1,5 m aanrecht ertussen; onder verder lades en boven kastjes/afzuigkap/planken. Daar tegenover in het midden ongeveer zit de (helaas te kleine, grrr) koelkast en magnetron geintegreerd in een kastenwand. Ik vind het een praktische opstelling: je hoeft alleen met ingredienten over te steken, maar niet om een gloeiendhete pastapan af te gieten. Wel zo veilig, ook met kinderen.

Die driehoeksopstelling kun je natuurlijk ook met een eiland of met een u-vorm (lekker veel werkruimte, lijkt me ook wel wat!) bereiken. Maar ik zou dus spoelen en koken naast elkaar doen, niet t/o elkaar.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dere

dere

04-09-2011 om 22:35 Topicstarter

Reactie + nieuwe vragen

dankzij jullie begin ik inmiddels aan het idee te wennen.

Antwoord op de vragen die ik langs zag komen:

Onze keuken wordt een doorgang van woonkamer naar eetgedeelte en langs een eiland loop je makkelijk en het eiland krijgt uitzicht op de tuin

Een extra aanrecht is dus handig begrijp ik. Handiger dan een kastenwand? We kunnen een erg groot eiland maken als we willen.

Vaatwasser gaat sowieso niet in het eiland want die wil ik verhoogd.

Evt krukken zijn alleen voor 'kletsers tijdens het koken' en niet voor eters, door jullie word ik wel enthousiast over een paar krukken. (happy family )
Maar kun je de laden onder het eiland dan nog wel goed bereiken of hebben jullie het blad niet extra door laten lopen? O eureka jullie hebben de krukken misschien aan de korte kant van het eiland?

Hebben jullie stopcontacten op het eiland?

Zou best kunnen dat kookeilanden zo jaren 10 is over 30 jaar Maar het blijft bij ons het meest logisch ook over 30 jaar.

Toke

Toke

05-09-2011 om 00:34

Logische volgorde

Waar je bij de inrichting van de keuken vooral op moet letten is de voor jou logische volgorde van draaien en werken. Als rechtshandige is het makkelijker om van rechts naar links te gaan als je van kookplaat naar spoelbak moet om, ik noem maar wat, de pasta af te gieten. Zo heeft ook iedereen een voorkeursvolgorde voor het inruimen van de afwasmachine (sta je daar bij voorkeur links of rechts van). Als je daar een beeld van hebt, bijvoorbeeld door hoe het nu is ingericht, wat je handig en onhandig vindt, dan kun je ook achterhalen wat voor jou de ideale opstelling is. En dus ook of dat een kookeiland is in combinatie met een aanrecht of alles in een kookeiland.
Ik heb zelf geen kookeiland, dat past hier niet, maar ik zie er wel veel hier in de wijk, en daar zitten praktische en zeer onpraktische eilanden bij. En onpraktisch vind ik dan bijvoorbeeld dat alles in het eiland zit, zodat je steeds maar rondjes aan het lopen bent. Als je de vaatwasser toch al aan de kant plaatst, dan zou ik daar een werkblad willen hebben waar ik alles kon stallen wat in en uit die vaatwasser moet. Je schreef zelf al dat het met een eiland in het zicht staat. Als je een werkblad tussen twee hoge kasten in plaatst, heb je dat in ieder geval niet. Toch handig als je vaatwasser vol is en je hebt nog wat pannetjes over.

kaatje43

kaatje43

06-09-2011 om 12:50

Ruja verschuifneigingen?

In keuken? Lijkt mij sowieso lastig, kookeiland of niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.