Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jessica O

Jessica O

23-01-2014 om 22:30

kook vraagje

Jaren geleden was er van de knorr witte soep. Daarin zat asperge, venkel, ui en knolselderij. Die wil ik nu dus eens zelf proberen te maken. Alles in huis, maar nu...
Ui aanbakken, venkel misschien ook? En de knolselderij, ook of alleen mee laten koken? Asperge gaat er op het laatst in, die zijn diep gevroren.
Wie heeft er een idee?

Als het echt witte soep was

Moet je misschien beginnen met een roux? http://nl.wikipedia.org/wiki/Roux_%28kookkunst%29

Ik zou het zo doen:
Ui fruiten in bep hoeveelheid boter (ff afmeten dan weet je hoveel bloem er zo bij moet). Dan bloem erbij, ff laten garen en roux afmaken. Ik zou hem zelf afmaken met een (deel van een) paddenstoelenbouillonblokje ipv water. Dan heb je later ws geen zout nodig. Knol en venkel zou ik ff apart smoren (bij mij lukt het nooit dat gaar te krijgen in een dikkere soep) en dan erbij gooien. Asperge op het laatst erbij. Afmaken met peper en zout.
Denk dat je zo een eind komt.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-01-2014 om 11:50

Zonder roux

Ik maak soep zonder roux.
Ik zou eerst de uit fruiten en dan boullion erbij. Van een blokje, of zelfgemaakt. Dan de groente erbij, in stukjes gesneden, en gaar koken. Let dan even op dat alles ongeveer gelijk gaar is, dus inderdaad de asperges er pas later bij. Dan met de staafmixer fijn maken. Zout en peper naar smaak. Eventueel kun je een aardappel meekoken om het wat meer te binden,

Bedenk wel dat er in de siep van Knorr nog andere dingen zaten, dus het zal nooit hetzelfde worden. Hopelijk wordt het zo veel beter. Je kunt nog wat variëren met kruiden enzo.

http://www.goedgeweten.be/producten/knorr/witte_groenten_soep/

Jessica O

Jessica O

24-01-2014 om 15:21

thanks

Ga gewoon beginnen met het fruiten van de ui, met een beetje knoflook, dan de rest erbij en bouillon en dan zien we wel hoe het afloopt.
Er komt in elk geval niet zoveel "troep" in als in die van de knorr

binden

Ik maak heel vaak dit soort soepjes en gebruik nooit meer een pakje. Binden doe ik met ei en maïzena: heel romig en niet zo vet als met een roux.

Ik fruit gesnipperde ui in boter, daarna andere groenten (broccoli is hier favoriet) en kruiden erbij (bijv paprikapoeder, knoflook). Bouillonpoeder erbij en water, groenten erin gaar koken, het geheel pureren met staafmixer.

In een apart kommetje meng ik met een garde een ei door een grote lepel maizena, klontjes gaan er makkelijk uit. De truc om het ei mooi te laten binden is om niet dit mengsel rechtstreeks in de soep te doen, want dan schiet het ei in vlokken. Nee, je neemt met soepopscheplepel een beetje hete soep uit de pan en giet datbij het eimengsel en roert goed met de garde. Zodra het glad is nog wat hete soep erbij roeren, daarna nog wat. Nu is het mengsel lauw en het ei is voldoende fijn gestold om in de soep te kunnen. Daar giet je het bij en laat het nog wat garen. Dat is de basis van onze gebonden soep. Zeer lijnvriendelijk want het smaakt en vult prima maar er zitten niet veel calorieën in.

Jessica O

Jessica O

25-01-2014 om 14:08

lekker

Vanmiddag hebben we een heerlijke kom soep gehad. Gewoon zonder te binden of wat dan ook, bouillon met groente en de staafmixer erdoor. Hij was echt lekker en manlief helemaal blij met zijn witte soep ( did toch niet zo wit was als die uit de zak, maar wel gezonder)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.