Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

ouder

ouder

12-03-2012 om 23:03

Konijntjes

Nou het is zover, we 'moeten' aan een konijn..haha. Nou, we hebben een vrij grote tuin en een huisdiertje is misschien wel goed. Maar wat te doen; konijn of cavia? En kan eencavia buiten blijven in de winter? En hoe maak je een groot hok dat hij ook wel echt goed buiten kanlopen zonder er uit te springen.. is een stuk of 2 konijntjes misschien wel een idee? En is het te doen om een heuveltje te maken zodat ze toch kunnen graven? pf wat eenvragen..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lizelot

Lizelot

13-03-2012 om 08:05

Leuk

Wij hebben beide,wij vinden de konijnen leuker,de cavia's piepen wel als we buiten komen,dat is wel erg grappig dan weer.
Het is toch wel erg fijn dat een hok op poten staat,van de grond af,vooral in de winter,wij hebben een schuine plank neergezet,werkt goed.Als ze een ren krijgen ,dan wel zorgen dat ze zich niet uit kunnen graven.Een kleinere ren kun je eerst uitgraven,tegels leggen en de afscheiding(hekwerk,gas)onder de grond door laten lopen.Bij ons lopen de konijnen in een grotere wei,daar loopt wel het hekwerg,samen met gaas door onder de grond,maar de konijnen kunnen in de wei zelf tunnels graven.Een heuvel is ook fijn,vooral als de konijntjes nog klein zijn als bescherming.Het is dan wel lastiger als je een konijn wil pakken.
Wij hebben toevallig hele tamme konijntjes.Ik weet niet waar je woont en of ik mijn zoon zover krijg om van 1 afscheid te nemen.Ze zitten al binnen sinds ze 3 weken waren,Ze zijn geboren in en tunnel en kwamen net naar buiten,maar een kat had ze ook ontdekt,we waren er meteen 1 kwijt en de kat had de andere dag bijna een tweede konijntje te pakken,toen zijn we heel het gangenstelsel gaan uitgraven.Maar nu zijn ze veilig binnen en ontzettend tam.

ouder

ouder

13-03-2012 om 10:16

Woonplaats

ik woon in de buurt van arnhem

Iris

Iris

13-03-2012 om 11:32

Neem er twee

Eén konijn is wel zielig, konijnen zijn groepsdieren dus ik zou er toch twee nemen. Het beste is een gecastreerd mannetje en een vrouwtje die elkaar al kennen. Twee mannetjes gaan zeker vechten en twee vrouwtjes kunnen ook gaan vechten, tenzij ze al een koppeltje zijn. Je kunt niet zomaar twee vreemde konijnen bij elkaar zetten, dat wordt vechten. In de dierenopvang van de dierenbescherming hebben ze volop konijnen. De meeste mannetjes zijn ook al gecastreerd en gechipt etc. Ik heb mijn konijnen van de dierenopvang Nijmegen. Echt, er zit zoveel, allemaal gedumpte beesten. Ook hebben ze cavia's. Die moeten ook in een groep trouwens.

Lizelot

Lizelot

13-03-2012 om 11:49

Jammer

Dat is niet in de buurt,dus dan zouden het dure konijnen worden.
Ik ben het met Iris eens,2 konijnen is fijner dan eentje.

ody

ody

13-03-2012 om 13:23

Let op

je schreef "we moeten aan een konijntje" ... waarom moeten ??? een konijntje is een levend wezen en daar moet je goed over na denken. Je moet er van uit gaan dat je er 8 jaar, misschien nog wel langer, voor moet zorgen. Het vergt toch wel onderhoud, om de paar dagen plashoek en keutels verwijderen, dierenarts en entingen 1 of 2x per jaar, elke dag eten geven en natuurlijk aandacht !!

Konijnen vinden het heerlijk om te gravan maar let op, ze zijn zo weg. Altijd gaas onder de grond leggen en dit aan het hok vast maken zodat je soort van bak krijg. Doe je dit niet dan goede kans dat ze weg zijn. Heuvel is heel leuk maar zodra er een ziek is zal hij/zij zich weg steken en dan kan je hem nooit pakken. in het ergste geval zal hij daar overlijden met alle gevolgen van dien.
2 konijntjes kan goed gaan maar dan moeten ze wel de ruimte hebben. bij te weinig ruimte zullen ze zeker gaan vechten. beste is 2 van ongeveer dezelfde leeftijd (ram en voedster. Wel de ram laten helpen, vanaf 12 wkn zijn de voedsters vruchtbaar !! en dan na een week of 3 na de casteratie terug koppelen.
tot die tijd moet je ze wel gescheiden houden. jong bij oud konijn doen is niet zo geweldig, kan fout uit pakken. je kunt ook zeker in de opvang gaan kijken, voordeel daarvan is dat ze vaak al gekoppeld zijn of dat ze ze daar kunnen koppelen. let wel op dit zijn vaak geen jonge konijntjes.
konijntjes kunne goed in de winter buiten blijven, kou hebben ze geen problemen mee. Wel moet je zorgen voor een tocht vrij en droog plekje waar ze kunnen schuilen. Let er ook op dat ze in de zomer niet in de zon staan, dit trekken ze absoluut niet. Ook dagelijks hooi en stro geven is een must.

mocht je nog wat willen weten ga dan eens langs bij een fokker of een opvang in de buurt. Luister niet te veel naar de dierenwinkels en ga daar ook zeker niet voor een konijn ! Die willen vaak verkopen en dat gaat vaak ten koste van het dier. Een konijn is geen gemakkelijk dier, wat vaak wel wordt gedacht. Helaas sterven er daarom ook veel konijntjes door verkeerde verzorging al op zeer jonge leeftijd.
Bezint eer ge begint !!!

ouder

ouder

13-03-2012 om 15:22

Soort van beloofd

na verhuizing met grotere tuin is zo'n beestje natuurlijk gezellig.. ik snap inderdaad dat het tijd kost.. misschien is een ouder diertje dan wel een idee

Lizelot

Lizelot

13-03-2012 om 18:51

Is ook leuk

Een konijn in de tuin is ook gewoon leuk.Ik kan niet zonder.
Jammer,dat je niet in de buurt woont.Het is 160 km rijden.Je zou zo 2 konijntje mogen hebben van me.Een jong konijntje en we hebben nog konijnen van vorig jaar juni.

Talia

Talia

13-03-2012 om 20:22

Ouder

Wij hebben twee jaar geleden een jong vrouwtjeskonijn gekregen. Ik dacht toch bewust er maar 1 te nemen omdat ik me van toen ik klein was nog de gevechten tussen onze twee konijnen herinnerde ... niet leuk.
Maar goed, konijn was lief en schattig, maar zat na een half jaar alleen nog maar met haar neus door het gaas te wachten tot er eens iemand langs kwam. Sneu. Toen ben ik de lokale konijnenopvangen (er zijn er meer dat ik wist!) gaan bellen en aldaar hebben we vrouwtje en gecastreerd mannetje bij elkaar mogen zetten. Dat ging goed, mannetje ging mee en sindsdien zijn ze happy samen.
Dusss: zoek een leuk koppeltje, is voor iedereen leuker!

tonny

tonny

13-03-2012 om 20:36

Ons konijn is nu 8

en heeft nog nooit een dierenarts gezien. Nooit ziek geweest ook.

Achteraf hadden we er twee moeten nemen, helemaal eens met degenen die dat melden, maar ja, nu laten we het maar zo.

Hij woont in een hok met een grote ren en loopt ook geregeld door de tuin. Is tam en vriendelijk. Leuk beest!

Nijn

Nijn

13-03-2012 om 22:33

Baal hooi

Toen ik als kind konijnen had hebben we na verloop van tijd een groot beschut gedeelte met gaas afgezet (ongeveer 10 x 1,5 m., een stoep onder de veranda, dus droog) en zetten daar een baal hooi in (en houten hokjes). De konijnen groeven holen in die baal hooi en ook de cavia schuilde daarin. Konijnen zijn zindelijk dus bevuilden het hooi niet, poepen en plassen deden ze in de hoeken van hun hok. Op deze manier kwamen ze met z'n allen (ook de cavia) goed de winter door. De cavia ging gewoon lekker tegen de konijnen liggen (en speelde trouwens de baas over de konijnen). Vroeger zat de cavia binnen in zo'n caviakooi, maar toen de andere cavia's dood waren hebben we deze maar bij de konijnen gezet in het grote hok. En dat deed de cavia geweldig goed, het werd een enorm sterk beest, liep hoog op de poten. En kwam dus goed de (best strenge) winters door.

Het hok was trouwens van boven tot onder met gaas afgezet vanwege de katten. Mijn vader had een deur erin gemaakt voor de mensen. Je kon dus staan en lopen in het hok. Ideaal.

Bij mooi weer mochten de konijnen buiten in de tuin lopen, maar dan lette ik wel op de katten. In de tuin groeven ze dan wel eens een hol. Af en toe ontsnapte een konijn wel naar de buren (door het hek) maar die kwam dan wel terug als ik riep.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.