Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mix

mix

01-04-2012 om 13:38

Konijn/biks

Ik kom er niet meer uit. Google hits leveren een enorm verschil in informatie op: de hoeveelheid biks voor een konijntje van 8 weken oud,net in huis, gewicht vandaag: 715 gram.

Het is een mannetje, voskonijn, kleinste van het nest maar toch redelijk aan de maat.

Mijn vraag: ik geef biks en hooi. Hooi als hoofdvoer, biks als bijvoer.
Ik zit op internet te zoeken naar richtlijnen, want meneer vreet alles binnen 5 minuten op tot het bakje leeg is.
Daarnaast eet hij goed hooi, heeft hij darmkeutels die hij netjes opeet.
Hoeveel mag hij nu?
Ik zie overal de richtlijnen maar die verschillen zo erg dat ik het niet meer weet.
- onbeperkt tot 7 mnd daarna 20-25 g per dag, dat is dus een bodempje.(hoe onbeperkt is dat als hij maar blijft eten?)
- beperkt voor het gewicht wat hij uiteindelijk zal bereiken (tja welk gewicht is dat???niet elk konijn komt tot het eindgewicht van zijn ras)
- nooit meer dan een bodempje eens per dag
- nooit meer dan een bodempje 2 keer per dag (komt neer op 25 g)
Enfin, zelfs de konijnenfora geven allemaal verschillende antwoorden. Biks is vrij zwaar dus 25 g per kg lichaamsgewicht is maar een paar van die staafjes.
Ik voer wel op het oog en zal hem voor nu wekelijks wegen, maar ik weet niet hoeveel hij moet/mag aankomen in een week. (eindgewicht 1.5-2.5 kg voor het ras, maar ik wil geen te dikke dieren, maar ook geen dieren die honger hebben)Help!
Heb je alles gelezen wat los en vast zit en loop je vast op de hoeveelheid biks..zucht

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Op het oog

Die voorschriften kloppen maar zelden. Gewoon op het oog voeren is goed.
Groet,
Miriam Lavell

mix

mix

01-04-2012 om 15:48 Topicstarter

Ik ben

alleen maar honden en katten gewend, mijn laatste konijn was 22 jaar geleden haha
Oke, maar hoe vol doe ik zo'n bakje en een schatting wanneer ik weer bij moet vullen; 1 keer per dag vol bakje of 1 keer per dag die ongeveer 25 gram of moet het meer omdat hij nog veel moet groeien? t Is een onwijze vreetmachine en wat er de ene kant uitgaat komt er vol liefde aan de andere kant weer uitgeschoten.

Je ziet het snel

Ik zou bij een jong dier twee keer per dag voeren. In twee beetjes dus. Als het te veel is, dan zie je dat snel genoeg. Dan geef je wat minder.
Hij heeft wel hooi toch?
Groet,
Miriam Lavell

mix

mix

01-04-2012 om 17:28 Topicstarter

Hooi

ja hoor hooi heeft hij onbeperkt voor het pakken in zijn hok.
--Vroeg me alleen af moet ik 2 keer 25 g doen, of 2 keer 10 g, of gewoon 2 keer een half bakje ofzo.
1 cm hoog in het bakje is 20 gr ongeveer dus het lijkt vrij weinig.

--Wat moet zo'n diertje groeien per week/maand ofwel: in hoeveel tijd bereikt hij zijn eindgewicht ongeveer?

tonny

tonny

01-04-2012 om 17:32

Rustig aan met voer

dat is helemaal geen probleem. Als hij maar voldoende hooi heeft.

Jaren geleden haalden wij bij een fokker ons dwergkonijntje op. Hij zei 'elke dag een klein (!) handje voer, de meeste mensen geven veel te veel, dan worden ze alleen maar dik. Nergens goed voor.'

Wij hebben het konijn nooit gewogen, ben het helemaal eens met Miriam, op het oog voeren is het beste. Gewogen hebben we ons konijn nooit.

Op het oog voeren

"a hoor hooi heeft hij onbeperkt voor het pakken in zijn hok.

--Vroeg me alleen af moet ik 2 keer 25 g doen, of 2 keer 10 g, of gewoon 2 keer een half bakje ofzo.

1 cm hoog in het bakje is 20 gr ongeveer dus het lijkt vrij weinig.

--Wat moet zo'n diertje groeien per week/maand ofwel: in hoeveel tijd bereikt hij zijn eindgewicht ongeveer?"

Op het oog voeren betekent dat je juist niet het voer gaat afwegen of het konijntje steeds gaat wegen. Je kijkt naar je konijn en als het te vet wordt geef je wat minder, wordt het wat mager geef je iets meer.

Biks is krachtvoer dus daar hoeven ze maar heel weinig van. Hooi is het 'brood' van het konijn en het helpt hun tanden afslijten. Dat mag dus onbeperkt. Je kunt ook nog groenvoer bij geven. Vinden ze erg lekker en is goed voor ze. Wel met hele kleine beetjes beginnen als het konijn he tniet gewend is ivm diarree.

mix

mix

02-04-2012 om 00:12 Topicstarter

Oke

maar wat is dan heel weinig voor een konijntje van 8 weken?
Moet die meer of minder dan een volwassen konijn?

Ja ik voer op zich wel op het oog met alle dieren die ik heb, maar dacht dat het handig was als ik dan de eerste weken even kon kijken (net als bij babies) wat voor groei er inzit.
Geen idee hoe snel konijnen dik worden, hoeveel ze mogen groeien en in welke tijd ze dat doen, maar wilde een konijntje in de groei dus ook geen honger laten lijden.

Ik wilde eigenlijk een beetje een richtlijn voor de hoeveelheid in het bakje denk ik

Vic

Vic

02-04-2012 om 08:48

Knaagdierenvoer

Als je kant-en-klaar knaagdierenvoer koopt, staat er op de verpakking altijd hoeveel je moet geven bij welk gewicht. Ik heb ook wel eens een babykonijntje gehad, maar toen deed ik het bakje gewoon halfvol. Als er over blijft was het teveel. Die diertjes gaan zich niet overeten.

mix

mix

02-04-2012 om 09:23 Topicstarter

Dat is het lastige vic

er staat voor zijn klein tot middelmatig ras alleen het voer bij als volwassen konijn. Ik geef m wel ff 2 keer een bodempje dan en genoeg hooi en dan maar ff aankijken.
Ik had nl al visioenen dat ik te schraal voerde en dan een ongelukkig skeletje in een kooitje had zitten

Bellefleur

Bellefleur

02-04-2012 om 09:52

Oh leuk, een jong konijntje...

Wat leuk, heb je een zilvervosje? Wat een leuke beestjes zijn dat. Wij hebben drie konijnen in totaal. Mijn ervaring is dat een konijn dat af moet vallen of aankomen, dat heel snel doet. Ons criterium is de ruggengraat. Als je het beestje aait, en je voelt de ruggengraat duidelijk, dan heeft hij meer voer nodig. Is de ruggengraat bij gewoon aaien niet voelbaar, dan heeft hij minder voer nodig. Het idee dat het beestje de rest van het voer laat staan als hij genoeg heeft, gaat niet bij elk konijn op. Wij hebben een mannetje die als bijnaam Vretebeest heeft. Hij heeft namelijk de neiging alles wat eten is in twee seconden op te vreten. Het verzadigingspunt heeft hij nog nooit bereikt. Wel heeft hij al twee keer de dierenarts bezocht omdat hij teveel gegeten had....
Eh, wij zoeken een rammetje dat ons black and tan voedstertje jonkies kan bezorgen. We hadden een zilvervos op het oog, maar die was veel te groot voor ons konijntje.

mix

mix

02-04-2012 om 12:54 Topicstarter

Bellefleur

ik zal mijn dochter, wiens konijntje het is, even vragen om een goede foto te maken. Ik weet enkel dat het een voskonijn is, hij is helemaal zachtrood met her en der wat donkerbruine haartjes. Hij heeft een kraag rondom en pluizige wangetjes.
Geen idee of dochter het leuk vindt, maar rammetje vast wel haha, zet anders een email neer dan stuur ik je z.s.m. een foto. Omgeving Den Haag trouwens.
hij heeft niet de witte ring om de ogen van een zilvervos dus ik denk het niet. Wel een hele dikke kraag van vacht.

Lizelot

Lizelot

02-04-2012 om 15:02

Onze konijnen

Onze 2 binnenkonijnen krijgen steeds biks als hun bakje leeg is.Als ze genoeg hebben dan stoppen ze met eten.De volwassen buiten konijnen krijgen 1 keer per dag een grote schaal biks ,maar hebben verder gras en hooi.De jonge buitenkonijntje hebben altijd hooi en krijgen 2 keer per dag een volle schaal biks.Ik wacht wel tot de schaal leeg is.Ze krijgen mixvoer en eten eerste het lekker eruit,ik wacht tot ze de simpele bruine biks ook ophebben.
Onze buitenkonijnen eten ook mee met de geiten en de kippen.Die op hun beurt ook weer van elkaar en het konijnvoer eten.Erg grappig.

mix

mix

02-04-2012 om 15:57 Topicstarter

Hij eet/bellefleur

vrij snel leeg wat er inzit.
Ik zal m gewoon maar ff voelen dan af en toe, als er geen echte richtlijnen zijn.

bellefleur: dochter puberstaartje(laatste stuiptrekkingen op weg naar volwassenheid)gilde na mijn voorstel iets over No way, haar jong pluizig bolletje als spermadonor in de sexindustrie, dus ik geloof dat dat m niet gaat worden als het aan haar ligt Mocht ze van gedachten veranderen dan laat ik het je weten

Kobalt

Kobalt

02-04-2012 om 17:06

Hier

Twee buitenkonijnen die een keer per dag een bakje biks of gemend voer, net wat we hebben, krijgen. Verders hooi, en af en toe groente en fruit.
Ik voel ook of ze te dik zijn. Dan voel je hun botten niet meer.
Als je hier het bakje bij blijft vullen, blijven ze eten en eten ze geen hooi meer. Dat doen we dus maar niet.

bibi63

bibi63

02-04-2012 om 21:29

Volgens onze dierenarts

Hebben (volwassen) dwergkonijnen maar ca. een eierdopje biks nodig per dag (overigens is die van Selective het best) en verder hooi, hooi, hooi en een heel klein beetje groenvoer. Anders worden ze te dik.
Gr. Bibi

kaatje43

kaatje43

02-04-2012 om 23:28

Eh mix off topic

Weet je wel zeker dat het een mannetje is? Bij konijnen jonger dan een half jaar is het heel moeilijk te zien. Wij kochten een jaar geleden een vrouwtjeskonijntje van 6 weken. Vorige maand kwamen we er achter dat het toch echt een mannetje is. Gelukkig nog voordat nummer 2 erbij komt.

mix

mix

02-04-2012 om 23:50 Topicstarter

Oke en kaatje

oke, weinig voer, op het oog voeren, ruggegraat voelen, meerderen of minderen ik ga het allemaal toepassen, bedankt voor de inbreng!

Kaatje: nu ga ik heel dom zeggen dat "die meneer dat hep gezegd" er zaten er meer. Maar goed dat je dat even zegt, heb het ooit zelf bij woestijnratjes gehad, ma bleek pa en pa bleek ma, arme jonkies..
Met 4 mnd gaan we even naar de dierenarts voor zn prikje en die mag dan even zijn onderkantje inspecteren. Zal dochter leuk vinden dat ze pas na een week een naam had en die na een half jaar mag veranderen

Bellefleur

Bellefleur

03-04-2012 om 09:42

Hè jammer. geen match.

Mijn dochter weet heel zeker dat het geen vosje is. Want die zijn 'hartstikke zeldzaam! Dat kán helemaal niet Stel je dochter maar gerust. Haar schatje word geen spermadonor voor onze babe. Den Haag en Groningen ligt wat te ver uit elkaar. En we zoeken een zilvervos. Dus, OOL, wie heeft er een zilvervosrammetje dat graag spermadonor wil zijn?

mix

mix

03-04-2012 om 10:36 Topicstarter

Bellefleur

zat ineens te denken zo zie je maar dat er nog steeds kuise jeugd rondloopt

Ik hoop dat jullie een goede match vinden!

Marrie

Marrie

03-04-2012 om 13:52

Tomatenpureeblikje

Hallo
Volgens de fokker waar onze dwerghangoortjes vandaan komen is 1 de hoeveelheid biks die in een tomatenpureeblikje gaat voldoende per konijn per dag.
Eerlijk gezegd krijgen die van ons iets meer en die doen het er prima op. Ze krijgen er ook hooi bij en anders eten ze stro.
Onze konijnen krijgen ook het voer van Selective (advies van de dierenarts). Wel iets duurder, maar ze doen het er prima op.
Groetjes

bibi63

bibi63

03-04-2012 om 21:08

Haha marrie

De door jou genoemde tomatenpureeblikjes, zijn vast net zo groot als de door mij genoemde (op advies van dierenarts) eierdopjes.... Dus, volgens mij is dat de boodschap: niet te veel!
Gr. Bibi

ody

ody

03-04-2012 om 21:23

Jonge konijntjes

Mogen zo veel eten als ze willen. Jonge dieren zijn in de groei en hebben dit nodig. Als ze wat ouderr zijn dan 2 x per dag voeren. Gem. is het 25a35 grm per kg lichaams gewicht van een volwassen dier. Als je ze 2x eten geeft kan je goed in de gaten houden of ze goed eten. Een konijn dat 12 uur niet eet is ten dode op geschreven omdat de darmen dan stil komen te liggen. Hooi e stro is en must en mogen ze onbeperkt hebben. Als je plak poep ziet zitten in het hok of aan de kont van het konijn over voer je hem of heeft hij iets gekregen waar hij niet tegen kan. Gewone biks is echt het beste, selective is echt niet nodig voor gezonde konijnen. Stukje wortel, witlof of een paastak vinden ze ook heerlijk. Gras en paardebloem doen het ook altijd goed wel opletten dat er geen honden lopen en er over hebben kunnen plassen ivm wormpjes ed.

Een konijn wat veel loop ruimte(ren) heeft zal meer verbruiken dan een konijn dat hele dagen zielig in een klein hokje zit. Ook het extra groen voer mee rekenen bij het geven van biks.
Veel succes met je nijntje !!

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

mix

mix

04-04-2012 om 11:44 Topicstarter

Ody

van weinig tot onbeperkt, dat was wat me verwarde op internet haha De laatste dagen iets meer gegeven, hij at nu zijn darmkeutels amper op. Dus nu terug naar 2 keer 10 gram (gewicht is nog 25% onder de 1 kg) en kijken hoe hij het nu doet, hooi is onbeperkt in zijn kooi aanwezig maar echt heel veel eten doet hij er niet van, een pluk doet hij 2 dagen over (bijna 9 wkn oud inmiddels)
Ik moet nog even wennen aan de hoeveelheden die hij normaal eet, zijn gewoontes leren kennen bedoel ik.
Ik heb biks van farm's hope van de dierenspeciaalzaak.

ody

ody

04-04-2012 om 15:11

9wkn pas

Dat is ook heel jong hoor ... Hooi gaat hij vast nog wel meer van eten ... Heb je geen voer mee gekregen van wat hij daar at ? Ik geef standaard altijd een zakje mee om langzaam te kunnen overschakelen. Beetje spelen met de hoeveelheid. Wel oppassen voor diarree, de darmpjes kunnen op deze leeftijd nog maar heel weinig af en zijn gevoelig voor veranderingen.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

mix

mix

04-04-2012 om 15:46 Topicstarter

Ody

kreeg idd wat voer mee, nu dan langzaam over op de biks en dat gaat qua ontlasting prima, alleen dus idd nog steeds geen enkel idee wat ie mag aan hoeveelheid biks: onbeperkt, weinig enz. Die 2 keer 10 gr is dat goed voor gewicht 715 gr.? De hoeveelheid is dan ongeveer 10 stukjes biks per keer. Hij was de kleinste van het nest maar voor 9 wkn vond ik m al aardig aan de maat haha

Iemand nog advies over inenten voor een binnenkonijn? Wel of niet nodig (twee binnenkatten die jaarlijks worden ingeent in huis)?
En castreren alleen indien karakterverandering na volwassenheid of zijn daar nog andere redenen voor om het wel of niet te doen?

ody

ody

04-04-2012 om 21:21

Eten

Je mag een konijn ong 35gr biks per kg volwasen gewicht geven, bv. Volwassen word hij rond de 2 kg dan mag hij ong 2x 35 gr biks per dag eten. Dit zijn richtlijnen, de een heeft meer nodig de ander minder maar dat merk je snel genoeg met de ontlasting. Jonge dieren echter krijgen altijd onbeperkt ivm de groei, de 10 gr. Is in mijn ogen dan ok wel heel weinig. Wat voor hoeveelheid mag je hem geven volgens de verpakking? Bij twijfel kun je altijd contact opnemen met d fokker van het konijn of een dierenarts met verstand van kpnijnen.

Enten is tegenwoordig heel makkelijk, nog maar 1 x per jaar nodig ipv de 2 keer voorheen. Bij ons kost de enting 15 euro excl. de kosten van het consult. Beter enten dan het konijn straks te verliezen aan iets wat je had kunnen voorkomen. Casteratie word vaak gedaan bij sproeien, voor het karakter zeker niet doen. Mijn rammen zijn stukken liever dan mijn voedsters en ik raad mensen dan ook altijd aan een ram te nemen, zeker als het voor kinderen is. Geen last van vervelende hormoontjes als het mooi weer wordt.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Fiorucci

Fiorucci

05-04-2012 om 07:10

Mix

Op de kinderboerderijen zijn ook entingsacties, betaal je geen consultkosten. Even de plaatselijke kranten in de smiezen houden, het zal binnenkort wel weer georganiseerd worden.

mix

mix

05-04-2012 om 10:09 Topicstarter

Ody/fio

op de verpakking staat voor dwerg- tot middelmatige rassen (dus tot 2.5 kg)20-50 gram. Dat is dus idd weer die 25 gram per kg lichaamsgewicht, maar.....voor een volwassen konijn hahaha
Ik zal hem wat meer geven, ik weet het ook niet meer, de laatste 2 dagen is zijn kooi weer wat schoner van darmkeutels, dat dan weer wel.

Fio: dierenwinkel had dat ook!Komt een dierenarts langs 2 x per jaar die inent en even de dieren nakijkt voor 25 euro. benieuwd naar prijzen op een kinderboerderij, dan kan ik even vergelijken.

Fiorucci

Fiorucci

05-04-2012 om 12:43

Mix

Als ik er wat over lees, hoor je het van me!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.