Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lilie

Lilie

25-05-2013 om 17:59

Komkommer

Ik ben absoluut geen keukenprinses. Het moet allemaal niet te ingewikkeld. Nu wil ik wat met komkommer. Altijd maar gewoon schijfjes wordt toch een beetje saai. Ben al drie weken aan het experimenteren maar sta nog nergens bij te juigen. Dus vraag hier: hoe zetten jullie het liefst de komkommer op tafel? Wie heeft er een lekker receptje?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

25-05-2013 om 18:38

Lilie

Maak eens een ovenschotel. Je neemt iets van vier komkommers, die snij je in vier stukken. De stukken halveer je in de lengte, zodat je een soort bootjes krijgt. Het vruchtvlees verwijder je, en je vult de bootjes met gekruid gehakt. Daar bovenop een beetje paneermeel strooien.
Leg de bootjes in een heel dun ingevette ovenschaal, en vul aan met tomatensaus. Dit doe je 20 min. in de oven, 180 graden. Eet smakelijk! Een succesrecept bij mijn pubers, en komende week kosten de komkommers bij C1000 maar 25 ct...

Fiorucci

Fiorucci

25-05-2013 om 18:39

Lekker met rijst!!

Soep!

zoek maar even in het archief nar mijn befaamde recept. Gewoon komkommersoep, dan heb je hem zo te pakken. is hier al meer dan 10 jaar een topper.

Ingrid

Tijgeroog

Tijgeroog

25-05-2013 om 21:36

Komkommersalade

Komkommer in plakjes, halve liter Griekse yoghurt erbij, gehakte walnoten en rozijnen erdoor en een handvol fijngehakte verse munt. Geïnspireerd op de Iraanse komkommersalade uit deze link: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1121537/2010/07/26/Zomerse-komkommersalades.dhtml

Vic

Vic

25-05-2013 om 21:58

Ook met yoghurt

Komkommer in blokjes of schijfjes. Sausje maken van Griekse yoghurt, mayonaise, veel knoflook, peper, zout en een beetje peterselie. Dressing door de komkommer scheppen.

Tijgeroog

Tijgeroog

25-05-2013 om 23:06

Of, weer met yoghurt

Blokjes komkommer met een dressing van gewone yoghurt, olijfolie en (behoorlijk veel) dille.

Berber.

Berber.

26-05-2013 om 09:51

Zoet-zure komkommer

Snij een komkommer in de lengte door. Haal de zaadjes eruit. Snij de komkommerhelften in plakjes. Meng azijn met wat suiker.
(Hoeveelheden doe ik op gevoel maar er zijn vast recepten van te vinden) Giet dat mengsel over de plakjes komkommer. Doe er evt nog wat gesneden ui en/of rode peper. Roer goed door en laat het geheel een poosje in de koelkast staan. Lekker als bijgerecht.

toja

toja

26-05-2013 om 11:18

Met mozzarella

Hier vinden de kinderen het heerlijk als ik een plak komkommer met mozzarella bedek en wat herbarmare ( kruidenmengsel) erover strooi.
Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

zebra

zebra

26-05-2013 om 14:35

Komkommer met dressing

van olijfolie, balsamico azijn, honing en mosterd.
Ipv plakjes kun je de komkommer ook in de lengte schaven met een kaasschaaf en dan in de dressing leggen.

Marie

Marie

26-05-2013 om 16:41

24 kitchen

Hoi
Ken je de zender 24 Kitchen al? Daar komen ook vaak lekkere recepten voorbij, bijvoorbeeld deze:
http://www.24kitchen.nl/recepten/frisse-makreelrolletjes-komkommerlinten
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ziet er wel lekker en indrukwekkkend uit.

bibi63

bibi63

26-05-2013 om 20:43

Ouderwets recept van mijn vader

Hij deed het zo en ik doe het ook wel eens. Of het heel gunstig is voor de vitamientjes vraag ik me af, maar ik vind het wel errug lekker:
Rasp de komkommer (MET schil, haha dan houden we toch wat vitamientjes) in dunne schijfjes. Strooi heel veel zout over de komkommer (echt veel, je knijpt er later weer een deel uit). Dit veroorzaakt een osmose effect (water onttrekken). Laat dit een half uurtje staan. Knijp de komkommer schijfjes daarna heel goed uit, zodat er zoveel mogelijk vocht uitkomt waarmee ook een groot deel van het zout weer eruit gaat (wegdoen dat vocht). Je houdt nu hele zachte licht zoute en niet zo waterige komkommer over. Dat geeft een lekkere bite. Maak een dressing van witte(wijn)azijn en aanlengen met water (totdat de juiste zuurgraad is bereikt). Geen olie. Zout heb je niet nodig (zit al in de komkommers). Vermeng de azijn/water azijndressing met witte peper, poedersuiker (of honing), en flink bieslook en peterselie en evt. dille.
Gr. Bibi

Lilie

Lilie

27-05-2013 om 22:29

Oohh joepie

Oh dames ! Ben helemaal enthousiast. Wat een geweldige diverse ideeen. Met yoghurt had ik nog helemaal niet aan gedacht. Kunnen jullie me nog een hint even voor de verhoudingen van de ingredienten? 24kitchen had deze keukenprinses nog nooit van gehoord. Ik ga op onderzoek. En dat laatste recept met al dat zout klinkt zo gek dat ik dat natuurlijk ook moet proberen. Ze gaan hier thuis nog heel veel komkommer in allerlei gedaantes voorbij zien komen.

bibi63

bibi63

27-05-2013 om 23:02

Haha lilie

Ja dat zout klinkt inderdaad wel gek, maar is puur bedoeld om het water ut de komkommer te ontrekken en de komkommer zacht te maken. Uiteraard kan je na het goed uitknijpen de komkommer nog even afspoelen om nog wat meer zout weg te krijgen.. In de dressing heb je uiteraard geen zout meer nodig. Je krijgt in iedergeval een hele ander soort komkommer.

neteret mut

neteret mut

27-05-2013 om 23:40

Nog 2

De eerste is een salade-achtig iets. Komkommer en tomaten in blokjes snijden, door elkaar doen en een scheut slasaus/ yoghurt/ mayo of augurkennat erbij doen, beetje dille of munt. Klaar. Hoeveelheden en precieze ingredienten aan te passen naar eigen keuze of wat er maar in huis is. Ook evt extra ingredienten als paprika of mais.
De tweede: kleine gehaktballetjes draaien, goed gekruid met paprika en/of kerrie. Ui bakken, gehaktballetjes meebakken, onder water zetten met wat kruiden. Ondertussen tomaten en komkommers snijden (bv in halve ringen zonder de zaadjes), dan die bij de rest in de pan, tijdje zachtjes stoven tot de komkommers zacht zijn. Ondertussen rijst koken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.