Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

hotty

hotty

29-08-2011 om 19:25

Kokend water kraan

Dat lijkt me nou het einde, zo'n kraan waar kokend water uit komt. Maar welk merk?
De quooker is natuurlijk het bekendste maar daar zijn alleen systemen van met 2 kranen op je aanrecht. Ik wil liever een 3 in 1 kraan, zodat je koud, warm en kokend uit 1 kraan krijgt. Daalderop heeft dat, en Grohe ook maar daarvan hoorde ik dat ze er problemen mee hebben.
Heeft iemand ervaring met 3 in 1 van bovengenoemde of nog andere merken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Snuggle's

Snuggle's

29-08-2011 om 20:05

Ook

Het lijkt mij ook geweldig, dus ik lees met interesse mee. Ik zou alleen juist liever een aparte kraan nemen, ivm de veiligheid. Zou anders toch bang zijn dat je per ongeluk eens je handen staat te wassen met kokend water ipv warm water?

Snuggle's

hotty

hotty

29-08-2011 om 20:29

Geen zorg snuggle's

met de veiligheid zit het wel goed. Het is 1 kraan maar met 2 knoppen, 1 links en 1 rechts op de kraan. De ene kant heeft een hendel voor aan/uit en koud/warm zoals een gewone 1greeps kraan.
De andere kant heeft de aan/uit greep voor kokend water en daar zit een soort beveiliging op van drukken en draaien, net zoals bij een losse kokend water kraan. De kans dat je de verkeerde pakt is net zo groot als bij 2 lossen kranen naast elkaar.
Het is ook niet zo dat je ineens heel heet water over je handen krijgt als je de koude kraan aanzet en iemand heeft net daarvoor kokend water getapt, want het is dan wel 1 kraan maar met 2 verschillende buizen erin. Dus voor de veiligheid ben ik niet bang.

Tirza G.

Tirza G.

29-08-2011 om 21:42

Grappig (en licht ot)

Ik vind zo'n kraan nou werkelijk het meest nutteloze wat ik kan bedenken. Wat grappig dat er mensen zijn die daar enthousiast over zijn.

Tirza

Snuggle's

Snuggle's

30-08-2011 om 14:33

Aha

Oké hotty, ik snap hem. Zo erg had ik me er dus nog niet in verdiept.
Ik vind hem nog veel te duur, maar ik snap juist niet dat niet iedereen hem handig vindt Tirza . Toch geweldig, gelijk een kopje thee, gelijk kokend water voor de groenten of je eitje, ideaal.

Snuggle's

Anonix

Anonix

30-08-2011 om 15:13

Hier

Wij hebben een Quooker. Vinden we toch wel veiliger, vanwege de losse kraan (en zelfs dan gaat het met gasten nog wel eens bijna mis ). Met de andere merken heb ik geen ervaring.

Ik vind 'm ideaal

Primavera

Primavera

30-08-2011 om 16:01

Energieverbruik?

Misschien heb je wat aan deze discussie op het trosradar-forum waar verschillende kranen met elkaar vergeleken worden http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=38&t=82479

Verder als ik kijk naar het energie verbuik is zo'n kokendwaterkraan alleen zuiniger als je verder electrisch kookt. Op de quooker-site geven ze een overzichtje wat je met hun kraan zou besparen (aankoopprijs niet meegerekend!) aan de hand van je warmwatervoorziening en kookstel en gewoonten. Een beetje ermee spelen leert me dat het alleen (zonder aankoopprijs) bespaart als je vaak kleine beetjes kokend water nodig hebt in de dranken en soep sector. Alleen geldt dat dan kennelijk voor mensen die als koffie nescafé drinken (er zullen maar heel weinig zijn die kokend water uit de hand op een filtertje schenken en als moka-liefhebber kun je helemaal niets met kokend water) De soep in de berekening zal wel als cup-a-soep of oploszakjes bedoeld worden. Als je namelijk gewoon soep kookt gaat het erom dat de smaak van groenten en vlees in het water trekt en moet je dus met koudwater opzetten.
Als je veel met pakjes kookt, instant-dranken drinkt of ieder uur een vers kopje thee wil hebben is het misschien wel interessant voor het gebruiksgemak.
Groeten Primavera

hotty

hotty

30-08-2011 om 18:35

O maar

ik wil zo'n ding niet aanschaffen voor de zuinigte maar voor het gemak.
Hier een keramische kookplaat (zat al in het huis) en warm water vanaf de cv-ketel op zolder. Omdat het aan de kook brengen op de kookplaat nogal lang duurt kook ik eerst water in de waterkoker en zet de spullen daarmee op. Verder wordt er hier heel veel thee gedronken.
Die waterkoker draait dus heel wat uren en dat is ook niet gratis, je kookt ook meestal teveel en dat gooi je dan weer weg of het koelt weer af.
Ik kwam trouwens op het idee van een kokend water kraan door dit forum, er waren aardig wat mensen enthousiast over dacht ik. En iemand (Tihama?) had zelfs uitgerekend dat het in verbruik heus niet zo onverantwoord duur is. Bovendien fiets ik altijd naar mijn werk en doe ook de boodschappen op de fiets, en mijn wasdroger staat misschien 4 x per jaar aan. Dus ik mag het wel van mezelf.
Alleen zou ik liever een systeem hebben met 1 kraan dan met 2 zoals quooker. Dus als iemand ervaringen kan vertellen met een ander merk dan graag.

hotty

hotty

30-08-2011 om 18:47

Primavera

bedankt voor je link! Zo te zien heeft de quooker toch wel voordelen boven die andere merken. Daalderop net geen kokend water, Grohe een gevaarlijker straal. Jammer! Dan moet ik toch maar 2 kranen overwegen.

rianne j

rianne j

31-08-2011 om 18:51

3 in 1 kraan ideaal

inderdaad voor kopjes thee, hoewel de pot vullen ook prima gaat maar dat doe ik nooit. Koken gaat sneller. Heel veilig. Wij hebben hem genomen oa omdat de ketel 3 etages hoger staat en warm water daar vandaan heeeeeeel lang duurt en bij vervanging van de oude boiler kwam dit ter sprake. Boilertje wat erbij hoort is zo klein, dat past achter de plint, dus ik heb er een aanrechtkastje bij.

Rianne

Hier ook top

Erg blij mee hier en twee kennissen van me hebben de kraan ook en zijn er erg blij mee.

Ik ben erg milieubewust en dit is eigenlijk mijn enige zonde

Thee is goed van smaak.
Ook handig om snel een sopje te maken.
Nooit meer onder een koude douche omdat we de altijd het kokend water gebruiken (af en toe in combinatie met koud water dus)
Aangekoekte pannen zijn zo schoon met kokend water.
En het koken gaat ook sneller omdat we meteen alles in een laagje kokend water zetten.

Moest heel even wennen aan het gebruik, maar zou nu niet meer zonder willen.
Binnenkort in mijn nieuwe huis weer zo'n kraan!

Merel

Merel

01-09-2011 om 00:11

Handig!

Ja het lijkt me ook heel handig. Ik heb de boiler ook een eind weg staan helaas, dus het duurt hier heel lang voordat er warm water uit mijn kraan komt, dat vind ik echt zonde van het water. Ben dus ook veel in de weer met de waterkoker. Op het gas duurt het namelijk ook best lang. En inderdaad als ik eens een aangekoekte pan of bordje van de poes wil afspoelen met heet water, dan verspil ik eerst een paar liter. Dus het moet t.z.t toch maar een Quooker worden?

hotty

hotty

01-09-2011 om 15:50

Ha, ervaringen

maar rianne en dere, welk merk hebben jullie dan? Rianne, hoe kan een pot water koken sneller gaan dan tappen? En Anne, weet je het merk van je vriendin met het vieze laagje?

Pluk53

Pluk53

01-09-2011 om 15:50

Merel, andere oplossing

bij ons moest het warme water ook "van boven" komen. Maar daar is een simpele oplossing voor, een kleine "close-in-boiler", die heb je al voor 200 euro en zijn ook makkelijk zelf aan te sluiten. Bijvoorbeeld: http://www.daalderop.nl/boilers/keuken-boilers/Close-in/

Merel

Merel

01-09-2011 om 17:41

Hee

Jee, dat ik daar nooit eerder aan gedacht heb. Het gaat mij inderdaad om gewoon heet water, hoeft niet perse kokend te zijn. (ik heb trouwens een espresso apparaat waar ik ook een kopje heel heel water uit kan halen, kan prima voor een kopje thee, maar het is een ministraaltje dus iets ermee afspoelen gaat niet)
Ik ga eens langs de bouwmarkt!

Merel

Merel

01-09-2011 om 17:43

Quooker

Mijn vriendin heeft trouwens een quooker, en de thee heeft bij haar zo'n schuimlaagje, je moet hem trouwens ook even aanzetten meteen een kopje tappen gaat niet, je gooit zeg maar het eerste kopje weg en het tweede is wel behoorlijk heet. Maar niet zo heet als kokend, want met kokend water krijg je geen schuimend laagje op de thee en met de quooker dus wel.

rianne j

rianne j

01-09-2011 om 18:58

Wij hebben

de daalderop. geen enkele klacht in het half jaar dat we hem hebben. Potje water tappen gaat prima hoor, maar ik ben van de losse kopjes zetten. Potje vullen gaat heel snel, maar ik drink het niet op.

Thee

Ik woon vlak bij de geboorteplaats van de quooker. Ik ben niet enthousiast over thee die gezet wordt met quookerwater.

marie

marie

02-09-2011 om 10:47

Waterhardheid?

Hallo
Heeft het niet lekker zijn van thee uit de quooker ook iets te maken met de waterhardheid?
Want bij heel hard water is thee van "gewoon" gekookt water ook minder lekker dan wij zacht water.
Groetjes

hotty

hotty

02-09-2011 om 15:37

Pfff

nou weet ik het niet meer...bij sommigen wel vieze thee en bij anderen niet, hangt dat nou af van het apparaat of van de waterhardheid?
Op de quookersite laten ze echt niet het eerste kopje weglopen om thee te zetten. Het schijnt ook gefilterd water te zijn, geeft dat dan toch een vlies op de thee?
Rianne ik begreep je denk ik verkeerd, je schreef dat je nooit een hele pot heet water tapt en dat koken sneller gaat, maar dat bedoel je dan als 2 opmerkingen en niet als verband ertussen waarschijnlijk.

Tirza G.

Tirza G.

02-09-2011 om 15:43

Doorkoken

In een hardwatergebied (ik woon er middenin) is het fijn als je het water even goed door kunt koken voordat je thee er van zet. Dan kan met een quooker niet. Met een waterkoker trouwens ook niet, die slaat af zodra het kookt. Met een gewone fluitketel echter wel. Het leven is mooi

Tirza

Gale, ketelsteen

De kalk slaat neer als ketelsteen in je fluitketel. (of op het element van je waterkoker, want de onze kookt wel een beetje door en we moeten hem toch regelmatig ontkalken...)

Tirza G.

Tirza G.

02-09-2011 om 20:20

Juust

Dat is het Ketelsteen krijg ik, ook heel gezellie

Tirza

Snuggle's

Snuggle's

02-09-2011 om 22:10

Goh

Dat is wel minder, dat er toch een laagje op
de thee komt! Ik dacht dat dit gebeurt als water niet kookt. Bij een senseo waar thee mee gezet wordt heb je dat ook, niet lekker.

Snuggle's

Snuggle's

Snuggle's

03-09-2011 om 01:56

Fijn

Dat scheelt weer een hoop geld, want dan hoef ik hem niet, daar leek hij me namelijk nou juist zo handig voor.

Snuggle's

Janna3

Janna3

03-09-2011 om 12:42

Qooker

Wij hebben gekozen voor een qooker, in verband met de veiligheid. Je grijpt heel bewust naar het tweede kraantje, bovendien wordt de straal verneveld. Wij hebben hem ook genomen voor het gemak. Even een kopje soep maken als de kinderen uit school komen, nog sneller groente en pasta koken etc. Thee is bij ons heel lekker, maar wij hebben ook een waterontharder, dus we hebben heel zacht water. We hoeven water dus nooit door te koken.

Daalderop....

...is het merk van onze kraan waar ik dus erg tevreden over ben.

Vieze thee heeft misschien wel met waterhardheid te maken. Wij wonen in nh en daar is het altijd goed, maar ik kom wel eens in de achterhoek op visite en daar krijg ik altijd thee met een schuimlaagje. Maar misschien blijkt dat ze daar uiteindelijk weer sterkere botten hebben dankzij extra kalk

Niet de kalk maar de temp

Als het water verneveld wordt daalt de temperatuur snel. Thee die je zet met water dat niet echt NET gekookt heeft vind ik minder smakelijk. Kalk op zich maakt mij niet eens zo erg veel uit. Dat gekke schuimlaagje krijg je op thee als je water dat niet warm genoeg meer is op een theezakje gooit.

hotty

hotty

05-09-2011 om 20:26

Hardheid

zal best wel schelen maar dat heeft dan minder te maken met een kokend water kraan of niet. Wij hebben hier best wel hard water, maar ik zet nu thee met een waterkoker en die kookt niet door, en ik krijg geen vliesjes of schuimlaagjes. Ik denk dat er nog maar weinig mensen zijn die een fluitketel gebruiken en doorkoken, waterkokers zijn toch wel heel algemeen geworden.
De temperatuur moet wel goed zijn volgens mij want het wordt in het vat 110 graden. En thee uit een afgeslagen waterkoker is ook net van de kook af, moet kunnen voor thee toch?

kaatje43

kaatje43

06-09-2011 om 11:45

Toevallig net info gekregen

Zijn ook op zoek naar een andere keuken en vond zo'n gecombineerde cooker ook wel mooi. Mijn neef die keukens verkoopt raadde het ons af omdat ze vaak teruggeroepen worden en niet helemaal betrouwbaar zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.