Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Koken, hoe en wanneer

Op dit moment is de situatie zo, dat vrijwel niemand gelijktijdig thuis is om te eten en/of te koken. Ik werk zelf drie dagen lang, kom pas om 22.30 uur thuis, een dag om 18.30 (kan dan wel nog koken en wil ook thuis eten), een dag ben ik vrij (kan dan koken en eten. Op mijn drie lange werkdagen is de oudste studerend, kan rond 16.00 thuis zijn als ik dat vraag, kan dan koken en eten. dochter heeft school, maar begint om 17.30 met haar baantje. Is dus thuis tussen 15.00 en 17.15 uur. Tweede zoon werkt en is thuis om 19.15.
Ik ben heel blij in deze tijd, dat wij allemaal werk en studie hebben, het combineren van alle taken gaat goed, met studerende zoon afspraken gemaakt over de huishoudelijke taken, ook prima. Alleen dat eten en koken. Eigenlijk moet er constant eten klaar staan, zodat iedereen wat kan nemen als hij/zij daar tijd voor heeft. Maar hoe krijg ik dat voor elkaar en wat maak ik dan? Ik wil niet dat ze elke dag pizza en aviko eten.
Op zondagavond maak ik pastasaus, dan kan ieder daar zelf pasta bij koken.
Nu de rest nog. Graag tips.

Wat

Wat

15-09-2013 om 11:30

lastig he

Hier ook altijd geémmer (waar is mn trema)met het eten.
-Kook eens per week op je vrije dag tegelijk een stampot/ovenschotel/pastaschotel voor in de oven
-kook eens per week een doos eieren en bewaar ze in de koelkast als vleesvervanger, voor in de salade, voor op brood
-zet smorgens alle ingredienten klaar voor een maaltijdsalade van sla of lof, evt kipfilet (dat al gebakken is)uit de vriezer, dan is het hakken en mixen en klaar.
-bak een stapel "gezonde" pannenkoeken met paprika, uit, kaas, champignons enz en vries die in
- vries soep in bakjes in, smorgens eruit en savonds eten met brood
Ik heb vooral geinvesteerd in een ladenvriezer, ouwe was toch niet goed meer. Daarom kan ik veel invriezen en dat scheelt enorm veel tijd en geeft veel gemak

Tante Tiny

Tante Tiny

15-09-2013 om 21:23

Wij eten graag quiche zonder bodem

Groenten roerbakken (mogen allerlei restjes zijn), hamreepjes, kipreepjes, uitgebakken spekjes of blokjes kaas erdoor (voorkeur voor harde geitenkaas, die smelt wat minder weg).
Kruiden erdoor.
Mengsel in ovenschaal storten. 3 eieren mixen met creme fraiche. Over het mengsel heen en wat geraspte kaas erop. Afbakken in ongeveer 40 minuten op 175 graden.
Dit kun je vooraf maken en opwarmen in magnetron per portie.
Wij eten dit vaak, in allerlei combinaties. Smaakt elke keer anders.
Ook lekker met uitgelekte diepvriesspinazie en zalm (gerookt en gewoon).

tsjor

tsjor

15-09-2013 om 22:48 Topicstarter

Met dank

Dat zijn wat inspirerende tips!

Tsjor

rijst

Tsjor, als je 3 dagen werkt en op die dagen zo laat thuiskomt, dan ben je toch eerder op die dag nog wel vrij lijkt me? Dus dan kan je koken voor die dag, toch?

De Hollandse pot kan volgens mij prima in de magnetron, maar wat we hier vooral veel eten is rijst-met-iets. Wij hebben ook een rijstkoker, dus er is bijna altijd wel een pan gekookte rijst in de koelkast. En daar dan wat bij. Alles wat moet smoren en pruttelen kan lang van tevoren in grote hoeveelheden gemaakt worden en desgewenst worden ingevroren, maar roerbakdingen oid kunnen ook van tevoren worden gemaakt en in de magnetron worden opgewarmd.

En alle stoofgerechten, van welke keuken dan ook, lenen zich prima voor de magnetron. Boeuf Bourguignon, hachee, zuurvlees, noem het allemaal maar op.

Eigenlijk kan bijna alles van tevoren worden klaargemaakt en in porties worden gemagnetronneerd, mits er maar geen knapperig korstje op/omheen hoort. En gekookte pasta vind ik opgewarmd ook niet lekker, maar pasta koken kost weinig tijd en de saus opwarmen gaat inderdaad wel prima.

Groeten,

Temet

lennest

lennest

16-09-2013 om 15:30

gemakseten

Ik heb in de vriezer aardappelschotels van Aviko of een huismerk, makkelijk en snel klaar. Bij Lidl of Aldi haal ik zakken met los gevroren groeten: 3 minuten in kokend water en klaar. Potjes met rode kool, bietjes of een blikjes mais, staan standaard in de kast. Vlees maak ik altijd in grote pannen en verdeel dat over een aantal bakjes die in de vriezer gaan. Idem voor bouillon. Pasta: saus vooraf maken, of kleine porties gehakt in de vriezer, kant en klare pastagroenten uit de vriezer, even ontdooien in de magnetron, pot saus erdoor en ondertussen pasta koken, klaar. Ik moet 's ochtends wel even goed nadenken: wie komt hoe laat thuis en dan haal ik van alles uit de vriezer en laat dan in de koelkast ontdooien. Binnen no time staat er 's avonds een fatsoenlijke maaltijd op tafel. Brood haal ik een keer per week, iedereen haalt 's ochtends de sneetjes eruit die nodig zijn, ontdooit wat voor het ontbijt en neemt bevroren brood mee en tegen lunchtijd is het ontdooid en redelijk vers. Je moet toch iets?

Eenvoudig receptje!

Wanneer ik niet al te veel tijd heb om te koken, maak ik vaak een gerecht van aardappelen.

Gekookt, gestoomd, gepocheerd of gebakken; ongeacht de bereidingswijze blijft het een prachtig product. Gebakken aardappelen zijn daarnaast ook de ideale partner voor verschillende kruiden: rozemarijn, tijm of misschien zelfs chilipoeder.

Je kan de aardappelen probleemloos samen met kip of met kalkoen garen. Natuurlijk kan je ook gewoon genieten van de pure smaak van een gebakken aardappel met wat boter of een beetje gesmolten kruidenboter.

Yta Chalne

Yta Chalne

19-09-2013 om 19:57

soep

De laatste maanden heb ik de gewoonte ontwikkeld om zondagavond een enorme (of twee enorme) pan(nen) soep te maken. Maaltijdsoep, dus broccolisoep, of preisoep met spekjes, of Indiase wortel/vissoep. Te combineren met kaastosti's, stokbrood of naan. Voor minstens twee dagen en twee lunches. Ik neem het op lange werkdagen mee naar het werk, en de rest is voor de rommelige dagen als niemand tegelijk thuis is. De twee oudsten koken allebei een dag, ook bij voorkeur voor twee dagen (de een meestal een rijstgerecht, de ander veel ovenschotels). Zo komen we de week aardig door.

tsjor

tsjor

20-09-2013 om 10:11 Topicstarter

Helaas Temet

Op de dagen dat ik zo laat thuis ben moet ik 's morgens uiterlijk half negen vertrekken, liefst een uur eerder vanwege de files, maar dat trek ik niet. En 's avonds na 23.00 uur heb ik echt geen puf meer om te koken. Soep en quiche, met of zonder bodem, ga ik inderdaad eens toevoegen. en diepvriesgroente. Kinderen kunnen zelf wel koken, alleen moet ieder dan voor zichzelf koken, want niemand is tegelijkertijd thuis om te eten.
Ik ga mijn boodschappenlijstje maar eens maken.

Bedankt voor de tips.

Tsjor

Tsjor

Oef, dan ben je echt serieus de pineut! En natuurlijk heb je na 23 uur geen puf meer om te koken.

Soep is inderdaad erg handig, dat staat hier ook vaak op het menu. Een grote pan is nauwelijks meer werk dan een kleine pan en daarna is de vriezer je vriend.

Overigens: ik weet niet hoe groot je vriesvak is maar als bruin het kan trekken kan het een idee zijn om te investeren in meer vriescapaciteit. En eventueel grotere pannen (nog even en de Sint komt er weer aan...).

Groeten,

Temet

ook soep

Hier idem dito. En wij werken ook nog onregelmatig dus ik ken dat op ongelukkige tijden thuis komen. Hier staat zowiezo om het weekend soep op het menu. Een erg grote pan, ik maak zeker 7 liter (dat is erg veel). 1 dag eten we dus soep en de pubers zijn er dol op nadat ze zijn wezen stappen (= 2,5 liter op). De rest vries ik in. In verschillende maten, kunnen ze zelf kiezen. Als ik 's morgens vrij heb maak ik wel eens alvast vlees klaar (braadworst, kippepoten etc.). Dan heb ik meestal ook al aardappels geschild en de groenten komen uit pot of diepvries of maken ze zelf klaar maar dan moet het wel niet zo ingewikkeld zijn (boontjes, sla etc.). Als ik aardappels kook zorg ik zowiezo dat er genoeg is voor 2 keer. De 2de keer bakken we ze op. Ook maak ik weleens de avond ervoor macaronisaus, spagettisaus of een bak lasange of iets met vlees voor over de rijst. De pasta/rijst koken of aardappels bakken kan iedereen wel hier Ook 15 jarige al 2 jaar en oven aanzetten en in de gaten houden is ook geen probleem We maken meestal ook afspraken rondom het eten. Wie vrij heeft de ochtend of dag voor die drukke dag doet de voorbereidingen en van diens kookcapaciteiten laat ik het menu afhangen. En wie het eerste thuis is die dag maakt het 'af'. Man bereid b.v. voor, oudste maakt het af. Wie écht te laat is (na 19.30) kan een bordje vinden in de magnetron, zelf opwarmen...Ook staan ovenschotels met regelmaat op het menu. En als het echt niet anders is (zeer drukke weken) redden we ons met pizza, bami/nassi van de lidl of aldi kant en klaar of pakjes werk van honig. Ook hebben we als alternatief nog altijd die soep en daarbij een broodje hamburger ofzo. Ik vind dat gezamelijk koken in stukjes ook wel wat hebben. Soms maken we er een spel van wie wat het lekkerste kan klaarmaken.En iedereen leert koken zo....ook een voordeel.
groeten albana

alles dubbel

Ik maak tegenwoordig een weekplanning en net als Yta is soep een belangrijke peiler. Ik heb een grote koelkast, niet zo'n grote vriezer maar bijna alles gebruik ik twee keer of op verschillende manieren. Je kunt niet alleen een soep of een saus in tweeën delen of een bak kale pasta bewaren voor de volgende dag, maar je kunt ook bijvoorbeeld bieten koken en op verschillende manieren eten. Gisteren heb ik van een rest bieten en aardappelen een salade gemaakt en daar een biefstuk bij gebakken. Was in 10 minuten gepiept. De bieten hadden we een paar dagen ervoor gekookt en de helft dus op een andere manier toebereid.

Mijn tip is dus om veel meer dubbel te koken in het weekend en op die ene dag dat je thuis bent, en om dat dan op verschillende manieren te combineren door de week.

vraagje

Werkt Kellyverbier voor het Voorlichtingsbureau voor aardappelen?

Lucerna

Lucerna

20-09-2013 om 14:15

Rodebeuk

Sja, dat idee kreeg ik ook al...

tsjor

tsjor

20-09-2013 om 21:46 Topicstarter

Nog een idee

Ja, het helpt echt als jullie inspirerende tips geven. Vandaag bedacht ik dat Turkse pizza ook kan: 's avond groente klaarzetten 9sla, tomaat, paprika etc. en dan kan ieder de volgende dag een turkse pizza met verse groente eten. Lijkt me wel leuk op tafel: schaaltjes met verse groente (onder een handdoek).
Morgen de soep.

Tsjor

Hanne.

Hanne.

20-09-2013 om 22:19

ideeen

Naast de prutjes met 'iets' en de soep hebben wij hier nog een paar succesnummers. Die in 5 mon leiddn tot een maaltijd

- wraps. Gehakt prutje maken of wat reepjes kip oid marinerem en (laten) bakken en dan en verse groenten op tafel.

-Een verse aardappelsalade kan ook de basis vormen van een maaltijd waar nog maar weinig bij hoeft.

- restjesdag. Dagelijks worden de restjes in 1persoons porties ingevroren. Op restjesdag kiest iedereen wat hij wil.

-Falafel met pita of turks brood en salade

Tesah

Tesah

22-09-2013 om 07:29

Slowcooker

Je kunt ook een slow cooker aanschaffen. 's ochtends gooi je alles erin ( kost echt heel weinig tijd, misschien wat snijwerk maar dat kan de avond van te voren door een huisgenoot gebeuren) en om een uurof 4 is het klaar. De kinderen hoeven dan alleen rijst of aadappelpuree oid te koken. Op internet zijn heel veel makkelijke recepten te vinden. Het vlees wordt heerlijk!

En als je het eng vindt iets de hele dag te laten pruttelen, dekoelkast verbruikt meer energie en produceert meer warmte...

Tesah

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-09-2013 om 08:38

En als die pubers....

Nu 'gewoon' eens voor jou koken? Als ze voor zichzelf iets klaar maken, moet het toch een kleine moeite zijn om ook iets voor jou klaar te zetten. Of overschat ik nu je pubers?

Fiorucci

Fiorucci

22-09-2013 om 10:40

Ginny

Eens, hier hebben ze alledrie regelmatig 'kookbeurt'.

tsjor

tsjor

23-09-2013 om 23:46 Topicstarter

kookbeurten

De kookbeurten zijn niet het probleem, hier koken ze allemaal en vooral de jongens doen het graag en goed. Het probleem is: wanneer koken en voor wie? Vanavond heeft de oudste gekookt, vervolgens rond 16.30 uur gegeten met de jongste, die moest gaan werken; daarna kwam een vriend van de middelste, die moest ook nog eten, daarna kwam de middelste thuis en die moest ook nog eten. Dan is het inmiddels 19.30 uur. En dan zou er voor mij eigenlijk ook nog wat moeten overblijven, zodat ik dat de volgende dag mee kan nemen om op mijn werk te eten. Het probleem is niet zozeer wie er kookt, maar wat je dan kookt. Gelukkig was het maandag, spagettidag, met een goede saus en een pan water kom je dan al een heel eind.
De wraps en de quiche ga ik ook in mijn weekmenu invoeren. En voor die slowkooker voel ik ook wel iets, ga ik eens nazoeken op internet.

Tsjor

tussen 17.30 en 19.00 uur

Dat hadden wij ook eerst dat iedereen maar zelf bepaalde wanneer wie zou eten. De een wilde eten voor werk/sport, de ander erna. Dat werd op een gegeven moment 'we eten allemaal wanneer het ons uitkomt'. Dat werd ook daardoor: we eten nooit meer samen. Want ook al was ik om 18.30 thuis, een tijd dat de rest toch best kan wachten...dan had diegene die er ook was het toch al op. Dat hebben we met algemene stemmen gewijzigd in 'we eten tussen 17.30 uur en 19.00 uur' en erna opgewarmd uit de magnetron en we wachten als het enigzins kan op elkaar. Daar was iedereen het mee eens, zelfs de kinderen. Want eigenlijk vonden zij dat allemaal op je eigen tijd eten ook niet erg gezellig. Maar het liep heel vaak zo vanzelf. Nu we 17.30 uur als vroegste tijd aanhouden gaat het beter. Als er iemand moet sporten of werken om 17.00 uur eet die eerst een boterham ofzo en pas na terugkomst z'n warme maaltijd opgewarmd dan uit de magnetron. Dat kan wel 20.00 uur worden...dat maakt niet uit. Maar het is een stuk praktischer en ook gezelliger. Je hebt wat ruimer tijd om te koken. En als de 20.00 uur eter komt warmt die het op en gaat diegene die thuis is er vaak bijzitten, beetje kletsen. Je hebt in de avonduren gewoonweg meer tijd dus ook tijd om aandacht te schenken aan de eter dan om 17.00 uur (vaak nog een hectische tijd). Dat doen niet alleen wij, maar de kinderen ook. En de druk van het moet dan en dan klaar zijn want die en die moet om 17.00 uur weg is er ook af. Dat scheelt ook.
En ik vind ook gewoonweg om 16.30 uur warm eten veel te vroeg. Dan hadden ze in de avonduren weer honger en aten dan gerust 2 of 3 boterhammen weg. Dus gewoonweg een maaltijd extra. En om 16.30 uur hadden ze nog niet écht honger dus die gekookte maaltijd werd een halve maaltijd. Dit werkt beter. En heel vaak redden we het toch om ergens binnen die ruime tijdsmarge minimaal met 2 te eten en soms zelfs met 3 of 4.
groeten albana

nu even koken

En nu ga ik alvast de kippepoten bakken voor het avondeten en een eitje koken, zodat jongste om 18.00 uur na het sporten de aardappels kan opbakken en de kip kan opwarmen en sla kan maken, zodat oudste ná muziek aan tafel kan (18.30 uur) en ik een kwartiertje laten kan aanschuiven....als ik van mijn werk kom.
groeten albana

Tsjor

Tsjor, ik heb over die slowcooker ooit eens een draadje geopend in deze rubriek, want ook ik vroeg me af of het misschien iets voor mij was. Nee, was mijn uiteindelijke conclusie. Maar de meningen zijn verdeeld, en misschien als je dat oude draadje terugzoekt dat er dan nog wat nuttigs voor je instaat.

Groeten,

Temet

Anneke

Anneke

24-09-2013 om 19:47

Hier

Hier geen pubers aan wie ik een kookbeurt kan overlaten. Maar als ze voor zichzelf kunnen koken kunnen ze ook voor het hele gezin koken. En dan moeten ze dus ook zorgen dat er iets overblijft. Als zij later thuiskomen vinden ze ook geen hond in de pot.
Hier kleinere kinderen en we hebben op 4 dagen sport en zwemles. En inderdaad soms kom ik thuis van zwemles (van 4 jarige dochter) en is mijn 11 jarige zoon net naar schaatsles en moet dus wel iets voor de tijd eten om geen hongerklop te krijgen. Nu alle sporttijden etc weer bekend zijn, merk ik dat een vast eetschema toch het makkelijkste werkt.
Maandag heb ik wel genoeg tijd om te koken maar eten we vroeg en iedereen gaat die dag sporten. Het is onze pastadag die er wel iedere keer anders uit kan zien. Ik bereid maandag het eten van dinsdag (niemand heeft dan sport of iets anders) van voor: aardappels - groente - vlees dag. Woensdag wordt onze stamppotdag. Donderdag is vaak rijst-kip/vis/vega-veel groente dag (omdat ik op woensdag vaak verse groente haal en donderdag mijn werkdag is). Vrijdag was vaak kip/bief-aardappeltjes of rijst-sla of zelfgemaakte pizzadag maar ik merk dat dit nu lastig is ivm combi zwemles en sport. Ik denk dat ik vrijdagmorgen een pan soep maak. Zaterdag bekijken we waar we zin in hebben. In winter extra stamppot, vaak ook stoofpotjes (Indonesisch of Hollands) met zelfgemaakte rode kool maar in zomer vaker salade met stokbrood of pannenkoeken.
In dit ritme kan ik zaken goed voorbereiden en past het qua sporten, boodschappen halen, werk, etc. Bovendien past afwisseling er goed in. De ene keer eten we pasta met tomatensaus en de andere keer pasta met spinaziesaus. De ene woensdag eten we hutspot en de andere woensdag eten we boerenkool.

tsjor

tsjor

25-09-2013 om 00:18 Topicstarter

Zelf bepalen

Albana, het is niet zo dat iedereen maar zelf bepaalt. Maar hier is het vooral werk. Dochter moet om 17.30 op haar werk zijn en is dan pas rond 21.15 weer thuis. Te laat voor een maaltijd. en ook al is 16.30 veel te vroeg, wat moet ze anders? Idem met thuiskomst zoon na zijn werk. En met mijn werk. Morgenavond heeft dochter vrij, maar dan heb ik helaas een vergadering. En de avondspits.
Hier is de afspraak dat we op zondag samen eten.

Het is vooral een kwestie van een ander boodschappenlijstje maken. Moet lukken, met de tips die hier voorbij gekomen zijn.

Tsjor

Kruidje roer me niet

Kruidje roer me niet

28-09-2013 om 10:42

Spaanse omelet

Maak ik ook regelmatig in het weekend, vries ik in in delen en kan dan door de week gegeten worden. Ik doe dan extra groenten op de omelet. Zitten al aardappelen door dus alles in in 1 x klaar in de magnetron of oven, kan beide.
Hamburgetjes van rundergehakt ( ook van te voren gemaakt en ingevroren) even in de grillpan, broodje en sla erbij , ook makkelijk.
Wraps en pasta hier ook favoriet.
Succes!

een vrouw zoeken

(Ik hoop dat je tegen dit soort humor kan)
Ik begrijp dat het enige wat ontbreekt hier, "een vrouw" is.
Zo'n regelnicht die dat allemaal in een zucht en een scheet voor elkaar brengt.

Huur een vrouw in voor deze dagelijkse zorg.

tsjor

tsjor

28-09-2013 om 19:56 Topicstarter

Heerlijk

Jasam, dat lijkt me heerlijk. Zo een die van zichzelf al glimt van het boenen. En een en al eten en koken is. Ik heb het even overwogen, en toen bedacht dat ik beter andere afspraken kan maken met de oudste die studeert en daardoor wat meer kan spelen met zijn tijd.
Kijken hoe het komende week gaat.

Tsjor

Ach ja

Een huisvrouw, dat lijkt mij nou ook zo heerlijk. Ik roep wel eens: iedereen wil wel een huisvrouw hebben, maar helaas wil lang niet iedereen en huisvrouw zijn ...

Probeer inderdaad oudste in te schakelen. Doet die ook nuttige vaardigheden op voor als hij (hij, toch?) het huis verlaat.

Groeten,

Temet

21.15 (tsjor)

Nee ik denk dat dat me ook te laat zou zijn....Maar hier is dat nog nooit voorgekomen. Als er iemand werkt op die tijd (supermarkt? vakken vullen?) dan eten ze op het werk in de pauze meestal. Of iets van een salade met kip b.v. Of iets wat nog over is b.v. stamppot. Of het wordt een aangekleed broodje. Bij bepaalde supermarkten krijg je hier ook een vergoeding van 2,50 om iets te eten te halen in de pauze als het rond etenstijd is. Dat is niet contant...je mag het in die supermarkt alleen ophalen. Dan haalde oudste altijd soep en een maaltijdsalade. Als er iemand sport heeft begint het of later of ze gaan al vroeger. Als ik zo laat van werk kom of oudste nu eten wij mee op het werk. Dat is onderdeel van ons werk Rond 20.30 uur is wel de laatste tijd die ik aanhou om nog uit de magnetron te eten. Wij trekken het ook niet om opeens zo laat te eten als we aan het werk zijn. Wat eet je dan in die pauze? Of tijdens de pauze van de vergadering? Op de tijd dat je anders ongeveer zou eten? Koekjes? Een boterham? Veel koffie??? Dan is daarna mijn eetlust meestal tot nul gedaald....en eet ik later amper nog wat. Het is dus eigenlijk altijd op die tijd die ik aangaf. En als we in die tijd niet thuis zijn, eten we waar we zijn wat.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.