Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

liora

liora

05-08-2011 om 19:24

Koffievraag

Voor de kenners:

Ik heb vanmiddag een koffiepotje gekocht voor op het gas. Welke koffie kan er het beste in? Ik dacht espresso maar bij de handleiding staat dat de koffie niet te fijn mag zijn.
Welke koffie kan ik het beste gebruiken?

Liora


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

05-08-2011 om 19:34

Bedoel je...

... zoiets: http://nl.wikipedia.org/wiki/Moka_express?

Wij doen daar espresso in , maar als die op is ook wel gewone maling. Gaat allebei prima.

jippa

jippa

05-08-2011 om 20:34

Medium maling espresso

ha Liora,
je bedoelt een percolator? ons eerste kopje van de dag zetten we daarmee, heerlijk. Lekker sterk en superwarm. je hebt een espresso nodig met medium maling, te krijgen bij de koffiespeciaalzaak.
Met gewone kofie op de camping vond ik het een stuk minder.

liora

liora

05-08-2011 om 20:42

Nog meer vragen

Dank!

Iets anders: er staat op alleen met water schoonmaken, doen jullie dat ook?

Er zit wat vet op het draaiding, dat krijg ik er met alleen water niet af.

En nog iets: kun je ook met half water en half koffie doen?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

05-08-2011 om 21:13

Hier

Ik heb altijd de Braziliaanse koffie van AH Excellent, in een blauwe zak, die is iets grover dan bijvoorbeeld roodmerk. Smaakt heerlijk en komt niet in het potje terecht...

Ik heb een kleine versie en vul hem tot halverwege het ventiel met water en 1 schep koffie voor 1 kopje.

Ik maak hem idd alleen met water schoon.

Primavera

Primavera

06-08-2011 om 09:40

Ja, alleen met water

Alleen met water schoonmaken. Het metaal van zo'n potje neemt namelijk de smaak en geur van afwasmiddel op en dat krijg je dan weer in je volgende koffie terug.
Ook moet je niet half koffie half water onderin doen, want dat gaat koken en gekookte koffie smaakt niet.
Als je sterkere koffie wilt moet je het zeefje gewoon helemaal vol doen (maar nooit aanstampen, want dan gaat het water er niet meer goed doorheen).
Zodra de koffie eruit komt, is het beter om de deksel open te doen en je moet het gas eronder uitzetten als hij nog aan het borrelen is. De rest komt vanzelf wel en op deze manier zorg je dat de koffie in het bovenste gedeelte nooit aan de kook wordt gebracht.
Tips hoe goede koffie te zetten met een moka-apparaat vindt je hier: http://www.portanapoli.com/Eng/Gastronomy/moka-pot.html
Groeten Primavera

liora

liora

06-08-2011 om 10:07

Primavera

Dank!

Ok, dus als ik minder koffie wil maken, kan ik er beter nog een klein mokkapotje bijkopen?

Liora

liora

liora

06-08-2011 om 10:11

Link

In jouw link Primavera, staat dat je hem pas van het vuur moet halen als bijna al het water bovenin zit...

Primavera

Primavera

06-08-2011 om 11:04

Probeer het eens uit

Liora, mijn praktijkervaring is dat als hij tweederde vol zit en ik dan het gasfornuis uitzet daar nog genoeg hitte vanafkomt om dat laatste beetje water er door te krijgen.
Of minder water en inder koffie gebruiken goed gaat weet ik niet, italianen doen dat nooit. Die kopen verschillende formaten moka's al naar gelang de hoeveelheid koffie die ze willen zetten.
Groeten Primavera

Mmm lekker!

Die had ik vroeger ook. Veel plezier er mee!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

06-08-2011 om 20:13

Half koffie, half water

Kan gewoon hoor. Ik doe dus het reservoir half vol water en het filter ongeveer halfvol (1 schep) voor 1 kopje.

liora

liora

07-08-2011 om 12:31

Heerlijk!

Ja half water en half koffie is geweldig!

En dan een sloot warme melk erbij. Vast niet Italiaans maar wel lekker. Ik vind de koffie erg zacht en puur van smaak!

Massi Nissa

Massi Nissa

08-08-2011 om 10:03

Man zweert erbij

Mijn man kan niet functioneren zonder goede koffie. Die zet hij al zolang ik hem ken met zo'n potje op het gas, en versgeklopte gekookte melk. Hij maakt heerlijke koffie. Leuk dat je ook een bekeerling bent, Liora!
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

10-08-2011 om 10:23

Liora, massi

Welke koffie gebruiken jullie? Mijn filterkoffie smaakt me niet meer, maar tot dusver vond ik het resultaat van de percolator (man heeft hem laatst weer eens opgeduikeld) ook niet echt beter. Kan overigens ook aan het te lang koken liggen zoals Primavera het beschrijft. Maar met een nieuw type koffie probeer ik dat ding graag weer eens uit gezien jullie enthousiaste berichten!

Massi Nissa

Massi Nissa

10-08-2011 om 11:17

Hier

Man gebruikt altijd dezelfde koffie, de rode van Max Havelaar.
Groetjes
Massi

liora

liora

10-08-2011 om 20:56

Asa

Hoi Asa,

Ik heb espresso gekocht, Lavazza. Echt heerlijk! Ik volg wel alle instructies, en het alleen met water wassen schijnt ook bevorderlijk te zijn voor de smaak.

Maar zo aan het einde van je zwangerschap kan het ook hormonaal zijn dat je de filterkoffie niet meer lekker vindt natuurlijk

Liora

Asa Torell

Asa Torell

11-08-2011 om 10:08

Hormonaal

Ja, daar heb ik ook al aan gedacht. Maar ik heb wel het idee dat ik een goede koffie buiten de deur nog gewoon lekker vind. Dus ik ga even experimenteren met de percolator!

Ja, hormonen

Ik kon geen koffie zien de eerste weken van mijn zwangerschap. Yek, alleen die geur al!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Asa Torell

Asa Torell

14-08-2011 om 17:49

Triple

Herkenbaar! Maar inmiddels in week 38 lust ik het wel weer. Ik denk dat ik de koffie van het werk (fancy automaat met vers gemalen bonen) gewoon mis! En de percolator blijkt een nieuw rubbertje nodig te hebben dus dat is even afwachten tot ik mezelf de stad in sleep van de week .

Massi Nissa

Massi Nissa

14-08-2011 om 20:37

Asa (erg ot)

Week 38! O wat spannend. Heb je geen gelegenheid bij jou in de stad die echt goede koffie serveert?
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

15-08-2011 om 20:53

Massi (ot)

Vast wel! Maar ik weet niet waar - ik ben eigenlijk nooit zo'n koffiekieskeur geweest tot nu toe. En nu zou het me algauw te ver zijn, er is zeker niets in de omtrek van mijn op snackbars na horecaloze nieuwbouwwijk.

Massi Nissa

Massi Nissa

15-08-2011 om 21:44

Asa

Wat raar, de gemiddelde snackbar hier heeft een sfeervolle espressohoek (maar niet heus). Eigenlijk ging mijn ot-tje over het bereiken van week 38 . Nog maar heel even, zo leuk.
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

16-08-2011 om 10:02

Massi (weer ot)

Ja, 39 zelfs alweer vandaag! En tot nu toe was ik ongeduldig maar vannacht lag ik wakker met koudwatervrees... vond het de afgelopen dagen al zo vermoeiend met 2 stuks, wat moet ik er met 3?! Ojee! Maar goed, maakt niks uit allemaal, kind komt er toch vanzelf wel eens uit .

liora

liora

16-08-2011 om 13:50

Asa

Hoi Asa,

Stap in je auto en rijd naar een fijne koffieplek, nu het nog kan!!

Spannend zeg, jeetje! Kan me voorstellen dat je af en toe wakker ligt. Maar het wordt vast een gezellige chaos!

Oh en bestel bij bol.com het boekje allemaal de liefste, zullen jullie de komende tijd vast nodig hebben! Ik kon dat trouwens pas voorlezen zonder te huilen torn baby een maand of zes was.

Liora

Massi Nissa

Massi Nissa

16-08-2011 om 20:05

O liora

Ik zit net de eerste bladzijde van "Allemaal de Liefste" op internet te bekijken en krijg al een dikke keel. Bedankt voor de tip! Is zeker hier ook een aanrader met een kleuter die toch best jaloers is - gelukkig leeft ze het op mij uit en niet op de baby, die ze erg lief vindt.
Asa, Liora heeft gelijk, ga snel nog ergens een bakkie doen! En vwb drie kinderen: de twee oudsten zijn gelukkig geen peuters meer, die kunnen al veel zelf. Het lastigst wordt het misschien om je aandacht goed te verdelen. Rechtvaardig in de ogen van de twee oudsten wordt het de eerste tijd zeker niet, de baby zal veel te veel aandacht opeisen .
Gelukkig komt er vanzelf weer een vanzelfsprekendheid in de nieuwe samenstelling. Ik ben zo benieuwd naar nummer drie, trouwens, laat je wel je man een miniberichtje posten as and when?
Groetjes
Massi

Biene M.

Biene M.

16-08-2011 om 22:39

Asa en liora

Wat spannend zeg! En man, wat is het aanpoten met drie kinderen, echt, je weet niet wat je overkomt Maar ook zo leuk, ik ben zo blij met ons drietal en ze zijn ook zo blij met elkaar. Natuurlijk willen ze allemaal meer aandacht, maar ze maken elkaar zoveel aan het lachen en geven elkaar zoveel knuffels, geweldig.

Liora, dat boek ziet er erg leuk uit! Is dat niet van dezelfde auteur als Raad eens hoeveel ik van je houd? Dat is hier één van de meest gelezen prentenboeken.

Asa Torell

Asa Torell

17-08-2011 om 09:43

Komt goed

ik wil toch nog de stad in (meer foto-insteekalbums halen, ben net ongeveer bij de geboorte van dochter aanbeland ), goed idee om dan even lekker ergens te gaan zitten voor een kopje koffie!

Asa

Beetje vruchtwatervrees Ik zat ook al aan je te denken van de week. Goeie bevalling gewenst, joh!

Asa!

Laatste loodjes, zet 'm op he . Goeie bevalling gewenst en een mooi beebje natuurlijk!

Fiorucci

Fiorucci

18-08-2011 om 18:18

Asa

Oh wat spannend, zet 'm op!!

liora

liora

18-08-2011 om 21:23

Dus

Massi's baby werd geboren in een boekendraadje, Asa's baby in een koffiedraadje?
Wat zullen die twee het samen gezellig krijgen!

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.